Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Dizajnersko razmišljanje u digitalnoj transformaciji
Design Thinking in Digital Transformation
2024/2025
6 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS)
Katedra za organizaciju
M4
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Analiza i dizajn poslovnih sustava 5 obavezan
Cilj kolegija
Cilj predmeta je upoznati studenta sa suvremenim konceptima sustavskog i dizajnerskog razmišljanja s ciljem definiranja složenih poslovnih problema te identifikacije načina njihova rješavanja, strukturiranog procesa inoviranja, te u konačnici odlučivanja o pojednim scenarijima ili varijantama rješenja složenih poslovnih problema u kontekstu digitalne transformacije. Usvajanje znanja o digitalnoj transformaciji, načinu provođenja, trendovima i utjecaju na primjenu tehnloških koncepata u poboljšanju i transformaciji poslovanja s ciljem ostvarenja poslovnih ciljeva odnosno realizaciji poslovnih koncepata. Usvajanje generičkog koncepta sustava, sustavskog razmišljanja i sustavskog pristupa kao metodologije i alata koji omogućuju identifikaciju i analizu, te rješavanje problema složenih i kompleksnih sustava. Usvajanje metode dizajnerskog razmišljanja, engl. „design thinking“, u svrhu strukturiranog, korisnički orijentiranog procesa inoviranja i stvaranja dodane vrijednosti za kupce ili korisnike pobljšanjem procesa ili proizvoda u kontekstu digitalne transformacije. Upoznavanje s procesima odlučivanja u kontekstu digitalne transformacije, te izazovima i problemima koji se pritom javljaju. Studenti će se upoznati i s određenim metodama za odlučivanje te se osposobiti za njihovu primjenu u donošenju odluke u procesu rješavanja problema.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Begičević Ređep Nina Nositelj Predavanja 7 2 1
Pihir Igor Nositelj Predavanja
Seminar
5
6
2
2
1
1
Kadoić Nikola Suradnik Seminar 7 2 1
Kutnjak Ana Suradnik Seminar 2 2 1
Šlibar Barbara Suradnik
Vidačić Stjepan Suradnik Predavanja 3 2 1
Jagačić Tena Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Uvod u predmet (2 sata)
    Definiranje osnovnih pojmova: digitalna transformacija; poslovni procesi; modeliranje poslovnih procesa; poslovno odlučivanje, poveznica odlučivanja s digitalnom transformacijom. Trendovi digitalne transformacije. Razine automatizacije i razine informatizacije. Modeli informacijskog i poslovnog sustava.
  • Poslovni koncepti organizacije (2 sata)
    Poslovni sustav, organizacija i okolina. Ciljevi organizacije. Sustavski pristup i sustavsko razmišljanje. Sustav, elementi, struktura i funkcija. Sustavska načela. Poslovni koncepti u digitalnoj transformaciji organizacije. Svrha, ciljevi, poslovni proces, proizvod, poboljšanje poslovnog procesa i preustroj poslovne tehnologije.
  • Tehnološki koncepti organizacije (4 sata)
    Postojeće tehnologije i prevladavajuća tehnološka rješenja (ERP; CRM; Cloud tehnologije; Mobilna tehnologija; Referentni modeli; Upravljanje lancem nabave; Skladišta podataka; Upravljanje poslovnim procesima i Mjerenje organizacijskih performansi). Nove tehnologije i novonastala tehnološka rješenja (Društvene mreže; Digitalne platforme; Umjetna inteligencija; Metamodeli; Upravljanje znanjem; Robotika i Autonomni sustavi i dr.).
  • Sustavsko i dizajnersko razmišljanje (4 sata)
    Definiranje sustava, definiranje problema, definiranje domene. Proces dizajnerskog razmišljanja. Pojmovi inovacije i inoviranja. Sustavski i dizajnerski potencijal za transformaciju. Proces i metoda dizajnerskog razmišljanja.
  • Proces dizajnerskog razmišljanja (4 sata)
    Faze procesa dizajnerskog razmišljanja. Metode i alati za provedbu dizajnerskog razmišljanja. Vizualizacija; mapiranje korisničkog putovanja (iskustva); analiza lanca vrijednosti; mentalne mape; oluja ideja; razvoj koncepta; testiranje pretpostavki; brzo prototipiranje; razvoj u suradnji s korisnikom; testno lansiranje. Definiranje budućeg stanja i razrada scenarija (alternativa) koji se mogu postići digitalnom transformacijom.
  • Procjena učinaka digitalne transformacije (4 sata)
    Vrste i tipovi učinaka digitalne transformacije. Razrada scenarija i procjena učinaka za njihovu provedbu. Procjena rizika i proračun metoda povrata ulaganja. Vrednovanje i evaluacija alternativa. Poslovno planiranje i strateško odlučivanje. Metode poslovnog planiranja. Pristupi i sustavi poslovnog planiranja. Metode isplativosti projekata. NPV. IRR. Razdoblje povrata investicije.
  • Odlučivanje i digitalna transformacija (2 sata)
    Odlučivanje. Koraci u odlučivanju. Poslovno odlučivanje. Uvod u metode za odlučivanje. Okvir za podršku digitalnoj transformaciji. Utjecaji digitalne transformacije. Poveznica odlučivanja s digitalnom transformacijom.
  • Utjecaj tehnoloških trendova na analizu odluke u agilnim organizacijama (2 sata)
    Utjecaj industrija 4.0. na poslovno odlučivanje u agilnim organizacijama. Mitovi vezani uz odlučivanje u agilnim organizacijama. Formiranje organizacije temeljene na podacima. Poslovanje i odlučivanje pogonjeno podacima.
  • Pregled metoda za odlučivanje. Jednostavne metode za odlučivanje u uvjetima nesigurnosti i rizika (2 sata)
    Nesigurnost u odlučivanju. Pravila za odlučivanje na temelju stava prema nepoznatom; s pesimističkim stavom, s optimističkim stavom, koeficijent optimizma, minimaliziranje žaljenja. Uvod u stablo odlučivanja. Uvod u matricu rizika. Uvod u analizu osjetljivosti.
  • Identificiranje i strukturiranje problema odlučivanja (4 sata)
    Identificiranje problema odlučivanja, Strukturiranje problema odlučivanja: kriteriji, podkriteriji, alternative. Faze proce odlučivanja. Analitički hijerarhijski proces (AHP). Hijerarhijska struktura problema odlučivanja. Uspoređivanje u parovima. Metoda svojstvenih vrijednosti. Aksiomi na kojima se temelji metoda AHP. Prednosti i nedostaci metode AHP. Analiza nekonzistentnosti u metodi AHP. Grupno odlučivanje metodom AHP.
  • Odlučivanje primjenom metode Analitički hijerarhijski proces (AHP) (2 sata)
    Identificiranje i strukturiranje određenog problema odlučivanja iz IKT domene i digitalne transformacije. Odabir donositelja odluke te primjena metode AHP u procesu odlučivanja. Primjena AHP metode s ciljem određivanja težina kriterija i prioriteta alternativa. Analiza osjetljivosti. BOCR (Benefits-koristi, Opportunities – mogućnosti, Costs – troškovi, Risks – rizici) hijerarhijski modeli.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Opisati ulogu i važnost informacijskih sustava za poslovno planiranje i potporu odlučivanju.
  • Primijeniti kvantitativne i kvalitativne metode za donošenje odluka te metode upravljanja rizicima u IKT projektima.
  • Prikazati odabrani entitet iz realnog svijeta kao sustav povezanih elemenata, s ulazima i izlazima, jednorazinskom ili višerazinskom strukturom, granicama, utjecajima okruženja i transformacijskom funkcijom.
  • Upoznati se s osnovnim konceptima digitalne transformacije, sustavskog razmišljanja, dizajnerskog razmišljanja i poslovnog odlučivanja u kontekstu digitalne transformacije
  • Primijeniti metode sustavskog, dizajnerskog razmišljanja na poslovne probleme uz osmišljavanje inovacija i unapređenja uz primjenu suvremenih informacijsko komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni IKT, te formulirati rješenja uz primjenu IKT
  • Izraditi prijedlog digitalne transformacije s alternativama za vrednovanje i evaluaciju, procjenu isplativnosti, povrata ulaganja i rizika kao podloge za odlučivanje o scenarijima provedbe digitalne transformacije
  • Primijeniti metodu analitički hijerarhijski proces (AHP) prilikom odlučivanja u kontekstu digitalne transformacije
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
Osnovna literatura
  • Westerman, G., Bonnet, D., McAfee, A. (2014). Leading Digital – turning technology into business transformation. USA: Harvard business review press.
  • Rob Dekkers (2017) Applied Systems Theory, 2nd Edition, Springer.
  • Antoljak, V. (2018). Design Thinking za nedizajnere : kako riješiti poslovne probleme i uspješno inovirati. Zagreb: Školska knjiga.
  • Sikavica, Hunjak, Begičević Ređep, Hernaus. (2014). Poslovno odlučivanje. Školska knjiga.
  • Power D.J., Heavin C. (2018). Data-based Decision Making and Digital Transformation. Business Experts Press.
Dopunska literatura
  • Gharajedaghi. J. (2006). Sytem Thinking – Managing Chaos and Complexity – A Platform for Designing Business Arhitecture. 2nd Edition. Butterworth-Heinemann / Elsevier.
  • Checkland, P. & Poulter, J. (2006). Learning for Action – A Short Definitive Account of Soft Systems Methodology and its use for Practitioners, Teachers and Students. John Wiley & Sons.
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., Smith, A. (2014). Value proposition design, Hoboken, New Yersey: John Wiley &Sons
  • Albright, Winston. (2015). Data Analysis and Decision Making. Cengage Learning.
  • Sauter. (2011). Decision Support Systems for Business Intelligence. Wiley.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 20.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 15.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda