Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Poslovni procesi u organizaciji
Operations Management
2024/2025
4 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS)
Katedra za organizaciju
ZP
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) 2 obavezan
Cilj kolegija
Upoznati studente s temeljnim poslovnim procesima u organizacijama te predočiti organizaciju kao sustav. Detaljno izučiti poslovnu logiku i algoritme funkcioniranja tipičnih poslovnih procesa. Sistematizirati informacijske, materijalne i ostale tokove u organizacijama. Objasniti ulogu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija u provedbi, analizi i upravljanju poslovnim procesima.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Pihir Igor Nositelj Predavanja 8 2 2
Tomičić Furjan Martina Nositelj Predavanja
Seminar
7
1
2
2
2
7
Hrustek Larisa Suradnik Seminar 2 2 7
Kutnjak Ana Suradnik Seminar 3 2 7
Kraš Vanja Vanjski suradnik Seminar 9 2 4
Đuran Ivana Vanjski suradnik Seminar 9 2 3
Sadržaj predavanja
  • Uvod u upravljanje poslovnim procesima. (2 sata)
    Pojam poduzeća kao organizacije. Sustavni, dekompozicijski i funkcionalni prikaz organizacije. Osnovni transformacijski proces i veza organizacije s okolinom. Organizacija kao sustav, poslovni procesi kao elementi organizacijskog sustava, informacijski, materijalni i ostali tokovi kao veze između organizacijskih elemenata.
  • Planiranje i prodaja proizvoda. (2 sata)
    Opis procesa planiranja i prodaje proizvoda. Pojam i faze prodajnog ciklusa. Identifikacija kupaca i korisnika proizvoda. Analiza korisničkih potreba i izrada prijedloga vrijednosti vezanih uz proizvod. Predviđanje potražnje kao tehnika planiranja prodaje. Metode predviđanja (metode vremenskih serija i regresijska analiza). Mjere točnosti predviđanja. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu planiranja prodaje.
  • Planiranje proizvodnje i proizvodnih resursa. (2 sata)
    Opis procesa planiranja proizvodnje i proizvodnih resursa. Tehnička i tehnološka priprema rada: oblikovanje proizvoda i tehnološkog procesa, izrada osnovne tehničke i tehnološke dokumentacije, izrada sastavnica. Operativna priprema rada: glavni plan proizvodnje, matični i strukturni podaci o proizvodnim čimbenicima, raspuštanje sastavnice, nezavisna i zavisna potražnja za proizvodnim čimbenicima, planiranje potreba za materijalima, planirani nalozi kao rezultat planiranja potreba za materijalima. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu tehničke i operativne pripreme rada.
  • Planiranje proizvodnih kapaciteta i terminiranje u realnim uvjetima. (2 sata)
    Planiranje kapaciteta za proizvodnju. Strategije zaposjedanja proizvodnih kapaciteta. Veza između radnog naloga i radnog mjesta. Racionalno „lean“ upravljanje proizvodnjom. Metode terminiranje i njihova podjela s obzirom na broj poslova i broj potrebnih kapaciteta za poslove. Optimalno raspoređivanje poslova na jednom, dva ili više kapaciteta. Nadzor izvršavanja naloga. Raspoređivanje kadrova. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu planiranja potrebnih kapaciteta i terminiranja.
  • Upravljanje nabavom, zalihama i skladištenjem. (2 sata)
    Opis poslovnog procesa nabave materijala i proizvodnih kapaciteta. Upravljanje nabavom i zalihama. Modeli upravljanja zalihama. Parametri upravljanja zalihama. Troškovi zaliha. Minimalne i maksimalne količine naručivanja. Točka naručivanja. Ekonomična količina naručivanja za razne modele potrošnje. Upravljanje skladištem. Tehnologije u skladištima. Sustavi za upravljanje skladištima. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu upravljanja nabavom, zalihama i skladištem.
  • Upravljanje lancem nabave. (2 sata)
    Pojam lanca nabave. Upravljanje lancem nabave. Upravljanje dijelovima lanca nabave. Uloga i značaj dobavljača u lancu nabave. Suvremene informacijsko-komunikacijske tehnologie za upravljanje lancem nabave. Globalni lanci nabave. Distribucija materijala i proizvoda kroz lanac nabave. Osnove rješavanja transportnog problema. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu upravljanja lancem nabave.
  • Operativno planiranje prodaje i proizvodnje. (2 sata)
    Okvir operativnog planiranja prodaje i proizvodnje. Metode za određivanje „plana igre” za alokaciju kapaciteta/resursa te za određivanje strategija za ispunjenje potražnje. Problemi optimalne količine proizvodnje, s obzirom na ciljeve i ograničenja u proizvodnim resursima. Kvantintativne metode za operativno planiranje prodaje i proizvodnje. Izračun troškova za različite operativne planove proizvodnje. Pojam i opći model linearnog programiranja. Grafička rješenja problema maksimuma i minimuma i analiza optimalnih rješenja na poslovnim slučajevima. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu operativnog planiranja prodaje i proizvodnje.
  • Redovi čekanja i simulacije. (2 sata)
    Opis sustava za masovno posluživanje i redova čekanja. Elementi sustava masovnog posluživanja. Opsluživanje korisnika u sustavima masovnog posluživanja. Model jednog poslužitelja. Model s više poslužitelja. Primjena simulacija za optimizaciju redova čekanja. Osnove Monte Carlo simulacija. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za optimizaciju redova čekanja i provedbu simulacija.
  • Planiranje i vremenska analiza projekata. (2 sata)
    Pojam projekta i vođenja projekta. Definiranje ciljeva projekta. Oblikovanje projektnog tima. Planiranje projekata kroz definiranje aktivnosti, projektnih isporuka i odgovornosti za provedbu projekta. Gantogram i mrežni dijagram kao grafički prikazi plana projekta. Matrica prethođenja. Pravila izgradnje mrežnog dijagrama. Vremenska analiza projekta. Proračun vremena na mrežnom dijagramu. Kritične aktivnosti, kritični put i trajanje projekta. Vremenske rezerve. Povratne obavijesti i nadzor nad odvijanjem projekta. Izvedbeni plan projekta. Definirati i kvantificirati ciljeve i podciljeve projekta te uz njih vezati aktivnosti, projektne isporuke i odgovornosti Računalni alati za planiranje i vođenje projekata. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za planiranje i vremensku analizu projekata.
  • Primjeri projekata, metodologije i certifikati u upravljanju projektima. (2 sata)
    Primjeri ciljeva, podciljeva, aktivnosti i isporuka projekta projekata iz prakse. Projektna prijava: struktura projekta, proračun resursa i troškova. Primjeri izvedbenih planova projekata (vremenski plan izvođenja aktivnosti, budžet, potrebni ljudski resursi te plan komunikacije i održivosti). Metodologije i certifikati u upravljanju projektima.
  • Osiguranje kvalitete u poslovnim procesima. (2 sata)
    Pojam kvalitete. Načela integriranog upravljanja kvalitetom. Troškovi kvalitete. Kvaliteta proizvoda i kvaliteta usluga. Kvaliteta iz perspektive proizvođača i kupca ili korisnika proizvoda. Učinci kvalitete na produktivnost. Statistička kontrola kvalitete. Kontrolne karte i područja primjene. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu osiguranje kvalitete u poslovnim procesima.
  • Upravljanje ljudskim resursima. (2 sata)
    Pojam upravljanja ljudskim resursima. Povijesni razvoj upravljanja ljudskim resursima. Osnove dizajna poslova i radnih mjesta. Razvoj i trendovi u upravljanju ljudskim resursima. Pogled na zaposlenike kao strateški resurs poduzeća. Analiza aktivnosti i podataka potrebnih za provedbu upravljanja ljudskim resursima.
  • Informacijski sustavi za planiranje i upravljanje poslovnim procesima. (2 sata)
    Uloga informacijskih sustava u planiranju i provedbi poslovnih procesa. Informacijske tehnologije u procesu dizajna proizvoda, dizajna proizvodnog procesa, izradi proizvoda i potpori poslovanju. Pregled funkcionalnih zahtjeva za kreiranje programskih modula alata i pregled postojećih gotovih alata za potporu planiranju i provedbi poslovnih procesa. Pregled kriterija za donošenje odluke o nabavi ili razvoju alata za potporu planiranju i provedbi poslovnih procesa.
  • Razvojni trendovi poslovnih procesa. (2 sata)
    Aktuani razvojni trendovi u području dizajna, planiranja i provedbe poslovnih procesa. Utjecaj razvojnih trendova na organizaciju i okolinu u kojoj djeluje. Nove informacijske tehnologije i njihova primjena za unapređenje poslovnih procesa. Utjecaj novih informacijskih tehnologije na strukturu, kulturu i društveni sustav poduzeća.
  • Uvod u srodne discipline: modeliranje poslovnih procesa, mjerenje organizacijske učinkovitosti, digitalna transformacija organizacija. (2 sata)
    Koncept poslovne tehnologije i modeliranja poslovnih procesa. Metode i modeli mjerenja organizacijske i procesne učinkovitosti. Okviri i metode za digitalnu transformaciju.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Pripremiti projektnu dokumentaciju koja uključuje detaljan izvedbeni plan projekta (vremenski plan izvođenja aktivnosti, budžet, potrebne ljudske resurse te plan komunikacije).
  • Pomoću odgovarajućih metoda i tehnika formalno opisati osnovne poslovne procese te algoritme njihovog izvođenja.
  • Usporediti primjenjivost algoritama odvijanja pojedinih procesa u zadanom slučaju.
  • Utvrditi informacijske i materijalne tokove koji povezuju poslovne procese u logičnu poslovnu tehnologiju.
  • Utvrditi poslovnu logiku i algoritme izvedbe tipičnih poslovnih procesa te model poslovnih pravila specifičnih za zadano poslovno područje u različitim organizacijama.
  • Analizirati optimalna rješenja u poslovnom okruženju i uskladiti oblikovanje organizacije s arhitekturom informacijskog sustava.
  • Preporučiti primjenu prikladnih metoda i algoritama za rješavanje poslovne problemske situacije te formulirati mogućnosti potpore, automatizacije i poboljšanja na temelju primjene IKT
  • Primijeniti tehnike i metode upravljanja projektima za projekte razvoja poslovnih i informacijskih sustava.
  • %22Definirati i kvantificirati ciljeve i podciljeve projekta te uz njih vezati aktivnosti; uključujući analizu rizika i indikatore%22
  • Analizirati model poslovnih procesa i podatkovni model za zadano poslovno područje
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
Osnovna literatura
  • Russell, R.S.; Taylor, B.W.: Operations Management, Prentice Hall, Upper Saddle River, USA, 2008.
Dopunska literatura
  • Prezentacije i ostali digitalni materijali, dostupni na sustavu za e-učenje kolegija
  • Russell, R.S., Taylor B.W.: Operations Management, John Wiley and sons, USA, 2011.
  • Brown, S., Bessant, J., Lamming, R.: Strategic Operations Management, Routledge, UK, 2013.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 29.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 28.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda