Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Mjerenje organizacijskih performansi
Organisational Performances Measuring
2014/2015
5 ECTSa
Informatika u obrazovanju 1.2 (IUO)
Organizacija poslovnih sustava 1.2 (OPS)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.2 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.2 (BPBZ)
Katedra za organizaciju
OU
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Cilj predmeta je upoznati studente sa učinkovitim upravljanjem organizacijama, koje zahtijeva pristupe različite od tradicionalnog strateškog planiranja, karakterističnog za uspješne organizacije industrijskog doba. Pored poznavanja i primjene metoda upravljanja, za učinkovito upravljanje organizacijama zahtijeva se i primjena suvremenih informacijsko komunikacijskih tehnologija u potpori metodama upravljanja. Misija organizacije određuje razlog njenog postojanja, dok vizija opisuje organizaciju u budućnosti. Konkretizacijom vizije menadžment definira strateške ciljeve koje u odredenom vremenskom periodu organizacija mora postići. Procjenom spremnosti za ostvarenje pojedinog strateškog cilja, dobivaju se strategije, aktivnosti i ciljevi koje pojedine organizacijske razine moraju postići. Sukladno metodi uravnoteženih bodovnih tablica (Balanced Scorecard - BSC), vrši se upravljanje organizacijom na temelju mjerenja pristupa ciljevima. Sve navedene metode imaju jasne rezultate svoje primjene, koji se mogu metamodelirati. Ovim postupkom pojašnjavaju se prirodni odnosi medu metodama upravljanja i definira se procesna i podatkovna arhitektura CASE alata za potporu upravljanju mjerenjem performansi. Ono što menadžment mora znati, da bi organizaciju odveo u vremenu prema viziji, jest koliko je, u svakom trenutku, daleko od postavljenih ciljeva. Ova informacija se može dobiti iz jedinstvenog informacijskog sustava koji daje potporu mjerenju performansi na svim organizacijskim razinama, a utemeljen je na prethodno definiranom metamodelu.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
15 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Dobrović Željko Nositelj Predavanja 10 3 1
Kadoić Nikola Suradnik Seminar
Vježbe u praktikumu
7
14
2
1
2
5
Tomičić Furjan Martina Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Strateško planiranje i organizacijski dokumenti (3 sata)
    Strateški plan organizacije kao izvor organizacijskih ciljeva. Strateški plan razvoja informacijskog sustava koji treba dati potporu ostvarenju organizacijskih ciljeva. Plan mjerenja performansi koji omogućava menadžmentu da u svakom trenutku, zahvaljujući informacijskom sustavu, vidi koliko je organizacija daleko od svojih ciljeva. Usklađen razvoj ovih dokumenata kao preduvjet upravljanju mjerenjem performansi.
  • Osnovni koncepti mjerenja performansi (3 sata)
    Sustavni prikaz organizacije u okruženju. Ulaz proces rezultat ishod (input-process-output-outcome). Razlozi za uvođenje mjerenja performansi: kontinuirano upravljanje organizacijom i usmjerena programska evaluacija. Sintaksa i semantika organizacijskih ciljeva. Kontinuum strateškog upravljanja. Organizacijska misija. Razvoj misije. Organizacijska vizija. Odnos vizije i strateških ciljeva. Utjecaj digitalnih tehnologija na strateški razvoj organizacije i definiranje ciljeva vezanih uz digitalnu transformaciju.
  • Razvoj modela upravljanja mjerenjem performansi (3 sata)
    Osnove metode uravnoteženih bodovnih tablica (Balanced Scorecard). Razvoj modela upravljanja mjerenjem performansi po metodi BSC (model BSC). Tablica razrade strateških ciljeva. SWOT analiza izvor strategija. Aktivnosti za implementaciju strategija. Ciljevi aktivnosti. Nositelji organizacijskih ciljeva. Smještanje ciljeva na perspektive modela BSC: financije, korisnici, interni procesi i učenje i rast. Perspektive modela BSC za privatni i javni sektor. Lanci uzroka i posljedica ciljeva strateške mape.
  • Mjerni instrumenti modela BSC (3 sata)
    Odnos ciljeva i mjera. Iznos mjere kao pokazatelj ostvarenja cilja. Struktura mjernog instrumenta: oznaka mjere, naziv mjere, vrsta mjere, način mjerenja, granične vrijednosti, koeficijenti utjecaja. Tablica razrade mjera. Lanac uzroka i posljedica mjera. Mjere izvođenja (performance/leading measures) i mjere ishoda (lagging measures). Izračunavanje iznosa mjera.
  • Validacija i verifikacija modela BSC (3 sata)
    Formalna ispravnost modela BSC - definiranih ciljeva, mjera te njihove međusobne ovisnosti u lancu uzroka i posljedica. Verifikacija modela BSC pomoću planiranih i ostvarenih vrijednosti mjera. Primjer BSC modela za privatni i javni sektor.
  • Kaskadiranje ciljeva i mjera (3 sata)
    Dekompozicija strateških ciljeva. Strateške mape ciljeva. Taktičke mape ciljeva. Ciljevi i organizacijski oblici. Mjerenje učinkovitosti izvedbe procesa usklađeno sa strateškim ciljevima organizacije. Klasifikacijska matrica ciljeva. Postupak kaskadiranja ciljeva. Lanci uzroka i posljedica taktičkih ciljeva.
  • Operativna uporaba modela BSC (3 sata)
    Uvođenje modela BSC kao sustava upravljanja organizacijom. Plan provedbe mjerenja s obzirom na financijske, ljudske, informacijske i druge resurse. Ključne uloge u korištenju modela BSC: vlasnik, menadžer, dizajner modela BSC, administrator modela BSC, administrator baze podataka (BP). Troškovi uvođenja modela BSC. Dodatna edukacija za djelatnike s ključnim ulogama u korištenju BSC modela.
  • Alati za potporu mjerenju organizacijskih performansi (3 sata)
    Softverski alati koji daju potporu mjerenju organizacijskih performansi. Struktura repozitorija CASE alata za razvoj modela BSC. Način uporabe CASE alata za razvoj modela BSC. Primjeri alata za potporu upravljanju metodom BSC. Struktura i način uporabe alata. Alati za strateška organizacijska mjerenja vs. alati za dijagnostička organizacijska mjerenja.
  • Metamodel upravljanja organizacijom (3 sata)
    Modeliranje procesa dekompozicije ciljeva. Semantika strateških i taktičkih ciljeva. Metamodel metode izrade organizacijskih dokumenata Metamodeliranje metode kaskadiranja ciljeva. Metamodel strateške mape mjera. Veza izmedu metamodela SWOT analize, ciljeva i mjera. Izvođenje jedinstvenog metamodela BSC metodike. Metamodel tablice mjera. Modeliranje veze između ciljeva i mjera.
  • Razvojni trendovi u području mjerenja organizacijskih performansi (3 sata)
    Aktualni metodološki trendovi u području mjerenja organizacijskih performansi. Utjecaj razvojnih trendova na organizaciju i okolinu u kojoj djeluje. Održivi razvoj i Balanced Scorecard. Nove informacijske i digitalne tehnologije i njihova primjena za upravljanje organizacijom i mjerenje performansi. Utjecaj novih tehnologije na strukturu, kulturu i društveni sustav poduzeća.
  • Alati za potporu mjerenju organizacijskih performansi
    Softverski alati koji daju potporu mjerenju organizacijskih performansi. Struktura repozitorija CASE alata za razvoj modela BSC. Nacin uporabe CASE alata za razvoj modela BSC. (2 sata)
  • Postupak izrade CASE alata za potporu razvoju modela BSC
    Ontologija CASE alata za potporu mjerenju. Metamodel metode BSC jezgra CASE alata. Model procesa primjene metode BSC. Metamodel rezultata primjene metode BSC. (2 sata)
  • Primjeri alata za potporu upravljanju metodom BSC
    Microsoft Office Business Scorecard Manager. Microsoft Office Business Scorecard Builder. Dialog Strategy. Struktura i nacin uporabe navedenih alata. Alati za strateška organizacijska mjerenja vs. alati za dijagnosticka organizacijska mjerenja. (2 sata)
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Analizirati organizacijsku viziju i iz nje formulirati i kvantificirati strateške ciljeve.
  • Analizom strateških ciljeva razviti strategije i aktivnosti za implementaciju ciljeva.
  • Definirati i validirati strateške hipoteze menadžmenta koristeći lance uzroka i posljedica.
  • Definirati mjerne instrumente, odrediti težinske utjecaje na lancima uzroka i posljedica, te provesti formalnu validaciju.
  • Identificirati u organizaciji elemente kontinuuma strategijskog upravljanja i validirati ih.
  • Izraditi metamodel odabrane menadžerske metode i povezati ga s metamodelom metodike upravljanja.
  • Metodološki definirati organizacijsku misiju u timskom radu s menadžmentom organizacije.
  • Procijeniti elemente digitalne spremnosti organizacije u odnosu na transformacijske ciljeve.
  • Provesti proširenu SWOT analizu i validirati konzistentnost rezultata – izvedenih strategija.
  • Vrednovati poslovanje poduzeća te predložiti nova rješenja za ostvarivanje veće konkurentnosti poslovnog subjekta.
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • R. Fabac, Dizajniranje organizacije i upravljanje promjenama, Jastebarsko: Naklada Slap, 2017.
  • Brčić, Ruža et. al., Osnove javnog menadžmenta, Varaždin: Fakultet organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu, 2023. (Šesti dio: Digitalna transformacija i digitalizacije javne uprave)
  • Norton, R.S; Kaplan, D.P.The Strategy-Focused Organizations: how balanced scorecard companies thrive in the new business enviroment. Harvard Business School, Boston, 2001.
  • M. Žugaj, M. Schatten: Arhitektura suvremenih organizacija, Tonimir, Varaždinske Toplice, 2005.
Dopunska literatura
  • Dobrović, Ž.: Strategic Planning under Uncertainty: Building the metamodel, Journal of Information and Organizational Sciences, Faculty of Organization and Informatics, Varaždin, 2002.
  • Dobrović, Ž.: Strategijsko planiranje, poslovna i informacijska arhitektura, Zbornik radova savjetovanja CASE 12, Opatija 2000.
  • R.S. Kaplan, D.P.Norton, Strategy Maps, Harvard Business School Press, 2004.
  • Paul R. Niven: Balanced Scorecard: Step-by-Step, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
  • Tomičić M., Dobrović Ž.: Metode oblikovanja strateške mape ciljeva kod izgradnje BSC, Zbornik radova savjetovanja CASE 18, Opatija 2006.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda