Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Metode pretraživanja i klasifikacija informacija
Research Methods and Information Organization
2018/2019
4 ECTSa
Baze podataka i baze znanja 1.2 (BPBZ)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.2 (IPI)
Informatika u obrazovanju 1.2 (IUO)
Organizacija poslovnih sustava 1.2 (OPS)
Katedra za teorijske i primijenjene osnove informacijskih znanosti
OP
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Cilj predavanja je usvajanje znanja i razumijevanje organizacije i pretraživanja informacija, evaluacije pretraživanja informacija i evaluacije (izvora) informacija ispravnog korištenja relevantnih informacija. Cilj vježbi na računalu je usvajanje vještina i primjena stečenih znanja u definiranju informacijskih potreba, primjeni jezika upita, procjeni rezultata pretraživanja te pravilnog odabira i korištenja informacija (citiranje i autorska prava).
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
45 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Dobša Jasminka Nositelj
Kirinić Valentina Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
12
12
3
1
0
0
Sadržaj predavanja
  • Uvod
    Osnovni pojmovi. Informacijska znanost i srodne znanosti i područja (informatologija, informetrija, bibliometrija, knjižničarstvo, scientometrija, semiotika, …). Informacijska pismenost i pretraživanje informacija (information retrieval).
  • Informacijska i podatkovna pismenost
    Informacijska pismenost i podatkovna pismenost – norme, modeli i okviri. Informacijska i podatkovna pismenost u kontekstu (okvira) digitalnih kompetencija, obrazovanja (učenja i poučavanja) i cjeloživotnog učenja i profesionalnog razvoja.
  • Informacijske potrebe korisnika
    Priroda i tipovi informacijskih potreba. Metode prikupljanja informacijskih potreba – prepoznavanje i identifikacija informacijskih potreba. Studije korisnika – korisnički profili i zadaci. Specifičnosti korisnika i pristupačnost tiskanih i digitalnih informacija/dokumenata.
  • Izvori informacija
    Izvori informacija: tradicionalni v.s. digitalni. Informacija i dokument – podjela. Kvaliteta informacija i izvora informacija (kredibilitet). Dezinformacije, misinformacije i malinformacije.
  • Pronalaženje informacija
    Povijesni razvoj sustava za pretraživanje. Informacijsko ponašanje (user information behaviour) – modeli (Wilson, Dervin, Ellis, Kuhlthau,...). Strategije pronalaženja informacija: traženje, pretraživanje (search) i pregledavanje (browse).
  • Pretraživanje weba
    Specifičnosti weba i pronalaženja informacija na webu - problemi. Pretraživanje weba: pretraživači, vrste pretraživača i algoritmi rangiranja rezultata. metapretraživači. Web informacijska arhitektura.
  • Matematički modeli za pretraživanje informacija i proces indeksiranja
    Proces pronalaženja informacija i logički prikaz dokumenta. Arhitektura sustava za pretraživanje. Modeli za pretraživanje i pregledavanje informacija – taksonomija. Logički model. Model vektorskog prostora. Prethodna obrada teksta (leksička analiza, stemming- korjenovanje) i lematizacija (svođenje na osnovni oblik), eliminacija stop riječi. Evaluacija pretraživanja informacija.
  • Automatska klasifikacija tekstualnih dokumenata
    Definicija zadatka klasifikacije teksta. Tehnike strojnog učenja za klasifikaciju teksta. Neke od metoda za klasifikaciju teksta (k najbližih susjeda, Bayesov klasifikator, metoda potpornih vektora). Evaluacija klasifikacije teksta. Analiza osjećaja – klasifikacija tekstualnih dokumenata temeljem mišljenja i osjećaja.
  • Neuralni jezični modeli
    Korištenje neuralnih mreža za klasifikaciju tekstualnih dokumenata, analizu osjećaja, odgovaranje na pitanja, strojno prevođenje i druge zadatke obrade prirodnog jezika (engl. natural language processing). Treniranje jezičnih modela da prate istrukcije korištenjem povratne informacije. Etički i društveni rizici kod korištenje velikih jezičnih modela.
  • Korisnička sučelja
    Dizajn i evaluacija korisničkih sučelja (usability, accessibility,...). Korisnička sučelja sustava za pretraživanje informacija – pretraživača, digitalnih knjižnica, on-line baza.
  • Vizualizacija informacija
    Vizualizacija i grafički prikaz informacija: principi, tehnike, ovisnost o tipu podataka. Vizualizacija upita i rezultata pretraživanja, veza između dokumenta i učestalosti termina, citata...
  • Upravljanje informacijama
    Osnove i principi upravljanja informacija. Alati za upravljanje informacijama – (ponovno) pronalaženje informacija, pohranjivanje/čuvanje, opisivanje, uspoređivanje, prepoznavanje, organizacija, upravljanje i korištenje informacija.
  • Korištenje informacija
    Legalni i etički aspekt korištenja informacija: zaštita autorskih prava, plagijat, citiranje-stilovi. Alati za upravljanje referencama i provjeru/detekciju plagijata. Licenciranje.
  • Informacije i IT profesija
    Izvori informacija za IT profesionalce (obrazovanje – cjeloživotno učenje, udruge, BOK – Body of knowledge, norme, konferencije, časopisi,... Profesije u području pretraživanja informacija.
  • Informacije i IT profesija
    Izvori informacija za IT profesionalce (obrazovanje – cjeloživotno učenje, udruge, BOK – Body of knowledge, norme, konferencije, časopisi,... Profesije u području pretraživanja informacija.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Sadržaj vježbi
    Vježbe će se izvoditi na računalima i pretežno će se odnositi na pretraživanje weba, dostupnih (online) baza (baze cjelovitog teksta, bibliografske i citatne baze), on-line kataloga knjižnica, te standardnih eksperimentalnih zbirki dokumenata. Pri tome će se studenti upoznati s jezicima upita - Booleovim operatorima, operatorima približnosti, načinima sužavanja i proširenja rezultata pretraživanja. Prikazat će se procedura vrednovanja pretraživanja (rezultata), te procedura vrednovanja izvora informacija i samih informacija. Studenti će se uputiti na načine citiranja izvora informacija s posebnim naglaskom na citiranje web izvora, te biti upoznati s nekim od programskih alata za upravljanje izvorima informacija i njihovo dokumentiranje, organizaciju i prikaz/vizualizaciju informacija, provjeru pristupačnosti informacija/dokumenata i za provjeru/detekciju plagijata. Studenti će biti upoznati s paketom tm u programskom sustavu R koji omogućava aplikaciju vektorskog modela za pretraživanje informacija.
Ishodi učenja kolegija
  • Definirati informacijske potrebe i prevesti ih u upite sustavima za pretraživanje informacija.
  • Analizirati modele, teorije i kontekste traženja i pronalaženja informacija.
  • Identificirati odgovarajuće informacijske resurse/sustave/izvore za zadovoljenje informacijskih potreba.
  • Identificirati tipove i karakteristike korisnika informacija i informacijskih potreba.
  • Dokumentirati informacije u skladu s načelima prava i etike.
  • Objasniti koncepte i modele sustava za pretraživanje informacija.
  • Opisati i objasniti koncepte, modele i teorije u području informacijskog ponašanja korisnika.
  • Procijeniti strategije pretraživanja informacija.
  • Procijeniti sustave za pretraživanje, izvore informacija i same informacije.
  • Protumačiti prirodu, organizaciju, predstavljanje i pronalaženje informacija (znanja).
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • C.D. Manning, P. Raghavan i H. Schütze, Introduction to Information Retrieval . Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
  • M.A. Hearst, Search User Interfaces. Cambridge: Cambridge University Press, 2009
  • R. Baeza-Yates i B. Ribeiro-Neto, Modern Information Retrieval (MIR). New York: ACM, Addison-Wesley, 1999
  • Hearst M.A.: Search User Interfaces, Cambridge University Press, 2009. (http://searchuserinterfaces.com/book/)
Dopunska literatura
  • Baeza-Yates, R.; Ribeiro-Neto, B.: Modern Information Retrieval (MIR), Addison-Wesley, 2000. (http://people.ischool.berkeley.edu/~hearst/irbook/)
  • De Bellis N.: Bibliometrics and citation analysis: from the Science citation index to cybermetrics, Scarecrow Press, 2009.
  • Case D. O., Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behaviour, Second Edition, Emerald Group Publishing, 2007.
  • Rosenfeld, L.; Morville, P. Information architecture for the World Wide Web, 2nd Edition, O'Reilly and Associates, Sebastopol, 2002.
  • Lasić-Lazić, J.: Znanje o znanje, Filozofski fakultet, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti, Zagreb, 1996.
  • Galit, W. O.: The essential guide to user interface design: an introduction to GUI design principles and techniques, Wiley Publishing, 2007.
  • Schlein A. M.: Find it online: the complete guide to online research, Facts on Demand Press, 2002.
  • Langville A. N., Meyer C. D.: Google's PageRank and Beyond: The Science of Search Engine Rankings, Princeton University Press, 2006.
  • Chakrabarti, S.: Mining the Web: Analysis of Hypertext and Semi Structured Data, Morgan Kaufmann, 2003.
  • Spence R.: Information visualization: design for interaction, Pearson/Prentice Hall, 2007.
  • St. Laurent A. M.: Understanding Open Source and Free Software Licensing - Guide to Navigating Licensing Issues in Existing & New Software, O'Reilly Media, 2004. (http://oreilly.com/catalog/osfreesoft/book/)
Slični kolegiji
  • University of Texas
  • The Pennsylvania State University - College of Information Sciences and Technology
  • University of North Carolina - School of Information and Library Science (SILS), Chapel Hill
  • University of North Carolina - School of Information and Library Science (SILS), Chapel Hill
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 14.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda