Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Kvaliteta i mjerenja u informatici
Quality and Measuring in Informatics
2024/2025
5 ECTSa
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.4 (IPI)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.3 (IPI)
Informatika u obrazovanju 1.4 (IUO)
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO)
Baze podataka i baze znanja 1.4 (BPBZ)
Organizacija poslovnih sustava 1.4 (OPS)
Organizacija poslovnih sustava 1.3 (OPS)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
SP
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Cilj kolegija je upoznati studente sa cjelovitim pristupom upravljanju kvalitetom u svim aspektima informatike, kao i s potrebnim mjerenjima koja su nezaobilazni dio takvih sustava. Pri tome se detaljno analiziraju razine kvalitete u IT-u, prikazuje se ISO 9000 model kvalitete sustava, primjena normi (standarda) u informatici, metode unapređenja u proizvodnji programske opreme, metode potpore razvoju IS-a. Sastavni dio takvih sustava jesu i mjerenja (metrike). U kolegiju se daje taksonomija suvremenih područja mjerenja u informatici kao što su: mjerenja kvalitete poslovnih sustava, mjerenja kvalitete poslovnih procesa, procjena kvalitete programskih proizvoda, mjerenja učinkovitosti investicija u informatiku, razina sigurnosti IS-a, itd.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kirinić Valentina Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
6
1
1
5
2
2
2
2
1
7
2
4
Draganić Melita Nositelj Vježbe u praktikumu
Predavanja
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
2
7
2
1
2
2
2
2
7
1
4
5
Mihaljević Matej Suradnik Vježbe u praktikumu 8 2 3
Žgela Mario Vanjski suradnik Predavanja
Vježbe u praktikumu
1
1
2
2
1
4
Zdjelar Robertina Vanjski suradnik Vježbe u praktikumu
Predavanja
Vježbe u praktikumu
2
1
1
2
2
2
7
1
1
Sadržaj predavanja
  • Kvaliteta kao suvremena poslovna paradigma
    Definicija kvalitete; Aspekti kvalitete u IT-u koje možemo procjenjivati; Značenje sustava kvalitete u IT-u, razine kvalitete; značaj normi i normizacije u IT-u; primjeri praktičnih poslovnih slučajeva glede kvalitete u IT-u.
  • Kvaliteta u proizvodnji programske opreme
    Osnovni pojmovi: kvaliteta, programska oprema-programski proizvod, modeli kvalitete, karakteristike-obilježja kvalitete, metrike, procjena kvalitete, dionici kvalitete, verifikacija, validacija i testiranje programske opreme; Programska oprema kao proizvod; modeli, karakteristike i norme kvalitete prog. opreme; Planiranje i upravljanje kvalitetom programske opreme.
  • Proces procjene kvalitete programske opreme
    Norme u području procjene kvalitete programske opreme; Koraci procesa procjene prema ISO/IEC 14598-1 ili ISO/IEC 2504n.
  • Model kvalitete programske opreme
    Model kvalitete programske opreme – karakteristike kvalitete (ISO/IEC 9126 - 1 i/ili ISO/IEC 2501n), model kvalitete programske opreme i različite svrhe/korisnici (aspekt naručitelja, korisnika, proizvođača programske opreme).
  • Metrike/mjere kvalitete programske opreme
    Metrike/mjere kvalitete programske opreme (ISO/IEC 9126 - 2-4 i ISO/IEC 2502n) – struktura/elementi opisa metrika/mjera; Metrike/mjere interne, eksterne (kvalitete proizvoda) i kvalitete u korištenju.
  • Provođenje i dokumentiranje procjene kvalitete programske opreme
    Obavljanje mjerenja, usporedba s kriterijima, (pr)ocjena i analiza rezultata, oblikovanje prijedloga odluke temeljem rezultata procjene, dokumentiranje procesa procjene kvalitete programske opreme i izvješćivanje dionika.
  • Životni ciklus složenih IT sustava - uvod u norme ISO/IEC 12207 i 15288
    Norme procesa životnog ciklusa sustava ISO/IEC 15288 i norme procesa životnog ciklusa softvera ISO/IEC 12207; Značaj, svrha i struktura opisa procesa (svrha procesa, ishodi, aktivnosti i zadaci); Dokumentacija vezana uz procese životnog ciklusa – norma ISO/IEC 15289 (generički tipovi dokumentacije i njeno mapiranje na procese životnog ciklusa - ulazna i izlazna dokumentacija).
  • Životni ciklus složenih IT sustava - primjena normi ISO/IEC 12207 i 15288
    Važnost kvalitete/upravljanja SLC-om; Organizacijska shema HNB/SIT-a; Životni ciklus razvoja–uvod i ISO 12207; Okoline PAS-a; Procedura za upravljanje razvojem i održavanjem PAS-a – faze; Kritika/izazovi.
  • Upravljanje razvojem zrelosti u proizvodnji programske opreme (SPI) - 1. dio
    Uvod u SPI;Ciljevi i značaj SPI-a;Koncept SPI-a;Razine sposobnosti procesa (CL); SPI model: CMMI; Primjer primjene CMMI modela;Verzije CMMI-a i daljnji razvoj.
  • Upravljanje razvojem zrelosti u proizvodnji programske opreme (SPI) - 2. dio
    Norma ISO/IEC 15504 (Spice model); Primjer primjene norme ISO/IEC 15504 (Spice model); Koncept organizacijskog modela zrelosti (Organization Maturity Model (OMM));Odnosi među pojedinim normama; Učinci primjene SPI-a.
  • ISO 9001 Sustav upravljanja kvalitetom u IT-u -1.dio
    Pojam sustava upravljanja kvalitetom; Svrha norme ISO 9000; Struktura norme ISO 9000; Načela i zahtjevi.
  • ISO 9001 Sustav upravljanja kvalitetom u IT-u -2.dio
    Kako se projektira sustav ISO 9001 – analiza primjera; Analiza problemskih situacija u IT organizacijama.
  • Kvaliteta iskorištenja IT potencijala
    Koju ulogu IT može imati u PS-u? Kako procjenjivati poslovnu vrijednost IT-a? Procjena iskorištenja IT-a u poslovnom sustavu – primjeri; Procjena iskorištenja IT-a na razini države.
  • Upravljanje IT događajima
    Važnost upravljanja IT događajima; IT platforme i tipovi IT događaja; Odnos konteksta i sigurnosnog IT događaja; Problematika nadzora događaja na individualnim platformama; Upravljanje korelacijom događaja; Kako mjeriti kvalitetu sustava za upravljanje događajima.
Sadržaj seminara/vježbi
  • 1.Uvodna vježba: Kvaliteta kao suvremena poslovna paradigma
    Pronalaženje izvora informacija na webu
  • 2.Planiranje i mjerenje kvalitete programske opreme - 1.dio
    Uvod u ISO 9126 Postavljanje plana kvalitete za vlastiti softverski proizvod
  • 3.Planiranje i mjerenje kvalitete programske opreme - 2.dio
    Dovršavanje plana kvalitete za vlastiti softverski proizvod
  • 4.Dovršavanje plana kvalitete za vlastiti softverski proizvod
    Procjena kvalitete vlastitog softverskog proizvoda
  • 5.Testiranje programske opreme
    Postavljanje plana testiranja i izbor alata za testiranje vlastitog softverskog proizvoda
  • 6.Zadaci: planiranje i mjerenje kvalitete vlastitog softvera
    Prezentacija rezultata izvršenja zadataka planiranje i mjerenje kvalitete vlastitog softverskog proizvoda
  • 7.Zadaci:testiranje vlastitog softverskog proizvoda
    Prezentacija rezultata izvršenja zadataka testiranja vlastitog softverskog proizvoda
  • 8.Unapređenje procesa proizvodnje softvera (SPI) - 1.dio
    Unapređenje procesa proizvodnje softvera temeljem SPICE – ISO/IEC 15504 (u alatu APPRAISAL ASSISTANT Beta 3)
  • 9.Unapređenje procesa proizvodnje softvera (SPI) - 2.dio
    Unapređenje procesa proizvodnje softvera temeljem CMMI (u alatu APPRAISAL ASSISTANT Beta 3)
  • 10.Norme životnog ciklusa sustava i programske opreme
    Primjena normi ISO/IEC 12207 i ISO/IEC 15289
  • 11.Zadaci: unapređenje procesa proizvodnje softvera
    Prezentacija rezultata izvršenja zadataka unapređenja procesa proizvodnje softvera (Spice ili ISO/IEC 15504; CMMI)
  • 12.Razvoj ISO 9001:2008 sustava kvalitete u ICT-u
    - načela norme ISO 9000 - zahtjevi norme ISO 9001 - projektiranje ISO 9001 (obavezna dokumentacija)
  • 13.Primjena ISO 9001 sustava kvalitete u ICT-u -1.dio
    Polazišta upravljanja kvalitetom u ICT organizaciji (vizija/misija/strategija/problemi/poslovni rizici/svrha i motivi uvođenja ISO 9001);definiranje ISO 9001 procedura po točkama 4 i 5 norme ISO 9001
  • 14.Primjena ISO 9001 sustava kvalitete u ICT-u -2.dio
    definiranje ISO 9001 procedura po točkama 6,7 i 8 norme ISO 9001; ocjena uprave sustava kvalitete; učinci primjene sustava kvalitete ISO 9001
Ishodi učenja kolegija
  • Odabrati metode upravljanja razvojem zrelosti IT organizacija.
  • Primijeniti metrike u IT organizacijamama.
  • Preporučiti norme i metode upravljanja kvalitetom.
  • Primijeniti norme kvalitete programskog inženjerstva.
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • ISO/IEC 9126 - Software engineering - Quality model / Planning / Evaluation, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland
  • ISO/IEC 12207 - Software Life Cycle Processes, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland, 2009
  • ISO/IEC 14598 - Software engineering - Product evaluation, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland, 2008
  • ISO/IEC 9126:2008 - Quality management, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland, 2008
  • CMMI - Capability marurity models, Carnegie Mellon University, Pennsilvania, 2009.
  • Referentne međunarodne norme u području (ISO/IEC 9126, ISO/IEC 14598, ISO/IEC 2500, ISO/IEC 12207, ISO/IEC 15288, ISO/IEC 15289, ISO/IEC/IEEE 29119, CMMI-DEV, CMMI-ACQ, CMMI-SVC, ISO/IEC 15504, ISO 9000, ISO 9001, Cobit 5)
Dopunska literatura
  • Za svaku tematsku cjelinu u materijalima s predavanja navedena je vrlo relevantna literatura
  • Brojni izvori na Webu.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda