Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Teorija baza podataka
Database Theory
2018/2019
5 ECTSa
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.2 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.2 (BPBZ)
Informatika u obrazovanju 1.2 (IUO)
Organizacija poslovnih sustava 1.2 (OPS)
Katedra za teorijske i primijenjene osnove informacijskih znanosti
RI
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Cilj kolegija Teorija baza podataka je upoznati studente s teorijom, koja je temelj za izgradnju sustava za upravljanje: relacijskim bazama podataka, temporalnim bazama podataka, deduktivnim bazama podataka (bazama znanja), poopćenim bazama podataka i objektno-orijentiranim bazama podataka. Studenti će biti upoznati s novim trendovima i otvorenim problemima teorije baza podataka. Prezentacija uključuje preciznu karakterizaciju pojmova i njihovih odnosa. Uvijek je dana motivacija istraživanja (preko problemskih primjera) usporedno s praktičnim primjenama rezultata. Dodatni cilj je karakterizacija problema, čija rješavanja mogu biti teme magistarskih radova.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Schatten Markus Nositelj Seminar
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
5
8
1
1
2
1
1
3
1
Maleković Mirko Nositelj Seminar
Predavanja
1
10
3
3
1
1
Okreša Đurić Bogdan Suradnik Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
7
1
2
1
1
1
Sadržaj predavanja
  • Relacijske baze podataka
    Simbolička logika za baze podataka. Relacijska algebra. Zavisnosti u relacijskim bazama podataka. Implikacijski problem. Formalni sustavi. Normalne forme
  • Parcijalne baze podataka
    Uvod. Tipovi parcijalnih relacija. Relacijski operatori nad parcijalnim relacijama.Tipovi logičkih posljedica i njihov odnos.
  • Temporalne baze podataka
    Uvod. Intervalno proširenje relacijskog modela. Relacijski operatori u temporalnim bazama podataka.
  • Deduktivne baze podataka
    Uvod. Sintaksa i semantika. Reprezentacija deduktivne baze podataka u Datalogu. Tipovi pravila. Minimalni model. Računanje nerekurzivnih pravila. Računanje rekurzivnih pravila.Sigurnost pravila. Negacija. Stratifikacija deduktivne baze podataka. Rekurzija u SQL-u.
  • Poopćene relacijske baze podataka
    Uvod. Particijska normalna forma. Relacijski operatori nad poopćenim relacijama.
  • Zaključak
    Ponavljanje. Zavisnosti između poglavlja. Uvod u stručni i znanstveni rad.

Sadržaj seminara/vježbi
  • Vježba 1
    Funkcije u PostgreSQL-u (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 2
    Aktivne baze podataka (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 3
    Temporalne baze podataka (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 4
    Poopćene baze podataka (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 5
    Objektno-relacijske baze podataka (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 6
    Deduktivne baze podataka (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 7
    Objektno-orijentirane baze podataka (sintaksa, semantika, primjeri).
  • Vježba 8
    Polustrukturirane baze podataka i XML (sintaksa, semantika, primjeri).
Ishodi učenja kolegija
  • Dokazati i interpretirati sadržaj kataloga relacijskih operatora
  • Izgraditi aplikaciju primjenom odgovarajućeg sustava za upravljanje bazom podataka
  • Napredno poznavanje SQL-a uključujući analizu svojstava SQL-konstrukata primjenom simboličke logike
  • Opisati strukturalnu, operativnu i integritetnu komponentu modela za parcijalne baze podataka
  • Opisati strukturalnu, operativnu i integritetnu komponentu modela za temporalne baze podataka, deduktivne baze podataka, poopćene baze podataka i O/R baze podataka
  • Opisati strukturalnu, operativnu i integritetnu komponentu relacijskog modela podataka
  • Opisati tipove logičkih posljedica i riješiti pripadne implikacijske probleme
  • Poznavanje osnova Datalog-a, XPath-a i XQuery-ja
  • Precizno karakterizirati operatore nad poopćenim relacijama
  • Razumjeti i primjeniti teoriju normalizacije baze podataka
  • Razumjeti logičke osnove baza podataka
  • Riješiti implikacijski problem za funkcijske, višeznačne i zavisnosti spoja
  • Transformirati deduktivnu bazu podataka u konvencionalnu relacijsku bazu podataka primjenom pravila za računanje pravila pomoću relacijske algebre
  • Transformirati relacijski izraz u ekvivalentan relacijski izraz primjenom kataloga relacijskih operatora
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Analizirati i procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), savjetovati druge u primjeni iste te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj primjene na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modeliranje problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Primijeniti, utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz rješavanje problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Analizirati i ocijeniti učinkovitost uvođenja i korištenja ICT (programskog rješenja i pripadajuće opreme) za konkretne problemske domene informacijskih i poslovnih sustava
  • Procijeniti i preporučiti programska rješenja za konkretne problemske domene informacijskih i poslovnih sustava
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu
  • Predstaviti i popularizirati suvremena trendove u informatici u stručnim i laičkim krugovima
  • Unaprijediti metode komuniciranja i komunikaciju s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Unaprijediti i primijeniti metode stručnog rada pronalaženjem i vrednovanjem suvremenih izvora znanja
  • Valorizirati stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
  • Razviti vlastite planove i planove drugih članova tima u upravljenju karijerom u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata s obzirom na potrebe poslovnog okruženja
  • Planirati proces cjeloživotnog osobnog i profesionalnog razvoja i definirati optimalne individualne strategije učenja
  • Projektirati, planirati, izraditi i uvesti svaki poslovni složeni informacijski sustav i/ili voditi projektni tim u slučaju kada na tim poslovima mora biti uključen veći broj stručnjaka
  • Razumjeti poslovni sustav organizacije i u suradnji s poslovnim stručnjacima optimalizirati njezine poslovne procese te izraditi strateški plan primjene ICT-a
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti odgovarajuću tehnološku platformu i programirati najsloženije dijelove složenog sustava
  • Primijeniti metode planiranja i upravljanja poslovanjem uz pomoć ICT u osnovnim vertikalnim područjima primjene ICT
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz ključne aspekte primjene i razvoja informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja)
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metode i koncepte planiranja, upravljanja organizacijom i obračuna poslovanja
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke za primjenu koncepata elektroničkog poslovanja podržanih odgovarajućim arhitekturama informacijskih sustava (klasične ili distribuirane)
  • Osmisliti projekt učinkovitog unapređenja poslovne tehnologije poslovnog sustava uz korištenje suvremenih ICT te realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom prikladnog standardnog softvera
  • Odabrati i primijeniti odgovarajuće sigurnosne mehanizme pri projektiranju i izgradnji informacijskog sustava
  • Odabrati i primijeniti metode i tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati, procijeniti učinak i donositi odluke vezane uz procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • Objasniti stručnoj i općoj publici informatička rješenja za unapređenje poslovne tehnologije
  • Analizirati i valorizirati atribucije (atribute) objekata poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava
  • Izgraditi informacijski sustav temeljen distribuiranim komponentama kao i na autonomnim i međusobno kompetitivnim izvorima znanja i razriješiti konflikte koji se javljaju među izvorima znanja
  • Primijeniti metode i tehnike izgradnje digitalnih arhiva i dugotrajnog pohranjivanja podataka
  • Primijeniti metode i tehnike pretraživanja i klasifikacije informacija
  • Prepoznati kritične procese i klase podataka poslovnog sustava, izgraditi formalni model procesa i klasa te ga optimizirati i ponuditi prijedloge poboljšanja poslovnog sustava
  • Modelirati poslovna pravila, poslovne podatke kao i pravila za izvođenje transakcijskih podataka koji nisu eksplicitno zadani
  • Modelirati i izgraditi sustav izvođenja analitičkih podataka iz transakcijskih metodama rudarenja i drugim metodama, te izgradnje skladišta podataka u koja se ti podaci pohranjuju
  • Modelirati i izgraditi sustave poslovne inteligencije temeljene na skladištima podataka, kao i njihovo pretraživanje korištenjem metoda višedimenzionalnih kocaka podataka (OLAP)
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja korištenjem suvremenih alata za izradu baza podataka, baza znanja i semantici podataka
  • Izgraditi i optimizirati bazu podataka i bazu znanja primjenom odgovarajućih strategija organizacije podataka i sigurnosti informacijskog sustava
  • Modelirati raspodjelu podataka prema mjestu korištenja podataka, izgraditi sustav replikacije baze podataka i izgraditi distribuiranu bazu podataka
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju, kao što su višeagentni sustavi, deduktivni sustavi (uključujući i ekspertne sustave), semantički Web sustavi, neuralne mreže itd.
  • Procijeniti potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije
  • Primijeniti metode korporacijskog upravljanja i strategijskog menadžmenta uz potporu informacijske tehnologije
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu odgovarajućih programskih alata
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese i preporučiti primjenu odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Organizirati sustav vođenja u javnoj upravi uz primjenu informacijske tehnologije
  • Razviti elemente kontinuuma strategijskog upravljanja: misiju, organizacijske vrijednosti, viziju, strateške ciljeve
  • Analizirati potrebu za e-poslovanjem i primijeniti koncepte e-poslovanja
  • Procijeniti spremnost organizacije za uvođenje suvremenih ERP sustava i definirati projekt uvođenja istih
  • Razumjeti povijesni aspekt edukacijskih sustava, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i diferenciranost suvremenih odgojno-obrazovnih koncepcija
  • Poznavati organizaciju sustava odgoja i obrazovanja te ustroj odgojno-obrazovnog procesa na svim razinama
  • Razumjeti odrednice djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i grupnu dinamiku (razrednog odjeljenja, timova, kolektiva …)
  • Organizirati nastavni proces
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje,ocjenjivanje i vrednovanje u skladu s zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Analizirati građu računala, suvremene računalne arhitekture te primijeniti ta znanja u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava, kao i u nastavi
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, izgradnje struktura podataka i algoritama
  • Interpretirati povijest informatike i računarstva
  • Analizirati i usporediti računalne Web i desktop alate za prezentaciju informacija i primijeniti ih u nastavi
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Analizirati, preporučiti, implementirati i koristiti sustave za e-učenje u skladu s metodičkim i pedagoškim principima
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja u rizičnim situacijama
  • Predstavljati informatička znanja i vještine kao učinkovite instrumente za podupiranje integracijskih procesa
  • Predstavljati nastavnicima mogućnosti korištenja informatike u odgojno-obrazovnom procesu
  • Preispitivati, strukturirati i restrukturirati svoja osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu)
  • Koristiti stečena znanja o vizualnom oblikovanju i sadržajima u ostvarivanju kreativnih vizualnih projekata pri radu s računalom.
  • Modelirati postojeće vizualne sadržaje za potrebe konkretnih osobnih (ili učeničkih) računalnih radova (web dizajn, grafički dizajn, dizajn multimedija,…).
  • Koristiti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • Upoznati Nacionalni okvirni kurikulum. Upoznati metodologiju izradbe školskog i nastavnog kurikuluma. Upoznati primjenu nastavnog kurikuluma u praksi.
Osnovna literatura
  • (O1) Maleković, M., Teorija baza podataka, FOI, 2005.
  • (O2) Date, C. J., Logic and Databases, Trafford Publishing, 2007.
Dopunska literatura
  • (D1) Abiteboul, S., R. Hull, V. Vianu, Foundations of Databases, Addison-Wesley, 2002.
  • (D2) Date, C. J., An Introduction to Database Systems, Addison-Wesley, 2007.
  • (D3) Date, C. J., H. Darwen, N. A. Lorentzos, Temporal Data and the Relational Model, Morgan Kaufman, 2003.
  • (D4) Garcia-Molina, H., J. D. Ullman, J. Widom, Database Systems, Pearson Prentice Hall, 2009.
  • (D5) Connoly, T., C. Begg, R. Holowczak, Business Database Systems, Addison Wesley, 2008.
  • (D6) Maleković, Mirko; Čubrilo, Mirko; Rabuzin, Kornelije. Logical Consequences in Partial Knowledge Bases // Towards Intelligent Engineering and Information Technology / Imre J. Rudas, Janos Fodor, Janusz Kacprzyk (ur.). Berlin Heidelberg : Springer-Verlag, 2009. Str. 377-388.
Slični kolegiji
  • Imperial College, London, Department of Computing, Databases;
  • Stanford University, Department of Computer Science, Database Theory;
  • University of Massachusetts, Databases;
  • University of Southern California – San Diego, Foundations of Databases;
  • University of Maryland, Department of Computer Science, Database Design.
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 16.04.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda