Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Računalom posredovana komunikacija
Computer-Mediated Communication
2017/2018
4 ECTSa
Organizacija poslovnih sustava 1.2 (OPS)
Informatika u obrazovanju 1.2 (IUO)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.2 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.2 (BPBZ)
Katedra za organizaciju
UP
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Ciljevi kolegija vezani su uz upoznavanje teorijskih, istraživačkih i praktičnih aspekata komunikacije putem interneta u poslovnom i privatnom okruženju. Kolegij omogućava stjecanje znanja, vještina i specifičnih kompetencija iz različitih područja korištenja interneta u poslovnoj i privatnoj komunikaciji na razini pojedinca, grupa ili timova, kao i u masovnoj komunikaciji putem interneta. Također, osigurava potrebna znanja iz komunikologije i psihologije za uspješnije prezentiranje informacija na internetu i oblikovanje proizvoda i usluga koje se zasnivaju na komunikaciji s korisnicima putem interneta. Kroz praktični istraživački projekt upoznaju se osnove istraživačke metodologije, a rezultati istraživanja prikazuju se multimedijalno i na vizualno aktraktivan način. Studenti također stječu znanja i vještine koje se mogu koristiti za unapređenje komunikacije s polaznicima i prezentiranje obrazovnih sadržaja prilikom e-učenja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
15 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Bubaš Goran Nositelj Predavanja 13 1 1
Devčić Antonela Izvođač Vježbe u praktikumu 11 1 4
Konecki Mario Izvođač Vježbe u praktikumu
Predavanja
2
2
1
1
4
1
Bosilj Neven Vanjski suradnik
Plantak Vukovac Dijana Suradnik s ovlaštenjem Vježbe u praktikumu 1 1 4
Sadržaj predavanja
  • Definicija računalom posredovane komunikacije - RPK
    Psihologija korištenja interneta i računalom posredovana komunikacija (engl. Computer-Mediated Communication – CMC). Područja istraživanja psihologije korištenja interneta i računalom posredovane komunikacije. Internet i World Wide Web i mobilne tehnologije kao tehnološko, informacijsko, psihološko, socijalno i ekonomsko okruženje za korisnike. Razine i pojavni oblici komunikacije posredstvom interneta (intrapersonalna, interpersonalna, intragrupna, intergrupna i masovna komunikacija).
  • Znanstveno-tehnološke informacije na internetu/webu
    Znanstveni časopisi iz RPK. Google Znalac i Google Knjige. Online baze podataka. Online katalog NSK. Online knjižnice organizacija ACM i IEEE. Patentne baze United States Patent and Trademark Office i Espacenet.
  • Intrapersonalni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Računalna pismenost i komunikacija putem interneta. Samopoimanje i problem osobnog identiteta korisnika interneta. Informacijske potrebe korisnika interneta. Motivacija za korištenje internetskih servisa/usluga i ovisnost o internetu. Problem disinhibicije ponašanja kod korištenja interneta.
  • Interpersonalni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Karakteristike interpersonalne komunikacije putem digitalnih medija (interneta i mobilnih uređaja). Odlike komunikacijskih kanala. Samootkrivanje i samoprezentacija na internetu. Specifičnosti žargona korisnika interneta. Model kompetencije u računalom posredovanoj komunikaciji. Interpersonalna komunikacija elektroničkom poštom, istovremenim tekstualnim porukama, društvenim mrežama i dvosmjernom video vezom. Konkurentni i komplementarni odnosi između različitih medija za interpersonalnu komunikaciju. Online komunikacijske vještine.
  • Intragrupni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Grupna dinamika i internet. Komunikacija u grupi i timu uporabom istovremenih poruka (instant messaging), društvenih mreža, distribucijskih lista, brbljaonica i foruma, kao i videokonferencijskim alatima. Konformnost i polarizacija u grupnoj diskusiji. On-line (virtualne) radne grupe i timovi. Sustavi za suradnju putem interneta. Elektronički brainstorming i druge kreativne tehnike. Specijalizirani alati za online komunikaciju u timu. Razvoj povjerenja, kooperacija i konflikti u virtualnom timu. Djelotvorna komunikacija i mentoriranje u sustavima za obrazovanje na daljinu.
  • Intergrupni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Socijalne zajednice na internetu. Polarizacija i konfrontiranje socijalnih grupa na internetu. Komunikacija između timova i odjela unutar organizacije putem interneta.
  • Masovni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Diskontinuitet privatno/javno u komunikaciji internetom. Komunikacija putem platformi za objavljivanje i razmjenu fotografija i video sadržaja. Utjecaj oglašavanja na digitalne kanale za masovnu komunikaciju. Autorska prava i internet. Internet u usporedbi s drugim masovnim medijima. Integracija personaliziranih i masovnih medija. Konvergencija medija. Društvena korisnost interneta. Usporedba interneta i drugih masovnih medija. Utjecaj interneta na ekonomiju drugih masovnih medija (tisak, televiziju, filmsku i glazbenu industriju).
  • Motivacija za korištenje interneta kao masovnog medija
    Teorijski modeli vezani uz motivaciju za korištenje masovnih medija. Model sklonosti internetu kao masovnom mediju. Teorijski modeli vezani uz prihvaćanje tehnologije.
  • Poslovni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Komunikacijska analiza web stranica poslovnih organizacija. Tehnike razvoja odnosa s kupcima putem interneta. Mogući problemi korisnika i kupaca on-line usluga i proizvoda. Etička pitanja vezana uz poslovnu (busines-to-customer - B2C) uporabu interneta. Kvaliteta e-usluge na prodajnom web mjestu i kod mobilnih aplikacije za B2C usluge.
  • Privatnost i sigurnost u računalom posredovanoj komunikaciji
    Problemi anonimnosti i privatnosti u komunikaciji internetom. Percepcija osobne sigurnosti i rizika za korisnike. Rizično ponašanje korisnika interneta. Kategorizacija etičkih problema koji su vezani uz ponašanje korisnika interneta.
  • Multimedija u računalom posredovanoj komunikaciji
    Razvoj medijske komunikacije. Multimedija u međuljudskoj komunikaciji digitalnim medijima i poslovnoj komunikaciji (timski rad, oglašavanje i marketing, prodaja i dr.). Interakcija korisnika s multimedijskim proizvodom. Elementi korisničkog sučelja. Oblikovanje poveznica i metode navigacije. Procjena korisničkog sučelja. Organizacija sadržaja. Žanrovi multimedijskih proizvoda. Obilježja uspješnih web sjedišta. Utjecaj mobilnih uređaja na korištenje multimedije na internetu/webu. Mobilne aplikacije i oblikovanje multimedijskih proizvoda i usluga.
  • Metode istraživanja u računalom posredovanoj komunikaciji
    Načini prikupljanja podataka: kvantitativna i kvalitativna istraživanja. Metode prikupljanja podataka u računalom posredovanoj komunikaciji. Anketiranje i izrada anketnog upitnika. Online anketiranje. Vrste pitanja i ljestvice (stavova) s ponuđenim odgovorima na pitanja u anketi. Uzorkovanje ispitanika u anketi. Intervjuiranje (vrste intervjua, priprema, vrste pitanja, izbor ispitanika, analiza prikupljenih podataka). Studija slučaja (case study). Promatranje. Analiza sadržaja. Analiza diskursa. Kvalitativne metode istraživanja.
  • Komunikacijske vještine u poučavanju i mentoriranju polaznika e-učenja
    Tehnologije za komunikaciju kod e-učenja. Ciljevi, sudionici, alati i smjerovi komunikacije kod e-učenja. Komunikacijske vještine mentora i polaznika tečajeva za e-učenje. Kolaboracija i grupni rad kod e-učenja.
  • Etički problemi vezani uz korištenje interneta i mobilnih aplikacija
    Domene etičkih problema vezanih uz internet i mobilne mreže (psihosocijalna, materijalna i domena slobode i točnosti priopćavanja). Taksonomija etičkih problema vezanih uz internet. Područja narušavanja etičnosti: autorska prava, privatnost korisnika, lažne vijesti i dr.
  • 15. Povezivanje teorijskih koncepata iz različitih područja računalom posredovane komunikacije i primeri aktualnih istraživačkih tema.
    Povezivanje teorijskih koncepata iz različitih područja računalom posredovane komunikacije i primeri aktualnih istraživačkih tema.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Vježba 1 (1 sat)
    Upoznavanje s online izvorima znanstvenih i stručnih informacija, kao i sustavima za društvene knjižne oznake (online bookmarking) te servisima za organizaciju i upravljanje referencama (engl. reference management software), kao što je npr. Mendeley. (
  • Vježba 2 (1 sat)
    Korištenje e-portfolio sustava Mahara i izrada online životopisa (showcase portfolio), kao i korištenje za to namijenjenih online alata poput Europassa; upoznavanje s društvenim mrežama za stručnjake kao što su LinkedIn i XING.
  • Vježba 3 (1 sat)
    Korištenje servisa za pohranu dokumenata u oblaku (Google Drive, DropBox) i kolaborativnu izradu dokumenata (Google Docs), online prezentacija (Google Slides) i proračunskih tablica (Google Spreadsheets).
  • Vježba 4 (1 sat)
    Uporaba web 2.0 aplikacije za izradu online mentalnih mapa (npr. Mindomo ili Mindmeister) i blok dijagrama (npr. Creately).
  • Vježba 5 (1 sat)
    Korištenje alata za razmjenu trenutnih poruka i video pozive ili web konferencije kao što su Slack i Microsoft Teams; korištenje alata za koordinaciju online sastanaka, npr. Doodle.
  • Vježba 6 (1 sat)
    Primjena alata za suradnju i upravljanje projektima i timovima kao što su Trello i Yammer.
  • Vježba 7 (1 sat)
    Kreiranje online anketa alatima Googe Forms i Survey Monkey.
  • Vježba 8 (1 sat)
    Izrada naprednih online prezentacija i infografika pomoću alata kao što su Prezi, Emaze i Canva.
  • Vježba 9 (1 sat)
    Komunikacija digitalnim medijima u odnosu na koncepte upotrebljivosti (engl. usability) i korisničkog iskustva (engl. user experience) te uporaba alate za izradu nacrta sučelja web stranica i mobilnih aplikacija kao što su Sketch, Mockflow ili Mockplus.
  • Vježba 10 (1 sat)
    Upoznavanje alata za vizualizaciju ideja i kreativnost u virtualnom timu (npr. Google Jamboard, MURAL ili Miro).
  • Vježba 11 (1 sat)
    Evaluacija/procjena vjerodostojnosti (engl. trustworthiness) i kvalitete sadržaja web mjesta.
  • Vježba 12 (1 sat)
    Evaluacija multimedijalnih elemenata web mjesta i mobilnih aplikacija.
  • Vježba 13 (1 sat)
    Procjena kvalitete e-usluge prodajnog web mjesta i mobilne aplikacije.
  • Vježba 14 (1 sat)
    Koncipiranje, priprema i provedba istraživanja, izrada multimedijalnog e-portfolio izvještaja o rezultatima te usmena (sinkrona) i online (asinkrona) prezentacija rezultata istraživačkog projekta u formi e-učenja.
Ishodi učenja kolegija
  • Objasniti različite interpersonalne online komunikacijske vještine te biti u mogućnosti procijeniti ih kod sebe i drugih osoba.
  • Opisati osnove korištenja interneta za e-učenje te biti u mogućnosti kreirati online obrazovni sadržaj uporabom web 2.0 alata.
  • Komentirati nedostatke interneta kao medija za komunikaciju i oblike ponašanja korisnika koji im ugrožavaju privatnost i sigurnost.
  • Analizirati online ponašanje korisnika interneta/weba te ih moći savjetovati o načinima korištenja interneta za komunikaciju.
  • Objasniti specifičnosti interneta/weba kao medija u odnosu na druge interpersonalne i masovne komunikacjske medije.
  • Opisati teorijske modele komunikacije posredstvom računala i moći ih primijeniti za kritičku analizu povezanih pojava/procesa.
  • Primijeniti teorijske modele online komunikacije za procjenu i dizajniranje web mjesta koja će biti atraktivna korisnicima.
  • Koristiti internet, online baze podataka i druge izvore za pronalaženje znanstveno-tehnoloških informacija.
  • Surađivati u (virtualnom) timu i participirati u kolaborativnim online aktivnostima uz uporabu različitih alata i tehnologija.
  • Kritički analizirati pojave iz računalom posredovane komunikacije i koncipirati manja istraživanja iz tog područja.
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • N. Zgrabljić Rotar (ur.): Digitalno doba: masovni mediji i digitalna kultura. Jesenski i Turk, Zagreb, 2020.
  • Sherblom, J.C., Computer-mediated communication: approaches and perspectives. Cognella, San Diego, CA, USA, 2020.
  • Carr, C.T., Computer-mediated communication: a theoretical and practical introduction to online human communication. Rowman & Littlefield Publishers, Lanham, MD, USA, 2021.
Dopunska literatura
  • Kung, L.; Picard, R.G.; Towse, R. The Internet and the Mass Media. Sage Publications, 2008.
  • Kelsey, S.; St. Amant, K. Handbook of Research on Computer Mediated Communication. Information Science Reference, 2008.
  • Wright, K.B.; Webb, L.M. Computer-Mediated Communication in Personal Relationships. Peter Lang Publishing, 2010.
Slični kolegiji
  • Computer-Mediated Communication, MSc in Advanced Methods in Computer Science (Information, Media and Communication), Queen Mary College, University of London, http://www.qmul.ac.uk
  • Computer-Mediated Communication, Master of Information Science (MIS), School of Library and Information Science, Indiana University, http://www.slis.indiana.edu
  • Computer-Mediated Communication (on-line kolegij), Canyon College, http://www.canyoncollege.edu
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 15.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda