Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Računalom posredovana komunikacija
Computer-Mediated Communication
2016/2017
4 ECTSa
Organizacija poslovnih sustava 1.2 (OPS)
Informatika u obrazovanju 1.2 (IUO)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.2 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.2 (BPBZ)
Katedra za organizaciju
UP
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Komunikacija putem Interneta sve je prisutnija u suvremenom obrazovnom i poslovnom okruženju. Kolegij omogućava stjecanje znanja, vještina i specifičnih kompetencija iz različitih područja korištenja Interneta u poslovnoj i privatnoj komunikaciji na razini pojedinca, grupa ili timova, kao i u masovnoj komunikaciji putem Interneta. Također, osigurava potrebna znanja iz komunikologije i psihologije za uspješnije prezentiranje informacija na Internetu i oblikovanje proizvoda i usluga koje se zasnivaju na komunikaciji s korisnicima putem Interneta.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
15 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Bubaš Goran Nositelj Predavanja 10 1 1
Čižmešija Antonela Izvođač Vježbe u praktikumu 8 1 4
Konecki Mario Izvođač Predavanja
Vježbe u praktikumu
5
2
2
1
1
5
Bosilj Neven Vanjski suradnik
Plantak Vukovac Dijana Suradnik s ovlaštenjem Vježbe u praktikumu 1 1 5
Sadržaj predavanja
  • Definicija računalom posredovane komunikacije
    Psihologija korištenja Interneta i računalom posredovana komunikacija (engl. computer mediated communication – CMC). Područja istraživanja psihologije korištenja Interneta i računalom posredovane komunikacije. Internet i World Wide Web kao tehnološko, informacijsko, psihološko, socijalno i ekonomsko okruženje za korisnike. Oblici komunikacije posredstvom Interneta (intrapersonalna, interpersonalna, intragrupna, intergrupna i masovna komunikacija).
  • Intrapersonalni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Računalna pismenost i komunikacija putem Interneta. Samopoimanje i problem osobnog identiteta korisnika Interneta. Informacijske potrebe korisnika Interneta. Motivacija za korištenje i ovisnost o Internetu. Problem disinhibicije ponašanja kod korištenja Interneta.
  • Interpersonalni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Karakteristike interpersonalne komunikacije putem Interneta. Odlike komunikacijskih kanala. Samootkrivanje i samoprezentacija na Internetu. Verbalna agresivnost na Internetu. Specifičnosti žargona korisnika Interneta. Hiperpersonalna komunikacija. Model kompetencije u računalom posredovanoj komunikaciji. Interpersonalna komunikacija elektroničkom poštom, istovremenim tekstualnim porukama i dvosmjernom video vezom. Konkurentni i komplementarni odnosi između različitih medija za interpersonalnu komunikaciju.
  • Intragrupni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Grupna dinamika i Internet. Komunikacija u distribucijskim listama, diskusijskim grupama, brbljaonicama i forumima. Konformnost i polarizacija u grupnoj diskusiji. On-line virtualne radne grupe i timovi. Sustavi za suradnju putem Interneta. Elektronički brainstorming i druge kreativne tehnike. Razvoj povjerenja, kooperacija i konflikti u virtualnom timu. Djelotvorna komunikacija i mentoriranje u sustavima za obrazovanje na daljinu.
  • Intergrupni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Socijalne zajednice na Internetu. Polarizacija i konfrontiranje socijalnih grupa na Internetu.Komunikacija između timova i odjela unutar organizacije putem Interneta.
  • Masovni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Diskontinuitet privatno/javno u komunikaciji Internetom. Publiciranje sudjelovanjem u diskusijskim grupama i forumima. Problemi kod oglašavanja elektroničkom poštom (spam). Autorska prava i Internet. Internet u odnosu na druge masovne medije. Model sklonosti Internetu kao masovnom mediju. Integracija personaliziranih i masovnih medija. Konvergencija medija. Društvena korisnost Interneta.
  • Poslovni aspekti računalom posredovane komunikacije
    Komunikacijska analiza web stranica poslovnih organizacija. Tehnike razvoja odnosa s kupcima putem Interneta. Mogući problemi korisnika i kupaca on-line usluga i proizvoda. Etička pitanja vezana uz poslovnu (busines-to-customer, B2C) uporabu Interneta.
  • Privatnost i sigurnost u računalom posredovanoj komunikaciji
    Problemi anonimnosti i privatnosti u komunikaciji Internetom. Percepcija osobne sigurnosti i rizika za korisnike. Rizično ponašanje korisnika Interneta.
Sadržaj seminara/vježbi
  • VJEŽBE
    U okviru vježbi iz kolegija primjenjuju se Moodle sustav za upravljanje učenjem (LMS), wiki, blog, e-portfolio i različiti Web 2.0 alati, kao i poseban tečaj za e-učenje pod nazivom %22On-line komunikacija%22 koji sadrži web stranice sa teorijskim sadržajima te upitnicima, kvizovima i testovima. Studenti također provode samostalna istraživanja resursa na Internetu i stručne literature, te kreiraju ankete ili intervjue o korištenju Interneta za različite namjene. O rezultatima pretraživanja stručne literature i vlastitih istraživanja studenti izvode online prezentacija. Na spomenute načine svojim samostalnim radom studenti detaljnije upoznaju područje računalom posredovane komunikacije i psihologije korištenja Interneta na razinama od intrapersonalne do masovne komunikacije. Također upoznaju metode istraživanja iz navedenog područja i kritički analiziraju relevantne teorije. Kao rezultat postiže se djelotvornije korištenje Interneta kao interpersonalnog i masovnog medija za privatne, obrazovne i poslovne potrebe.
Ishodi učenja kolegija
  • Biti u mogućnosti analizirati komercijalna web mjesta sa stanovišta uspješnosti u relacijskom marketingu i kvaliteti e-usluge
  • Biti u mogućnosti kritički analizirati pojave iz računalom posredovane komunikacije i koncipirati manja istraživanja iz tog područja
  • Biti u mogućnosti prepoznati prednosti Interneta/weba kao medija za masovnu komunikaciju te ih koristiti u izradi online sadržaja
  • Biti u mogućnosti surađivati u timu i participirati u kolaborativnim online aktivnostima uz uporabu wikija, bloga i srodnih alata
  • Moći djelotvorno koristiti Internet, online baze podataka i druge izvore za pronalaženje znanstveno-tehnoloških informacija
  • Moći primijeniti teorijske modele online komunikacije za procjenu i dizajniranje web mjesta koja će biti atraktivna korisnicima
  • Moći uspješno se samoprezentirati na osobnim web stranicama i ePortfolio sustavima, u online diskusijama i društvenim mrežama
  • Prepoznati razinu procesa u online komunikaciji (intrapersonalna, interpersonalna, intragrupna, intergrupna, masovna)
  • Razumijeti teorijske modele komunikacije posredstvom računala i moći ih primijeniti za kritičku analizu povezanih pojava/procesa
  • Razumjeti specifičnosti Interneta/weba kao medija u odnosu na druge interpersonalne i masovne komunikacjske medije
  • Steći znanja o online ponašanju korisnika Interneta/weba te ih moći savjetovati o načinima korištenja Interneta za komunikaciju
  • Upoznati i moći praktično koristiti tradicionalne i odabrane Web 2.0 alate za online komunikaciju i prezentaciju sadržaja
  • Upoznati izvore na Internetu/webu vezane uz znanstvene sadržaje koji se odnose na računalom posredovanu komunikaciju
  • Upoznati nedostatke Interneta kao medija za komunikaciju i oblike ponašanja korisnika koji im ugrožavaju privatnost i sigurnost
  • Upoznati osnove korištenja Interneta za e-učenje te biti u mogućnosti kreirati online obrazovni sadržaj uporabom Web 2.0 alata
  • Upoznati različite interpersonalne online komunikacijske vještine te biti u mogućnosti procijeniti ih kod sebe i drugih osoba
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Analizirati i procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), savjetovati druge u primjeni iste te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj primjene na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modeliranje problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Primijeniti, utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz rješavanje problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Analizirati i ocijeniti učinkovitost uvođenja i korištenja ICT (programskog rješenja i pripadajuće opreme) za konkretne problemske domene informacijskih i poslovnih sustava
  • Procijeniti i preporučiti programska rješenja za konkretne problemske domene informacijskih i poslovnih sustava
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu
  • Predstaviti i popularizirati suvremena trendove u informatici u stručnim i laičkim krugovima
  • Unaprijediti metode komuniciranja i komunikaciju s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Unaprijediti i primijeniti metode stručnog rada pronalaženjem i vrednovanjem suvremenih izvora znanja
  • Valorizirati stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
  • Razviti vlastite planove i planove drugih članova tima u upravljenju karijerom u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata s obzirom na potrebe poslovnog okruženja
  • Planirati proces cjeloživotnog osobnog i profesionalnog razvoja i definirati optimalne individualne strategije učenja
  • Projektirati, planirati, izraditi i uvesti svaki poslovni složeni informacijski sustav i/ili voditi projektni tim u slučaju kada na tim poslovima mora biti uključen veći broj stručnjaka
  • Razumjeti poslovni sustav organizacije i u suradnji s poslovnim stručnjacima optimalizirati njezine poslovne procese te izraditi strateški plan primjene ICT-a
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti odgovarajuću tehnološku platformu i programirati najsloženije dijelove složenog sustava
  • Primijeniti metode planiranja i upravljanja poslovanjem uz pomoć ICT u osnovnim vertikalnim područjima primjene ICT
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz ključne aspekte primjene i razvoja informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja)
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metode i koncepte planiranja, upravljanja organizacijom i obračuna poslovanja
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke za primjenu koncepata elektroničkog poslovanja podržanih odgovarajućim arhitekturama informacijskih sustava (klasične ili distribuirane)
  • Osmisliti projekt učinkovitog unapređenja poslovne tehnologije poslovnog sustava uz korištenje suvremenih ICT te realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom prikladnog standardnog softvera
  • Odabrati i primijeniti odgovarajuće sigurnosne mehanizme pri projektiranju i izgradnji informacijskog sustava
  • Odabrati i primijeniti metode i tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati, procijeniti učinak i donositi odluke vezane uz procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • Objasniti stručnoj i općoj publici informatička rješenja za unapređenje poslovne tehnologije
  • Analizirati i valorizirati atribucije (atribute) objekata poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava
  • Izgraditi informacijski sustav temeljen distribuiranim komponentama kao i na autonomnim i međusobno kompetitivnim izvorima znanja i razriješiti konflikte koji se javljaju među izvorima znanja
  • Primijeniti metode i tehnike izgradnje digitalnih arhiva i dugotrajnog pohranjivanja podataka
  • Primijeniti metode i tehnike pretraživanja i klasifikacije informacija
  • Prepoznati kritične procese i klase podataka poslovnog sustava, izgraditi formalni model procesa i klasa te ga optimizirati i ponuditi prijedloge poboljšanja poslovnog sustava
  • Modelirati poslovna pravila, poslovne podatke kao i pravila za izvođenje transakcijskih podataka koji nisu eksplicitno zadani
  • Modelirati i izgraditi sustav izvođenja analitičkih podataka iz transakcijskih metodama rudarenja i drugim metodama, te izgradnje skladišta podataka u koja se ti podaci pohranjuju
  • Modelirati i izgraditi sustave poslovne inteligencije temeljene na skladištima podataka, kao i njihovo pretraživanje korištenjem metoda višedimenzionalnih kocaka podataka (OLAP)
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja korištenjem suvremenih alata za izradu baza podataka, baza znanja i semantici podataka
  • Izgraditi i optimizirati bazu podataka i bazu znanja primjenom odgovarajućih strategija organizacije podataka i sigurnosti informacijskog sustava
  • Modelirati raspodjelu podataka prema mjestu korištenja podataka, izgraditi sustav replikacije baze podataka i izgraditi distribuiranu bazu podataka
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju, kao što su višeagentni sustavi, deduktivni sustavi (uključujući i ekspertne sustave), semantički Web sustavi, neuralne mreže itd.
  • Procijeniti potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije
  • Primijeniti metode korporacijskog upravljanja i strategijskog menadžmenta uz potporu informacijske tehnologije
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu odgovarajućih programskih alata
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese i preporučiti primjenu odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Organizirati sustav vođenja u javnoj upravi uz primjenu informacijske tehnologije
  • Razviti elemente kontinuuma strategijskog upravljanja: misiju, organizacijske vrijednosti, viziju, strateške ciljeve
  • Analizirati potrebu za e-poslovanjem i primijeniti koncepte e-poslovanja
  • Procijeniti spremnost organizacije za uvođenje suvremenih ERP sustava i definirati projekt uvođenja istih
  • Razumjeti povijesni aspekt edukacijskih sustava, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i diferenciranost suvremenih odgojno-obrazovnih koncepcija
  • Poznavati organizaciju sustava odgoja i obrazovanja te ustroj odgojno-obrazovnog procesa na svim razinama
  • Razumjeti odrednice djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i grupnu dinamiku (razrednog odjeljenja, timova, kolektiva …)
  • Organizirati nastavni proces
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje,ocjenjivanje i vrednovanje u skladu s zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Analizirati građu računala, suvremene računalne arhitekture te primijeniti ta znanja u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava, kao i u nastavi
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, izgradnje struktura podataka i algoritama
  • Interpretirati povijest informatike i računarstva
  • Analizirati i usporediti računalne Web i desktop alate za prezentaciju informacija i primijeniti ih u nastavi
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Analizirati, preporučiti, implementirati i koristiti sustave za e-učenje u skladu s metodičkim i pedagoškim principima
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja u rizičnim situacijama
  • Predstavljati informatička znanja i vještine kao učinkovite instrumente za podupiranje integracijskih procesa
  • Predstavljati nastavnicima mogućnosti korištenja informatike u odgojno-obrazovnom procesu
  • Preispitivati, strukturirati i restrukturirati svoja osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu)
  • Koristiti stečena znanja o vizualnom oblikovanju i sadržajima u ostvarivanju kreativnih vizualnih projekata pri radu s računalom.
  • Modelirati postojeće vizualne sadržaje za potrebe konkretnih osobnih (ili učeničkih) računalnih radova (web dizajn, grafički dizajn, dizajn multimedija,…).
  • Koristiti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • Upoznati Nacionalni okvirni kurikulum. Upoznati metodologiju izradbe školskog i nastavnog kurikuluma. Upoznati primjenu nastavnog kurikuluma u praksi.
Osnovna literatura
  • Konijn, E.A. et al. Mediated Interpersonal Communication. Routledge, New York, 2008.
  • Joinson, A. et al. Oxford Handbook of Internet Psychology. Oxford University, Oxford, 2009.
Dopunska literatura
  • Kung, L.; Picard, R.G.; Towse, R. The Internet and the Mass Media. Sage Publications, 2008.
  • Kelsey, S.; St. Amant, K. Handbook of Research on Computer Mediated Communication. Information Science Reference, 2008.
  • Wright, K.B.; Webb, L.M. Computer-Mediated Communication in Personal Relationships. Peter Lang Publishing, 2010.
Slični kolegiji
  • Computer-Mediated Communication, MSc in Advanced Methods in Computer Science (Information, Media and Communication), Queen Mary College, University of London, http://www.qmul.ac.uk
  • Computer-Mediated Communication, Master of Information Science (MIS), School of Library and Information Science, Indiana University, http://www.slis.indiana.edu
  • Computer-Mediated Communication (on-line kolegij), Canyon College, http://www.canyoncollege.edu
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda