Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Primjenjene metode istraživanja u društvenim znanostima
Applied Research Methods in the Social Sciences
2023/2024
4 ECTSa
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO)
Baze podataka i baze znanja 1.4 (BPBZ)
Organizacija poslovnih sustava 1.3 (OPS)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.3 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.3 (BPBZ)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.4 (IPI)
Informatika u obrazovanju 1.4 (IUO)
Organizacija poslovnih sustava 1.4 (OPS)
Katedra za kvantitativne metode
OP
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Ciljevi predmeta su: • upoznati proces znanstvenog istraživanja i nacrte istraživanja, • upoznati kvantitativne i kvalitativne istraživačke paradigme i znanstvene metode, • steći potrebna znanja i vještine za pretraživanje i korištenje znanstvene literature, • steći potrebna znanja i vještine za oblikovanje i prezentiranje stručnog i znanstvenog rada, • prepoznati etičke aspekte i primijeniti etičke smjernice znanstvenoistraživačkog rada.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Šimić Diana Nositelj Predavanja 1 2 1
Žajdela Hrustek Nikolina Nositelj Predavanja 14 2 1
Gusić Munđar Jelena Suradnik Seminar 15 2 1
Sadržaj predavanja
  • Znanstvena istraživanja u društvenim znanostima
    Uloga znanosti u društvu. Faze i svojstva znanstvenog istraživanja. Vrste znanstvenih istraživanja po kontroli nezavisnih čimbenika, po metodološkom pristupu, po izvoru podataka, po učestalosti, po vrsti podataka koji se obrađuju, po ciljevima, po primjenjivosti, po obuhvatu i po vremenu na koje se odnose.
  • Etika u znanstvenim istraživanjima
    Važnost etičnosti u znanstvenim istraživanjima. Temeljna etička načela i etički kodeksi Odbora za etiku u znanosti i visokom obrazovanju, Sveučilišta u Zagrebu, međunarodnih strukovnih organizacija i u programima Europske unije.
  • Istraživačka hipoteza i prethodna istraživanja
    Cilj istraživanja, istraživački problem i istraživačka hipoteza. Karakteristike kvalitetne istraživačke hipoteze. Pretraživanje literaturnih izvora u tiskanom obliku i putem interneta. Primarni, sekundarni i tercijarni izvori znanstvenih informacija. Evaluacija znanstvenih časopisa (bibliometrija) i znanstvenog rada.
  • Znanstvene i stručne publikacije
    Znanstvene publikacije. Vrste znanstvenih i stručnih radova. Struktura znanstvenog ili stručnog rada. Citiranje. Znanstveno predavanje i poster. Diplomski rad, Pravilnik o diplomskom radu i diplomskom ispitu na diplomskom studiju na FOI.
  • Metodologija znanstveno-istraživačkog rada
    Znanstvena metoda, metodika i metodologija. Kvalitativni i kvantitativni pristup znanstvenim istraživanjima. Ciljevi, način istraživanja, metode, mogućnost uopćavanja, uzorak, uloga ispitanika i istraživača, podaci i njihova obrada, načela valjanosti istraživanja i očekivani doprinos.
  • Mjerenje i mjerne skale
    Model mjerenja. Izvori grešaka. Mjerne skale (nominalna, ordinalna, intervalna i omjerna). Pouzdanost i valjanost mjernog instrumenta.
  • Primarni i sekundarni izvori podataka. Mjerenje sposobnosti i stavova.
    Primarni i sekundardni izvori podataka. Metode prikupljanja podataka. Testovi sposobnosti i analiza čestica. Klasična teorija testova, teorija odgovora na zadatke (IRT). Anketa. Ljestvice stavova.
  • Grafički i kvantitativni sumarni prikazi podataka
    Deskriptivna statistika. Frekvencijske tablice. Stupčasti i strukturni dijagram. Kontingencijska tablica i mozaik dijagram. Simpsonov paradoks. Načelo površine. Deskriptivni pokazatelji kvantitativnih varijabli (aritmetička sredina, mod, medijan, kvartili). Histogram, box-plot, oblici razdiobe i transformacije varijabli. Primjeri u programskom okruženju R.
  • Metode uzorkovanja
    Populacija i uzorak. Randomizacija. Probabilistički i neprobabilistički uzorci. Jednostavan slučajan uzorak, stratificirani uzorak, uzorak skupina, sistematski uzorak, kvotni, prigodni, prosudbeni i lančano izabran uzorak.
  • Testiranje statističkih hipoteza i veličina uzorka
    Procjena parametara na uzorku. Razdioba uzorkovanja. Standardna pogreška procjene. Interval pouzdanosti. Testiranje statističkih hipoteza. Nul-hipoteza, alternativna hipoteza (jednostrana, dvostrana). Statistička značajnost. Pogreške prve i druge vrste. Snaga testa, veličina uzorka.
  • Pregled statističkih metoda za usporedbu skupina
    Svojstva procjene parametara – nepristranost, konzistentnost, efikasnost, robustnost. t-test za zavisne i nezavisne uzorke, ANOVA, Levenov test, Wilcoxon-Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test
  • Pregled statističkih metoda za procjenu povezanosti varijabli
    Korelacijski koeficijent (Pearson, Spearman), linearna regresija, parcijalna korelacija, kontingencijska tablica, multipla linearna regresija, analiza kovarijance
  • Planiranje znanstveno-istraživačkog rada
    Planiranje znanstveno-istraživačkog rada, načela planiranja, idejni projekt, plan istraživačkih aktivnosti, izvori financiranja projekata, struktura prijedloga projekta, planiranje osobne karijere
  • Znanstvene organizacije u Hrvatskoj i svijetu
    Znanstvene organizacije, HAZU, Hrvatski institut za tehnologiju, visokoškolske ustanove, znanstveni instituti, privatne znanstvene ustanove, NSK, Leksikografski zavod „Miroslav Krleža“, CARNet, Srce, EU istraživačke ustanove Zajednički istraživački centri, Europski institut za tehnologiju, Europski institut za javnu upravu. UNESCO
  • Pravni i institucionalni okvir znanstvene djelatnosti
    Tijela državne uprave i regulatorna tijela nadležna za znanstvenu djelatnost, propisi koji uređuju znanstvenu djelatnost i područja relevantna za znanost
Sadržaj seminara/vježbi
  • Metodološki seminar
    Studenti(ce) prezentiraju seminarski rad na zadanu temu vezan uz metodologiju znanstvenoistraživačkog rada.
  • Analiza znanstvenih publikacija
    Studenti(ce) prezentiraju kritički prikaz znanstvenog rada po zadanim kriterijima za evaluaciju.
Ishodi učenja kolegija
  • Izabrati relevantnu literaturu pretraživanjem baza znanstvenih informacija koristeći bibliometrijske pokazatelje i usluge knjižnice.
  • Izraditi i prezentirati stručni rad.
  • Primijeniti zadani stil referenciranja.
  • Obrazložiti ulogu randomizacije za generalizaciju i zaključivanje o uzročno-posljedičnoj povezanosti u eksperimentalnom i neeksperimentalnom dizajnu istraživanja.
  • Obrazložiti važnost primjene valjanih i pouzdanih mjernih instrumenta.
  • Analizirati sadržaj znanstvenog rada s osvrtom na istraživačku paradigmu, ciljeve i istraživačka pitanja, dizajn istraživanja, podatke i znanstvene metode.
  • Kritički vrednovati primjere etičnog i neetičnog ponašanja u znanstvenim istraživanjima (npr. zaštita ispitanika i njihovih osobnih podataka, pristranost algoritamskog odlučivanja, primjena umjetne inteligencije, plagijat itd.)
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • Tkalac Verčić A, Sinčić Ćorić D, Pološki Vokić N (2010) Priručnik za metodologiju istraživačkog rada - Kako osmisliti, provesti i opisati znanstveno i stručno istraživanje. Zagreb: M.E.P. doo.
  • Žugaj M, K Dumičić, V Dušak (1999) Temelji znanstvenoistraživačkog rada. Varaždin: FOI.
  • Stojanovski J (2007) Online baze podataka – Priručnik za pretraživanje, 2. dopunjeno i prerađeno izdanje. Zagreb: CARNet. (http://damp.nsk.hr/index.php?show=archive&idpublication=1937#)
  • Sveučilište u Zagrebu (2009) Etički kodeks. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu. (http://www.unizg.hr/fileadmin/rektorat/dokumenti/izvjesca_uprave/Eticki_kodeks.pdf)
  • Eticki kodeks Odbora za etiku u znanosti i visokom obrazovanju (http://public.mzos.hr/fgs.axd?id=14038)
Dopunska literatura
  • Vučina Ž (2006) Pretraživanje i vrednovanje informacija na Internetu. Zagreb: CARNet. (http://edu-udzbenik.carnet.hr/2/udzbenik1.pdf)
  • BAZA ZNANJA - METODE ISTRAŽIVANJA U DRUŠTVENIM ZNANOSTIMA (http://infoz.ffzg.hr/Afric/VjekoBZ/default.asp)
  • Evers K (2003) Codes of conduct: Standards for ethics in research. Brussels: European Communities. (http://ec.europa.eu/research/science-society/pdf/codes_conduct_en.pdf)
  • Salkind NJ (2009) Exploring Research, 7th ed. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall.
  • de Veaux RD, Velleman PF, Bock DE (2009) Intro Stats (3. izdanje). Boston: Pearson Education Inc.
Slični kolegiji
  • 10285 Research Methods in Social Sciences: Guiding Principles and Research Styles, The Open University of Israel (http://www-e.openu.ac.il/courses/10285.htm)
  • QMSS 4080 Designing Social Science Research, Columbia University, New York, USA (http://qmss.columbia.edu/content/courses)
  • DIS 280 %22Social Science Research Methodology for Information Studies%22, UCLA, USA (http://polaris.gseis.ucla.edu/jrichardson/courses/280F10.htm)
  • FOR 422/522: Research Methods in Social Science, Oregon State University, USA (http://ica.library.oregonstate.edu/course-guide/836-FOR422-522)
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda