Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Osnove opće i razvojne psihologije
Fundamentals of General and Developmental Psychology
2022/2023
5 ECTSa
Organizacija poslovnih sustava 1.3 (OPS)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.3 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.3 (BPBZ)
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO)
Katedra za strane jezike i općeobrazovne discipline
PP
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Upoznati studente s temeljnim obilježjima psihologije kao prirodne i društvene znanosti, pri čemu je naglasak na pregledu osnovnih područja i fenomena opće te razvojne psihologije, a ne njihovom dubinskom prikazivanju. Na taj se način nastoji postići bolja osviještenost sebe i drugih kao psihočkih bića, naših unutarnjih doživljaja i vanjskih bihevioralnih odgovora u složenom socijelnom svijetu. Također, nestoji se podići razina razumijevanja procesa razvoja i omogućiti kreiranje primjerenih razvojnih utjecaja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Brajša-Žganec Andreja Nositelj Predavanja 15 2 1
Zlatić Luka Suradnik Seminar 15 2 1
Sadržaj predavanja
  • Psihologija kao znanost
    Definicija, predmet i ciljevi psihologije. Suremeni pristupi u psihologiji. Temeljne i primjenje grane psihologije. Metode psihologijskih istraživanja. Etička pitanja.
  • Biološke osnove ponašanja i doživljavanja
    Živčane stanice. Središnji i periferni živčani sustav. Funkcija pojedinih djelova kore velikog mozga. Endokrini sustav i njegov utjecaj na psihičke procese i ponašanje.
  • Osjeti i percepcija
    Zakoni osjeta. Osjetni fenomeni. Osjetni sustavi. Perceptivna organizacija. Utjecaj pojedinih faktora na percepciju. Perceptivne varke.
  • Učenje i pamćenje
    Klasično i operantno uvjetovanje. Kognitivne i socijalne teorije učenja. Faze, procesi i vste pamćenja. Zaboravljanje. Metode za poboljšanje pamćenja.
  • Inteligencija i kreativnost
    Definicije i determinante inteligencije. Teorije inteligencije. Mjerenje inteligencije. Spolne razlike u inteligenciji. Emocionalna inteligencija. Odnos inteligencije i kreativnosti.
  • Emocije i motivacija
    Vrste emocija i njihov utjecaj na tjelesne promjene i psihičke procese. Izražavanje i doživljaj emocija. Vrste motiva. Teorije motivacije. Frustracija i obrambeni mehanizmi.
  • Ličnost i psihički poremećaji
    Definiranje ličnosti. Doprinos naslijeđa i okoline u oblikovanju ličnosti. Prikaz teorija ličnosti. Mjerenje ličnosti. Klasifikacija psihičkih poremećaja. Terapija psihičkih poremećaja.
  • Uvod u razvoj čovjeka
    Metode proučavanja razvoja. Periodizacija životnog ciklusa. Razvojne teorije. Genetske osnove razvoja. Prenatalni razvoj i okolina.
  • Razvoj u prvoj godini života
    Prilagodba novorođenog djeteta. Razvoj motorike i percepcije. Kognitivni razvoj. Razvoj ličnosti. Socijalni razvoj – privrženost.
  • Razvoj u ranom i srednjem djetinjstvu
    Tjelesni i motorički razvoj. Kognitivni razvoj. Socijalni razvoj. Razvoj ličnosti.
  • Razvoj u adolescenciji
    Odnos tjelesnog i psihičkog razvoja. Razvoj spolnih značajki. Motorički, kognitivni i socijalni razvoj. Razvoj ličnosti. Adolescentne krize.
  • Razvoj u mlađoj i srednjoj odrasloj dobi
    Tjelesni, kognitivni i socijalni razvoj. Razvoj ličnosti. Obitelj, zanimanje i profesionalni razvoj. Kriza sredine života.
  • Razvoj u starosti
    Oblici i teorije starenja. Promjene u sposobnostima, ličnosti i socijalnim odnosima. Psihičko zdravlje i starenje.
  • Periodizacija; Odabrana razvojna razdoblja
    Periodizacije kao sustavi praćenja razvoja. Razvojna razdoblja. Optimalni uvjeti ranog razvoja. Razvojna obilježja adolescenata.
  • Individualne razlike
  • Individualne razlike i njihov utjecaj na učenje i obrazovanje
Sadržaj seminara/vježbi
  • Teme seminarskih radova dogovaraju se sa studentima prema njihovim prijedlozima. Tijekom seminara ć
    Teme seminarskih radova dogovaraju se sa studentima prema njihovim prijedlozima. Tijekom seminara će se: - izlagati seminarski radovi - raspravljati odabrane teme vezane uz širi kontekst sadržaja koji se obrađuje: na pr. Čovjek i duhovnost; Problemi dihotomije razum /emocije; Slika o sebi u razdoblju adolescencije; Problemi ostvarivanja roditeljske uloge; Novi pogled na potencijale djece predškolske dobi; Važnost vršnjačkih skupina i interakcije s njima… - analizirati zadaće - analizirati odabrani tekstovi i primjeri koji aktualiziraju problematiku nastavnih sadržaja - raspravljati o osobnom iskustvu - procjenjivati i komentirati individualne osobine
Ishodi učenja kolegija
  • Objasniti što je psihologija te opisati osnovne znanstvene metode, suvremene pristupe i navesti područja unutar psihologije.
  • Prepoznati i objasniti osnovne psihičke procese te ih staviti u kontekst složenih genetskih i okolinskih utjecaja.
  • Prepoznati i uvažavati razvojna i individualna obilježja ljudi.
  • Navesti i podupirati optimalne razvojne utjecaje u pojedinim razvojnim razdobljima.
  • Razvijati kritičko promišljanje i znanstveni pristup proučavanju i tumačenju psiholoških fenomena.
  • Primijeniti psihološke spoznaje u tumačenju i razumijevanju vlastitog i tuđeg ponašanja.
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • Berk, L. E. (2008). Psihologija cjeloživotnog razvoja. Jastrebarsko: Naklada Slap.
  • Rathus, S. A. (2000). Temelji psihologije. Jastrebarsko: Naklada Slap.
  • Vizek-Vidović, V.; Rijavec, M.; Vlahović-Štetić, V.; Miljković, D. Psihologija obrazovanja. str 41-106, IEP, Zagreb, 2003.
Dopunska literatura
  • Vasta, R.; Haith. M.M.; Miller, S.A. Dječja psihologija: moderna znanost. Naklada Slap, Jastrebarsko, 1998.
  • Feinstein, S. Tajne tinejdžerskog mozga. (odabrana poglavlja), Naklada Kosinj, Zagreb, 2005.
Slični kolegiji
  • Opća psihologija
  • Uvod u psihologiju
  • Osnove psihologije
  • Razvojna psihologija i slični koji se izvode u sličnom opsegu i vrednuju istim brojem ECTS bodova na različitim fakultetima.
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 15.04.2026.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2025 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda