Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Organizacijska teorija
Organization Theory
2019/2020
4 ECTSa
Baze podataka i baze znanja 1.2 (BPBZ)
Organizacija poslovnih sustava 1.2 (OPS)
Informatika u obrazovanju 1.2 (IUO)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.2 (IPI)
Katedra za organizaciju
OU
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Organizacijska teorija omogućit će studentima da spoznaju razvoj teorije o organizaciji te posebno doprinose suvremenih škola organizacijske teorije. Studenti će kroz izučavanje različitih pristupa organizacijske teorije i različitih metafora u shvaćanju organizacije steći integralni pogled i cjelovito razumjevanje značajnih tema i pitanja organizacije. Interdisciplinarni sadržaj otvorit će prostore za njihova kreativna razmišljanja i vlastite doprinose. Posebno će se razraditi svi suvremeni pravci izučavanja organizacije, kao i trenutno pojavljući koncepti čime će znanje studenata postati konkurentno u sferi praktičnog djelovanja suvremenih organizacija. Studenti će unaprijediti poznavanje kvantitativnog pristupa organizacijskim temama, te će upoznati i različite napredne formalne modele i alate koji služe kao potpora u tretiranju organizacijskih pitanja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Fabac Robert Nositelj Predavanja 0 0 0
Žajdela Hrustek Nikolina Suradnik Seminar 0 0 0
Sadržaj predavanja
  • Rani pristupi u izučavanju organizacije, klasična i neoklasična teorija organizacije. (2 sata)
    Teorija o organizaciji. Proučavanja organizacije u starom vijeku. Proučavanja organizacije u srednjem vijeku. Klasifikacija organizacijskih teorija. Klasična teorija organizacije. Neoklasična teorija organizacije.
  • Moderna i postmoderna teorija organizacije (2 sata)
    Pravci unutar moderne teorije organizacije. Osnove moderne teorije organizacije: sustavski pristup, razvijeni bihevioristički pristup, novi strukturni modeli, kvantitativne metode, teorija kontingencije. Socio-tehnički pristup organizaciji. Organizacija u informacijskom društvu. Postmoderna teorija organizacije.
  • Paradigme u shvaćanju organizacije: organizacija kao stroj, organizam, sustav (2 sata)
    Povijesni razlozi formiranja gledišta na organizaciju. Organizacije kroz metaforu stroja. Organizacije kao organizmi. Organizacije kao kulture. Organizacije kao politički sustavi. Instrumenti moći i dominacija kroz organizaciju. Kritička teorija organizacije. Autopoietična organizacija.
  • Sustavski pristup u shvaćanju organizacije- organizacijska dinamika (4 sata)
    Pojam sustava. Organizacije kao otvoreni sustavi. Povratne veze u organizacijama. Sustavska dinamika. Primjena sustavske dinamike na organizacije. Pobude organizacijskog ponašanja. Ishodi organizacije. Mjerenje performansi i korekcija ponašanja organizacije. Softver za simulaciju sustavske dinamike i njegova primjena na organizaciju.
  • Bihevioralni pristup u teoriji organizacije (2 sata)
    Lideri, menadžeri, supervizori. Motivacija zaposlenika u organizacijama. Oblikovanje poslova. Komunikacija u organizacijama. Organizacijska klima i kultura. Utjecaji na ponašanje zaposlenika. Formiranje organizacijskih timova. Grupni rad i grupna dinamika. Virtualni timovi. Interakcije zaposlenika- suradnja i sukob. Modeliranje ponašanja pojedinaca i grupa u organizaciji.
  • Resursno utemeljeno gledište na organizaciju- konkurentnost (2 sata)
    Resursi organizacije. Neopipljivi resursi. Intelektualni kapital. Upravljanje resursima. Konkurentsko planiranje resursa (strateška igra GE&McKinsey). Kompetencije u organizaciji. Industrijska privlačnost. Modeli određenja strategije. Modeli konkurentnosti po resursnoj teoriji. Organizacijsko natjecanje. Održiva konkurentnost. Konkurentnost u paradigmi strateških modela okoline. Strateški komunikacijski menadžment.
  • Novi oblici organizacijskih struktura i poboljšanje organizacijskih procesa (4 sata)
    Funkcijski i procesni pristup organizaciji. Organizacijske promjene i prilagodba okolini. Odnos između organizacijske strukture i strategije. Struktura i procesi u suvremenim organizacijama. Organizacijski savezi. Organizacijske mreže. Virtualne organizacije. Organizacije orjentirane prema kupcima- CRM sustavi. Uloga ICT u formiranju novih organizacijskih oblika (web-services, SOA, ebXML). Promjene organizacijske strukture. Poboljšanje poslovnih procesa. Reinžinjering poslovnih procesa.
  • Odlučivanje i interakcije u organizacijama- teorija igara (2 sata)
    Racionalnost u odlučivanju. Funkcija korisnosti. Složenost okoline- uvjeti rizika i neizvjesnosti. Razine odlučivanja. Potpora odlučivanju. Grupno odlučivanje. Odlučivanje pojedinaca u međusobnim interakcijama. Teorija igara. Vrste igara (strateških interakcija). Modeli interakcija kod igara. Informacije u igrama. Koncept rješenja igre. Ravnotežni ishodi u interakcijama (strateškim situacijama). Učenje u ekstenzivnim igrama.
  • Učeća organizacija i adaptivna organizacija. (4 sata)
    Adaptivno učenje. Prilagodba organizacije okolini. Mentalne mape zaposlenika. Generičko učenje. Scenario tehnike. Faze organizacijskog učenja. Organizacijska kultura i organizacijsko učenje. Uloga ICT-a u organizacijskom učenju. Stvaranje okvira za organizacijsko učenje. Učenje u savezima i mrežama. Upravljanje znanjem. Gospodarstva utemeljena na znanju.
  • Kompleksnost u organizacijama i njihovoj okolini. (2 sata)
    Obilježja organizacijske okoline. Nelinearne pojave u organizacijama i okolini. Organizacije kao kompleksni sustavi. Kompleksnost u okolini. Emergencija. Samoorganiziranje. Odlučivanje u uvjetima kompleksnosti. Teorija kaosa i organizacija. Diskontinuiranost u organizaciji. Upravljanje u uvjetima kriza.
  • Primjena kvantitativnih metoda u suvremenim organizacijama. (2 sata)
    Analiza odlučivanja. Teorija igara. Nashova ravnoteža. Indeks moći. Upravljanje operacijama (operations management)- modeli (optimalizacije, planiranje kapaciteta i dr.). Statističke metode. Signifikantnost i korelacija. Rudarenje podataka. Benchmarking. Forecasting. Simulacijski modeli. Primjeri primjene.
  • Sustavi menadžerske kontrole i mjerenje performansi (2 sata)
    Kontrola rezultata. Akcijske, kadrovske i kontrole kulture. Projektiranje sustava upravljanja kontrolom. Kontrola financijskih rezultata. Integrirani sustavi za upravljanje u orhanizacijama- PPBS. Planiranje i budžetiranje. Sustavi mjerenja performansi. Balanced scorecard. ABC i menadžment. Upravljanje kvalitetom. Upravljanje odnosima s klijentima.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti različite organizacijske škole, pristupe i metafore te sagledati realnu organizaciju kroz više perspektiva
  • Identificirati raznovrsne organizacijske probleme te tražiti i nalaziti zadovoljavajuća rješenja kroz primjenu interdisciplinarnog spektra znanja iz organizacije, ekonomije, primjenjene matematike i drugih znanstvenih polja i grana;
  • Razumjeti ulogu ICT pri: stvaranju i funkcioniranju suvremenih organizacijskih oblika, organizacijskom učenju, fazi prikupljanja informacija za odlučivanje;
  • Procjeniti i vrednovati prisutnost suvremenih trendova i obilježja uspješnih organizacija, poput organizacijskog učenja, formiranja učinkovitih struktura i sl.;
  • Vrednovati organizacijsku konkurentnost kroz više različitih pristupa (resurni pristup i dr.);
  • Dati preporuke za potrebne i/ili korisne organizacijske promjene i način njihove provedbe;
  • Koristiti softver (SW) iz domene: dinamike sustava, suradnje u virtualnim timovima, potpore odlučivanju
  • Bolje razumjeti i moći formalizirati komunikacijsko-interakcijske procese između zaposlenika;
  • Odabrati i koristiti primjerene kvantitativne metode potpore odlučivanju, uređenja procesa i oblikovanja organizacije (metode rudarenja podataka, teorija igara i dr.)
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Analizirati i procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), savjetovati druge u primjeni iste te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj primjene na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modeliranje problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Primijeniti, utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz rješavanje problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Analizirati i ocijeniti učinkovitost uvođenja i korištenja ICT (programskog rješenja i pripadajuće opreme) za konkretne problemske domene informacijskih i poslovnih sustava
  • Procijeniti i preporučiti programska rješenja za konkretne problemske domene informacijskih i poslovnih sustava
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu
  • Predstaviti i popularizirati suvremena trendove u informatici u stručnim i laičkim krugovima
  • Unaprijediti metode komuniciranja i komunikaciju s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Unaprijediti i primijeniti metode stručnog rada pronalaženjem i vrednovanjem suvremenih izvora znanja
  • Valorizirati stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
  • Razviti vlastite planove i planove drugih članova tima u upravljenju karijerom u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata s obzirom na potrebe poslovnog okruženja
  • Planirati proces cjeloživotnog osobnog i profesionalnog razvoja i definirati optimalne individualne strategije učenja
  • Projektirati, planirati, izraditi i uvesti svaki poslovni složeni informacijski sustav i/ili voditi projektni tim u slučaju kada na tim poslovima mora biti uključen veći broj stručnjaka
  • Razumjeti poslovni sustav organizacije i u suradnji s poslovnim stručnjacima optimalizirati njezine poslovne procese te izraditi strateški plan primjene ICT-a
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti odgovarajuću tehnološku platformu i programirati najsloženije dijelove složenog sustava
  • Primijeniti metode planiranja i upravljanja poslovanjem uz pomoć ICT u osnovnim vertikalnim područjima primjene ICT
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz ključne aspekte primjene i razvoja informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja)
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metode i koncepte planiranja, upravljanja organizacijom i obračuna poslovanja
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke za primjenu koncepata elektroničkog poslovanja podržanih odgovarajućim arhitekturama informacijskih sustava (klasične ili distribuirane)
  • Osmisliti projekt učinkovitog unapređenja poslovne tehnologije poslovnog sustava uz korištenje suvremenih ICT te realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom prikladnog standardnog softvera
  • Odabrati i primijeniti odgovarajuće sigurnosne mehanizme pri projektiranju i izgradnji informacijskog sustava
  • Odabrati i primijeniti metode i tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Utvrditi uvjete za primjenu, savjetovati, procijeniti učinak i donositi odluke vezane uz procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • Objasniti stručnoj i općoj publici informatička rješenja za unapređenje poslovne tehnologije
  • Analizirati i valorizirati atribucije (atribute) objekata poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava
  • Izgraditi informacijski sustav temeljen distribuiranim komponentama kao i na autonomnim i međusobno kompetitivnim izvorima znanja i razriješiti konflikte koji se javljaju među izvorima znanja
  • Primijeniti metode i tehnike izgradnje digitalnih arhiva i dugotrajnog pohranjivanja podataka
  • Primijeniti metode i tehnike pretraživanja i klasifikacije informacija
  • Prepoznati kritične procese i klase podataka poslovnog sustava, izgraditi formalni model procesa i klasa te ga optimizirati i ponuditi prijedloge poboljšanja poslovnog sustava
  • Modelirati poslovna pravila, poslovne podatke kao i pravila za izvođenje transakcijskih podataka koji nisu eksplicitno zadani
  • Modelirati i izgraditi sustav izvođenja analitičkih podataka iz transakcijskih metodama rudarenja i drugim metodama, te izgradnje skladišta podataka u koja se ti podaci pohranjuju
  • Modelirati i izgraditi sustave poslovne inteligencije temeljene na skladištima podataka, kao i njihovo pretraživanje korištenjem metoda višedimenzionalnih kocaka podataka (OLAP)
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja korištenjem suvremenih alata za izradu baza podataka, baza znanja i semantici podataka
  • Izgraditi i optimizirati bazu podataka i bazu znanja primjenom odgovarajućih strategija organizacije podataka i sigurnosti informacijskog sustava
  • Modelirati raspodjelu podataka prema mjestu korištenja podataka, izgraditi sustav replikacije baze podataka i izgraditi distribuiranu bazu podataka
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju, kao što su višeagentni sustavi, deduktivni sustavi (uključujući i ekspertne sustave), semantički Web sustavi, neuralne mreže itd.
  • Procijeniti potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije
  • Primijeniti metode korporacijskog upravljanja i strategijskog menadžmenta uz potporu informacijske tehnologije
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu odgovarajućih programskih alata
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese i preporučiti primjenu odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Organizirati sustav vođenja u javnoj upravi uz primjenu informacijske tehnologije
  • Razviti elemente kontinuuma strategijskog upravljanja: misiju, organizacijske vrijednosti, viziju, strateške ciljeve
  • Analizirati potrebu za e-poslovanjem i primijeniti koncepte e-poslovanja
  • Procijeniti spremnost organizacije za uvođenje suvremenih ERP sustava i definirati projekt uvođenja istih
  • Razumjeti povijesni aspekt edukacijskih sustava, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i diferenciranost suvremenih odgojno-obrazovnih koncepcija
  • Poznavati organizaciju sustava odgoja i obrazovanja te ustroj odgojno-obrazovnog procesa na svim razinama
  • Razumjeti odrednice djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i grupnu dinamiku (razrednog odjeljenja, timova, kolektiva …)
  • Organizirati nastavni proces
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje,ocjenjivanje i vrednovanje u skladu s zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Analizirati građu računala, suvremene računalne arhitekture te primijeniti ta znanja u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava, kao i u nastavi
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, izgradnje struktura podataka i algoritama
  • Interpretirati povijest informatike i računarstva
  • Analizirati i usporediti računalne Web i desktop alate za prezentaciju informacija i primijeniti ih u nastavi
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Analizirati, preporučiti, implementirati i koristiti sustave za e-učenje u skladu s metodičkim i pedagoškim principima
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja u rizičnim situacijama
  • Predstavljati informatička znanja i vještine kao učinkovite instrumente za podupiranje integracijskih procesa
  • Predstavljati nastavnicima mogućnosti korištenja informatike u odgojno-obrazovnom procesu
  • Preispitivati, strukturirati i restrukturirati svoja osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu)
  • Koristiti stečena znanja o vizualnom oblikovanju i sadržajima u ostvarivanju kreativnih vizualnih projekata pri radu s računalom.
  • Modelirati postojeće vizualne sadržaje za potrebe konkretnih osobnih (ili učeničkih) računalnih radova (web dizajn, grafički dizajn, dizajn multimedija,…).
  • Koristiti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • Upoznati Nacionalni okvirni kurikulum. Upoznati metodologiju izradbe školskog i nastavnog kurikuluma. Upoznati primjenu nastavnog kurikuluma u praksi.
Osnovna literatura
  • Shafritz, J.M.; Ott, J.S.; Yang, Y.S.: Classics of Organization Theory, 2004.
  • Senge, P.M.: Peta disciplina- principi i praksa učeće organizacije, hrvatsko izdanje Mozaik knjiga, 2003.
  • Daft, R.L.: Organization Theory and Design, Thomson Learning, 2004.
  • Harmon, P.: Business Process Change, 2nd edition, DBA Business Process Trends, 2007.
  • Stacey, R.D.: Strateški menedžment i organizacijska dinamika, Zagreb, MATE,1997
  • Morgan, Gareth: Images of organization, Sage, 2006
Dopunska literatura
  • Hatch, M.J.; Cunliffe, A.L.: Organization Theory- Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press, 2006.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda