Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Mala i srednja poduzeća u EU
Small and Medium Enterprises in the EU
2024/2025
5 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za gospodarstvo
NN
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 2 obavezan
Cilj kolegija
Osposobiti studente za primjenu mikroekonomskih tehnika u analizi sektora malih i srednjih poduzeća na nacionalnoj i europskoj razini. Osposobiti studente za kritičku analizu lokalne, regionalne i nacionalne ekonomske politike u uvjetima integriranja u EU.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Vuković Ksenija Nositelj Predavanja
Seminar
15
5
2
2
1
1
Fojs Ivana Suradnik Seminar
Seminar
12
1
2
1
1
1
Šmaguc Tamara Suradnik Seminar
Seminar
12
1
2
1
1
1
Sadržaj predavanja
  • Uvodni sat
    upoznavanje sa sadržajem kolegija i dogovor o načinu rada. Ekonomske osnove EU. Strateška orijentacija i zajedničke mjere ekonomske politike. Razvoj i značaj malih i srednjih poduzeća za gospodarstvo EU. Uvod u principe, koncepciju i implementaciju politike EU vezano uz politiku razvoja i podrške sektor malih i osrednjih pouzeća u EU. Pozicija Hrvatske i hrvatski pouzeća EU.
  • Gospodarstvo kao skup poduzeća različite veličine
    Distribucija veličine poduzeća u ekonomskoj teoriji. Konvencionalni-tehnološki pristup veličini poduzeća. Implikacije teorije transakcijskih troškovna na na distribuciju veličine pouzeća. Imperfektna konkurencija i veličina pouzeća – pristup teorija razvijeni EU sklopku industrijske organizacije. Dinamički modeli i veličina poduzeća.
  • Proces ulaska poduzeća na tržište
    Modeli ulaska poduzeća na tržište. Modeli predviđanja ulaza. Modeli tržišne penetracije. Model ulaska zasnovan na latentnom faktoru. Modeli interakcije i selekcije između ulaznih poduzeća. Analiza modela ulaska i konkretnih rezultanti empirijskih testiranja pojedini modela. Determinante ulaska poduzeća na tržište. Ulazne barijere: diferencijacija proizvoda, apsolutne troškovne prednosti, ekonomije obujma, administrativne zapreke. Ulazne barijere u EU.
  • Uvjeti na tržištu i odnosi između poduzeća
    Determinantne uvjetna na tržištu: veličina, profitabilnosti, koncentracija hi stropa rasta. Odnosi između starosjedilaca i ulaznih poduzeća. Odnosi između ulaznih poduzeća. Mobilnost poduzeća: rast malih i srednjih poduzeća . Modeli rasta. Deterministički i stohastički model rasta. Testiranje Gibratovog zakona. Determinante rasta. Zapreke rastu malih poduzeća. Rast malih i srednjih poduzeća u EU.
  • Stope preživljavanja malih novih poduzeća u EU
    Determinante preživljavanja. Modela preživljavanja. Karakteristike pouzeća kao determinantne preživljavanja pouzeća. Karakteristike proizvodna (industrije) kao determinante preživljavanja pouzeća. Produktivnost malih i srednjih poduzeća. Odnos produktivnosti, inovativnosti i internacionalizacije MSP.
  • Mala i srednja poduzeća u pojedinim zemljama EU
    . Distribucija poduzeća, zaposlenih i tržišnih udjela u zemljama EU. Distribucija veličine poduzeća po industrijama. Pozicija malih poduzeća u hrvatskom gospodarstvu. Distribucija zaposlenih, tržišnih udjela i profita. Distribucija mali pouzeća prema djelatnostima u hrvatskome gospodarstvu.
  • Pozicija srednjih poduzeća u hrvatskom gospodarstvu
    . Distribucija zaposlenih, tržišnih udjela i profita. Distribucija srednjih poduzeća prema djelatnostima. Politika podrške EU sektoru malih i srednjih poduzeća: poticajne mjere za razvoj i konkurentnost sektora MSP. Europska povelja o malom gospodarstvu (European Charter for Small Enterprises):deset temeljnih načela za implementaciju mjera poticanja poduzetništva na razini EU i zemalja članica. Green paper on Entrepreneurship.
  • Strategija potpore EU u stvaranju poduzetničke kulture i poduzetničkog načina razmišljanja
    Uloga obrazovnih institucija u formiranju poduzetničkog načina razmišljanja. Strategija EU u poticanju pojedinaca da postanu poduzetnici. Reduciranje stigme neuspjeha. Podržavanje transfera biznisa. Osiguravanje socijalne sigurnosti vlasnicima malih poduzeća.
  • Strategija EU o podržavanja žena u poduzetništvu i nacionalnih manjina te suradnji malih poduzeća
    Olakšavanje pristupa izvorima financiranja malim i srednjim poduzećima u EU.
  • Strategija pomoći MSP u EU
    Strategija pomoći MSP u EU da iskoriste prigode koje pruža jedinstveno tržište EU i promocija unapređenja znanja i vještina u MSP kao i svih oblika inovacija. Poslovno okruženje i neuspjesi tržišnih mehanizama.
  • Strategija stvaranja javne uprave koja odgovara na potrebe MSP
    Primjeri dobre prakse u politici podrške malim i srednjim poduzećima u EU. Socijalno poduzetništvo u EU.
  • Poduzetnički indikatori
    Strukturalni pokazatelji poduzetničke populacije. Poduzetničke performanse. Determinante poduzetništva. Mikro i makro odrednice poduzetništva. Determinantne na strani ponude. Determinantne na strani potražnje.
  • Poduzetništvo u Hrvatskoj
    Indikatori poduzetničke aktivnosti u Hrvatsko: rezultati GEM (Global Entrepreneurship Monitor) istraživanja. Primjeri dobre prakse poticanja poduzetništava. Poduzeća s potencijalom za rast. Atributi osoba koje u Hrvatskoj pokreću poduzetničke pothvate. Motivi za pokretanje vlastitog biznisa u Hrvatskoj.
  • Značenje poduzetništva u Hrvatskoj sa stajališta zapošljavanja
    Nezaposleni i mogućosti samozapošljavanja. Distribucija poduzetničkih kapaciteta po regijama Republike Hrvatske. Poduzetnička aktivnost Hrvatske u međunarodnoj i europskoj perspektivi. Nedovoljna izvozna orijentacija.
  • Programi poticanja MSP u Hrvatskoj
    Ciljevi i implementacija. Jačanje konkurentske sposobnosti. Podizanje kvalitete poduzetničke infrastrukture. Ravnomjeran regionalni razvoj. Smanjenje administrativnih zapreka. Stvaranje poduzetničke klime. Pomoć MSP u Hrvatskoj u pronalaženju mogućnosti suradnje i pripremi za nastup na jedinstvenom tržištu EU.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti značaj malih i srednjih poduzeća u gospodarstvu EU.
  • Primijeniti mikroekonomske alate za analizu strukturalnih i dinamičkih obilježja sektora MSP.
  • Kritički analizirati politiku podrške malim i srednjim poduzećima u Hrvatskoj.
  • Predložiti mjere poboljšanja institucionalne podrške malim i srednjim poduzećima i na jasan i argumentiran način prezentirati ih općoj i stručnoj publici.
  • Biti upoznati s EU strategijama potpore malih i srednjih poduzeća radi pripreme za nastup na jedinstvenom tržištu EU.
  • Spoznati mogućnosti suradnje i pripreme malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj za nastup na jedinstvenom tržištu EU.
  • Doprinijeti razvoju poduzetničke kulture u Hrvatskoj.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Družić, G. Croatian economic development and the EU (Gospodarski razvoj Hrvatske i EU), Školska knjiga, Croatian Academy of Sciences and Arts, Zagreb, 2009.
  • Kandžija, V., Gospodarski sustav Europske unije, Ekonomski fakultet Rijeka, Rijeka, 2011.
Dopunska literatura
  • European Commission, Think small first, A small business act, 2008
  • Select Committee on the European Union: The Commission's Green Paper: Entrepreneurship in Europe, with Evidence, published by Authority of the House of Lords, London – the Stationery Office limited, 2003
  • Europska komisija: Europska povelja o malom gospodarstvu (European Charter for Small Enterprises)
  • Singer, S., What Makes Croatia an Entrepreneurial Country, Results of GEM Croatia Research, Zagreb, 2006.
  • Mcdonald, F., Dearden, S., European Economic Integration, 4. Izdanje, 2004.
  • Kovačević, Z., Restrukturiranje hrvatskih poduzeća, Politička kultura, Zagreb, 2001.
  • Kandžija, V. Gospodarski sustav Europske unije, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, 2003.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 29.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 28.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda