Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Ekonomija za poduzetnike
Economy for Entrepreneurs
2019/2020
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za gospodarstvo
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 1 obavezan
Cilj kolegija
Temeljni cilj kolegija je razviti kod studenata ekonomski način razmišljanja i zaključivanja, te im pružiti osnovna znanja iz ekonomije poslovnih sustava. Unutar temeljnog cilja sustavno se razrađuje tematika vezana uz osnovnu gospodarsku jedinicu – poduzeće, i to od samog osnivanja, preko uključivanja u ekonomski sustav i interakcija u sustavu, preko djelovanja do evaluacije poslovanja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
24 sati
Vježbe u praktikumu
6 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Dvorski Stjepan Nositelj Predavanja 3 2 1
Kovšca Vladimir Nositelj Predavanja 12 2 1
Dvorski Lacković Ivana Suradnik Seminar 15 2 2
Lacković Vincek Zrinka Suradnik
Novak Ema Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Uvod u ekonomiju
    Podjela ekonomije na mikroekonomiju i makroekonomiju. Povezanost i uvjetovanost ekonomije kao teoretske znanosti s problemima prakse. Razvitak ekonomske misli. Pregled doprinosa domaćih i stranih ekonomskih teoretičara razvoju ekonomije kao znanosti.
  • Definicija poduzeća
    Mjesto i uloga poduzeća u razvoju gospodarskog i socijalnog razvitka društva. Osnivanje poduzeća i pravni okviri poslovanja. Oblici trgovačkih društava. Vrste djelatnosti. Kriteriji podjele poduzeća. Struktura trgovačkih društava u Hrvatskoj.
  • Temeljni ciljevi te smisao djelovanja poduzeća
    . Tradicionalna teorija poduzeća. Bihevioristička teorija poduzeća. Agencijska teorija poduzeća. Teorija transakcijskih troškova. Evolucijska teorija poduzeća.
  • Rezultat poslovanja i financijsko izvještavanje
    Temeljni financijski izvještaji ( bilanca, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku). Vrste i načini utvrđivanja uspješnosti poslovanja. Financijski pokazatelji uspješnosti (pokazatelji rentabilnosti, investiranja, zaduženosti, likvidnosti, stabilnosti poslovanja poduzeća). Nova mjerila uspješnosti poslovanja poduzeća. Ekonomska dodana vrijednost, CFROI, te ostala mjerila uspješnosti orijentirana na upravljanje vrijednosti poduzeća.
  • Načela racionalnog poslovanja poduzeća
    Analiza proizvodnosti i proizvodnje. Produktivnost kao mjerilo i kriterij. Analiza ekonomsko-tehničkih značajki proizvodnje. Mjere za unapređenje proizvodnje i proizvodnosti. Analiza ekonomičnosti i snage zarađivanja. Analiza odnosa prihoda i rashoda. Mjere za unapređenje ekonomičnosti. Rentabilnost proizvodnje kao vršni pokazatelj snage zarađivanja poduzeća. Mjere za poboljšanje poslovnog rezultata poduzeća. Međusobni utjecaj i povezanost pokazatelja uspješnosti poslovanja.
  • Osnovni koncepti troškova
    Razlikovanje pojmova troškovi , rashodi , izdaci. Vrste i podjela troškova. Prirodne vrste troškova. Troškovi prema dinamici. Fiksni troškovi. Varijabilni troškovi. Ponašanje troškova uz djelovanje zakona opadajućih, rastućih i konstantnih prinosa. Odnosi i kritične točke u ponašanju troškova. Remanencija troškova. Reagibilnost troškova. Kretanje troškova u dugom roku. Ekonomije razmjera. Krivulja učenja. Suvremeni koncepti troškova.
  • Razgraničenje fiksnih i varijabilnih troškova iz mase troškova
    Razdvajanje troškova kao podloga za donošenje poslovnih odluka i prognozu troškova. Metode razdvajanja troškova. Metoda varijatora. Metoda interpolacije. Metoda graničnih troškova. Metoda linije trenda. Regresijski modeli troškova. Procjena troškova. Kontribucijska analiza (donošenje poslovnih odluka na temelju graničnih troškova).
  • Upotreba točke pokrića
    Grafički prikaz točke pokrića. Izračun točke pokrića. Utvrđivanje ciljane dobiti poduzeća. Stopa sigurnosti. Utjecaj promjena cijena faktora i učinaka, količina proizvodnje i fiksnih troškova na točku pokrića. Empirijska primjenjivost točke pokrića. Pojam operativne poluge.
  • Pojam kalkulacija
    Vrste i uloga kalkulacija u donošenju poslovnih odluka. Razgraničenje neposrednih i općih troškova. Kalkulacije u trgovini. Kalkulacije troškova projekta. Kalkulacije cijene koštanja. Funkcionalni sustav obračuna troškova. Metode kalkulacija u funkcionalnom sustavu rasporeda troškova. Djelidbene kalkulacije. Dodatne kalkulacije.
  • Activity Based Costing (raspored troškova temeljen na aktivnostima)
    Razlozi uvođenja ABC metode rasporeda troškova. Identifikacija aktivnosti. Pridruživanje troškova aktivnostima. Utvrđivanje faktora trošenja. Problemi u uvođenju ABC sustava. Usporedba funkcionalnog i ABC sustava rasporeda troškova.
  • Vrste planova
    Glavni plan. Plan prodaje. Plan proizvodnje. Plan direktnih troškova. Plan općih troškova proizvodnje. Plan općih troškova uprave i prodaje. Plan troškova prodanih proizvoda. Planski izvještaj o novčanom tijeku. Planski račun dobiti i gubitka. Planska bilanca.
  • Vanjski i unutarnji uvjeti formiranja poslovne politike
    Analiza tehnološke , socijalne, demografske i gospodarsko-političke okoline. Razvojna politika poduzeća. Ekspanzija. Diversifikacija. Integracija. Konverzija. Kontrakcija
  • Ekonomski zakoni u poslovanju poduzeća
    Zakon minimuma i maksimuma. Zakon optimuma. Zakon rastućih prinosa i masovne proizvodnje. Zakon opadajućeg prinosa. Zakon supstitucije. Zakon transportnih troškova i lokacije.
  • Osnovni koncepti oblikovanja cijena
    Ponuda i potražnja. Cjenovna elastičnost potražnje. Tržišne strukture i cijena. Savršena konkurencija. Monopol. Oligopol. Politika cijena. Utvrđivanje cijena na temelju cijene koštanja. Oblikovanje cijena temeljeno na potražnji. Ciljani troškovi i cijene.
  • Osnovni koncepti tržišne ekonomije
    Marketing kao filozofija poslovanja. Pojavni oblici upravljanja marketingom. Segmentiranje, odabir ciljnog tržišta i pozicioniranje proizvoda. Marketinški miks. Proizvod, Cijena, Mjesto, Promocija.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Komparirati ciljeve te bitne čimbenike koji utječu na poslovanje poduzeća.
  • Razlikovati te analizirati temeljne vrste i koncepte troškova.
  • Izračunati tradicionalne i suvremene pokazatelje uspješnosti poslovanja.
  • Usporediti i izdvojiti bitne troškove za donošenje odluka te interpretirati obrasce kretanja troškova.
  • Analizirati ključne čimbenike važne za kreiranje poslovne politike poduzeća.
  • Primijeniti određene zakonitosti mikroekonomske teorije u rješavanju stvarnih ekonomsko-troškovnih problema.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Dvorski, S.; Ruža, F.; Kovšca, V. Poslovna ekonomija. TIVA-FOI, Varaždin, 2007.
Dopunska literatura
  • Salvatore, D. Ekonomija za menadžere u svjetskoj privredi. MATE, 1994.
  • Santini, I. Troškovi u poslovnom odlučivanju. Drugo izdanje, Hibis: Centar za ekonomski consulting, 2006.
  • Pindyck, R.S.; Rubinfeld, D.L. Mikroekonomija. 5 izdanje, MATE, Zagreb, 2005.
  • Wohe, G. Einfuhrung in die Allgemeine Betriebswirtschaftslehre. 23. vollständig neu bearbeitete Auflage, Verlag Valen, 2008.
  • Hilton, R.W. Managerial Accounting. 7th edition, McGraw-Hill, Irwin 2006.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 16.04.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda