Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Elektroničko poslovanje
Electronic Commerce
2024/2025
5 ECTSa
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP)
Studijski centar Varaždin (ITDP 1.3)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
IPP
6. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Razvoj aplikacija 6 obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Informatička podrška poslovanju 6 obavezan
Cilj kolegija
Cilj kolegija Elektroničko poslovanje je upoznavanje studenata s pristupom elektroničkom poslovanju na provedbenoj i upravljačkoj razini. Predmet ocrtava odnos između internih poslovnih procesa u poduzeću i okoline u uvjetima globalne povezanosti i poslovanja. Pri tome se detaljno analizira suvremena tehnologija na kojoj se baziraju rješenja elektroničkog poslovanja. Prikazuje se i uloga Interneta te mobilnih telekomunikacijskih mreža, kao važne infrastrukture koja nameće nove poslovne modele i koncepte opstanka na tržištu. Predmet analizira najuspješnije primjere elektroničkog i mobilnog poslovanja, ali i velike probleme s kojima se poduzeće suočava kada pokušava uspostaviti novu poslovnu koncepciju. Poseban naglasak stavljen je na međunarodno prihvaćene standarde relevantne za ovu temu. Predmet je usmjeren mladim, praktično orijentiranim stručnjacima na razini provedbe i rukovođenja, koji bi trebali kreativno uvoditi sustave za potporu elektroničkom poslovanju i uklapati ih u suvremene poslovne modele.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Vrček Neven Nositelj Predavanja 15 2 1
Križanić Snježana Suradnik Vježbe u praktikumu 15 2 2
Gerić Sandro Vanjski suradnik
Mlakar Josip Vanjski suradnik Vježbe u praktikumu 15 2 1
Sadržaj predavanja
  • Tehnološka osnova elektroničkog poslovanja (5+6)
    Vrste programskih i sklopovskih arhitektura za potporu elektroničkom poslovanju. Važniji standardi elektroničkog poslovanja. Razvojne platforme za razvoj suvremenih programskih sustava i njihova komparativna analiza. Odabir razvojne platforme u zavisnosti od ciljanog poslovnog modela.SOA. WBS. Cloud računarstvo. SaaS. PaaS. IaaS.
  • Povezivanje programskih sustava, interoperabilnost i standardi razmjene podataka (2+4)
    Raspodijeljeni programski sustavi i načini njihovog povezivanja. Standardi povezivanja i njihove značajke.
  • eXtensible Markup Language (XML) (2+4)
    Problem standardizacije interoperbilnosti složenih programskih sustava. Značaj XML-a za razvoj elektroničkog poslovanja. XML specifikacija i način njezine definicije (DTD, XML Schema). Industrijski horizontalne i vertikalne XML specifikacije i konzorciji koji ih podržavaju. Analiza specifikacija XML-a i semantički problemi. Specifične XML specifikacije (ebXML, cXML, BizTalk, finXML, RosettaNet,...) i njihova primjena u poslovanju. UBL. Konverzija specifikacija primjenom XSLT-a . Alati za obradu i konverziju XML dokumenata.
  • Web servisi (4+8)
    Elementi, arhitekture i standardi za podršku web servisima. Simple Object Access Protocol (SOAP). Web Services Description Language (WSDL). SOAP servisi. REST servisi. Universal Description Discovery and Integration (UDDI). Sigurnosni aspekti korištenja web servisa.
  • Poslovni modeli elektroničkog poslovanja (2+0)
    Tržište u uvjetima elektroničkog poslovanja (digital marketplace). Globalna povezanost i suvremeni konkurentski odnosi. Poslovni modeli i tržišna prednost.
  • Elektroničko poslovanje s krajnjim korisnicima – B2C (1+0)
    Pozicija kupca u uvjetima elektroničkog poslovanja. Primjena suvremene tehnologije pri povezivanju poduzeća i kupaca. Značajniji poslovni modeli B2C poslovanja i preduvjeti njihove primjene. Sustavi za potporu B2C poslovanju i njihova veza s informacijskim sustavom poduzeća.
  • Elektroničko poslovanje među poduzećima – B2B (1+0)
    Povezanost poduzeća i matrični ustroj kao izvor tržišne prednosti. Vrste parterskih odnosa i njihov utjecaj na upravljanje opskrbnim lancem. Segmentacija poslovnih partnera prema ulozi u opskrbnom lancu. Razine odnosa s poduzećima iz okoline (od konkurentne napetosti do strateškog udruživanja). Segmentacija poslovnih procesa obzirom na ulogu u upravljanju opskrbnim lancem.
  • Poslovanje temeljeno na platformama (Platform Based Business) (2+2)
    Pojam PBB. Poslovne platforme. Vrste interakcije. Agregacijske platforme. Društvene platforme. Mobilizacijske platforme. Platforme za učenje.
  • Financijske transakcije u poslovanju s krajnjim korisnicima (2+4)
    Mehanizmi plaćanja u poslovanju s krajnjim korisnicima i tehnologije koje ih podržavaju. Autentičnost plaćanja. Sljedivost plaćanja i problem anonimnosti. Vrste plaćanja u elektroničkom poslovanju i njihove značajke. Off line i on line sustavi plaćanja. Kriptovalute.
  • Elektroničke burze roba i usluga (1+0)
    Značaj elektroničkih burza roba i usluga (B2B exchanges). Konvergencija burza roba na globalnom tržištu i analiza industrijskih vertikala.
  • Mobilno poslovanje (4+2)
    Vrste suvremenih mobilnih platformi. Inovacije uvođenjem 5G mreža. Razvojne platforme i okruženja. Web servisi u mobilnom okruženju. Tehnologije mobilne identifikacije. Personal Area Network. IoT. Context-Aware Systems. Arhitektura i specifičnosti mobilnih aplikacija. Plaćanje u mobilnom poslovanju. NFC. Beskontaktna plaćanja.
  • Zakonska regulativa elektroničkog poslovanja (2+0)
    Problemi Interneta i utjecaj na poslovanje. Regulacija Interneta. Odgovornost za sadržaj. Zaštita privatnosti. Zaštita autorskih prava. Pristup resursima. Ugovaranje usluga na Internetu i temeljni elementi ugovora (Quality of Service –QoS, Service Level Agreement - SLA). GDPR.
  • Budućnost elektroničkog poslovanja (2+0)
    Novi poslovni modeli, uvjeti njihove primjene i održivost (Application Service Providing – ASP, Web Services Providing - WSP). Budućnost Interneta, regulacija i oblici prilagodbe kvalitete usluge. Povezivanje tehnologija i njihov utjecaj na poslovanje.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Vježba 1
    Upoznavanje s radnom i razvojnom okolinom.
  • Vježba 2
    Upoznavanje i rad s XML, DTD, XML Schema.
  • Vježba 3
    Izrada jednostavnije web aplikacije.
  • Vježba 4
    Izrada složenije web apliakcije.
  • Vježba 5
    Izrada i prilagođavanje mobilne aplikacije.
  • Vježba 6
    Testiranje izrađene aplikacije.
  • Vježba 7
    Upoznavanje i rad s blockchain platformom.
  • Vježba 8
    Upoznavanje i rad s platformom sustava elektroničkog poslovanja.
Ishodi učenja kolegija
  • Upoznati studente s pristupom elektroničkom i mobilnom poslovanju na provedbenoj, upravljačkoj i strateškoj razini. Upoznati studente s odnosom između internih poslovnih procesa u poduzeću i okoline u uvjetima globalne povezanosti i poslovanja.
  • Detaljno upoznati suvremenu tehnologiju na kojoj se baziraju rješenja elektroničkog poslovanja i najuspješnije primjere elektroničkog i mobilnog poslovanja, ali i probleme s kojima se poduzeće suočava kada pokušava uspostaviti novu poslovnu koncepciju.
  • U okviru seminara i vježbi, studenti će koristiti standardne programske alate, koji se komercijalno koriste za potporu elektroničkom poslovanju, i njihovom primjenom obrađivati praktične primjere.
  • U sklopu toga naučiti će kreirati XML dokumente i njihove definicije, transformirati XML dokumente i prenositi ih u različite specifikacije.
  • Nadalje, koristit će standardni komercijalni alat za potporu upravljanju opskrbnim lancem i upoznati se s njegovim parametrima, principima uspostave (setup) i načinom korištenja.
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • Vrček et al. Infrastruktura elektroničkog poslovanja, FOI, Varaždin, 2017.
  • Allums S. Designing Mobile Payment Experiences: Principles and Best Practices for Mobile Commerce, O'Reilly Media, 2014.
  • Bidgoli, H. Electronic Commerce Principles and Practice, Academic Press Inc., San Diego, USA, 2011.
Dopunska literatura
  • Coupey, E. Digital Business: Concepts and Strategies. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2004.
  • Corbitt, B.; Al-Quirim, N. E-Business, E-Government and Small and Medium Size Enterprises: Opportunities and Challenges, Idea Group Publishing, 2004.
  • Jelassi, T.; Enders, A. Strategies for E-business: Creating Value through Electronic and Mobile Commerce (Concept and Cases), Prentice Hall, 2004.
  • McAfee, A. Operating an E-Business. McGraw-Hill/Irwin; 2004.
  • Turban, E.; Lee, J.; Kin, D.; Chung, M. Electronic Commerce: A Managerial Perspective. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2000.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 25.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 23.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda