Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Programska podrška poslovanju
Program Support for Business
2023/2024
5 ECTSa
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP)
Studijski centar Križevci (ITDP 1.3)
Katedra za organizaciju
IPP
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Informatička podrška poslovanju 5 obavezan
Cilj kolegija
Cilj predmeta je upoznavanje studenata i njihovo osposobljavanje za problemsku domenu razvoja, instalacije, implementacije, primjene i održavanja sustava poslovnih programskih aplikacija u okviru informacijskog sustava poduzeća.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Seminar
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Pihir Igor Nositelj
Kutnjak Ana Suradnik
Vidačić Stjepan Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Organizacijsko-informatički aspekti programske podrške poslovanja (3+1+1 sati)
    Poslovne aplikacije kao osnova programske podrške poslovanja. Faze životnog ciklusa razvoja i održavanja informacijskog sustava. Globalne funkcije poslovnih programskih aplikacija. Integriranost poslovnih programskih aplikacija. Poslovne programske aplikacije i baze podataka. Osnovne značajke funkcije unosa podataka. Osnovne značajke funkcije dohvata podataka i izvještajnog sustava. Problemi implementacije programske podrške poslovanju. Problemi kontinuiranog razvoja programskih rješenja i održavanja poslovne baze podataka. Organizacijsko-informatički aspekti komunikacije s korisnicima programske podrške poslovanju. Uloga voditelja poslovnih procesa u kontekstu programske podrške poslovanja. Primjeri odabranih poslovnih programskih aplikacija iz prakse.
  • Projekt sustava poslovne aplikacije (3+1+1 sati)
    Sustavski pristup u projektiranju poslovne aplikacije. Hijerarhijski dijagram aplikacije kao sustava: Podsustav baze podataka, Podsustav izbornika, Podsustav sučelja(formi) za unos podataka, Izvještajni podsustav (report objekti), Podsustav za održavanje baze podataka i funkcija aplikacije. Proces unosa podataka u bazu podataka. Proces dohvata podataka iz baze podataka. Modularni organizacijski dizajn poslovne aplikacije. Periferni podsustavi poslovnih aplikacija.
  • Baze podataka poslovnih aplikacija (3+1+1 sati)
    Vrste baza podataka i njihove osnovne značajke. Organizacijsko-informatički kriteriji za izbor primjerenog tipa baze podataka (otvorenost, fleksibilnost, sigurnost, migracija, cijena). Sustavi za upravljanje i administratorsko održavanje baza podataka i njihov utjecaj na stabilnost informacijskog sustava poduzeća. Baza podataka kao sustav i njena tehnička dokumentacija. Logički relacijski model podataka. Fizički relacijski model podataka. Proces generiranja baze podataka. Primjeri baza podataka odabranih poslovnih aplikacija.
  • Konceptualni modeli odabranih poslovnih programskih aplikacija (3+1+1 sati)
    Integrirani informacijski sustavi – ERP sustavi. Aplikacije za podršku pojedine poslovne funkcije prodaje (webshop); mobilnu prodaju (terensku prodaju); financijsko knjigovodstvo, kadrovsku evidenciju i obračun plaće, planiranje i praćenje proizvodnje.
  • Programska podrška - koncept poslovnog dokumenta (3+1+1 sati)
    Formalni koncept dokumenta kao temeljna osnova za realizaciju funkcije unosa podataka. Podatkovna osnova koncepta dokumenta (tablice u bazi). Programska osnova koncepta dokumenta (sučelja – forme za unos podataka). Primjeri poslovnih dokumenata.
  • Programska podrška poslovnih pravila (2+1+1 sati)
    Pojam poslovnih pravila. Programska podrška automatiziranih algoritama u kontekstu poslovnih aplikacija. Primjeri automatiziranih algoritama poslovnih pravila: upravljanje uvjetima prodaje kupaca u veleprodaji; upravljanje rezerviranim i raspoloživim količinama na skladištu; upravljanje rabatnim sustavom u veleprodaji; upravljanje otpremnim nalozima u skladištu; upravljanje sustavom naručivanja za popunu zaliha robe na skladištu; upravljanje sustavom automatskog kontiranja dokumenata i prijenosa podataka u financijsko knjigovodstvo.
  • Programska podrška poslovanju primjenom mobilne tehnologije (2+2+2 sati)
    Konceptualni model integracije ERP sustava poduzeća(Glavna aplikacija) i skladišnog poslovanja primjenom mobilne tehnologije online (Mobilna aplikacija). Informatički – infrastrukturni i organizacijski preduvjeti za primjenu mobilne tehnologije u skladišnom poslovanju. Programska podrška dvosmjerne komunikacije između Glavne i Mobilne aplikacija u realnom vremenu. Primjer integracije aplikacija.
  • Programska podrška poslovanju u kontekstu Web prodaje (2+2+2 sati)
    Modeli realizacije WebShop sustava za web prodaju i integracija sa ERP sustavom poduzeća. Organizacijsko – informatički aspekti realizacije web prodaje i dostave robe kupcima u kontekstu sustava online fiskalizacije. Primjeri integracije WebShop sustava u okviru ERP sustava iz prakse.
  • Programska podrška poslovanju u kontekstu ePoslovanja s državom, drugim pravnim subjektima i bankama – Web servisi i XML e-Dokumenti (3+1+1 sati)
    Organizacijsko – informatički aspekti e-Poslovanja. Primjer podrške procesa online fiskalizacije računa: Root certifikati; Produkcijski certifikati; Moduli za komunikaciju sa web servisima - CIS Porezne uprave i elektroničko potpisivanje; Fiskalizirani račun sa ZKI, JIR i QR kodom. Programska podrška za izradu strukturiranih e-Dokumenata u XML obliku (e-Obrazaca) u ePoslovanju: e-Račun, e-Narudžba, e Ponuda, e-Otpremnica i drugi fiskalni obrasci npr. eOPZ-STAT.xml obrazac; ePDV.xml obrazac; eURA_PDV.xml obrazac; eJOPPD.xml obrazac; eID_Sm.xml obrazac; eZbrojni_SEPA.xml obrazac.
  • Instalacija i održavanje poslovne aplikacije na poslovnoj mreži korisnika (2+1+1 sati)
    Pojam i značajke poslovne računalne mreže. Temeljna načela funkcioniranja poslovne aplikacije na lokalnoj mreži i Internetu. Instalacija i održavanje aplikacije na poslovnoj mreži u client-server i VPN okruženju. Upravljanje pravima korisnika aplikacije na poslovnoj mreži. Stabilnost i sigurnost aplikacije i baze podataka na poslovnoj mreži. Sustav arhiviranja baze podataka poslovne aplikacije.
  • Implementacija poslovne aplikacije u poduzeću (1+1+1 sati)
    Značaj dobrog funkcioniranja poslovne aplikacije za cjelokupno funkcioniranje poduzeća. Prezentacija mogućnosti poslovne aplikacije i načina podrške poslovnih procesa. Metodike uvođenja aplikacije u funkciju. Pristup korisnicima aplikacije i njihovo vođenje u procesu usvajanja funkcija aplikacije do stjecanja povjerenja u aplikaciju. Ovisnost stabilnosti informacijskog sustava poduzeća o kontinuiranom razvoju poslovne aplikacije.
  • Generatori kontinuiranog razvoja programskih rješenja poslovnih aplikacija nakon implementacije (1+1+1 sati)
    Promjene zakona kao generator promjena i razvoja aplikacija. Redizajn i optimizacija poslovnih procesa kao generator razvoja. Razvoj informatičke tehnologije kao generator razvoja aplikacija.
  • Poslovne programske aplikacije i poslovne godine (2+1+1 sati)
    Pojam poslovne godine u okviru informacijskog sustava poduzeća. Organizacijsko – informatički aspekti prijelaza poduzeća iz jedne u drugu poslovnu godinu. Informatička podrška prijelaza u novu poslovnu godinu u financijskom knjigovodstvu (Temeljnica broj 1.). Informatička podrška prijelaza u novu poslovnu godinu u skladišno-robnom knjigovodstvu (Dokument INV – Inventura, Dokument POS – početno stanje skladišta).
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti značaj i ulogu te problematiku programske podrške poslovanja (poslovnih programskih aplikacija) u okviru informacijskog sustava poduzeća.
  • Razumjeti odnose između baze podataka i poslovne programske aplikacije kao integriranog programskog sustava.
  • Poznavati osnovna načela modularnog dizajna programskih rješenja sa organizacijsko-informatičkog stajališta.
  • Poznavati osnovna načela sustava upravljanja pravima korisnika na razini poslovne računalne mreže i razini poslovne aplikacije
  • Usvojiti „koncept dokumenta“ kao temeljni koncept modula programskih rješenje za unos podataka o poslovnim procesima.
  • Imati znanje o odabranom skupu poslovnih pravila i načinu automatizacije njihovih algoritama u kontekstu programske podrške ključnih poslovnih procesa poduzeća.
  • Poznavati opće elemente poslovnih programskih aplikacija kao sustava i njihove međusobne veze.
  • Razumjeti pojam i značajke koncepta „Integriranosti“ u okviru pojedinih programskih rješenja, te između različitih programskih rješenja(desktop, web, mobilne aplikacije), u okviru jedinstvenog informacijskog sustava poduzeća i širem okruženju sustava ePoslovanja.
  • Imati znanje o osnovnim pravilima instalacije, implementacije i održavanja funkcija složenih poslovnih programskih aplikacija na računalnoj mreži poduzeća.
  • Upoznati i savladati osnovnu tehnologiju rada u tipičnim poslovnim procesima na odabranom skupu programskih aplikacija iz prakse različite namjene.
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • PPT i Voice over PPT prezentacije s predavanja
  • Vidačić, S., Brumec, S.: Hybrid Model of the Mobile Information System in a Complex Warehouse System, Proceedings of the 19h International Conference of Information and Intelligent Systems - CECIIS'2008, september 24-26, Varaždin, 2008, str 333-339.
  • Vidačić, S., Pihir, I., Robert, F.: Migration Method from one ERP System to another in Real Time, Proceedings of the 21h International Conference of Information and Intelligent Systems - CECIIS'2010, september 22-24, Varaždin, 2010, str 501-507.
  • Vidačić, S., Tomičić-Pupek, K., Pihir, I.: The orcestration of web-based sales processes – a case study. Proceedings of the 11th International Scientific on Economic and Social Development – Bulding Resilient Society, Zagreb, Croatia, 17 – 18 december, 2015, pp. 336-341.
  • Vidačić, S., Špicar, M.: Utjecaj razvoja sustava MS SQL Server na stabilnost poslovnih aplikacija i baza podataka, Međunarodni znanstveno-stručni časopis CroDiM, Vol. 2, No. 1, 2019, UDC 658.8, e-ISSN 2584-7236, str. 175-186.
Dopunska literatura
  • Martin Fowler: Patterns of Enterprise Application Arhitecture, 2003., ISBN-10: 03211274202.
  • AV prezentacije poslovnih aplikacija, autor: S. Vidačić, 2008-2009: • AV prezentacije aplikacije MOBKOMERC • AV prezentacije aplikacije KISPLACE • AV prezentacije aplikacije FINKSQL • AV prezentacije aplikacije SCRESTIS • AV prezentacije aplikacije TRENIS
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda