Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Multimedijski sustavi

2024/2025
5 ECTSa
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP)
Studijski centar Zagreb (ITDP 1.3)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
NN
4. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Razvoj aplikacija 4 obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Informatička podrška poslovanju 4 obavezan
Cilj kolegija
Cilj ovog predmeta je upoznati principe rada, analize i tumačenja multimedije (taksonomija), zatim načine kreiranja, prikaza i obrade medija (tekst, hipertekst, grafika, zvuk, video i animacija), recentne tehnologije i standarde, te dizajn i razvoj interaktivnih multimedijskih sustava. Stječu se teorijska znanja i praktične vještine za primjenu multimedije u poslovnom okruženju. Studenti uče smisleno i estetski povezati medije u cjelovitu aplikaciju željenih svojstava u primjeni, koje zadovoljavaju korisničke potrebe i intuitivne su. Upoznaju se suvremene metode, tehnike i alati pomoću kojih se obrađuju mediji i zatim povezuju u interaktivne multimedijske aplikacije uz primjenu principa dizajna usmjerenog korisniku.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kliček Božidar Nositelj
Plantak Vukovac Dijana Nositelj
Jovanovska Dora Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Uvod u multimediju (2 sata)
    Multimedija i njena uloga u ljudskom društvu, okolnosti nastanka multimedije, temeljni principi multimedije, objašnjenje pojmova tekst, hipertekst, multimedija i hipermedija, interaktivna multimedija. Evolucija definicija pojmova. Netehnički i tehnički utjecaji na razvoj multimedije. Kategorije primjene multimedije i primjeri. Uloga suvremene multimedijske tehnologije u društvu.
  • Taksonomija multimedije (1 sat)
    Fiziološki komunikacijski model čovjeka temeljen na taksonomiji osjetila. Konceptualna povezanost medija i osjetila. Uloga multimedije u prikazu stvarnosti i stvaranja privida stvarnosti. Zadaće, učinci i svojstva pojedinih medija. Taksonomije multimedije: vrste medija, izražavanje medija i kontekst. Primjeri primjene taksonomije, analiza multimedijskih sustava. Teorijski model hiperteksta i hipermedije.
  • Tehnološka razina multimedije multimediji (3 sata)
    Razine multimedije i objašnjenje: procesor i radna memorija, operacijski sustav, periferijski uređaji, programi za izvođenje medija, programi za kreiranje i uređivanje medija, programi za autorizaciju, sustavi za prikaz i isporuku. Usluge temeljene na multimediji. Temeljni principi mjerenja fizikalno-kemijskih veličina koje stvaraju osjete, proces digitalizacije, pohrane, obrade, te kasnijeg izvođenja pretvaranjem digitalnog signala u analogni. Procesi komunikacije i percepcije multimedije kod primatelja i pošiljatelja.
  • Stvaranje i obrada medija – opći principi (2 sata)
    Fiziološki i spoznajni procesi multimedije, iluzije, opći principi obrade medija. Karakteristike medija, fizikalna svojstva, percepcije od osjetila, te specifičnosti obrade: tekst, zvuk, sintetički zvuk, svjetlost, slika i video.
  • Stvaranje i obrada medija – tekst i hipertekst (1 sat)
    Standardi prikaza tekstualnih podataka. Principi obrade i prikaza teksta.
  • Stvaranje i obrada medija – zvuk multimediji (2 sata)
    Korištenje zvuka u multimediji. Percepcija zvuka. Stvaranje zvuka (nastajanje i snimanje). Fouriereova analiza. Digitalizacija zvuka (Nyquistov teorem). Tipične funkcije obrade zvuka. Audio formati. Protočni audio (streaming). Sintetički zvuk (MIDI). Strukturirani audio.
  • Stvaranje i obrada medija – slika multimediji (2 sata)
    Priroda svjetla. Percepcija boje. Psihološko značenje boja. Prikaz boja i slike u računalstvu. Formati prikaza boja, principi konverzije. Slika i značenje. Ograničenje računalnog prikaza stvarnosti (Mesarisova proturječja izmedu slika i stvarnosti). Uporaba vizualnih elemenata u dočaravanju željenih svojstava. Uporaba grafike. Vrste računalne grafike. Formati za prikaz računalne grafike.
  • Stvaranje i obrada medija – video i animacija multimediji (2 sata)
    Temelji videa i standardi. Video kodeci i video kontejneri. Vrste video sadržaja. Suvremene video tehnologije: 360-stupanjski video, interaktivni video. Uporaba videa. Primjer obrade videa. Dvo- i trodimenzionalna animacija. Principi animacije. Učinci animacije.
  • Sažimanje podataka u multimediji (2 sata)
    Zahtjevi za multimedijske podatke: smanjenje prostora, smanjenje količine podataka za prijenos preko računalnih mreža. Osnovna klasifikacija sažimanja: s gubicima i bez gubitaka. Klasifikacija i temeljni principi tehnika kodiranja: kodiranje entropije, spriječavanje ponavljanja nizova, statističko kodiranje (zamjena uzoraka, Shannon Fano, Huffman), kodiranje izvora, kodiranje transformacijom (DCT), diferencijalno kodiranje (DPCM, DM, ADPCM), vektorska kvantizacija. Primjeri standarda za kompresiju: slike JPEG, videa (MPEG, H.261), kompresija zvuka i psihoakustika (MP3). Protočni audio i video.
  • Pristupi dizajnu interaktivnih multimedijskih sustava (5 sati)
    Modeli razvoja i razlike u odnosu na klasične metode razvoja informacijskih sustava (vodopadni životni ciklus). Dizajn usmjeren korisniku, participatorni dizajn, agilni pristupi. Ciljevi korisničkog iskustva (User Experience, UX) u dizajnu interaktivnih sustava. Dizajn interaktivnih sustava za različite tipove korisnika. Upotrebljivost i pristupačnost. Smjernice dizajna različitih korisničkih sučelja (web, mobilna itd.)
  • Proces razvoja interaktivnih multimedijskih sustava (5 sati)
    Opći pregled procesa razvoja za postizanje dobrog korisničkog iskustva: analiza (istraživanje i analiza korisničkih potreba), dizajn (konceptualni dizajn, dizajn informacijske arhitekture, dizajn interakcija), implementacija (izrada prototipova), vrednovanje i testiranje sustava, razvoj/aktivacija. Projektni tim u procesu razvoja interaktivnih sustava. Upravljanje projektom razvoja: zadaće, uloge, klasifikacija, troškovnici, prosudbe mogućnosti. Autorska prava.
  • Recentne multimedijske tehnologije (4 sata)
    Holografska slika, primjena holograma. Proširena i prividna stvarnost, mješovita stvarnost. Uključivanje netradicionalnih osjetila u mutimediju i prividnu stvarnost. Upotreba multimedije kod svih. Principi oblikovanja medija u kontekstu novih tehnologija. Utjecaj i primjena umjetne inteligencije na oblikovanje i prikaz multimedijskih sadržaja. Primjena umjetne inteligencije u području vida. Primjena umjetne inteligencije u području govora i zvuka.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Vježba 1
    Upoznavanje sa sadržajem vježbi. Pregled i analiza bogatih multimedijskih aplikacija.
  • Vježba 2
    Obrada medija: slika (primjena osnovnih funkcija alata za obradu slike radi pripreme i prilagodbe slike za multimedijsku aplikaciju).
  • Vježba 3
    Obrada medija: zvuk (primjena osnovnih funkcija alata za obradu zvuka radi pripreme i prilagodbe zvučnog zapisa za multimedijsku aplikaciju).
  • Vježba 4
    Obrada medija: video (primjena osnovnih funkcija alata za obradu videa radi pripreme i prilagodbe videozapisa za multimedijsku aplikaciju).
  • Vježba 5
    Istraživanje korisničkih potreba i njihova analiza (primjena metoda i tehnika istraživanja i analize korisničkog iskustva).
  • Vježba 6
    Izrada dizajna interaktivne multimedijske aplikacije (primjena metoda i tehnika dizajna korisničkog iskustva te smjernica dizajna sučelja).
  • Vježba 7
    Izrada interaktivnog prototipa multimedijske aplikacije (primjena alata za izradu interaktivnog prototipa).
  • Vježba 8
    Implementacija interaktivnog prototipa multimedijske aplikacije.
  • Vježba 9
    Vrednovanje interaktivne multimedijske aplikacije (primjena metoda i tehnika vrednovanja korisničkog iskustva, upotrebljivosti i pristupačnosti).
  • Seminari
    Na seminarima se prezentiraju primjeri dobre i loše primjene principa oblikovanja medija i njihove integracije u multimedijski projekt. Diskutira se intelektualno vlasništvo i autorska prava nad proizvedenim multimedijskim sadržajima, te pravilno korištenje tuđih medijskih sadržaja. Daju se smjernice za izradu multimedijskog projekta.
Ishodi učenja kolegija
  • objasniti multimedijske pojmove i koncepte, razumijeti ulogu i način na koji djeluju multimedijski sustavi
  • objasniti fizikalna svojstva medija te psihološki model obrade medija (opažanje, spoznaja, iluzije)
  • objasniti digitalizaciju, obradu, sažimanje i pohranu pojedinog medija na računalu
  • razumijeti i primijeniti proces razvoja multimedijskih sustava i identificirati zadaće članova tima za razvoj
  • steći vještine za obradu medija, razumjeti principe rada web autorskih alata i znati ih koristiti ih u izradi web stranica
  • objasniti zadaće, učinke i svojstva pojedinih medija u multimedijskoj aplikaciji
  • usporediti karakteristike recentnih interaktivnih multimedijskih tehnologija
  • isplanirati, oblikovati i izraditi multimedijski bogate web stranice primijenom dizajna usmjerenog korisniku (user-centered design, UCD)
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • Vaughan, T. Multimedia, Making it Work. Ninth Edition. McGraw-Hill Education, Berkeley, 2014.
  • Chapman, N., Chapman, J. Digital Multimedia. John Wiley, 2009.
Dopunska literatura
  • Costello, Vic. Multimedia foundations : core concepts for digital design, 2nd ed., New York, Routledge, 2017.
  • Havaldar, P., Medioni, G. Modern Multimedia Systems, Cengage Learning, Singapur, 2011.
  • Savage, T.M.; Vogel, K.E. An introduction to digital multimedia. 2nd Edition, Jones and Barlett Learning, Sudbury, 2013.
  • The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, 2. izdanje, Interaction Design Foundation (https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda