Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Multimedijski sustavi

2024/2025
5 ECTSa
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP)
Studijski centar Križevci (ITDP 1.3)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
NN
4. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Razvoj aplikacija 4 obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Informatička podrška poslovanju 4 obavezan
Cilj kolegija
Cilj ovog predmeta je upoznati principe rada, analize i tumačenja multimedije (taksonomija), zatim načine kreiranja, prikaza i obrade medija (tekst, hipertekst, grafika, zvuk, video i animacija), recentne tehnologije i standarde, te dizajn i razvoj interaktivnih multimedijskih sustava. Stječu se teorijska znanja i praktične vještine za primjenu multimedije u poslovnom okruženju. Studenti uče smisleno i estetski povezati medije u cjelovitu aplikaciju željenih svojstava u primjeni, koje zadovoljavaju korisničke potrebe i intuitivne su. Upoznaju se suvremene metode, tehnike i alati pomoću kojih se obrađuju mediji i zatim povezuju u interaktivne multimedijske aplikacije uz primjenu principa dizajna usmjerenog korisniku.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kliček Božidar Nositelj
Plantak Vukovac Dijana Nositelj
Jovanovska Dora Suradnik
Šajn Matija Vanjski suradnik
Ćurković Dora Vanjski suradnik
Sadržaj predavanja
  • Uvod u multimediju (2 sata)
    Multimedija i njena uloga u ljudskom društvu, okolnosti nastanka multimedije, temeljni principi multimedije, objašnjenje pojmova tekst, hipertekst, multimedija i hipermedija, interaktivna multimedija. Evolucija definicija pojmova. Netehnički i tehnički utjecaji na razvoj multimedije. Kategorije primjene multimedije i primjeri. Uloga suvremene multimedijske tehnologije u društvu.
  • Taksonomija multimedije (1 sat)
    Fiziološki komunikacijski model čovjeka temeljen na taksonomiji osjetila. Konceptualna povezanost medija i osjetila. Uloga multimedije u prikazu stvarnosti i stvaranja privida stvarnosti. Zadaće, učinci i svojstva pojedinih medija. Taksonomije multimedije: vrste medija, izražavanje medija i kontekst. Primjeri primjene taksonomije, analiza multimedijskih sustava. Teorijski model hiperteksta i hipermedije.
  • Tehnološka razina multimedije multimediji (3 sata)
    Razine multimedije i objašnjenje: procesor i radna memorija, operacijski sustav, periferijski uređaji, programi za izvođenje medija, programi za kreiranje i uređivanje medija, programi za autorizaciju, sustavi za prikaz i isporuku. Usluge temeljene na multimediji. Temeljni principi mjerenja fizikalno-kemijskih veličina koje stvaraju osjete, proces digitalizacije, pohrane, obrade, te kasnijeg izvođenja pretvaranjem digitalnog signala u analogni. Procesi komunikacije i percepcije multimedije kod primatelja i pošiljatelja.
  • Stvaranje i obrada medija – opći principi (2 sata)
    Fiziološki i spoznajni procesi multimedije, iluzije, opći principi obrade medija. Karakteristike medija, fizikalna svojstva, percepcije od osjetila, te specifičnosti obrade: tekst, zvuk, sintetički zvuk, svjetlost, slika i video.
  • Stvaranje i obrada medija – tekst i hipertekst (1 sat)
    Standardi prikaza tekstualnih podataka. Principi obrade i prikaza teksta.
  • Stvaranje i obrada medija – zvuk multimediji (2 sata)
    Korištenje zvuka u multimediji. Percepcija zvuka. Stvaranje zvuka (nastajanje i snimanje). Fouriereova analiza. Digitalizacija zvuka (Nyquistov teorem). Tipične funkcije obrade zvuka. Audio formati. Protočni audio (streaming). Sintetički zvuk (MIDI). Strukturirani audio.
  • Stvaranje i obrada medija – slika multimediji (2 sata)
    Priroda svjetla. Percepcija boje. Psihološko značenje boja. Prikaz boja i slike u računalstvu. Formati prikaza boja, principi konverzije. Slika i značenje. Ograničenje računalnog prikaza stvarnosti (Mesarisova proturječja izmedu slika i stvarnosti). Uporaba vizualnih elemenata u dočaravanju željenih svojstava. Uporaba grafike. Vrste računalne grafike. Formati za prikaz računalne grafike.
  • Stvaranje i obrada medija – video i animacija multimediji (2 sata)
    Temelji videa i standardi. Video kodeci i video kontejneri. Vrste video sadržaja. Suvremene video tehnologije: 360-stupanjski video, interaktivni video. Uporaba videa. Primjer obrade videa. Dvo- i trodimenzionalna animacija. Principi animacije. Učinci animacije.
  • Sažimanje podataka u multimediji (2 sata)
    Zahtjevi za multimedijske podatke: smanjenje prostora, smanjenje količine podataka za prijenos preko računalnih mreža. Osnovna klasifikacija sažimanja: s gubicima i bez gubitaka. Klasifikacija i temeljni principi tehnika kodiranja: kodiranje entropije, spriječavanje ponavljanja nizova, statističko kodiranje (zamjena uzoraka, Shannon Fano, Huffman), kodiranje izvora, kodiranje transformacijom (DCT), diferencijalno kodiranje (DPCM, DM, ADPCM), vektorska kvantizacija. Primjeri standarda za kompresiju: slike JPEG, videa (MPEG, H.261), kompresija zvuka i psihoakustika (MP3). Protočni audio i video.
  • Pristupi dizajnu interaktivnih multimedijskih sustava (5 sati)
    Modeli razvoja i razlike u odnosu na klasične metode razvoja informacijskih sustava (vodopadni životni ciklus). Dizajn usmjeren korisniku, participatorni dizajn, agilni pristupi. Ciljevi korisničkog iskustva (User Experience, UX) u dizajnu interaktivnih sustava. Dizajn interaktivnih sustava za različite tipove korisnika. Upotrebljivost i pristupačnost. Smjernice dizajna različitih korisničkih sučelja (web, mobilna itd.)
  • Proces razvoja interaktivnih multimedijskih sustava (5 sati)
    Opći pregled procesa razvoja za postizanje dobrog korisničkog iskustva: analiza (istraživanje i analiza korisničkih potreba), dizajn (konceptualni dizajn, dizajn informacijske arhitekture, dizajn interakcija), implementacija (izrada prototipova), vrednovanje i testiranje sustava, razvoj/aktivacija. Projektni tim u procesu razvoja interaktivnih sustava. Upravljanje projektom razvoja: zadaće, uloge, klasifikacija, troškovnici, prosudbe mogućnosti. Autorska prava.
  • Recentne multimedijske tehnologije (4 sata)
    Holografska slika, primjena holograma. Proširena i prividna stvarnost, mješovita stvarnost. Uključivanje netradicionalnih osjetila u mutimediju i prividnu stvarnost. Upotreba multimedije kod svih. Principi oblikovanja medija u kontekstu novih tehnologija. Utjecaj i primjena umjetne inteligencije na oblikovanje i prikaz multimedijskih sadržaja. Primjena umjetne inteligencije u području vida. Primjena umjetne inteligencije u području govora i zvuka.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Vježba 1
    Upoznavanje sa sadržajem vježbi. Pregled i analiza bogatih multimedijskih aplikacija.
  • Vježba 2
    Obrada medija: slika (primjena osnovnih funkcija alata za obradu slike radi pripreme i prilagodbe slike za multimedijsku aplikaciju).
  • Vježba 3
    Obrada medija: zvuk (primjena osnovnih funkcija alata za obradu zvuka radi pripreme i prilagodbe zvučnog zapisa za multimedijsku aplikaciju).
  • Vježba 4
    Obrada medija: video (primjena osnovnih funkcija alata za obradu videa radi pripreme i prilagodbe videozapisa za multimedijsku aplikaciju).
  • Vježba 5
    Istraživanje korisničkih potreba i njihova analiza (primjena metoda i tehnika istraživanja i analize korisničkog iskustva).
  • Vježba 6
    Izrada dizajna interaktivne multimedijske aplikacije (primjena metoda i tehnika dizajna korisničkog iskustva te smjernica dizajna sučelja).
  • Vježba 7
    Izrada interaktivnog prototipa multimedijske aplikacije (primjena alata za izradu interaktivnog prototipa).
  • Vježba 8
    Implementacija interaktivnog prototipa multimedijske aplikacije.
  • Vježba 9
    Vrednovanje interaktivne multimedijske aplikacije (primjena metoda i tehnika vrednovanja korisničkog iskustva, upotrebljivosti i pristupačnosti).
  • Seminari
    Na seminarima se prezentiraju primjeri dobre i loše primjene principa oblikovanja medija i njihove integracije u multimedijski projekt. Diskutira se intelektualno vlasništvo i autorska prava nad proizvedenim multimedijskim sadržajima, te pravilno korištenje tuđih medijskih sadržaja. Daju se smjernice za izradu multimedijskog projekta.
Ishodi učenja kolegija
  • objasniti multimedijske pojmove i koncepte, razumijeti ulogu i način na koji djeluju multimedijski sustavi
  • objasniti fizikalna svojstva medija te psihološki model obrade medija (opažanje, spoznaja, iluzije)
  • objasniti digitalizaciju, obradu, sažimanje i pohranu pojedinog medija na računalu
  • razumijeti i primijeniti proces razvoja multimedijskih sustava i identificirati zadaće članova tima za razvoj
  • steći vještine za obradu medija, razumjeti principe rada web autorskih alata i znati ih koristiti ih u izradi web stranica
  • objasniti zadaće, učinke i svojstva pojedinih medija u multimedijskoj aplikaciji
  • usporediti karakteristike recentnih interaktivnih multimedijskih tehnologija
  • isplanirati, oblikovati i izraditi multimedijski bogate web stranice primijenom dizajna usmjerenog korisniku (user-centered design, UCD)
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • Vaughan, T. Multimedia, Making it Work. Ninth Edition. McGraw-Hill Education, Berkeley, 2014.
  • Chapman, N., Chapman, J. Digital Multimedia. John Wiley, 2009.
Dopunska literatura
  • Costello, Vic. Multimedia foundations : core concepts for digital design, 2nd ed., New York, Routledge, 2017.
  • Havaldar, P., Medioni, G. Modern Multimedia Systems, Cengage Learning, Singapur, 2011.
  • Savage, T.M.; Vogel, K.E. An introduction to digital multimedia. 2nd Edition, Jones and Barlett Learning, Sudbury, 2013.
  • The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, 2. izdanje, Interaction Design Foundation (https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda