Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Poučavanje programiranja
Programming Teaching
2023/2024
4 ECTSa
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO)
Informatika u obrazovanju 1.4 (IUO)
Katedra za teorijske i primijenjene osnove informacijskih znanosti
PP
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO) 1 izborni
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO) 3 izborni
Informatika u obrazovanju 1.4 (IUO) 1 izborni
Cilj kolegija
Cilj predmeta je upoznati studente s osnovama metodike poučavanja programiranja. Studenti će nakon položenog predmeta usvojiti i moći primijeniti temeljne metode poučavanja programiranja, moći će ih vrednovati i procijeniti u kojoj situaciji primijeniti pojedinu metodu. Također, studenti će biti upoznati s osnovnim metodama i tehnikama pripreme učenika za natjecanja iz područja programiranja. Studenti će također biti u stanju evaluirati primijenjene tehnike poučavanja kako bi na temelju dobivenih rezultata mogli konstantno unaprjeđivati proces poučavanja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Konecki Mladen Nositelj
Lovrenčić Alen Nositelj
Sadržaj predavanja
  • Metodika poučavanja programiranja (2 sata)
    Uvod u metodiku poučavanja programiranja. Osvrt na specifičnosti i izazove poučavanja programiranja.
  • Problem, algoritam i proces programiranja (2 sata)
    Osnovni pojmovi vezani za poučavanje programiranja. Apstraktni, analitički način razmišljanja. Problem i algoritam kao niz koraka. Proces razmišljanja u postupku traženja rješenja.
  • Metodičko poučavanje algoritamskih koncepata (2 sata)
    Definicija problema i specifikacija. Planiranje algoritma i struktura podataka. Ispravnost algoritma. Kodiranje. Testiranje. Detekcija pogrešaka. Efikasnost i kontrola kvalitete. Dokumentacija.
  • Poučavanje o tipovima podataka i programskim konstruktima (2 sata)
    Odabir odgovarajućih tipova podataka. Sekvenca. Selekcije. Iteracije. Rekurzije.
  • Poučavanje problemski orijentiranih zadataka (2 sata)
    Prikladnost problemski orijentiranih zadataka. Programiranje kao cjelina. Klase problema. Problem u odnosu na programiranje. Grafovi. Rad sa stringovima.
  • Ostale vrste poučavanja programiranja (4 sata)
    Programiranje temeljeno na zadanim specifikacijama. Programiranje usmjereno na programski jezik. Programiranje usmjereno na instrukcije. Izrada programa temeljenih na matematičkim zadacima. Učenje programiranja na temelju modela.
  • Alati za vizualno orijentirano programiranje (2 sata)
    Pregled alata za edukativno vizualno programiranje. Odabir odgovarajućih alata, ovisno o vrsti gradiva i predznanju. Korištenje alata za edukativno vizualno programiranje u nastavi.
  • Vizualizacija programskog koda (2 sata)
    Vizualizacija programskog koda. Vizualizacija slijeda. Vizualizacija selekcija. Vizualizacija iteracija. Vizualizacija tipičnih algoritama. Vizualizacija struktura podataka.
  • Afiniteti polaznika i učenje programiranja kroz timski rad i praktične zadatke (4 sata)
    Inicijalna sposobnost i talent za programiranje. Individualizacija nastavnog procesa. Izrada algoritma uživo. Interakcija i predviđanje rezultata. Programiranje u paru. Rješavanje problema na temelju potproblema. Smislenost zadataka. Primjerenost zadataka. Kodiranje kao dio procesa rješavanja problema.
  • Inovativnost kao dio procesa poučavanja (4 sata)
    Metode učenja. Kreativnost i inovacija u procesu poučavanja. Testiranje rezultata metoda poučavanja. Mjerenje percepcije motivacije i rezultata poučavanja.
  • Natjecateljsko programiranje (2 sata)
    Pregled metoda natjecateljskog programiranja. Odabir odgovarajuće metode pripreme. Proces pripreme za natjecateljsko programiranje.
  • Metode izrade algoritama (2 sata)
    Metoda pohlepe. Podijeli i ovladaj. Pretraživanje s vraćanjem. Dinamičko programiranje.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Prezentirati nastavni sadržaj iz područja programiranja koristeći prikladne nastavne metode i tehnike, didaktičke principe i nastavna pomagala.
  • Kritički prosuditi izazove u procesu poučavanja programiranja.
  • Odabrati prikladan način poučavanja programiranja, ovisno o vrsti gradiva.
  • Odabrati odgovarajuće alate za pomoć u poučavanju programiranja i vizualizaciju programskih koncepata.
  • Prezentirati principe natjecateljskog programiranja.
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • Bakić-Tomić, L., & Dumančić, M. (2012). Odabrana poglavlja iz metodike nastave informatike. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet, Katedra za informacijske znanosti
  • Hazzan, Orit; Lapidot, Tami; Ragonis, Noa (2014) Guide to Teaching Computer Science: An Activity-Based Approach, Springer
  • Levitin, Anany (2012) Introduction to the Design and Analysis of Algorithms, 3rd Edition, Pearson
  • S. Grover. (2020.) Computer Science in K-12: An A-To-Z Handbook on Teaching Programming, Edfinity
  • S. R. Foster & L. D. Handley. (2020.) Don't Teach Coding: Until You Read This Book, Jossey-Bass
Dopunska literatura
  • Tucker, A., Deek, F., Jones, J., McCowan, D., Stephenson, C., & Verno, A. (2003). A model curriculum for K-12 computer science. Final Report of the ACM K-12 Task Force Curriculum Committee, CSTA
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 14.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda