Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Osnove ekonomike za informatičare
Principles of Economics for IT Specialists
2020/2021
5 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS)
Katedra za gospodarstvo
ZP
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) 2 obavezan
Cilj kolegija
Temeljni cilj predmeta je razviti kod studenata ekonomski način razmišljanja i zaključivanja te im pružiti osnovna znanja iz osnova ekonomije te ekonomije poslovnih sustava. Unutar temeljnog cilja sustavno se razrađuje tematika vezana uz osnovnu gospodarsku jedinicu – poduzeće, i to od samog osnivanja, preko uključivanja u ekonomski sustav i interakcija u sustavu, preko djelovanja do evaluacije poslovanja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Dvorski Stjepan Nositelj
Kovšca Vladimir Nositelj Predavanja 15 2 2
Dvorski Lacković Ivana Suradnik Seminar 15 2 2
Keglević Kozjak Suzana Suradnik Seminar 15 2 3
Lacković Vincek Zrinka Suradnik
Novak Ema Suradnik Seminar 15 2 3
Sadržaj predavanja
  • Uvod u ekonomiju. (2 sata)
    Podjela ekonomije na mikroekonomiju i makroekonomiju. Povezanost i uvjetovanost ekonomije kao teoretske znanosti s problemima prakse. Monetarna i fiskalna politika. Pojam bruto društvenog proizvoda.
  • Osnovni koncepti oblikovanja cijena. (2 sata)
    Ponuda i potražnja. Cjenovna elastičnost potražnje. Tržišne strukture i cijena. Savršena konkurencija. Monopol. Oligopol. Politika cijena. Utvrđivanje cijena na temelju cijene koštanja. Oblikovanje cijena temeljeno na potražnji. Ciljani troškovi i cijene.
  • Definicija poduzeća. (2 sata)
    Mjesto i uloga poduzeća u razvoju gospodarskog i socijalnog razvitka društva. Osnivanje poduzeća i pravni okviri poslovanja. Oblici trgovačkih društava. Vrste djelatnosti. Kriteriji podjele poduzeća. Struktura trgovačkih društava u Hrvatskoj.
  • Temeljni ciljevi te smisao djelovanja poduzeća. (2 sata)
    Tradicionalna teorija poduzeća. Bihevioristička teorija poduzeća. Agencijska teorija poduzeća. Teorija transakcijskih troškova. Evolucijska teorija poduzeća.
  • Rezultat poslovanja i financijsko izvještavanje. (2 sata)
    Temeljni financijski izvještaji ( bilanca, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku). Vrste i načini utvrđivanja uspješnosti poslovanja. Financijski pokazatelji uspješnosti (pokazatelji rentabilnosti, investiranja, zaduženosti, likvidnosti, stabilnosti poslovanja poduzeća). Nova mjerila uspješnosti poslovanja poduzeća. Mjerila uspješnosti orijentirana na upravljanje vrijednosti poduzeća.
  • Načela racionalnog poslovanja poduzeća. (2 sata)
    Analiza proizvodnosti i proizvodnje. Produktivnost kao mjerilo i kriterij. Analiza ekonomsko-tehničkih značajki proizvodnje. Mjere za unapređenje proizvodnje i proizvodnosti. Analiza ekonomičnosti i snage zarađivanja. Analiza odnosa prihoda i rashoda. Mjere za unapređenje ekonomičnosti. Rentabilnost proizvodnje kao vršni pokazatelj snage zarađivanja poduzeća. Mjere za poboljšanje poslovnog rezultata poduzeća. Međusobni utjecaj i povezanost pokazatelja uspješnosti poslovanja.
  • Osnovni koncepti troškova. (2 sata)
    Razlikovanje pojmova troškovi , rashodi , izdaci. Vrste i podjela troškova. Prirodne vrste troškova. Troškovi prema dinamici. Fiksni troškovi. Varijabilni troškovi. Ponašanje troškova uz djelovanje zakona opadajućih, rastućih i konstantnih prinosa. Odnosi i kritične točke u ponašanju troškova. Remanencija troškova. Reagibilnost troškova. Kretanje troškova u dugom roku. Ekonomije razmjera. Krivulja učenja. Suvremeni koncepti troškova.
  • Razgraničenje fiksnih i varijabilnih troškova iz mase troškova. (2 sata)
    Razdvajanje troškova kao podloga za donošenje poslovnih odluka i prognozu troškova. Metode razdvajanja troškova. Metoda varijatora.Metoda interpolacije. Metoda graničnih troškova. Metoda linije trenda. Regresijski modeli troškova. Procjena troškova. Kontribucijska analiza (donošenje poslovnih odluka na temelju graničnih troškova).
  • Upotreba točke pokrića. (2 sata)
    Grafički prikaz točke pokrića. Izračun točke pokrića. Utvrđivanje ciljane dobiti poduzeća. Stopa sigurnosti. Utjecaj promjena cijena faktora i učinaka, količina proizvodnje i fiksnih troškova na točku pokrića. Empirijska primjenjivost točke pokrića. Pojam operativne poluge.
  • Pojam kalkulacija. (2 sata)
    Vrste i uloga kalkulacija u donošenju poslovnih odluka. Razgraničenje neposrednih i općih troškova. Kalkulacije u trgovini. Kalkulacije troškova projekta. Kalkulacije cijene koštanja. Funkcionalni sustav obračuna troškova. Metode kalkulacija u funkcionalnom sustavu rasporeda troškova. Djelidbene kalkulacije. Dodatne kalkulacije.
  • Activity Based Costing (raspored troškova temeljen na aktivnostima). (2 sata)
    Razlozi uvođenja ABC metode rasporeda troškova. Identifikacija aktivnosti. Pridruživanje troškova aktivnostima. Utvrđivanje faktora trošenja. Problemi u uvođenju ABC sustava. Usporedba funkcionalnog i ABC sustava rasporeda troškova.
  • Vrste planova. (2 sata)
    Glavni plan. Plan prodaje. Plan proizvodnje. Plan direktnih troškova. Plan općih troškova proizvodnje. Plan općih troškova uprave i prodaje. Plan troškova prodanih proizvoda. Planski izvještaj o novčanom tijeku. Planski račun dobiti i gubitka. Planska bilanca.
  • Vanjski i unutarnji uvjeti formiranja poslovne politike. (2 sata)
    Analiza tehnološke , socijalne, demografske i gospodarsko-političke okoline. Razvojna politika poduzeća. Ekspanzija. Diversifikacija. Integracija. Konverzija. Kontrakcija.
  • Ekonomski zakoni u poslovanju poduzeća. (2 sata)
    Zakon minimuma i maksimuma. Zakon optimuma. Zakon rastućih prinosa i masovne proizvodnje. Zakon opadajućeg prinosa. Zakon supstitucije. Zakon transportnih troškova i lokacije.
  • Osnovni koncepti tržišne ekonomije. (2 sata)
    Marketing kao filozofija poslovanja. Pojavni oblici upravljanja marketingom. Segmentiranje, odabir ciljnog tržišta i pozicioniranje proizvoda. Marketinški miks. Proizvod, Cijena, Mjesto, Promocija.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Opisati karakteristike tržišnih struktura kao i utjecaj IKT na ponašanje i poslovanje poduzeća.
  • Opisati elemente i značenje financijskog izvještavanja u kontekstu izračuna suvremenih mjerila uspješnosti poslovanja organizacije.
  • Analizirati informacije prikupljene iz različitih izvora te temeljem njih identificirati poslovne prilike, predvidjeti troškove te obrasce kretanja troškova bitnih za donošenje poslovnih odluka.
  • Analizirati utjecaj instrumenata i mjera ekonomske politike, kao i mehanizme njihova djelovanja na poslovanje poduzeća i gospodarska kretanja.
  • Analizirati elemente poslovne okoline (tržište, industrijska okolina, utjecajni čimbenici) i potrošača u pojedinim industrijama.
  • Primijeniti tehnike evidencije poslovnih transakcija i događaja s krajnjim ciljem financijskog izvještavanja.
  • Primijeniti poduzetničke strategije i taktike kao i inovacijska rješenja za unaprjeđenje poslovanja poduzetnika.
Ishodi učenja programa
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
Osnovna literatura
  • Dvorski, Stjepan; Kovšca, Vladimir, Lacković Vincek Zrinka: Ekonomija za poduzetnike - uvod u poslovnu ekonomiju, Varaždin : TIVA Tiskara Varaždin, 2018.
Dopunska literatura
  • Dominick Salvatore, Managerial Economics in a Global Economy, Oxford University Press; 8th Revised edition edition, 2015.
  • Santini, I. Troškovi u poslovnom odlučivanju. Drugo izdanje, Hibis: Centar za ekonomski consulting, 2006.
  • Pindyck, R.S.; Rubinfeld, D.L. Mikroekonomija. 5 izdanje, MATE, Zagreb, 2005.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 20.04.2026.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2025 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda