FOI nastava
FOI logo

Lista kolegija iz:

ak.god:
2018/2019
semestar:
3. semestar

2018/2019

4ECTSa

Diplomski

Diplomski studij informatike v1.2

Program Obavezan
Baze podataka i baze znanja BPBZ Ne
Informatika u obrazovanju IO Ne
Informacijsko i programsko inženjerstvo IPI Ne
Organizacija poslovnih sustava OPS Ne
3. semestar
2. nastavna godina

Metode pretraživanja i klasifikacija informacija npp:93139

Engleski naziv

Research Methods and Information Organization

Katedra

Katedra za strane jezike i općeobrazovne discipline

Kategorija ("boja")

OP

Cilj kolegija

Cilj: Predavanja - usvajanje znanja i razumijevanja: − organizacije i pretraživanja informacija − evaluacije pretraživanja informacija i evaluacije (izvora) informacija − ispravnog korištenja relevantnih informacija Vježbe (na računalu) – usvajanje vještina i primjena stečenih znanja: − definiranja informacijskih potreba − primjene jezika upita − procjene rezultata pretraživanja − odabira i ispravnog korištenja informacija (citiranje i autorska prava)

Nastava

Predavanje
45sati
Vježbe (jezici, tzk)
15sati

Ishodi učenja predmeta

  • Definirati informacijske potrebe i prevesti ih u upite sustavima za pretraživanje informacija
  • Identificirati i analizirati modele, teorije i kontekste traženja i pronalaženja informacija
  • Identificirati odgovarajuće informacijske resurse/sustave/izvore za zadovoljenje informacijskih potreba
  • Identificirati tipove i karakteristike korisnika informacija i informacijskih potreba
  • Koristiti i dokumentirati informacije u skladu s načelima prava i etike
  • Opisati i objasniti koncepte i modele sustava za pretraživanje informacija
  • Opisati i objasniti koncepte, modele i teorije u području informacijskog ponašanja korisnika
  • Osmisliti i procijeniti strategije pretraživanja informacija
  • Procjenjivati sustave za pretraživanje, izvore informacija i same informacije
  • Razumjeti prirodu, organizaciju, predstavljanje i pronalaženje informacija (znanja)

Ishodi učenja programa

  • Analizirati i procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), savjetovati druge u primjeni iste te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj primjene na pojedinca, organizaciju i društvo.Analizirati i procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), savjetovati druge u primjeni iste te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj primjene na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struciPrimijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Primijeniti metode i tehnike pretraživanja i klasifikacije informacijaPrimijeniti metode i tehnike pretraživanja i klasifikacije informacija
  • Valorizirati stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jezikuValorizirati stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku

Sadržaj predavanja

  • Uvod
    Osnovni pojmovi. Informacijska znanost i srodne znanosti i područja (informatologija, informetrija, bibliometrija, knjižničarstvo, scientometrija, semiotika, …) Pretraživanje informacija (information retrieval). Informacijska pismenost – norme.
  • Organizacija informacija (znanja)
    Prezentacija znanja, metode organizacije znanja – pristupi (tradicionalni, fasetna analiza, IR, bibliometrija,...). Korisničko iskustvo - dimenzije (percepcija, spoznaja, akcija i emocija). Vizualni dizajn, dizajn korisničkog sučelja, navigacije, informacija, emocionalni dizajn i informacijska arhitektura.
  • Izvori informacija
    Izvori informacija: tradicionalni v.s. digitalni. Informacija i dokument – podjela. Kvaliteta informacija i izvora informacija (kredibilitet).
  • Informacijske potrebe korisnika
    Priroda i tipovi informacijskih potreba. Metode prikupljanja informacijskih potreba – prepoznavanje i identifikacija informacijskih potreba. Studije korisnika – korisnički profili i zadaci.
  • Informacije i IT profesija
    Izvori informacija za IT profesionalce (obrazovanje – cjeloživotno učenje, udruge, BOK – Body of knowledge, norme, konferencije, časopisi,... Profesije u području pretraživanja informacija.
  • Pronalaženje informacija
    Povijesni razvoj sustava za pretraživanje. Informacijsko ponašanje (user information behaviour) – modeli (Wilson, Dervin, Ellis, Kuhlthau,...). Strategije pronalaženja informacija: traženje, pretraživanje (search) i pregledavanje (browse). Proces pronalaženja informacija i logički prikaz dokumenta. Arhitektura sustava za pretraživanje. Modeli za pretraživanje i pregledavanje informacija – taksonomija.
  • Matematički modeli za pretraživanje informacija
    Vjerojatnostni model. Logički model. Model vektorskog prostora.
  • Proces indeksiranja i evaluacija pretraživanja informacija
    Prethodna obrada teksta (leksička analiza, stemming- korjenovanje) i lematizacija (svođenje na osnovni oblik), eliminacija stop riječi. Modifikacija upita u modelu vektorskog prostora. Evaluacija pretraživanja (odaziv, preciznost, F1 mjera).
  • Automatska klasifikacija tekstualnih dokumenata
    Definicija zadatka klasifikacije teksta. Tehnike strojnog učenja za klasifikaciju teksta. Neke od metoda za klasifikaciju teksta (k najbližih susjeda, Bayesov klasifikator, metoda potpornih vektora). Evaluacija klasifikacije teksta.
  • Pretraživanje weba
    Specifičnosti weba i pronalaženja informacija na webu - problemi. Pretraživanje weba: pretraživači, algoritmi rangiranja, metapretraživači. Pregledavanje weba (browsing): tematski katalozi, portali, vortali. Web mining - rudarenje na webu: rudarenje web sadržaja (web content mining), strukture (web structure mining) i korištenja weba (web usage minning).
  • Korisnička sučelja
    Dizajn i evaluacija korisničkih sučelja (usability, accessibility,...). Korisnička sučelja sustava za pretraživanje informacija – pretraživača, digitalnih knjižnica, on-line baza,...
  • Vizualizacija informacija
    Vizualizacija informacija: principi, tehnike, ovisnost o tipu podataka. Vizualizacija upita i rezultata pretraživanja, veza između dokumenta i učestalosti termina, citata...
  • Upravljanje informacijama
    PIM – personal information management: (ponovno) pronalaženje informacija, pohranjivanje/čuvanje, opisivanje, uspoređivanje prepoznavanje, organizacija, upravljanje i korištenje informacija. PIM alati. GIM - Group information management.
  • Korištenje informacija
    Legalni i etički aspekt korištenja informacija: zaštita autorskih prava, plagijat, citiranje-stilovi. Licenciranje.

Sadržaj seminara/vježbi

  • Sadržaj vježbi
    Vježbe će se izvoditi na računalima i pretežno će se odnositi na pretraživanje weba korištenjem individualnih pretraživača, metapretraživača i tematskih kataloga, te standardnih eksperimentalnih zbirki dokumenata. Pri tome će se studenti upoznati s jezicima upita - Booleovim operatorima, operatorima približnosti, načinima sužavanja i proširenja rezultata pretraživanja. Osim Weba, pretraživat će se i dostupne (online) baze: baze cjelovitog teksta, bibliografske i citatne baze, te on-line katalozi knjižnica. Prikazat će se procedura evaluacije pretraživanja (rezultata), te procedura evaluacije izvora informacija na Webu. Studenti će se uputiti na načine citiranja izvora informacija s posebnim naglaskom na citiranje web izvora. Upoznat će se i s nekim od programa za upravljanje izvorima informacija i njihovo dokumentiranje.

Osnovna literatura

  • Manning C. D., Raghavan P. i Schütze H.: Introduction to Information Retrieval, Cambridge University Press, 2008. (http://nlp.stanford.edu/IR-book/information-retrieval-book.html)
  • Ingwersen, P.: Information Retrieval Interaction, Taylor Graham Publishing, London, 1992. (http://vip.db.dk/pi/iri/index.htm)
  • Rijsbergen, CJ.: Information Retrieval, Butterworths, London, 1979. (http://www.dcs.gla.ac.uk/Keith/Preface.html)
  • Hearst M.A.: Search User Interfaces, Cambridge University Press, 2009. (http://searchuserinterfaces.com/book/)

Dopunska literatura

  • Baeza-Yates, R.; Ribeiro-Neto, B.: Modern Information Retrieval (MIR), Addison-Wesley, 2000. (http://people.ischool.berkeley.edu/~hearst/irbook/)
  • De Bellis N.: Bibliometrics and citation analysis: from the Science citation index to cybermetrics, Scarecrow Press, 2009.
  • Case D. O., Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behaviour, Second Edition, Emerald Group Publishing, 2007.
  • Rosenfeld, L.; Morville, P. Information architecture for the World Wide Web, 2nd Edition, O'Reilly and Associates, Sebastopol, 2002.
  • Lasić-Lazić, J.: Znanje o znanje, Filozofski fakultet, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti, Zagreb, 1996.
  • Galit, W. O.: The essential guide to user interface design: an introduction to GUI design principles and techniques, Wiley Publishing, 2007.
  • Schlein A. M.: Find it online: the complete guide to online research, Facts on Demand Press, 2002.
  • Langville A. N., Meyer C. D.: Google's PageRank and Beyond: The Science of Search Engine Rankings, Princeton University Press, 2006.
  • Chakrabarti, S.: Mining the Web: Analysis of Hypertext and Semi Structured Data, Morgan Kaufmann, 2003.
  • Spence R.: Information visualization: design for interaction, Pearson/Prentice Hall, 2007.
  • St. Laurent A. M.: Understanding Open Source and Free Software Licensing - Guide to Navigating Licensing Issues in Existing & New Software, O'Reilly Media, 2004. (http://oreilly.com/catalog/osfreesoft/book/)

Slični predmeti

  • University of Texas
  • The Pennsylvania State University - College of Information Sciences and Technology
  • University of North Carolina - School of Information and Library Science (SILS), Chapel Hill
  • University of North Carolina - School of Information and Library Science (SILS), Chapel Hill
Nastavnik Oblik nastave Tjedana Sati tjedno Grupa
Kirinić Valentina Laboratorijske vježbe 12 1 0
Predavanje 12 3 0
Izvanredni rok
Datum: 23.04.2020.
Vrijeme: 18:00
Napomena:

Metode pretraživanja i klasifikacija informacija - Redovni studenti

Studij: Diplomski studij informatike
Akademska godina: 2018/2019

Praćenje rada studenata

Elementi praćenjaBodova
Prisustvovanje predavanjima5
Prisustvovanje lab.vježbama5
Izrada zadataka na lab. vježbama30
Kolokviji60
ZBROJ100


Bodovna skala ocjena

OdDoOcjena
0 49 nedovoljan (1)
50 60 dovoljan (2)
61 75 dobar (3)
76 90 vrlo dobar (4)
91 100 odličan (5)


Bodovna skala ocjena

OdDoOcjena
0 49 nedovoljan (1)
50 60 dovoljan (2)
61 75 dobar (3)
76 90 vrlo dobar (4)
91 100 odličan (5)



Kolokviji

Naziv / Tjedan 1234567891011121314151617 1. razdoblje
udio (%)
2. razdoblje
udio (%)
3. razdoblje
udio (%)
Trajanje Pismeni Usmeni
1. kolokvij + 100.0 45 +
2. kolokvij + 30.0 70.0 45 +


Opis elemenata praćenja

Elementi praćenja Bodovi Uvjet Opis Nadoknada
Granica Opis Rok
Prisustvovanje predavanjima 5 2 Na predavanjima se 5 puta nasumično obavlja provjera prisustvovanja. Svako prisustvovanje nosi 1 bod. Nema nadoknada
Prisustvovanje lab.vježbama 5 2 Na svim laboratorijskim vježbama provjerava se prisustvovanje.
14 dolazaka (5 bodova)
13 dolazaka (4 boda)
12 dolazaka (3 boda)
11 dolazaka (2 boda)
Nema nadoknada
Izrada zadataka na lab. vježbama 30 10 Student ima obavezu izraditi zadatke sa lab.vježbi.: min. 10 do max. 30 bodova. Studenti dobivaju upute za rješavanje zadataka koje počinju rješavati tijekom lab.vježbi, a završavaju kod kuće i postavljaju na sustav za e-učenje do zadanog roka ili se zadaci predaju na samoj lab.vježbi. Korištenje tuđeg rješenja (plagijat) je zabranjeno te povlači disciplinsku odgovornost. Rješenja zadataka se moraju predati na sustav za e-učenja prije isteka dogovorenog roka a nakon toga rješenja zadataka neće biti uvažena.
U slučaju bolesti (uz priloženu ispričnicu) rješenja zadataka se mogu predati naknadno u dogovoru s nastavnikom.
1. kolokvij 30 10 Teoretska pitanja otvorenog tipa i pitanja koja ispituju razumijevanje.
Prepisivanje je zabranjeno te povlači disciplinsku odgovornost.
1. kolokvij ponavlja se zajedno s 2. kolokvijem.
2. kolokvij 30 10 Teoretska pitanja otvorenog tipa i pitanja koja ispituju razumijevanje.
Prepisivanje je zabranjeno te povlači disciplinsku odgovornost.
2. kolokvij ponavlja se najkasnije 7 dana nakon regularnog roka 2. kolokvija (prema dogovoru)


Metode pretraživanja i klasifikacija informacija - Izvanredni studenti

Studij: Diplomski studij informatike
Akademska godina: 2018/2019

Unutar 21 dan od početka nastave izvanredni studenti se trebaju prijaviti u online kolegij "Metode pretraživanja i klasifikacija informacija" otvorenom na sustavu za e-učenje i odabrati način polaganja ispita (odabrati Model A ili Model B). Izvanredni studenti koji u objavljenom roku ne odaberu način polaganja ispita (tj. ne odaberu Model A ili Model B) prate se i ocjenjuju prema Modelu B i ne mogu pristupiti ispitu dok ne zadovolje uvjet prema tom modelu (izrada seminarskog rada).

Izvanredni studeni mogu odabrati jedan od dva ponuđena načina polaganja ispita:

 

1. Model A (obavezna predavanja, lab. vježbe, izrada zadataka na lab. vježbama i kolokviji)  – sva predavanja i vježbe su obavezni, te se praćenje rada na kolegiju izvodi na isti način kao i za redovite studente. Bodovna skala ocjena je ista kao i za redovite studente, te su izvanredni studenti obavezni sudjelovati u svim elementima praćenja redovnih studenata. Vidjeti Model praćenja za redovite studente - (Model A).

 

2. Model B (pismeni i usmeni ispit) – studenti koji se odluče za ovaj model izlaze na pismeni i usmeni ispit. Uvjet za pristupanje pismenom ispitu je izrada seminarskog rada. Elementi praćenja i broj bodova za ovaj model opisani su u tablici Model B. 


Praćenje rada studenata - Model A (kao i za redovite studente)

Elementi praćenjaBodova
Prisustvovanje predavanjima5
Prisustvovanje lab.vježbama5
Izrada zadataka na lab. vježbama30
Kolokviji60
ZBROJ100


Praćenje rada studenata - Model B

Elementi praćenjaBodova
Izrada seminarskog rada30
Pismeni ispit60
Usmeni ispit10
ZBROJ100


Bodovna skala ocjena

OdDoOcjena
0 49 nedovoljan (1)
50 60 dovoljan (2)
61 75 dobar (3)
76 90 vrlo dobar (4)
91 100 odličan (5)



Opis elemenata praćenja

Elementi praćenja Bodovi Uvjet Opis Nadoknada
Granica Opis Rok
Seminarski rad 30 15 Seminarski rad nosi maksimalno 30 bodova a studenti ga izrađuju samostalno. Rad mora biti oblikovan prema Predlošku za pisanje završnog rada. Temu seminarskog rada student(i) dogovaraju s nastavnikom.
Seminarski rad student je dužan predati (putem sustava e-učenja) najkasnije 14 dana prije pismenog dijela ispita (kojem namjerava pristupiti). O svojem predavanju seminarskog rada student mora obavijestiti predmetnog nastavnika. Predmetni nastavnik najkasnije 7 dana prije ispita odgovara studentu da li da li je ostvario potrebnih, minimalnih 15 bodova. Ukoliko student ne preda (na nastavnikov zahtjev za promjenama) novu verziju seminarskog rada tj. ne ostvari minimalnih 15 bodova najkasnije 3 dana prije pismenog ispita ne može pristupiti pismenom dijelu ispita.
Pismeni ispit 60 30 Na pismenom dijelu ispita provjerava se poznavanje i razumijevanje tema koje su obrađene na predavanju. Pismeni ispit sadržava 30 pitanja. Odgovori na pitanja boduju se s 2 (točan odgovor), 1 (djelomičan odgovor) i 0 (netočan odgovor) boda.
Materijali za pripremu za pismenu provjeru nalaze se na sustavu za e-učenje.
Usmeni ispit 10 5 Usmeni dio ispita - pitanja vezana su uz teme obrađene na predavanju. Student koji ostvari pozitivnu ocjenu na pismenom ispitu pristupa usmenom ispitu na kojem se može korigirati ocjena pismenog ispita za maksimalno 10 bodova (na više/niže), shodno znanju studenta.


Predavanje Seminar Auditorne vježbe Laboratorijske vježbe Vježbe (jezici, tzk) Ispit Kolokviji Nadoknade Demonstrature
Copyright © 2015 FOI Varaždin. All Rights Reserved. Sva prava pridržana.
Povratak na vrh