Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Upravljanje troškovima i kontroling
Upravljanje troškovima i kontroling
2013/2014
4 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS)
Katedra za gospodarstvo
NN
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS) 3 izborni
Cilj kolegija
Cilj kolegija je upoznati studente s računovodstvom troškova kao računovodstvenom praksom u kojoj se razvijaju i koriste informacije za upravljanje troškovima kroz uporabu različitih sustava obračuna troškova uključujući i klasične i suvremene sustave obračuna, a sve u svrhu što točnijeg utvrđivanja troška pojedinih troškovnih objekata što omogućuje bolje upravljanje poslovanjem i olakšava donošenja odluka od strane menadžmenta.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Dvorski Stjepan Nositelj
Šestanj Perić Tanja Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Uvodno predavanje
    Uvodno predavanje (2 h) – studenti dobivaju osnovne informacije o kolegiju, njihovim pravima i obavezama. Sličnosti i razlike te povezanost kontrolinga, upravljačkog računovodstva i računovodstva troškova.
  • Uloga troškovnog računovodstva u organizacijama
    Uloga troškovnog računovodstva u organizacijama (2 h) – Uloga računovodstva troškova u razvoju kontrolinga, uloga i svrha računovodstva troškova, oblikovanje sustava računovodstva troškova, uloge računovođa i kontrolera.
  • Osnovni koncepti upravljanja troškovima
    Osnovni koncepti upravljanja troškovima (3 h) – Troškovna terminologija (uzročnici troškova, skupine troškova, troškovni objekti). Klasifikacija troškova prema različitim kriterijima: prema mjeri u kojoj se mogu pripisati pojedinom troškovnom objektu (direktni/indirektni), za potrebe vrednovanja zaliha (troškovi proizvoda/troškovi razdoblja), s obzirom na promjene poslovne aktivnosti (varijabilni, fiksni i poluvarijabilni troškovi). Troškovni koncepti kod planiranja i odlučivanja.
  • Obračun troškova za potrebe vrednovanja zalih
    Obračun troškova za potrebe vrednovanja zaliha (3h) – Podjela troškova na troškove proizvoda i troškove razdoblja. Primjena različitih troškovnih koncepata u različitim sektorima (proizvodni, trgovački, uslužni sektor). Obračun troškova na bazi punih troškova (za potrebe eksternog izvještavanja), obračun troškova na bazi varijabilnih troškova (za potrebe internog izvještavanja). Utjecaj korištenja različitih metoda obračuna na visinu ostvarene dobiti u poduzeću.
  • Metode obračuna troškova za alokaciju troškova na proizvode/usluge
    Metode obračuna troškova za alokaciju troškova na proizvode/usluge (8h) • Obračun troškova po mjestima troškova, obračun troškova po nositeljima troškova u uvjetima pojedinačne i masovne proizvodnje (primjena obračuna po radnom nalogu ili obračuna troškova po procesima). • Različiti načini mjerenja direktnih i indirektnih troškova za potrebe internog izvještavanja. Korištenje stvarnih troškova, normalnih troškova i standardnih troškova te primjena odgovarajućih kalkulacija. • Obračun troškova po radnom nalogu – koraci u razvoju sustava, primjena u proizvodnom, trgovačkom i uslužnom sektoru, primjena uz stvarne troškove, primjena uz normalne troškove i prilagodba na kraju obračunskog razdoblja, evidencija u glavnoj knjizi i pomoćnim knjigama • Obračun troškova po procesima – koraci u razvoju sustava, ekvivalentne jedinice, primjena u proizvodnom, trgovačkom i uslužnom sektoru, različiti scenariji obzirom na početno i završno stanje zaliha proizvodnje i gotovih proizvoda, primjena različitih metoda vrednovanja utroška zaliha (FIFO, prosječne ponderirane cijene), korištenje standardnih troškova
  • Alokacija troškova
    Alokacija troškova (4h) • Svrha alokacije troškova, odnos troškova i koristi alokacije, skupine indirektnih troškova i alokacija, stope alokacije, alokacija troškova među odjelima, metode alokacije troškova pomoćnih odjela (direktna, sekvencijalna, reciprocitetna), alokacija zajedničkih troškova, ključevi za alokaciju i troškovna hijerarhija Alokacija troškova kod zajedničkih proizvoda i nusproizvoda, razlozi za alokaciju zajedničkih troškova te razmatranje različitih pristupa alokaciji zajedničkih troškova
  • Suvremene metode obračuna troškova - obračun troškova na bazi aktivnosti
    Suvremene metode obračuna troškova - obračun troškova na bazi aktivnosti (4h). • Razlozi za primjenu obračuna troškova na bazi aktivnosti (precijenjeni/podcijenjeni troškovi), razlika između tradicionalnih i sustava obračuna na bazi aktivnosti, troškovna hijerarhija kod primjene metode obračuna troškova na bazi aktivnosti, koraci u razvoju sustava • Analiza primjera implementacije sustava u različitim industrijama • Upotreba sustava obračuna troškova na bazi aktivnosti za upravljanje troškovima i profitom. Usporedba konkretnih kalkulacija s tradicionalnim sustavima.
  • Suvremene metode obračuna troškova II
    Suvremene metode obračuna troškova II (4h) • Ciljani troškovi – upotreba ciljanih troškova za potrebe strateškog upravljanja, funkcionalna analiza, analiza dizajna, ciljani troškovi i Kaizen, analiza primjera implementacije sustava u različitim industrijama • Obračun troškova kroz životni vijek – uporaba obračuna troškova kroz životni vijek za potrebe strateškog upravljanja, analiza primjera implementacije sustava u različitim industrijama, strateško određivanje cijena koristeći sustav obračuna troškova kroz životni vijek
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti ulogu upravljanja troškovima u organizacijama
  • Ocijeniti primjerenost različitih troškovnih koncepata za različite sektore vezano uz vrednovanje zaliha
  • Koristiti sustav obračuna troškova po radnom nalogu i sustav obračuna troškova po procesima
  • Objasniti i ilustrirati kako odabir stope alokacije utječe na rizik kojem su izloženi menadžeri
  • Prosuditi posljedice neprikladne uporabe ključeva alokacije
  • Razumjeti razlike između tradicionalnih i suvremenih sustava obračuna troškova
  • Primijeniti suvremene sustave obračuna troškova
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Horngren, C.T., Datar, S.M., Foster, G., Rajan, M., Ittner, C., Cost accounting: a managerial emphasis, Thirteenth Edition, New Jersay, Pearson Prentice Hall, 2008.
  • Anthony, R.N., Reece, J.S., Računovodstvo: Financijsko i upravljačko, RRIF Plus, Zagreb, 2004.
Dopunska literatura
  • Blocher, E.J., Stout, D.E., Cokins, G., Chen, K.H., Cost Management: A Strategic Emphasis, Fourth Edition, McGraw-Hill/Irwin, New York, 2008.
  • Bhimani, A., Horngren, C.T., Datar, S.M., Foster, G., Management and Cost Accounting, Fourth Edition, Harlow, England, Pearson Education Limited, 2008.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda