Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Operacijski menadžment
Operational Management
2020/2021
5 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za organizaciju
NN
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 3 obavezan
Cilj kolegija
Razumijevanje i stjecanje o operacijskom menadžmentu u proizvodnji i pružanju usluga. Ovladati karakterističnim principima, modelima i metodama za provođenje operacijskog menadžmenta. Ovladati alatima za podršku metoda operacijskog menadžmenta. Formalizirati probleme iz poslovne prakse te njihovo korištenje za kompjutorsko upravljanje procesima.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
15 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Žajdela Hrustek Nikolina Nositelj Seminar
Predavanja
15
15
2
2
2
1
Perši Nenad Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Uvod u operacijski menadžment
    Uvod u operacijski menadžment: 2h a. Definicija, uloga i značaj operacijskog menadžmenta. Glavne teme operacijskog menadžmenta. Preduvjeti za uspješni operacijski menadžment: radovi i usluge, tehnologija, kvaliteta i globalizacija. Metode, tehnike i alati operacijskog menadžmenta. b. Pregled predznanja: organizacijsko projektiranje, proizvodni i neproizvodni sustavi, upravljanje projektima, formalizacija i kvantitativni modeli. Podloge za prepoznavanja problema operacijskog menadžmenta i metoda, alata i postupaka za njihovo rješavanje u cilju poboljšavanja poslovnog sustava.
  • Prognoziranje poslovanja
    Prognoziranje poslovanja: 4h a. Vizija, misija i strateški razvoj organizacija. Planiranje kretanja strateških čimbenika razvoja. Komponente prognoziranja ponude i potražnje. Statističke metode prognoziranja. b. Prognoziranje proizvodnje linearnim programiranjem. Određivanje tehnoloških matrica. Odnos troškova proizvodnje i ostvarenih prihoda. Post optimalna analiza rješenja i analiza slučaja temeljem tehnološke matrice. c. Dinamičko prognoziranje ponude i potražnje. Principi dinamičkog prognoziranje. Određivanje elemenata modela i rekurzivnih relacija. Metode i alati rješavanja problema. d. Određivanje stabilnosti ponude i potražnje Markovljevim lancima. Principi i algoritmi. Određivanje vjerojatnosti promjena na tržištu pomoću matrica prijelaza. Utvrđivanje razvoja ponude/potražnje i stabilnog stanja.
  • Modeli upravljanja proizvodnim i uslužnim ciklusima
    Modeli upravljanja proizvodnim i uslužnim ciklusima: 8h a. Linearni modeli: Postavljanje modela. Analiza vrijednosti parametara proizvodnje. Optimalizacija kapaciteta proizvodnje, kvalitete proizvoda, prihoda i troškova. Analiza slučajeva za unapređenje poslovanja. b. Nelinearni modeli: upravljanje troškovima, kapacitetima resursa kada parametri nisu linearni: c. Simulacijski modeli proizvodnih i neproizvodnih sustava: Analiza vrijednosti parametara problema i postavljanje „zakona ponašanja varijabli“. Oblikovanje modela i provođenje eksperimenata. Stvaranje „povjerenja“ u modele. d. Prognoziranje temeljem simulacijskih modela. upravljanje proizvodnjom obzirom na potražnju, upravljanje ekološkim sustavima, upravljanje kapacitetima obzirom na opterećenja određenih resursa. e. Problemi alokacije i prijevoza: izbor izvršitelja za pojedine operacije, izbor strojeva za pojedine operacije, raspored vozila sukladno robi koju prijevoze, kapacitete i propusnosti prometnica, izbor lokacija i pretovar tereta.
  • Modeli upravljanja zalihama
    Modeli upravljanja zalihama: 6h a. Jednostavni modeli zaliha temeljeni na analitičkim metodama odabrani sukladno specifičnostima iz radne okoline. Primjena metoda i alata sukladno specifičnostima problema. b. Optimalizacija skladišnih kapaciteta dinamičkim programiranjem. Analiza kapaciteta sukladno ponudi i potražnji i formuliranje rekurzivnih relacija. Post optimalna analiza i analiza slučajeva c. Stohastički modeli zaliha: Oblikovanje modela i njihova formalizacija. Primjena računa vjerojatnosti. Planiranje simulacijskog eksperimenta i oblikovanje simulacijskog modela. Istraživanje osjetljivosti modela za kretanje ponude i potražnje.
  • Kvaliteta i upravljanje kvalitetom
    Kvaliteta i upravljanje kvalitetom: 8h a. Metodologija upravljanja kvalitetom: Skokovito unapređenje u odnosu na inkrementalno. Cjelovito upravljanje kvalitetom i rad bez pogrešaka. Procedura provođenja unapređenja, alati i tehnike. b. Standardi za upravljanje kvalitetom: standardi organizacije, strukovni standardi. Zahtjevi na kvalitetu poslovnog sustava definirani standardima. Resursi, metode, postupci i alati za ispunjavanje zahtjeva na kvalitetu poslovnog sustava. c. Sposobnosti i statističko praćenje procesa: planiranje kvalitete, dodana vrijednost za korisnika, Određivanje prosječne razine kvalitete poslovanja. Odabir intervala pouzdanosti. Mjere za povećanje pouzdanosti rada. Tehnike i alati za statističko praćenje poslovanja.
  • Rad u timovima na izradi seminarskog rada
    Rad u timovima na izradi seminarskog rada: (15h) a. Studenti u timu izabiru jednu od navedenih tema koju obrađuju na u prvoj polovini semestra. b. Temu oblikuju kao projekt: odabiru poslovni problem koji žele riješiti, ciljeve I ograničenja problema, metode i tehnike prikladne za rješavanje odabranog problema te izgrađuju formalizirani model problema.
  • Rad u timovima s programskim alatima za rješavanje problema opisanim seminarskim radom
    Rad u timovima s programskim alatima za rješavanje problema opisanim seminarskim radom: (15) a. U drugom dijelu semestra studenti svladavaju programske alate za rješavanje pojedinih tipova navedenih problema (prve dvije trećine semestra), te b. Probleme definirane seminarskim radom prenose na računalo i rješavaju. Moguće je izraditi i vlastitu programsku podršku za rješavanje odabranog problema. U zadnjoj trećini semestra završavaju i predaju projekt na ocjenu.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti ulogu operacijskog menadžmenta u ostvarivanju strategije organizacije,
  • Ovladati modelima, tehnikama, metodama i alatima za rješavanje problema na razini operacijskog menadžmenta.
  • Formalizirati probleme na razini operacijskog menadžmenta u svrhu iznalaženja optimalnog ili dovoljno dobrog praktičnog rješenja.
  • Primijeniti metode, tehnike i alate primjerne određenim problemima na razini operacijskog menadžmenta.
  • Prezentirati stručnoj publici probleme i a rješenja na razini operacijskog menadžmenta.
  • Primjenjivati timski rad.
  • Koristiti znanstveno-stručnu literaturu za istraživanja.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Barković D.: Uvod u operacijski management, Ekonomski fakultet, Osijek, 1999.
  • Rusell R.S., B.W. Taylor III, Operations management, Along the Supply Chain, VI edition, John Wiley & Sons (Asia), 2009
Dopunska literatura
  • Dušak V., Alokacija transportnih sredstava višeindeksnim programiranjem, DD, FOI, Varažin1985. 20-tak radova na temu operacijskog menadžmenta.
  • Vila A., Leicher Z., Planiranje proizvodnje i kontrola rokova, Informator, Zagreb, 1972.
  • Pyzdek T., P. Keller, The Six Sigma Handbook, Third edition, McGoraw Hill, 2010.
  • Dilworth J.B., Operations Management, Providing value in goods and services, Third edition, The Dryden Press, Fort Worth, 2000.
  • Schroeder, R. G.: Upravljanje proizvodnjom, Odlučivanje u funkciji proizvodnje, Mate, Zagreb, 1999.
  • Žugaj, M.-Strahonja, V.: Informacijski sustavi proizvodnje, Informator, Zagreb, 1992.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 14.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2025 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda