Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Korporacijsko upravljanje
Corporate Governance
2014/2015
5 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS)
Katedra za organizaciju
NN
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 3 obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS) 3 obavezan
Cilj kolegija
Cilj predmeta je upoznati polaznike s temeljnim načelima korporacijskog upravljanja i etičkim načelima koja se primjenjuju u vođenju društveno odgovornih privatnih poduzeća, financijskih institucija i državnih poduzeća.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
24 sati
Vježbe u praktikumu
6 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Klačmer Čalopa Marina Nositelj Predavanja 15 2 1
Horvat Jelena Suradnik Seminar 15 2 2
Sadržaj predavanja
  • Korporacijsko upravljanje
    1. Korporacijsko upravljanje (2 h) - Uvod u predmet – ciljevi i svrha predmeta, literatura i obveze studenata. Pojmovno određenje korporacijskog upravljanja. Korporacijsko upravljanje i tržišno natjecanje. Korporacijsko upravljanje u funkciji jačanja konkurentnosti poduzeća. Modeli korporacijskog upravljanja – jednorazinski i dvorazinski model. Izmjene Zakona o trgovačkim društvima.
  • Teorijski pristupi korporacijskom upravljanju
    2. Teorijski pristupi korporacijskom upravljanju (2 h) - Teorija agenata i korporacijsko upravljanje. Definicija i problem izučavanja. Osnovne pretpostavke i razlozi ugovornog odnosa. Asimetričnost informacija. Trošak agenata. Ravnoteža djelovanja na efikasnost odnosa. Ostali teorijski pristupi korporacijskom upravljanju – Stakeholder teorija (kategorizacija interesno utjecajnih grupacija – Model cvijeta), teorija uslužnosti. Osnovne pretpostavke ostalih teorijskih pristupa korporacijskom upravljanju.
  • Korporacijsko upravljanje u Hrvatskoj
    Korporacijsko upravljanje u Hrvatskoj (2 h) - Problemi modela korporacijskog upravljanja u postprivatizacijskom razdoblju. Hrvatski model privatizacije. Korporacijsko upravljanje i razvoj tržišta kapitala. Regulacija i promet na tržištu kapitala u Hrvatskoj. Institucionalni investitori i njihova uloga u korporacijskom upravljanju. Kvaliteta korporacijskog upravljanja u dioničkim društvima.
  • Iskustva drugih zemalja u korporacijskom upravljanju
    Iskustva drugih zemalja u korporacijskom upravljanju (2 h) - Zapadna iskustva s korporacijskim upravljanjem (Francuska, Njemačka, Nizozemska i dr.). Glavna obilježja njemačkog sustava korporacijskog upravljanja. Glavna obilježja japanskog sustava korporacijskog upravljanja. Glavna obilježja anglo-američkog korporacijskog upravljanja. Privatizacija i korporacijsko upravljanje - primjeri zemalja u tranziciji (Slovenija, Mađarska, Češka …).
  • Privatizacija i novi upravljači
    Privatizacija i novi upravljači (2 h) - Dominantne pojave u korporacijskom upravljanju u RH nakon privatizacije. Obilježja korporacijskog upravljanja u privatnim poduzećima. Društvena istraživanja u RH. Institucionalni vlasnici i menadžersko preuzimanje poduzeća. Menadžersko vlasništvo – komparativna analiza Hrvatske i Slovenije. Menadžeri - vlasnička struktura poduzeća. Problemi korporacijskog upravljanja prema vlasničkoj strukturi poduzeća. Analiza prema podacima Središnjeg klirinškog depozitarnog društva (SKDD).
  • OECD načela korporacijskog upravljanja
    OECD načela korporacijskog upravljanja (2 h) – Povijest OECD-a. Misija i vizija OECD-a. Temeljni ciljevi OECD-a. Struktura organizacije. Statistika OECD-a. Uloga i zahtjevi OECD-a prema zemljama članicama. Uloga i zahtjevi OECD-a prema Hrvatskoj. Razvoj OECD-ovih načela kroz povijest. Uloga Velike Britanije u razvoju. Važnost i svrha OECD-ovih načela korporacijskog upravljanja. Prava dioničara. Jednako postupanje s dioničarima. Uloga interesnih skupina u korporacijskom upravljanju. Objavljivanje i transparentnost. Odgovornost nadzornog odbora. Analiza usklađenosti korporacijskog upravljanja s OECD-ovim načelima. Indeks korporacijskog upravljanja.
  • Kodeks korporacijskog upravljanja
    Kodeks korporacijskog upravljanja (2 h) - Pravno uređenje korporacijskog upravljanja – Zakon o trgovačkim društvima, Zakon o tržištu kapitala, Zakon o kreditnim institucijama. Nacionalni kodeks korporacijskog upravljanja (ZSE i HANFA). Organizacijsko i financijsko uređenje provođenja korporacijskog upravljanja. Udruge za promicanje korporacijskog upravljanja u Hrvatskoj – CROMA, HUCNO.
  • Obilježja korporacijskog upravljanja u državnim poduzećima
    Obilježja korporacijskog upravljanja u državnim poduzećima (2 h) – Smjernice OECD-a i preporuke kodeksa za korporacijsko upravljanje u državnim poduzećima. Kako se upravlja državnim poduzećima? Državni dužnosnici i njihova uloga u nadzornim odborima državnih poduzeća. Praćenje procesa korporacijskog upravljanja u državnim poduzećima.
  • Obilježja korporacijskog upravljanja u financijskim institucijama
    Obilježja korporacijskog upravljanja u financijskim institucijama (2 h) - Korporacijsko upravljanje u bankama. Korporacijsko upravljanje u investicijskim fondovima. Uloga HNB-a u provođenju korporacijskog upravljanja. Dokument HNB-a o korporacijskom upravljanju u bankama. Analiza provođenja načela KU u financijskim institucijama.
  • Uloga nadzornog odbora u poslovanju poduzeća (2 h) – Ključne dimenzije djelovanja nadzornog odbo
    Uloga nadzornog odbora u poslovanju poduzeća (2 h) – Ključne dimenzije djelovanja nadzornog odbora. Biranje članova nadzornih odbora i različitosti zavisno od modela korporacijskog upravljanja. Zakonske ovlasti nadzornog odbora. Pododbori. Postojanost pododbora u RH. Izbor članova nadzornog odbora. Odnosi s investitorima. Prava dioničara u hrvatskim poduzećima. Odnosi s upravom. Analiza članova nadzornih odbora u hrvatskim trgovačkim društvima. Ključne dimenzije djelovanja nadzornih odbora.
  • Plaće i modeli nagrađivanja menadžmenta (2 h) – Mehanizmi korporacijskog upravljanja. Strategija
    Plaće i modeli nagrađivanja menadžmenta (2 h) – Mehanizmi korporacijskog upravljanja. Strategija menadžerskih kompenzacija. Nagrađivanje menadžmenta. Strukture plaća vrhovnih menadžera. Faktori utjecaja na menadžersku plaću. Nagrađivanje članova nadzornih odbora. Modeli i etika plaća. Kratkoročni i dugoročni poticaji. Bonusi. Dioničke opcije. Paketi otpremnina - Zlatni padobran. Programi mirovinskog i životnog osiguranja. Analiza menadžerskih plaća u SAD-u, Europi i tranzicijskim zemljama.
  • Društvena odgovornost poduzeća i poslovna uspješnost
    Društvena odgovornost poduzeća i poslovna uspješnost (2 h) - Društvena odgovornost poduzeća. Poslovna opravdanost društvene odgovornosti poduzeća. Inicijative vezane uz promicanje društveno odgovornog poslovanja. Načela društveno odgovornog poslovanja. Korporativne financije i nadzor. Poslovno izvještavanje. Suvremena regulativa korporativnog izvještavanja. Korporativno izvještavanje u SAD-u, Europi i Hrvatskoj. Korporativno izvještavanje na internetu. Odbor za unutarnju reviziju i nadzor.
  • Pravila i financiranje programa radničkog dioničarstva
    Pravila i financiranje programa radničkog dioničarstva (2 h) – Razvoj radničkog dioničarstva u svijetu. SAD. Osiguranje financijskih sredstava. Oblikovanje politike dividendi. Temeljna pravila oblikovanja programa: dionice poduzeća imaju svi zaposleni radnici, dionice su redovne/povlaštene, nema vanjskih članova, izlazak iz programa. ESOP programi u Hrvatskoj. Sudjelovanje zaposlenika u odlučivanju. Analiza poduzeća koja provode radničko dioničarstvo.
  • Holding odnos
    Holding odnos (2 h) - Kontrola poduzeća - više klasa dionica, metode glasovanja, većinsko nasuprot kumulativno glasovanje, predlaganje kandidata. Prednosti i nedostaci holding odnosa. Zaštita malih dioničara - proporcionalnost, pravo prvokupa, opća regulativa. Procesne sastavnice korporacijskog upravljanja. Procesi vezani uz strategijsko planiranje.
  • Korporacijsko upravljanje i dosadašnja istraživanja
    Korporacijsko upravljanje i dosadašnja istraživanja. (2 h) – Analiza najbolje prakse provođenja korporacijskog upravljanja u Hrvatskoj i svijetu. Razlozi i rezultati uvođenja načela korporacijskog upravljanja.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti ulogu korporacijskog upravljanja u trgovačkim društvima i okvir za društveno odgovorno poslovanje društva.
  • Objasniti interakciju korporacijskog upravljanja s pravnim, organizacijskim, financijskim i IT aspektom poslovanja društva.
  • Analizirati modele korporacijskog upravljanja obzirom na strukturu tijela upravljanja društvom .
  • Primijeniti znanja o financijskim izvještajima i pokazateljima s ciljem razumijevanja korporativnog izvještavanja kao osnove za postizanje poslovne uspješnosti .
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje prednosti i nedostataka različitih modela nagrađivanja menadžmenta.
  • Raspravljati o trgovačkim društvima obzirom na najbolju praksu provođenja korporacijskog upravljanja.
  • Objasniti i kritički vrednovati procese korporacijskog upravljanja obzirom na suvremeno informacijsko-komunikacijsko okruženje.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Tipurić, Darko i suradnici: Korporativno upravljanje, Sinergija, 2009.
Dopunska literatura
  • Tipurić, Darko: Nadzorni odbor i korporativno upravljanje, Sinergija, 2006.
  • Milkovich, George T.; Newman, Jerry M.: Plaće i modeli nagrađivanja, Masmedia, 2006.
  • Barbić, J.; Čolakovi, E., Parać, B.; Vujić, V.: Korporativno upravljanje, osnove dobre prakse vođenja društva kapitala, CROMA, 2008.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 14.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda