Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Upravljačko računovodstvo
Managerial Accounting
2021/2022
5 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za gospodarstvo
NN
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 2 obavezan
Cilj kolegija
Cilj kolegija je upoznati studente s osnovama i najvažnijim aspektima upravljačkog računovodstva koji uključuju ulogu računovodstvenih informacija u donošenju odluka od strane menadžmenta, ulogu računovodstvenog sustava u planiranju, organizacijskom dizajnu i mjerenju uspješnosti te uvod u računovodstvo troškova.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
24 sati
Vježbe u praktikumu
6 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kovšca Vladimir Nositelj
Keglević Kozjak Suzana Suradnik
Šestanj Perić Tanja Izvođač Predavanja
Seminar
15
15
2
2
1
2
Sadržaj predavanja
  • Uvodno predavanje
    1. Uvodno predavanje – Studenti dobivaju osnovne informacije o kolegiju, njihovim pravima i obavezama. Uvod u upravljačko računovodstvo: Svrha računovodstvenih sustava, računovodstvo kao temelj oblikovanja informacija upravljačkog računovodstva, razlike između financijskog i upravljačkog računovodstva, uloga i svrha upravljačkog računovodstva. (2 sata)
  • Uloga upravljačkog računovodstva u organizacijama
    2. Uloga upravljačkog računovodstva u organizacijama – Oblikovanje sustava upravljačkog računovodstva, razvoj upravljačkog računovodstva (anglosaksonski vs. europski pristup), profesionalna etika u upravljačkom računovodstvu, različite uloge računovođa: uloga računovođa u financijskom izvještavanju vs. njihova uloga u savjetovanju menadžmenta, upravljačko računovodstvo kao izvor informacija. (2 sata)
  • Priroda troškova i upravljanje troškovima
    3. Priroda troškova i upravljanje troškovima – Pojmovno određenje troškova, razlikovanje troškova, rashoda i izdataka, različiti kriteriji podjele troškova za potrebe eksternog izvještavanja i za interne potrebe, pojam akumulacije i raspodjele troškova, ponašanje ukupnih troškova uslijed promjena pojedinih uzročnika troškova te njihov utjecaj na financijski rezultat poslovanja. (2 sata)
  • Važnost troškova u upravljačkom računovodstvu
    4. Važnost troškova u upravljačkom računovodstvu – Primjena različitih načina obračuna troškova ovisno o svrsi, uvod u osnovne vrste obračuna troškova (primjeri i usporedbe obračuna po punim troškovima, obračuna po varijabilnim troškovima, obračuna troškova po radnom nalogu, obračuna troškova po procesima, obračuna troškova prema aktivnostima). (2 sata)
  • Donošenje odluka i relevantne informacije
    5. Donošenje odluka i relevantne informacije - Pojam relevantne računovodstvene informacije. Računovodstveni informacijski sustav kao najznačajniji izvor informacija o poslovanju. Različite informacije iz računovodstvenog informacijskog sustava te njihova obrada i prezentiranje za potrebe operativnog i strategijskog planiranja i odlučivanja. (2 sata)
  • Analiza odnosa troškova i prihoda
    6. Analiza odnosa troškova i prihoda - Donošenje odluka u kratkom roku kroz razmatranje načina utjecaja odluka na raspoložive resurse i njihova realokacija u svrhu postizanja kratkoročnih ciljeva poslovanja. Odnos troškova, volumena proizvodnje i profita, račun doprinosa pokriću, analiza točke pokrića (računska i grafička metoda), analiza osjetljivosti (marža sigurnosti). (2 sata)
  • Donošenje nerutinskih poslovnih odluka
    7. Donošenje nerutinskih poslovnih odluka - Diferencijalni troškovi i prihodi, primjena pri donošenju nerutinskih odluka (odlučivanje pri izboru više alternativa). Prihvaćanje ili odbijanje specijalne narudžbe, odluka o vlastitoj proizvodnji ili outsourcing, odluke o proizvodnoj kombinaciji pri ograničenim kapacitetima. Rizik i neizvjesnost pri donošenju menadžerskih odluka. (2 sata)
  • Kalkulacija cijene koštanja
    8. Kalkulacija cijene koštanja - Donošenje odluka (na dugi i kratki rok) o cijeni proizvoda/usluge i upravljanje troškovima. Različiti pristupi utvrđivanja cijena: Ciljni troškovi (percipirana vrijednost kupca) i ciljano utvrđivanje cijena, utvrđivanje cijena metodom određivanja marže, određivanje troškova na bazi životnog vijeka proizvoda i odluka o cijeni te analiza profitabilnosti kupca. (2 sata)
  • Problemi kapitalnog budžetiranja
    9. Problemi kapitalnog budžetiranja – Pojam budžetiranja kapitala. Donošenje dugoročnih investicijskih odluka i uloga računovodstvenog sustava. Analiza diskontiranog novčanog tijeka, relevantni novčani tijek pri odabiru između različitih alternativa. Odabir između različitih metoda ocjene investicijskih projekata (metoda razdoblja povrata, računovodstvena stopa prinosa, neto sadašnja vrijednost, interna stopa rentabilnosti). (2 sata)
  • Računovodstvo odgovornosti i centri odgovornosti – Računovodstvo odgovornosti kao sustav koji kv
    10. Računovodstvo odgovornosti i centri odgovornosti – Računovodstvo odgovornosti kao sustav koji kvantificira planove (uz pomoć budžeta) i aktivnosti (kroz rezultat) različitih centara odgovornosti. Općenito o centrima odgovornosti, tipovi centara odgovornosti, troškovni centri odgovornosti, prihodni centri odgovornosti, profitni centri odgovornosti, investicijski centri odgovornosti, izvještaji računovodstva odgovornosti o uspješnosti centara. (2 sata)
  • Planiranje i budžetiranje
    11. Planiranje i budžetiranje - Pojam i svrha planova, proces planiranja i kontrole u upravljačkom računovodstvu. Planiranje i budžet kao instrument koordinacije. Uloga i koristi planiranja i budžetiranja, vrste budžeta, priprema budžeta, statički i fleksibilni budžet. Analiza osjetljivosti - utjecaj različitih planiranih prihoda i troškova na planske financijske izvještaje. (2 sata)
  • Analiza odstupanja i uloga analize odstupanja u menadžerskim odlukama. Varijanca statičkog budže
    12. Analiza odstupanja i uloga analize odstupanja u menadžerskim odlukama. Varijanca statičkog budžeta, varijanca fleksibilnog budžeta, varijanca cijene, varijanca efikasnosti. Upotreba analize odstupanja od strane menadžmenta. Usporedba budžetiranih i stvarnih veličina te njihov utjecaj na ocjenu uspješnosti menadžera pojedinih centara odgovornosti. (2 sata)
  • Financijske mjere uspješnosti
    13. Financijske mjere uspješnosti - Računovodstvene mjere uspješnosti kao najčešće korištene financijske mjere. Korištenje različitih mjera: ROI – rentabilnost investicija, ROE – rentabilnost kapitala, RONA – rentabilnost neto imovine, RAROC – riziku prilagođen prinos na kapital. EVA – ekonomska dodana vrijednost kao financijska mjera uspješnosti. (2 sata)
  • Upravljanje troškovima kvalitete
    14. Upravljanje troškovima kvalitete – Važnost kvalitete u suvremenim uvjetima poslovanja. Troškovi kvalitete kao financijske mjere kvalitete (troškovi prevencije, troškovi procjene, troškovi internih kvarova, troškovi eksternih kvarova). Analiza i primjena nefinancijskih mjera kvalitete i zadovoljstva kupaca. Bilanca postignuća (Balanced Scorecard) kao sveobuhvatna mjera uspješnosti. (2 sata)
  • Menadžersko izvještavanje i ocjenjivanje menadžmenta
    15. Menadžersko izvještavanje i ocjenjivanje menadžmenta – Tipovi menadžerskih izvještaja, informativni izvještaji, izvještaji o učinkovitosti poslovanja, periodičnost kontrolnih izvještaja, sadržaj kontrolnih izvještaja, upotreba kontrolnih izvještaja. Važnost permanentnog usavršavanja. Utjecaj poticajnog nagrađivanja na učinkovitost menadžmenta. Menadžerska etika u izvještavanju. (2 sata)
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Razumjeti ulogu i značaj upravljačkog računovodstva u organizacijama
  • Valorizirati važnost računovodstva i računovodstvenih informacija za planiranje, kontrolu i donošenje menadžerskih odluka
  • Interpretirati podjele troškova s različitih aspekata, njihovo nastajanje, obilježja i ponašanje s ciljem poslovnog odlučivanja
  • Primijeniti različite izračune proizvodnih troškova
  • Analizirati i usporediti politiku troškova s politikom prihoda u funkciji donošenja poslovnih odluka
  • Upotrijebiti računovodstvene informacije za potrebe planiranja i budžetiranja
  • Interpretirati poslovni plan i planske financijske izvještaje
  • Koristiti financijske i nefinancijske mjere za ocjenu izvršenja planiranih ciljeva i utvrđivanje uspješnosti poslovanja
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Bhimani, A., Horngren, C.T., Datar, S.M., Foster, G., Management and Cost Accounting, Fourth Edition, Harlow, England, Pearson Education Limited, 2008.
  • Gulin, D. et al., Upravljačko računovodstvo, HZRiFD, Zagreb, 2011.
Dopunska literatura
  • Anthony, R. N., Reece, J. S., Računovodstvo: Financijsko i upravljačko, RRiF Plus, Zagreb, 2004.
  • Blocher, E.J., Stout, D.E., Cokins, G., Chen, K.H., Cost Management: A Strategic Emphasis, Fourth Edition, McGraw-Hill/Irwin, New York, 2008.
  • Horngren, C. T., Datar, S. M., Foster, G., Rajan, M., Ittner, C., Cost accounting: a managerial emphasis, 13th Ed., New Jersay, Pearson Prentice Hall, 2008.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 29.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 28.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda