Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Organizacijsko ponašanje
Organizational Behaviour
2019/2020
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za organizaciju
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 1 obavezan
Cilj kolegija
Upoznavanje studenata s mekim varijablama organizacije: pojedinci, skupine, timovi, organizacijske vrijednosti, odnosno stjecanje znanja o ljudskoj dimenziji organizacije. Sposobnost modeliranja znanja općih organizacijskih pretpostavki, modela i elemenata organizacijske strukture.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Malbašić Ivan Nositelj Predavanja 15 2 1
Jelaković Anamarija Suradnik Seminar 15 2 1
Dreven Nikolina Suradnik Seminar 15 2 1
Sadržaj predavanja
  • Neki teorijski pristupi organizacijskom ponašanju
    Pojam i definicija organizacijskog ponašanja. Ciljevi organizacijskog ponašanja. Analiza organizacijskog ponašanja. Organizacijsko ponašanje – znanost ili vještina. Teorijski pristupi u organizacijskom ponašanju, discipline koje su dale doprinos organizacijskom ponašanju. Područje organizacijskog ponašanja. Vještine i trening u organizacijskom ponašanju
  • Organizacijsko ponašanje u svjetskom kontekstu
    Organizacijsko ponašanje u razvijenim zemljama: Europska zajednica, SAD – Kanada. Organizacijsko ponašanje u zemljama u tranziciji. Procjena razlika među zemljama. Odnos prema okružju. Orijentacija prema vremenu. Orijentacija prema aktivnosti. Fokus odgovornosti. Pojam prostora. Udaljenost od moći. Izbjegavanje neizvjesnosti. Nacionalna kultura. Parohijalizam. Kluckhohnov i Strodtbeckov okvir. Hofstedeov okvir.
  • Organizacijske vrijednosti
    Definiranje organizacijskih vrijednosti. Sadržaj i obilježja organizacijskih vrijednosti. Vrijednosti u organizaciji: vizija, misija, strategija, ciljevi, učinkovitost i djelotvornost organizacije. Vrijednosti ljudi u organizaciji: stručnost, profesionalizam, odnos prema poslu, odgovornost, etičnost. Utjecaj organizacijskih vrijednosti na djelotvornost organizacije; primjer gospodarske organizacije i primjer javne uprave.
  • Temelji individualnog ponašanja
    Uloga osobnosti u ponašanju. Individualne vrijednosti. Značenje vrijednosti. Karakteristike i hijerarhija vrijednosti. Stavovi. Smanjenje nesklada. Odnos „stav – ponašanje“. Osobnost i ključni atributi osobnosti. Nacionalna kultura i osobnost. Spajanje osobnosti s poslovima. Percepcija i čimbenici koji utječu na percepciju. Teorija atribucije. Prosuđivanje drugih. Učenje kao posljedica iskustva. Organizacijsko ponašanje i menadžeri.
  • Važnost i razumijevanje motivacije
    Što je motivacija u organizaciji? Rane teorije o motivaciji. Teorija hijerarhije potreba. Teorija X i teorija Y. Teorija „motivacija-higijena“. Suvremene teorije motivacije; teorije triju potreba, teorija postavljanja cilja, teorija pojačanja, teorija nepristranosti, teorija očekivanja, teorije vezane uz kulturu. Motivacija i menadžeri; prepoznajte pojedinačne razlike, koristite ciljeve, povezujte nagrade s učinkom, provjerite nepristranost sustava.
  • Oblikovanje poslova koji motiviraju
    Oblikovanje poslova i motiviranje djelatnika. Oblikovanje poslova i kvaliteta radnog života. Opcije pojedinačnoga preoblikovanja posla: rotacija posla, radni moduli, proširenje posla, obogaćenje posla. Opcije preoblikovanja skupine: integrirani radni timovi, samostalni radni timovi, krugovi kakvoće. Model karakteristika posla: međuovisnosti i predviđanja. Savjeti menadžerima u vezi preoblikovanja posla.
  • Grupna dinamika u organizacijskom ponašanju
    Pojam i značaj grupa u organizaciji. Zašto se ljudi pridružuju grupama? Sigurnost. Status. Samopoštovanje. Potreba za pripadanjem. Moć. Postignuće cilja. Faze razvoja grupe. Struktura grupe: uloge, identitet uloga, percepcija uloge, očekivanja od uloge, sukobi uloga. Norme: zajedničke norme u organizacijama, prilagođavanje, status. Zavisne varijable: karakteristike osobnosti, veličina grupe, heterogenost pripadnika. Kohezija grupe. Model ponašanja grupe.
  • Neformalna organizacija
    Pojam neformalne organizacije i neformalne grupe. Obilježja neformalne organizacije. Vrste neformalnih grupa unutar neformalne organizacije. Obilježja neformalne organizacijske strukture. Dinamika neformalne organizacije, norme i pravila ponašanja. Organizacijske uloge u neformalnoj organizaciji. Komunikacijski sustav neformalne organizacije. Odnos menadžera i neformalne organizacije. Odnos menadžer – klika.
  • Vrednovanje radnog učinka i sustavi nagrađivanja
    Procjena radnog učinka i svrhe procjene radnog učinka. Procjena radnog učinka i motivacija. Metode procjene radnog učinka: pismene ocjene, presudni incidenti, grafičke mjerne ljestvice, bihevioristički utemeljene mjerne ljestvice, usporedbe više osoba. Mogući problemi ocjenjivanja radnog učinka: jedan jedini kriterij, pogreška blagosti, halo-efekt, pogreška sličnosti, nizak stupanj razlikovanja. Koraci za savladavanje problema ocjenjivanja radnog učinka. Sustavi nagrađivanja: određivanje nagrada, radni učinak, zalaganje, godine staža, umijeća koja ima djelatnik, težina posla, samostalno odlučivanje, tipovi nagrada.
  • Sukobi u organizaciji
    Definicija sukoba. Tradicionalno gledište. Gledište međuljudskih odnosa. Interakcijsko gledište. Razlikovanje funkcionalnih od disfunkcionalnih sukoba. Paradoks sukoba. Proces sukoba. Faza I. moguća oporba: komunikacija, osobne varijable komunikacija, struktura. Faza II. – spoznaja i personalizacija. Faza III. – ponašanje, utakmica, suradnja, izbjegavanje, kompromis. Faza IV. – ishodi: funkcionalni ishodi, disfunkcionalni ishodi. Stilovi upravljanja sukobima. Uzroci, objašnjenja, postupak i rješavanje sukoba.
  • Organizacijske promjene i upravljanje stresom
    Čimbenici koji potiču promjenu: narav radne snage, tehnologija, gospodarski šokovi, društveni trendovi, svjetska politika, tržišna utakmica. Upravljanje promjenama. Pristupi razumijevanju i reagiranju na promjene: metafora „mirnih voda“, metafora „zapjenjenih brzaca“. Otpor promjenama: individualan otpor, organizacijski otpor. Organizacijske promjene i radni stres. Definicija stresa. Čimbenici koji utječu na pojavu stresa. Utjecaj tehnoloških i organizacijskih promjena na pojavu stresa. Simptomi stresa. Smanjenje stresa. Kako savladati stres.
  • Organizacijska kultura
    Definiranje organizacijske kulture. Elementi i funkcije organizacijske kulture. Kultura kao deskriptivni izraz. Imaju li organizacije jednolične kulture? Jake nasuprot slabim kulturama. Kultura nasuprot formalizacije. Funkcije organizacijske kulture. Stvaranje i održavanje kulture: kako počinje kultura, održavanje kulture, selekcije, top menadžment, socijalizacija. Promjene organizacijske kulture. Kako zaposleni uče kulturu: priče, rituali, materijalni simboli, jezik.
  • Grupni i timski rad
    Metodička obilježja grupnog i timskog rada. Prednosti i nedostaci grupnog rada. Prednosti i nedostaci timskog rada. Elementi dinamike timskog rada: proces izgradnje tima, rukovođenje u timskom radu. Organiziranje osobnog rada menadžera. Organiziranje rada suradnika. Timski rad i menadžment. Organiziranje timskog rada: temeljni organizacijski koncepti. Timski nasuprot grupnom radu.
  • Moć i politika u organizaciji
    Definicija moći. Sučeljavanje vođenja i moći. Temelji i moći: moć prinude, moć nagrade, moć uvjeravanja, moć znanja. Izvori moći: moć položaja, osobna moć, stručna moć, moć prilike. Zavisnost: ključ moći. Opći postulat zavisnosti. Stvaranje zavisnosti: važnost, oskudnost nezamjenjivost. Moć u skupinama. Politika: moć u akciji. Definicija političkoga ponašanja. Važnost političkoga gledanja. Čimbenici koji pridonose političkom ponašanju: pojedinačni čimbenici, organizacijski čimbenici. Menadžment dojmova: tehnike, učinkovitost.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Primijeniti vještine organizacijskog ponašanja
  • Razumjeti sadržaj i obilježja organizacijskih vrijednosti
  • Uočavati veze između elemenata organizacijskog ponašanja i uspješnosti funkcioniranja organizacije
  • Valorizirati ulogu pojedinca i grupe u organizaciji
  • Razumjeti značaj motivacije u organizaciji
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustave nagrađivanja
  • Valorizirati značaj i korake organizacijskih promjena i upravljati stresom.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Robbins, S. P. i Judge, T. A. Organizacijsko ponašanje, 12 izd. Zagreb, MATE, 2009.
Dopunska literatura
  • Nelson, D. L. i Quick, J. C. Organizational Behaviour: Foundations, Reality and Challenges, 5th ed. South-Western College Pub, 2005
  • Buchanan, D. A. i Huczynski, A. A. Organizational Behaviour, 7th ed. Prentice Hall, 2010
  • Certo, S. C. i Certo, S. T. Moderni menadžment, 10. izd. Zagreb, MATE, 2008
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda