Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Organizacijsko ponašanje
Organizational Behaviour
2015/2016
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS)
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za organizaciju
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS) 1 obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 1 obavezan
Cilj kolegija
Upoznavanje studenata s mekim varijablama organizacije: pojedinci, skupine, timovi, organizacijske vrijednosti, odnosno stjecanje znanja o ljudskoj dimenziji organizacije. Sposobnost modeliranja znanja općih organizacijskih pretpostavki, modela i elemenata organizacijske strukture.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Brčić Ruža Nositelj
Malbašić Ivan Suradnik Seminar
Predavanja
15
15
2
2
3
1
Sadržaj predavanja
  • Neki teorijski pristupi organizacijskom ponašanju
    Pojam i definicija organizacijskog ponašanja. Ciljevi organizacijskog ponašanja. Analiza organizacijskog ponašanja. Organizacijsko ponašanje – znanost ili vještina. Teorijski pristupi u organizacijskom ponašanju, discipline koje su dale doprinos organizacijskom ponašanju. Područje organizacijskog ponašanja. Vještine i trening u organizacijskom ponašanju
  • Organizacijsko ponašanje u svjetskom kontekstu
    Organizacijsko ponašanje u razvijenim zemljama: Europska zajednica, SAD – Kanada. Organizacijsko ponašanje u zemljama u tranziciji. Procjena razlika među zemljama. Odnos prema okružju. Orijentacija prema vremenu. Orijentacija prema aktivnosti. Fokus odgovornosti. Pojam prostora. Udaljenost od moći. Izbjegavanje neizvjesnosti. Nacionalna kultura. Parohijalizam. Kluckhohnov i Strodtbeckov okvir. Hofstedeov okvir.
  • Organizacijske vrijednosti
    Definiranje organizacijskih vrijednosti. Sadržaj i obilježja organizacijskih vrijednosti. Vrijednosti u organizaciji: vizija, misija, strategija, ciljevi, učinkovitost i djelotvornost organizacije. Vrijednosti ljudi u organizaciji: stručnost, profesionalizam, odnos prema poslu, odgovornost, etičnost. Utjecaj organizacijskih vrijednosti na djelotvornost organizacije; primjer gospodarske organizacije i primjer javne uprave.
  • Temelji individualnog ponašanja
    Uloga osobnosti u ponašanju. Individualne vrijednosti. Značenje vrijednosti. Karakteristike i hijerarhija vrijednosti. Stavovi. Smanjenje nesklada. Odnos „stav – ponašanje“. Osobnost i ključni atributi osobnosti. Nacionalna kultura i osobnost. Spajanje osobnosti s poslovima. Percepcija i čimbenici koji utječu na percepciju. Teorija atribucije. Prosuđivanje drugih. Učenje kao posljedica iskustva. Organizacijsko ponašanje i menadžeri.
  • Važnost i razumijevanje motivacije
    Što je motivacija u organizaciji? Rane teorije o motivaciji. Teorija hijerarhije potreba. Teorija X i teorija Y. Teorija „motivacija-higijena“. Suvremene teorije motivacije; teorije triju potreba, teorija postavljanja cilja, teorija pojačanja, teorija nepristranosti, teorija očekivanja, teorije vezane uz kulturu. Motivacija i menadžeri; prepoznajte pojedinačne razlike, koristite ciljeve, povezujte nagrade s učinkom, provjerite nepristranost sustava.
  • Oblikovanje poslova koji motiviraju
    Oblikovanje poslova i motiviranje djelatnika. Oblikovanje poslova i kvaliteta radnog života. Opcije pojedinačnoga preoblikovanja posla: rotacija posla, radni moduli, proširenje posla, obogaćenje posla. Opcije preoblikovanja skupine: integrirani radni timovi, samostalni radni timovi, krugovi kakvoće. Model karakteristika posla: međuovisnosti i predviđanja. Savjeti menadžerima u vezi preoblikovanja posla.
  • Grupna dinamika u organizacijskom ponašanju
    Pojam i značaj grupa u organizaciji. Zašto se ljudi pridružuju grupama? Sigurnost. Status. Samopoštovanje. Potreba za pripadanjem. Moć. Postignuće cilja. Faze razvoja grupe. Struktura grupe: uloge, identitet uloga, percepcija uloge, očekivanja od uloge, sukobi uloga. Norme: zajedničke norme u organizacijama, prilagođavanje, status. Zavisne varijable: karakteristike osobnosti, veličina grupe, heterogenost pripadnika. Kohezija grupe. Model ponašanja grupe.
  • Neformalna organizacija
    Pojam neformalne organizacije i neformalne grupe. Obilježja neformalne organizacije. Vrste neformalnih grupa unutar neformalne organizacije. Obilježja neformalne organizacijske strukture. Dinamika neformalne organizacije, norme i pravila ponašanja. Organizacijske uloge u neformalnoj organizaciji. Komunikacijski sustav neformalne organizacije. Odnos menadžera i neformalne organizacije. Odnos menadžer – klika.
  • Vrednovanje radnog učinka i sustavi nagrađivanja
    Procjena radnog učinka i svrhe procjene radnog učinka. Procjena radnog učinka i motivacija. Metode procjene radnog učinka: pismene ocjene, presudni incidenti, grafičke mjerne ljestvice, bihevioristički utemeljene mjerne ljestvice, usporedbe više osoba. Mogući problemi ocjenjivanja radnog učinka: jedan jedini kriterij, pogreška blagosti, halo-efekt, pogreška sličnosti, nizak stupanj razlikovanja. Koraci za savladavanje problema ocjenjivanja radnog učinka. Sustavi nagrađivanja: određivanje nagrada, radni učinak, zalaganje, godine staža, umijeća koja ima djelatnik, težina posla, samostalno odlučivanje, tipovi nagrada.
  • Sukobi u organizaciji
    Definicija sukoba. Tradicionalno gledište. Gledište međuljudskih odnosa. Interakcijsko gledište. Razlikovanje funkcionalnih od disfunkcionalnih sukoba. Paradoks sukoba. Proces sukoba. Faza I. moguća oporba: komunikacija, osobne varijable komunikacija, struktura. Faza II. – spoznaja i personalizacija. Faza III. – ponašanje, utakmica, suradnja, izbjegavanje, kompromis. Faza IV. – ishodi: funkcionalni ishodi, disfunkcionalni ishodi. Stilovi upravljanja sukobima. Uzroci, objašnjenja, postupak i rješavanje sukoba.
  • Organizacijske promjene i upravljanje stresom
    Čimbenici koji potiču promjenu: narav radne snage, tehnologija, gospodarski šokovi, društveni trendovi, svjetska politika, tržišna utakmica. Upravljanje promjenama. Pristupi razumijevanju i reagiranju na promjene: metafora „mirnih voda“, metafora „zapjenjenih brzaca“. Otpor promjenama: individualan otpor, organizacijski otpor. Organizacijske promjene i radni stres. Definicija stresa. Čimbenici koji utječu na pojavu stresa. Utjecaj tehnoloških i organizacijskih promjena na pojavu stresa. Simptomi stresa. Smanjenje stresa. Kako savladati stres.
  • Organizacijska kultura
    Definiranje organizacijske kulture. Elementi i funkcije organizacijske kulture. Kultura kao deskriptivni izraz. Imaju li organizacije jednolične kulture? Jake nasuprot slabim kulturama. Kultura nasuprot formalizacije. Funkcije organizacijske kulture. Stvaranje i održavanje kulture: kako počinje kultura, održavanje kulture, selekcije, top menadžment, socijalizacija. Promjene organizacijske kulture. Kako zaposleni uče kulturu: priče, rituali, materijalni simboli, jezik.
  • Grupni i timski rad
    Metodička obilježja grupnog i timskog rada. Prednosti i nedostaci grupnog rada. Prednosti i nedostaci timskog rada. Elementi dinamike timskog rada: proces izgradnje tima, rukovođenje u timskom radu. Organiziranje osobnog rada menadžera. Organiziranje rada suradnika. Timski rad i menadžment. Organiziranje timskog rada: temeljni organizacijski koncepti. Timski nasuprot grupnom radu.
  • Moć i politika u organizaciji
    Definicija moći. Sučeljavanje vođenja i moći. Temelji i moći: moć prinude, moć nagrade, moć uvjeravanja, moć znanja. Izvori moći: moć položaja, osobna moć, stručna moć, moć prilike. Zavisnost: ključ moći. Opći postulat zavisnosti. Stvaranje zavisnosti: važnost, oskudnost nezamjenjivost. Moć u skupinama. Politika: moć u akciji. Definicija političkoga ponašanja. Važnost političkoga gledanja. Čimbenici koji pridonose političkom ponašanju: pojedinačni čimbenici, organizacijski čimbenici. Menadžment dojmova: tehnike, učinkovitost.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Primijeniti vještine organizacijskog ponašanja
  • Razumjeti sadržaj i obilježja organizacijskih vrijednosti
  • Uočavati veze između elemenata organizacijskog ponašanja i uspješnosti funkcioniranja organizacije
  • Valorizirati ulogu pojedinca i grupe u organizaciji
  • Razumjeti značaj motivacije u organizaciji
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustave nagrađivanja
  • Valorizirati značaj i korake organizacijskih promjena i upravljati stresom.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Robbins, S. P. i Judge, T. A. Organizacijsko ponašanje, 12 izd. Zagreb, MATE, 2009.
Dopunska literatura
  • Nelson, D. L. i Quick, J. C. Organizational Behaviour: Foundations, Reality and Challenges, 5th ed. South-Western College Pub, 2005
  • Buchanan, D. A. i Huczynski, A. A. Organizational Behaviour, 7th ed. Prentice Hall, 2010
  • Certo, S. C. i Certo, S. T. Moderni menadžment, 10. izd. Zagreb, MATE, 2008
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda