Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Analiza poslovnih odluka
Business Decision Analysis
2019/2020
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za organizaciju
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 1 obavezan
Cilj kolegija
Osposobiti studente za analizu poslovnih odluka u uvjetima sigurnosti, nesigurnosti i rizika te za primjenu metoda i alata koji su karakteristični za analizu poslovnih odluka. Od studenta se očekuje da stekne dovoljno znanja da u realnoj situaciji, s obzirom na raspoložive informacije, može prepoznati i primijeniti određenu metodu i alat za analizu problema odlučivanja te dati prijedlog poslovne odluke.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
20 sati
Vježbe u praktikumu
10 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Begičević Ređep Nina Nositelj
Kadoić Nikola Nositelj Seminar
Vježbe u praktikumu
Predavanja
10
5
3
2
2
2
2
4
1
Hunjak Tihomir Izvođač Predavanja 14 2 1
Sadržaj predavanja
  • Uvod u kolegij (2 sata)
    Poslovno odlučivanje. Odluka. Vrste odluka. Problem odlučivanja. Elementi problema odlučivanja. Razlika između odlučivanja i rješavanja problema. Kvaliteta odluke. Posljedice krivih odluka. Vrste i karakteristike metoda za odlučivanje.
  • PrOACT pristup odlučivanju (2 sata)
    Elementi PrOACT pristupa. Osnovni elementi i višekriterijsko odlučivanje. Elementi vezani uz turbulentnu okolinu i odlučivanje u uvjetima nesigurnosti i rizika. Metode za višekriterijsko odlučivanje. Metode za odlučivanje u uvjetima nesigurnosti i rizika. Problem odlučivanja. Kriteriji. Alternative. Posljedice. Zamjene. Turbulentna okolina. Nesigurnost. Rizik. Povezane odluke. Matrica plaćanja. Matrica odlučivanja (vrijednosti).
  • Višekriterijsko odlučivanje I (2 sata)
    Kriteriji. Vrste kriterija. Tipovi kriterija. Težina kriterija. Skale kriterijskih vrijednosti. Metode za određivanje težina kriterija. Direktna procjena. SWING metoda. Metode recipročnih rangova. Uspoređivanje u parovima. Saatyjeva skala relativnih važnosti. Alternative. Normalizacija. Normalizacija prema najvećoj vrijednosti. Normalizacija prema najmanjoj vrijednosti. Normalizacija prema rasponu vrijednosti. Druge vrste normalizacija Heuristike u odlučivanju. Metoda ekvivalentnih zamjena. Irelevantni atribut. Praktična dominacija. Potpuna dominacija. Jednostavno zbrajanje težina (SAW). Rangiranje na temelju ocjena. Rangiranje na temelju rangova.
  • Višekriterijsko odlučivanje II (2 sata)
    Strukturiranje problema odlučivanja. Analiza literature. Fokus grupe. Metoda sortiranja karata.Provođenje intervjua. DELPHI metoda. Brainstorming. Tehnike kreativnosti za definiranje novih alternativa. Hijerarhijski model problema odlučivanja. Mrežni model problema odlučivanja. Kriteriji i klasteri kriterija. Zavisnost među kriterijima. Utjecaji među kriterijima. Dekompozicija problema odlučivanja – top-down pristup. Grupiranje kriterija u hijerarhiju i klastere – bottom-up pristup.
  • Višekriterijsko odlučivanje III (4 sata)
    Metoda Elektre. Ponderiranje i normaliziranje matrice odlučivanja. Suglasnost i nesuglasnost. Outranking relacija. Euklidska normalizacija. Postotna normalizacija. Normalizacija zbrojem. Grafovi. Elementi grafova. Usmjereni i neusmjereni grafovi. Jezgra grafa. Analiza osjetljivosti u Electri. Metoda Promethee. Softverska podrška - MS Excel.
  • Višekriterijsko odlučivanje IV (2 sata)
    Metoda Topsis. Idealno rješenje. Mjerenje udaljenosti. Pozitivno idealno rješenje. Negativno idealno rješenje. Određivanje težina kriterija u metodi Topsis. Analiza osjetljivosti u metodi Topsis.
  • Višekriterijsko odlučivanje V (4 sata)
    Metode analitički hijerarhijski proces i analitički mrežni proces. Aksiomi analitičkog hijerarhijskog i mrežnog procesa. Softverska podrška – MS Excel i Superdecisions. Analiza osjetljivosti u metodama AHP i ANP. Indeks nekonzistentnosti. Omjer nekonzistentnosti. Slučajni indeks nekonzistentnosti. Analiza konzistentnosti. Grupno odlučivanje.
  • Analiza isplativosti ulaganja (2 sata)
    Osnovne metode i pokazatelji isplativosti ulaganja. Period povrata. Stopa povrata. Sadašnja vrijednost. Interna stopa rentabilnosti. EXCEL funkcije PMT (anuitet), NPV (sadašnja vrijednost) i IRR (interna stopa rentabilnosti). Analiza «što-ako» na tabličnim modelima pomoću EXCEL alata GOAL SEEK i drugih EXCEL dodataka. Jednostavna analiza rizika pomoću tornado grafa temeljena na financijskom modelu s više ulaznih varijabli.
  • Prognoziranje (2 sata)
    Osnovne metode prognoziranja. Metode prognoziranja na vremenskim nizovima: Metoda pomičnih prosjeka i Metoda eksponencijalnog glađenja. Prognoziranje na podacima s trendom umetanjem krivulje trenda. Postupci razvoja prognoze uz pomoć tabličnog kalkulatora EXCEL. Kombiniranje prognoza. Kvalitativne metode za prognoziranje. Metoda DELPHI. Primjene metode Delphi za izradu složenih tehnoloških prognoza. Projekt Japan-Njemačka. Projekt FISTERA.
  • Odlučivanje u uvjetima nesigurnosti (2 sata)
    Situacije odlučivanja; nesigurnost i rizik. Primjeri odllučivanja u uvjetima nesigurnosti (neizvjesnosti). Analiza odluke u uvjetima nesigurnosti. Osnovna pravila za odlučivanje u uvjetima nesigurnosti: Wald-ovo pravilo, Hurwicz-ovo pravilo, Savage-ovo pravilo, Laplace-ovo pravilo i očekivana vrijednost. Slučaj kada očekivana vrijednost nije dobar kriterij za odlučivanje.
  • Stablo odlučivanja (4 sata)
    Povezane odluke; strukturiranje procesa odlučivanja. Osnovni elementi stabla odlučivanja: čvorovi odluke, čvorovi slučaja. Relevantne informacije za model stabla odluke; vjerojatnosti, plaćanja i očekivana vrijednost . Vrijednost potpune informacije. Bayesov teorem i vrijednost pribavljene informacije. Razvijanje stabla odlučivanja. Programska potpora za model stabla odlučivanja: programi Treeplan ili PrecisionTree.
  • Alati za potporu odlučivanju i njihova primjena u donošenju poslovnih odluka (2 sata)
    Uloga i važnost informacijskih sustava za potporu odlučivanju. Vrste i značajke menadžerskih sustava za potporu odlučivanju s naglaskom na sustave za potporu odlučivanju i sustave za potporu grupnom odlučivanju. Analiza primjera primjene sustava za potporu odlučivanju i sustava za potporu grupnom odlučivanju u donošenju poslovnih odluka.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Prepoznati elemente problema odlučivanja
  • Objasniti proces rješavanja problema odlučivanja.
  • Primijeniti različite pristupe u rješavanju problema odlučivanja ovisno o njegovim karateristikama
  • Primijeniti metode za odlučivanje u uvjetima nepouzdanosti (nesigurnosti)
  • Primijeniti analitički hijerarhijski proces u rješavanju problema odlučivanja u poslovnim organizacijama
  • Primijeniti metode prognoziranja u rješavanju problema odlučivanja u poslovnim organizacijama
  • Koristiti osnovne metode grupnog odlučivanja u donošenju poslovnih odluka
  • Koristiti alate za potporu odlučivanju u donošenju poslovnih odluka
  • Analizirati isplativost ulaganja primjenom osnovnih metoda i pokazatelja isplativosti ulaganja
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Sikavica, P., Bebek, B., Skoko, H., Tipurić, D.: Poslovno odlučivanje, Informator, Zagreb, 1994.,1999.
  • Teale, M., Dispenza, V., Flynn, J., Currie, D.: Management Decision-Making, Towards an Integrative Approach, Prentice Hall, Glasgow, 2003.
Dopunska literatura
  • Render, B., Stair JR. R.M., Balakrishnan, N.: Managerial Decision Modeling, Prentice Hall, New Yersey, 2003.
  • Hitt, M.A., Miller, C.C., Colella, A.: Organizational Behavior, A Strategic Approach, John Wiley & Sons, Inc., USA, 2006.
  • Hammond, J. S., Keeney, R. L., Raiffa, H. : Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts, 1999.
  • Saaty, T.L., Vargas, L.G.: The Logic of Priorities, Vol. III, AHP Series, RWS Publications, Pittsburgh, 1991.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda