Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Primijenjena mikroekonomija
Applied Microeconomics
2022/2023
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za gospodarstvo
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 1 obavezan
Cilj kolegija
Cilj predmeta je razviti sposobnosti studenata za primjenu mikroekonomskih koncepata u razmatranju i rješavanju problema poduzeća. Primjenom mikroekonomske analize na industrije bit će osposobljeni za donošenje zaključaka i prijedloga u području ekonomske politike u lokalnim, regionalnim ili nacionalnim okvirima.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Vuković Ksenija Nositelj Predavanja 15 2 1
Bubanić Marijana Suradnik Seminar 15 2 2
Korent Dina Suradnik Seminar 15 2 1
Sadržaj predavanja
  • Uloga mikroekonomske analize u razumijevanju problema i donošenju odluka pojedinaca, poduzeća i d
    Metode pozitivne analize. Metode normativne analize. Mikroekonomika u funkciji alokacije oskudnih resursa. Mikroekonomska analiza u predviđanju i evaluiranju poslovne i ekonomske politike. Korištenje mikroekonomskih modela. Pojam i definicija industrije. Primjeri iz realnog svijeta ekonomije.
  • Primjena modela ponude i potražnje
    kako utjecaj tržišnih šokova na tržišnu ravnotežu ovisi o obliku krivulja ponude i potražnje. Primjer: utjecaj bolesti BSE na pomake krivulje ponude i potražnje. Osjetljivost na promjenu cijene. Osjetljivost u kratkom i dugom roku. Politike koje pomiču krivulju ponude. Politike koje čine razliku između ponude i potražnje.
  • Primjena teorije potrošača
    Pomaci potražnje uslijed promjene dohotka. Primjena: što činimo s ekstra dohotkom? Efekti promjene cijena. Dohodak i efekt supstitucije s normalnim dobrom. Dohodak i efekt supstitucije s inferiornim dobrom. Veza između ponašanja potrošača, potražnje i ponude rada. Izbor između rada i dokolice. Utjecaj oporezivanja na ponudu rada.
  • Produktivnost i tehnološka promjena
    Identificiranje efikasnosti i identificiranje tehnološke promjene. Tehnička efikasnost kao pomak prema „najboljoj praksi“ ili eliminacija tehničkih i organizacijskih neefikasnosti. Alokacijska efikasnost – ponašanje poduzeća usmjereno na maksimalizaciju profita. Promjene u načinu mjerenja produktivnosti. Ukupna produktivnost faktora. Razlike u produktivnosti malih i velikih poduzeća. Problemi u mjerenju produktivnosti uslužnih industrija.
  • Proces kreativne destrukcije
    implikacije na poduzeća, industrije, ekonomsku politiku. Teorija reprezentativnog agenta i uočavanje promjena u karakteristikama poduzeća. Heterogenost poduzeća. Pokazatelj heterogenosti: atributni (veličina, dob) i performanse (profitabilnost, konkurentnost). Razlozi rasta i preživljavanja u nepovoljnim okolnostima kao i u uvjetima kad su im konkurenti poduzeća s boljim performansama.
  • Opća ravnoteža i ekonomsko blagostanje
    Međuovisnost u gospodarstvu. Efekti prelijevanja među tržištima. Razmjena . Uzajamne koristi od razmjene među pojedincima. Sposobnost pregovaranja. Kompetitivna razmjena. Efikasnost konkurencije. Postizanje efikasne alokacije kroz konkurenciju. Efikasan proizvodni miks. Cijene proizvodnih faktora. Efikasnost i jednakost. Distribucija bogatstva i dohotka u Hrvatskoj.
  • Konkurentski odnosi u kratkom i dugom roku
    Uloga ulazaka i izlazaka. Ulazne i izlazne barijere. Bainove ulazne barijere: ekonomije obujma, apsolutne troškovne prednosti, diferencijacija proizvoda. Identificiranje ulaznih barijera u pojedinim industrijama prema empirijskim istraživanjima. Identificiranje izlaznih barijera. Koristi od identifikacije ulaznih i izlaznih barijera u kreiranju politike – mjere za uklanjanje barijera koje smanjuju učinkovitost, a moguće je na njih institucionalno djelovati.
  • Monopol
    Potražnja i prihod. Troškovi. Ravnoteža monopolista. Predviđanja modela u dinamičnim situacijama. Tržišna moć i krivulja potražnje. Primjer: Appleov iPod. Aktivnosti vlade koje pomažu stvaranju monopolske strukture. Primjeri: monopol na patent botoksa, internet i drugi pirati: zaštita prava intelektualnog vlasništva.
  • Mrežne eksternalije
    Eksternalije na strani potražnje. Eksternalije na strani ponude. Direktni i indirektni mrežni efekti. Efekti na veličinu poduzeća. Efekti na ponašanje potrošača – efekt stampeda i snobovski efekt. Komplementarnost i supstitutivnost veza među poduzećima: povezanost, kompatibilnost, interoperabilnost i koordinacija kvalitete usluga. Minimalna efikasna veličina mreže.
  • Diskriminacija cijena
    Pretpostavke i model. Učinci diskriminacije cijena. Diskriminacija cijena i elastičnost potražnje. Diskriminacija cijena i opstojnost industrije. Primjer: formiranje cijena u Disneylandu. Savršena cjenovna diskriminacija: kako poduzeća uspijevaju postići savršenu cjenovnu diskriminaciju. Savršena cjenovna diskriminacija: efikasna, ali pogađa potrošače. Transakcijski troškovi i savršena cjenovna diskriminacija. Diskriminacija cijena prema atributima grupa potrošača. Identificiranje grupa. Povezivanje proizvoda.
  • Oligopoli i monopolistička konkurencija
    Uzroci nastanka kartela. Primjeri kartela. Razlozi neuspjeha kartela. Održavanje kartela. Zakonima protiv kartela. Neovisno djelovanje oligopolista. Cournotov model. Primjer: Cournotov model na tržištu zračnog prometa. Modeli nekooperativnog ponašanja. Kooperativni oligopolni model. Cournotov model zrakoplovnog tržišta. Usporedba Cournotovog modela i modela kartela. Stackelbergov model nekooperativnog ponašanja.
  • Odnosi starosjedioca i ulaznika
    Strategije – sprječavanje ulaska, stvaranje i korištenje troškovnih prednosti, oglašavanje. Odnosi između novih ulaznika. Sprečavanje ulaska: simultane odluke. Sprečavanje ulaska: sekvencijalne odluke. Primjena: pravne barijere ulasku. Stvaranje i korištenje troškovnih prednosti.
  • Utjecaj suvremene tehnologije na mikroekonomsku teoriju
    Promjene u teoriji troškova: primjer marginalnog troška. Karakteristike informacijskih dobara. Posebnosti tržišta informacijskih dobara. Strategije na tržištu informacijskih dobara. Strategija inoviranja i tržišna pozicija inovatora. Tržišni lider i profit.
  • Primjena mikroekonomske analize na primjeru industrije u Hrvatskoj
    statičke karakteristike malih, srednjih i velikih poduzeća – analiza i komparacija. Dinamička kretanja u promatranoj industriji: ulasci, preživljavanje, izlasci, mobilnost poduzeća. Zaključci i implikacije za mjere potpore industriji koja doprinosi rastu nacionalne ekonomije.
  • Eksternalije i javna dobra
    Neefikasnost konkurentnosti u uvjetima postojanja eksternalija. Tržišna struktura i eksternalije. Monopoli i eksternalije. Interakcija ekonomskih subjekata u uvjetima postojanja eksternalija. Moguće intervencije i mjere za ublažavanje negativnih eksternih efekata. Obilježja javnih dobara. Tipovi javnih dobara. Tržišta javnih dobara. Vrednovanje javnih dobara.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Prepoznati bitne karakteristike problema na realnim tržištima.
  • Razumjeti utjecaj tržišnih struktura na poduzetnike u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Razumjeti ponašanje i međuovisnost subjekata na tržištu.
  • Primijeniti mikroekonomske koncepte i tehnike u analizi problema na razini poduzeća, industrije i potrošača.
  • Argumentirano i jasno prezentirati zaključke mikroekonomske analize općoj i stručnoj publici.
  • Koristiti zaključke mikroekonomske analize u preporukama za mjere ekonomske politike na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini.
  • Razumjeti utjecaj suvremene tehnologije na temeljne mikroekonomske kategorije i na ponašanje poduzeća i potrošača.
Ishodi učenja programa
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
Osnovna literatura
  • Pindyck R. S., Rubinfeld, D.L., Mikroekonomija, Mate d.o.o., Zagreb, 2005.
Dopunska literatura
  • I. Pavić, Đ. Benić, I. Hashi, Mikroekonomija, II. izdanje, Ekonomski fakultet, Split, 2007.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
redovni rok
Datum: 24.06.2025.
Opis: u 13:30 na Fakultetu
Prijava do: 21.06.2025. 23:59
Odjava do: 23.06.2025. 11:59
redovni rok
Datum: 28.08.2025.
Opis: u 13:30 na Fakultetu
Prijava do: 25.08.2025. 23:59
Odjava do: 27.08.2025. 11:59
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2025 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda