Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Primijenjena mikroekonomija
Applied Microeconomics
2013/2014
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS)
Katedra za gospodarstvo
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 1 obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.0 (EP-DS) 1 obavezan
Cilj kolegija
Cilj predmeta je razviti sposobnosti studenata za primjenu mikroekonomskih koncepata u razmatranju i rješavanju problema poduzeća. Primjenom mikroekonomske analize na industrije bit će osposobljeni za donošenje zaključaka i prijedloga u području ekonomske politike u lokalnim, regionalnim ili nacionalnim okvirima.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Vuković Ksenija Nositelj Predavanja 15 2 1
Konecki Irena Suradnik Seminar 15 2 2
Sadržaj predavanja
  • Uloga mikroekonomske analize u razumijevanju problema i donošenju odluka pojedinaca, poduzeća i d
    Metode pozitivne analize. Metode normativne analize. Mikroekonomika u funkciji alokacije oskudnih resursa. Mikroekonomska analiza u predviđanju i evaluiranju poslovne i ekonomske politike. Korištenje mikroekonomskih modela. Pojam i definicija industrije. Primjeri iz realnog svijeta ekonomije.
  • Primjena modela ponude i potražnje
    kako utjecaj tržišnih šokova na tržišnu ravnotežu ovisi o obliku krivulja ponude i potražnje. Primjer: utjecaj bolesti BSE na pomake krivulje ponude i potražnje. Osjetljivost na promjenu cijene. Osjetljivost u kratkom i dugom roku. Politike koje pomiču krivulju ponude. Politike koje čine razliku između ponude i potražnje.
  • Primjena teorije potrošača
    Pomaci potražnje uslijed promjene dohotka. Primjena: što činimo s ekstra dohotkom? Efekti promjene cijena. Dohodak i efekt supstitucije s normalnim dobrom. Dohodak i efekt supstitucije s inferiornim dobrom. Veza između ponašanja potrošača, potražnje i ponude rada. Izbor između rada i dokolice. Utjecaj oporezivanja na ponudu rada.
  • Produktivnost i tehnološka promjena
    Identificiranje efikasnosti i identificiranje tehnološke promjene. Tehnička efikasnost kao pomak prema „najboljoj praksi“ ili eliminacija tehničkih i organizacijskih neefikasnosti. Alokacijska efikasnost – ponašanje poduzeća usmjereno na maksimalizaciju profita. Promjene u načinu mjerenja produktivnosti. Ukupna produktivnost faktora. Razlike u produktivnosti malih i velikih poduzeća. Problemi u mjerenju produktivnosti uslužnih industrija.
  • Proces kreativne destrukcije
    implikacije na poduzeća, industrije, ekonomsku politiku. Teorija reprezentativnog agenta i uočavanje promjena u karakteristikama poduzeća. Heterogenost poduzeća. Pokazatelj heterogenosti: atributni (veličina, dob) i performanse (profitabilnost, konkurentnost). Razlozi rasta i preživljavanja u nepovoljnim okolnostima kao i u uvjetima kad su im konkurenti poduzeća s boljim performansama.
  • Opća ravnoteža i ekonomsko blagostanje
    Međuovisnost u gospodarstvu. Efekti prelijevanja među tržištima. Razmjena . Uzajamne koristi od razmjene među pojedincima. Sposobnost pregovaranja. Kompetitivna razmjena. Efikasnost konkurencije. Postizanje efikasne alokacije kroz konkurenciju. Efikasan proizvodni miks. Cijene proizvodnih faktora. Efikasnost i jednakost. Distribucija bogatstva i dohotka u Hrvatskoj.
  • Konkurentski odnosi u kratkom i dugom roku
    Uloga ulazaka i izlazaka. Ulazne i izlazne barijere. Bainove ulazne barijere: ekonomije obujma, apsolutne troškovne prednosti, diferencijacija proizvoda. Identificiranje ulaznih barijera u pojedinim industrijama prema empirijskim istraživanjima. Identificiranje izlaznih barijera. Koristi od identifikacije ulaznih i izlaznih barijera u kreiranju politike – mjere za uklanjanje barijera koje smanjuju učinkovitost, a moguće je na njih institucionalno djelovati.
  • Monopol
    Potražnja i prihod. Troškovi. Ravnoteža monopolista. Predviđanja modela u dinamičnim situacijama. Tržišna moć i krivulja potražnje. Primjer: Appleov iPod. Aktivnosti vlade koje pomažu stvaranju monopolske strukture. Primjeri: monopol na patent botoksa, internet i drugi pirati: zaštita prava intelektualnog vlasništva.
  • Mrežne eksternalije
    Eksternalije na strani potražnje. Eksternalije na strani ponude. Direktni i indirektni mrežni efekti. Efekti na veličinu poduzeća. Efekti na ponašanje potrošača – efekt stampeda i snobovski efekt. Komplementarnost i supstitutivnost veza među poduzećima: povezanost, kompatibilnost, interoperabilnost i koordinacija kvalitete usluga. Minimalna efikasna veličina mreže.
  • Diskriminacija cijena
    Pretpostavke i model. Učinci diskriminacije cijena. Diskriminacija cijena i elastičnost potražnje. Diskriminacija cijena i opstojnost industrije. Primjer: formiranje cijena u Disneylandu. Savršena cjenovna diskriminacija: kako poduzeća uspijevaju postići savršenu cjenovnu diskriminaciju. Savršena cjenovna diskriminacija: efikasna, ali pogađa potrošače. Transakcijski troškovi i savršena cjenovna diskriminacija. Diskriminacija cijena prema atributima grupa potrošača. Identificiranje grupa. Povezivanje proizvoda.
  • Oligopoli i monopolistička konkurencija
    Uzroci nastanka kartela. Primjeri kartela. Razlozi neuspjeha kartela. Održavanje kartela. Zakonima protiv kartela. Neovisno djelovanje oligopolista. Cournotov model. Primjer: Cournotov model na tržištu zračnog prometa. Modeli nekooperativnog ponašanja. Kooperativni oligopolni model. Cournotov model zrakoplovnog tržišta. Usporedba Cournotovog modela i modela kartela. Stackelbergov model nekooperativnog ponašanja.
  • Odnosi starosjedioca i ulaznika
    Strategije – sprječavanje ulaska, stvaranje i korištenje troškovnih prednosti, oglašavanje. Odnosi između novih ulaznika. Sprečavanje ulaska: simultane odluke. Sprečavanje ulaska: sekvencijalne odluke. Primjena: pravne barijere ulasku. Stvaranje i korištenje troškovnih prednosti.
  • Utjecaj suvremene tehnologije na mikroekonomsku teoriju
    Promjene u teoriji troškova: primjer marginalnog troška. Karakteristike informacijskih dobara. Posebnosti tržišta informacijskih dobara. Strategije na tržištu informacijskih dobara. Strategija inoviranja i tržišna pozicija inovatora. Tržišni lider i profit.
  • Primjena mikroekonomske analize na primjeru industrije u Hrvatskoj
    statičke karakteristike malih, srednjih i velikih poduzeća – analiza i komparacija. Dinamička kretanja u promatranoj industriji: ulasci, preživljavanje, izlasci, mobilnost poduzeća. Zaključci i implikacije za mjere potpore industriji koja doprinosi rastu nacionalne ekonomije.
  • Eksternalije i javna dobra
    Neefikasnost konkurentnosti u uvjetima postojanja eksternalija. Tržišna struktura i eksternalije. Monopoli i eksternalije. Interakcija ekonomskih subjekata u uvjetima postojanja eksternalija. Moguće intervencije i mjere za ublažavanje negativnih eksternih efekata. Obilježja javnih dobara. Tipovi javnih dobara. Tržišta javnih dobara. Vrednovanje javnih dobara.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Prepoznati bitne karakteristike problema na realnim tržištima.
  • Razumjeti utjecaj tržišnih struktura na poduzetnike u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Razumjeti ponašanje i međuovisnost subjekata na tržištu.
  • Primijeniti mikroekonomske koncepte i tehnike u analizi problema na razini poduzeća, industrije i potrošača.
  • Argumentirano i jasno prezentirati zaključke mikroekonomske analize općoj i stručnoj publici.
  • Koristiti zaključke mikroekonomske analize u preporukama za mjere ekonomske politike na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini.
  • Razumjeti utjecaj suvremene tehnologije na temeljne mikroekonomske kategorije i na ponašanje poduzeća i potrošača.
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
  • Pindyck R. S., Rubinfeld, D.L., Mikroekonomija, Mate d.o.o., Zagreb, 2005.
Dopunska literatura
  • I. Pavić, Đ. Benić, I. Hashi, Mikroekonomija, II. izdanje, Ekonomski fakultet, Split, 2007.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda