Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Poslovno odlučivanje
Business Decision-Making
2022/2023
4 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS)
Katedra za organizaciju
OU
6. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS) Poslovni sustavi 6 obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS) Informacijski sustavi 6 izborni
Cilj kolegija
Cilj predmeta Poslovno odlučivanje je upoznavanje studenata s osnovnim konceptima poslovnog odlučivanja i spoznajama teorije odlučivanja neophodnim za kvalitetnu pripremu odluke (definiranje problema i prikupljanje informacija) te razvoj modela za analizu i donošenje poslovnih odluka. U okviru kolegija analiziraju se načini odlučivanja u različitim okolnostima s obzirom na pouzdanost informacija na temelju kojih se donosi odluka (uvjeti sigurnosti, nesigurnosti i rizika), faze procesa odlučivanja te faktori odlučivanja koji utječu na kvalitetu odluke. Posebna pažnja pridaje se ulozi informacijskih sustava u odlučivanju i metodama i tehnikama odlučivanja. Studenti će usvojene metode i tehnike primjenjivati na zadacima i studijama slučaja.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Begičević Ređep Nina Nositelj
Šlibar Barbara Suradnik
Jagačić Tena Suradnik
Kadoić Nikola Izvođač
Hunjak Tihomir Izvođač
Sadržaj predavanja
  • 1. Uvod u poslovno odlučivanje (2 sata)
    Uvod u kolegij – ciljevi i svrha kolegija. Pojam, definiranje i uloga poslovnog odlučivanja. Problemi odlučivanja, faze procesa odlučivanja. Stilovi odlučivanja.
  • 2. Teorije odlučivanja (2 sata)
    Struktura i vrsta odluka. Kvalitativne i kvantitativne dimenzije odluke. Normativna i deskriptivna teorija odlučivanja.
  • 3. Psihološka dimenzija odlučivanja (2 sata)
    Pristupi odlučivanju (bihevioralni, humanistički, psihodinamički, kognitivni pristup). Greške (zamke) u odlučivanju.
  • 4. Organizacijski kontekst odlučivanja (2 sata)
    Važnost i utjecaj organizacijske strukture na odlučivanje u organizaciji. Utjecaj organizacijske kulture na ponašanje donositelja odluke. Etičnost donositelja odluke. Modeli etičnosti.
  • 5. Kreativno rješavanje problema (2 sata)
    Važnost kreativnosti u poslovanju. Teorije kreativnosti i kreativno rješavanje problema. Tehnike kreativnosti.
  • 6. Konflikti, moć i politika u odlučivanju (2 sata)
    Tipovi konflikata u organizaciji. Uzroci konflikata. Načini odgovaranja na konflikte. Izvori moći u organizaciji te njen utjecaj na odlučivanje. Organizacijska politika.
  • 7. Pregovaranje i odlučivanje (2 sata)
    Važnost i uloga pregovaranja u rješavanju problema. Priprema za pregovore. Strategije pregovaranja. Tipovi pregovarača. Analiza primjera.
  • 8. Grupno odlučivanje (2 sata)
    Karakteristike grupnog odlučivanja. Prednosti i nedostaci grupnog donošenja odluke. Vrste grupa u odlučivanju. Tehnike grupnog odlučivanja.
  • 9. Odlučivanje u uvjetima nesigurnosti i rizika (4 sata)
    Nesigurnost u odlučivanju. Pravila za odlučivanje na temelju stava prema nepoznatom; s pesimističkim stavom, s optimističkim stavom, koeficijent optimizma, minimaliziranje žaljenja. Stablo odlučivanja. Softverska podrška: TreePlan. Analiza rizika u odlučivanju. Vjerojatnost i očekivana vrijednost. Matrica vjerojatnosti i utjecaja. Tornado graf i strategija upravljanja rizicima. Softverska podrška: SensIt.
  • 10. Odlučivanje u uvjetima sigurnosti (2 sata)
    Programirane odluke. Linearno programiranje kao primjer.
  • 11. Metode za višekriterijsko odlučivanje (2 sata)
    Važnost metoda za višekriterijsko odlučivanje. Pregled osnovnih metoda za višekriterijsko odlučivanje. Određivanje prioriteta alternativa i težina kriterija na temelju njihovog uspoređivanja u parovima.
  • 12. AHP (Analitički Hijerarhijski Proces) metoda i njene primjene (4 sata)
    Osnove AHP metode. BOCR (Benefits-koristi, Opportunities – mogućnosti, Costs – troškovi, Risks – rizici) hijerarhijski modeli. Primjena AHP metode u grupnom odlučivanju. Primjena AHP metode u strateškom odlučivanju. Softverska podrška: SuperDecision, Decision Lens, ExpertChoice.
  • 13. Informacijski sustavi za potporu odlučivanju (2 sata)
    Uloga i važnost sustava za potporu odlučivanju. Vrste i značajke sustava za potporu odlučivanju. Analiza primjera primjene sustava za potporu odlučivanju u donošenju odluka.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Interaktivni rad sa studentima.Analize slučajeva te praktični zadaci za individualni i timski rad.
    Problemski zadaci na nastavi i domaće zadaće (ukupno 6), diskusijska aktivnost na seminarima, prezentacije i seminarski rad.
Ishodi učenja kolegija
  • razumjeti i primjeniti različite pristupe u rješavanju problema odlučivanja ovisno o njegovim karateristikama.
  • razlikovati normativne i deskriptivne modele za analizu odluke, programirane i neprogramirane odluke, strukturirane i nestrukturirane odluke te stilove odlučivanja
  • razumjeti potrebu usklađenosti između: organizacijske strukture, organizacijske kulture, organizacijske politike te odlučivanja u organizaciji
  • prepoznati faktore koji mogu utjecati na racionalnost donositelja odluke te prepoznati i izbjeći najčešće zamke (greške) u odlučivanju
  • primijeniti principe kreativnog mišljenja u rješavanju poslovnih problema
  • razumjeti prednosti i nedostatke grupnog odlučivanja te znati primijeniti osnovne metode grupnog odlučivanja
  • prepoznati potrebu za primjenom metoda za višekriterijsko odlučivanje u rješavanju višekriterijskih problema odlučivanja i znati primjeniti metodu AHP u rješavanju višekriterijskih problema odlučivanja
  • razumjeti ulogu i važnost informacijskih sustava za potporu odlučivanju u poslovanju
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • poznavati ključne aspekte informacijske tehnologije
  • identificirati i razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • prepoznati osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • identificirati ključne podatke i informacije za donošenje racionalnih poslovnih odluka
  • analizirati i vrednovati rezultat poslovanja, te predložiti unapređenje poslovnog sustava.
  • PROBAnje OPISivanja....
Osnovna literatura
  • Teale, M.; Dispenza, V.; Flynn, J.; Currie, D. Management Decision Making: Towards an Integrative Approach. Pearson, New York, 2003.
  • Sikavica, P. et al. Poslovno odlučivanje. Informator, Zagreb, 1999.
Dopunska literatura
  • Balakrishnan, N., Render, B., Stair, R. M. Managerial decision modeling with spreadsheets. 2nd ed. Prentice Hall, Upper Saddle River, 2007.
  • Hitt, M.A.; Miller, C.C.; Colella, A. Organizational Behavior: A Strategic Approach. John Wiley and Sons, Hoboken, 2006.
  • Hammond, J.S.; Keeney, R.L.; Raiffa, H. Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions. Broadway Books, New York, 1999.
  • Proctor, T. Creative Problem Solving for Managers: Developing skills for decision making and innovation. 2nd ed. Routledge, New York, 2005.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 25.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda