Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Kontroling
Controlling
2014/2015
5 ECTSa
Katedra za gospodarstvo
OU
. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Cilj kolegija
Cilj kolegija je upoznavanje studenata s potrebom uvođenja kontrolinga u praksu poslovanja poduzeća. Kolegij proučava kontroling kao osnovnu podršku menadžmentu. Detaljno se analizira poslovanje poduzeća i ocjenjuje njegova sigurnost i uspješnost. Naglasak nije samo na financijskoj analizi, već na analizi cjelokupnog poslovanja uzimajući u obzir i kvalitativne elemente. Tijekom izvođenja kolegija analizirat će se nekoliko primjera poslovanja poduzeća. Stječu se znanja i sposobnosti koje studentima omogućuju razumijevanje uloge kontrolinga u oblikovanju različitih procesa u poduzeću s naglaskom na oblikovanje procesa planiranja i kontrole te sustava informiranja i izvješćivanja. Kolegijem studenti savladavaju tehnike analize i upoznaju instrumente kontrolinga, ali će uz to naučiti kritički razmišljati i praktično primijeniti svoje znanje.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Žager Lajoš Nositelj
Keglević Kozjak Suzana Suradnik
Šestanj Perić Tanja Suradnik
Sadržaj predavanja
  • Kontroling - upravljanje poslovnim rezultatom
    Uvod u kontroling. Definiranje kontrolinga i kontrolera. Upravljačka kontrola i upravljanje. Veza kontroling - menadžment. Povratna veza upravljačke kontrole. Organizacija kontrolinga. Strategijsko i operativno upravljanje poslovnim rezultatom. Metode upravljačke kontrole. Model SWOT analize. Proces kontrolinga (organizacija kontrolinga i vrsta kontrolinga). Institucionalni aspekt kontrolinga.
  • Analiza poslovanja – ponavljanje temeljnih financijskih izvještaja
    Analiza boniteta poslovanja. Financijski izvještaji kao podloga analizi – bilanca, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku, izvještaj o promjenama kapitala, bilješke uz financijske izvještaje. Uvod u analizu poslovanja. Zadatak, cilj i postupak analize poslovanja. Analiza poslovanja i poslovno odlučivanje.
  • Analiza imovine i izvora imovine poduzeća I
    Stalna imovina. Analiza i ocjenjivanje stalne imovine. Analiza obujma stalne imovine. Pokazatelji dinamike, odnos prihoda i vrijednosti imovine, pokazatelji korištenja kapaciteta. Rizičnost ulaganja u dugotrajnu imovinu. Analiza strukture stalne imovine. Analiza strukture trajnih i dugotrajnih izvora imovine. Horizontalna i vertikalna analiza.
  • Analiza imovine i izvora imovine poduzeća II
    Tekuća imovina. Analiza obujma i strukture tekuće imovine i tekućih obveza. Pokazatelji likvidnosti: koeficijent tekuće likvidnosti, ubrzane likvidnosti, financijske stabilnosti. Analiza bilance. Horizontalna i vertikalna analiza. Pokazatelji zaduženosti.
  • Utvrđivanje i ocjenjivanje poslovnog rezultata
    Utvrđivanje i ocjenjivanje poslovnog rezultata. Horizontalna i vertikalna analiza računa dobiti i gubitka. Analiza obujma i strukture poslovnog rezultata. Pokazatelji aktivnosti, profitabilnosti, ekonomičnosti, investiranja.
  • Analiza poslovne uspješnosti
    Odnosi ostvarenih i željenih pokazatelja uspješnosti. Sustav ključnih pokazatelja poslovanja. Sintetski pokazatelji (Du Pont). Međunarodna standardizacija pokazatelja poslovnog uspjeha.
  • Sustav planiranja i kontroling
    Povezanost kontrolinga i planiranja. Korekcija i rebalans plana. Vrste poslovnih planova: prema predmetu poslovanja, prema organizaciji, prema resursima, prema ponavljanju aktivnosti, prema širini obuhvata, prema vremenu obuhvata. Oblikovanje sustava planiranja. Analiza i izvještavanje o realizaciji planova. Kontrola realizacije planova.
  • Sustav informiranja i izvješćivanja i kontroling
    Eksterno (financijsko) računovodstvo, interno (upravljačko računovodstvo) i troškovno računovodstvo kao izvori informacija. Ostali izvori informacija. Odnos računovodstva i kontrolinga. Oblikovanje sustava informiranja i izvješćivanja.
  • Analiza troškova poslovanja
    Značenje troškova u upravljanju poduzećem. Analiza obujma troškova. Analiza strukture troškova. Troškovi prema obujmu poslovanja. Fiksni, varijabilni, ukupni i prosječni troškovi. Metode raščlambe troškova. Racionalizacija troškova i odlučivanje putem proračuna troškova.
  • Sustavi obračuna troškova.
    Sustav obračuna troškova po radnim nalozima (job order costing), po procesima (process costing). Suvremene metode obračuna troškova. ABC metoda.
  • Instrumenti operativnog kontrolinga bazirani na analizi troškova
    Izbor troškova relevantnih za donošenje odluka. Račun usporedbe troškova. Račun doprinosa pokriću. Analiza točke pokrića.
  • Analiza i racionalizacija poslovnih funkcija i procesa te efikasnosti upravljanja
    Analiza faktora racionalizacije i internih procesa. Optimalizacija procesa proizvodnje. Strategije određivanje prodajne cijene (na temelju troškova, konkurencije, tržišta). Analiza poslovnih odluka. Analiza funkcija upravljanja, planiranja, organizacije, rukovođenja, upravljanja kadrovima, upravljačke kontrole.
  • Analiza kadrovskih resursa
    Analiza kadrovskih resursa i potencijala, te ocjenjivanje. Faktori obujma i strukture kadrova. Analiza i ocjenjivanje kadrovske politike. Upravljački i rukovodeći poslovi, izvršni poslovi, opći i administrativni poslovi. Opis poslova. Politika zapošljavanja. Sustav napredovanja kadrova. Specifičnosti rada u poslovnim i informacijskim sustavima. Analiza i ocjenjivanje produktivnosti rada. Produktivnost i kvaliteta.
  • Upravljanje potpunom kvalitetom
    Total quality management. Osnovne postavke total quality managementa. Povijesni razvoj. Pojam i značenje upravljanja potpunom kvalitetom. Ciklus kvalitete. Pojam kvalitete. Kvaliteta poslovanja i kvaliteta proizvoda. Formalna pozadina uvođenja kvalitete. Značenje kvalitete i certifikacija.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Uvodni seminari
    Na seminarima se studentima omogućava raščlamba i svladavanje praktičnih primjera kontrolinga u poduzeću. U okviru seminara studenti će proučavati konkretne slučajeve (case study) kontrolinga u poduzeću. U sklopu toga će naučiti samostalno analizirati poslovanje poduzeća. Svaki student će trebati napraviti samostalnu analizu teme na primjeru poduzeća.
  • Analiza financijskih izvještaja poduzeća
    Analiza boniteta poslovanja. Financijski izvještaji kao podloga analizi – bilanca, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku, izvještaj o promjenama kapitala, bilješke uz financijske izvještaje. Horizontalna analiza, analiza putem pokazatelja. Analiza i ocjenjivanje stalne imovine, kratkotrajne imovine, kapitala, obveza, prihoda i rashoda. Analiza likvidnosti, zaduženosti, ekonomičnosti, aktivnosti, profitabilnosti i investiranja. Usporedba analize poduzeća iz raznih grana- sličnosti i razlike. Analiza poslovanja banaka i financijskih institucija. Analiza poslovanja inozemnih poduzeća – sličnosti i razlike u financijskim izvještajima. Primjena znanja s predavanja. Korištenje case-ova, primjera, analiza poslovanja na konkretnim primjerima poduzeća i banaka.
  • Elementi kontrolinga
    Analiza slučaja. Strategijsko i operativno upravljanje poslovnim rezultatom. Metode upravljačke kontrole. Model SWOT analize. Sustav planiranja, sustav informiranja i izvješćivanja. Eksterno (financijsko) računovodstvo, interno (upravljačko računovodstvo) i troškovno računovodstvo kao izvori informacija.
  • Analiza troškova poslovanja
    Analiza slučaja. Analiza obujma i strukture troškova. Metode raščlambe troškova. Racionalizacija troškova i odlučivanje putem proračuna troškova. Sustavi obračuna troškova. Sustav obračuna troškova po radnim nalozima (job order costing), po procesima (process costing). Suvremene metode obračuna troškova. ABC metoda.
  • Instrumenti operativnog kontrolinga bazirani na analizi troškova
    Analiza slučaja. Izbor troškova relevantnih za donošenje odluka. Račun usporedbe troškova. Račun doprinosa pokriću. Analiza točke pokrića.
  • Analiza kadrovskih resursa
    Analiza slučaja. Analiza kadrovskih resursa i potencijala, te ocjenjivanje. Faktori obujma i strukture kadrova. Analiza i ocjenjivanje kadrovske politike. Politika zapošljavanja. Sustav napredovanja kadrova. Analiza i ocjenjivanje produktivnosti rada. Produktivnost i kvaliteta.
  • Upravljanje potpunom kvalitetom
    Analiza slučaja. Total quality management. Kvaliteta poslovanja i kvaliteta proizvoda. Formalna pozadina uvođenja kvalitete. Značenje kvalitete i certifikacija.
Ishodi učenja kolegija
  • interpretirati podatke iz temeljnih financijskih izvještaja
  • usporediti poslovanje pojedinih poduzeća na temelju financijskih pokazatelja s konkurentima u pojedinoj grani
  • razumjeti ulogu kontrolinga u suvremenom poduzeću
  • razumjeti različite koncepte podjele troškova i prepoznati pojedine vrste troškova na konkretnom primjeru
  • odlučiti koji su troškovi relevantni za donošenje pojedinih odluka u kontrolingu
  • razumjeti važnost modernih metoda obračuna troškova
  • koristiti instrumente operativnog kontrolinga (račun doprinosa pokriću, analiza točke pokrića) kao podlogu za donošenje odluka
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • poznavati ključne aspekte informacijske tehnologije
  • identificirati i razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • prepoznati osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • identificirati ključne podatke i informacije za donošenje racionalnih poslovnih odluka
  • analizirati i vrednovati rezultat poslovanja, te predložiti unapređenje poslovnog sustava.
  • PROBAnje OPISivanja....
Osnovna literatura
  • Osmanagić-Bedenik, N.: Kontroling: abeceda poslovnog uspjeha, Školska knjiga, Zagreb, 2007.
  • Žager, K., Mamić-Sačer, I., Sever, S., Žager, L.: Analiza financijskih izvještaja, Masmedia, Zagreb, 2008.
Dopunska literatura
  • Bhimani, A., Horngren, C.T., Datar, S.M., Foster, G., Management and Cost Accounting, Fourth Edition, Harlow, England, Pearson Education Limited, 2008.
  • Gulin, D. et al., Upravljačko računovodstvo, HZRiFD, Zagreb, 2011.
Slični kolegiji
  • Kontroling, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda