Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Sustavi temeljeni na znanju
Knowledge-Based Systems
2015/2016
4 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
TO
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS) Poslovni sustavi 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS) Informacijski sustavi 5 izborni
Cilj kolegija
Upoznavanje temeljnih principa umjetne inteligencije s naglaskom na sustave temeljene na znanju primijenjenih u poslovanju. Studenti upoznaju generičku arhitekturu inteligentnih sustava, način prikaza znanja, traženja rješenja i zaključivanja, neizrazitu logiku, rad na prikupljanju znanja, tehnike programiranja i proces razvoja sustava temeljenih na znanju.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kliček Božidar Nositelj Predavanja 10 3 1
Oreški Dijana Suradnik Vježbe u praktikumu 10 3 1
Sadržaj predavanja
  • 1. Uvod u umjetnu inteligenciju i sustave temeljene na znanju
    Uvod. Temeljni principi umjetne inteligencije. Karakteristike inteligentnih sustava. Pregled povijesnog razvoja s ilustracijom tipičnih problema (pretpovijesna faza, prvi uspjesi, faza euforije, faza otriježnjenja, faza zrelosti i komercijalne primjene). Perspektive umjetne inteligencije. Pregled područja umjetne inteligencije (igre, automatsko zaključivanje i dokazivanje teorema, ekspertni sustavi, prirodni jezik, modeliranje ljudskih sposobnosti, planiranje i robotika, jezici, strojno učenje, paralelna distribuirana obrada). Ilustracija najuspješnijih aplikacija umjetne inteligencije. Kognitivni procesi i rješavanje problema. Teorija rješavanja problema (Newell i Simon). Prikaz koncepata u memoriji. Rješavanje problema kod ljudi i kod produkcijskih sustava.
  • 2. Traženje, heuristika i produkcijski sustavi
    Teorija grafova. Koncepti traženja: prostori rješenja i traženja, prikaz prostora kao stablo. Slijepo traženje: u dubinu i širinu. Ilustracija traženja kod jednostavnog sustava temeljenog na znanju. Usmjereno traženje. Hijerarhijsko traženje. Prikaz znanja i zaljučivanja kod produkcijskih sustava.
  • 3. Arhitektura sustava temeljenih na znanju
    Inteligentni sustavi. Matematički temelji za arhitekturu inteligentnih sustava, formalni modeli sustava i procesa, terminologija i pretpostavke, konstrukcija, prikaz realnog svijeta, elementarni principi rješavanja problema.. Arhitektura, okolina i funkcije koje ostvaruje. Pravila i činjenice, ispitivanje pravila i aktiviranje, održavanje dosljednosti, uporaba varijabli, ulančavanje unaprijed i unatrag, mješovita strategija, rezolucija konflikata.
  • 4. Neizraziti sustavi
    Problem nesigurnosti u umjetnoj inteligenciji, klasifikacija metoda zaključivanja kod nesigurnosti i informativan opis (Bayesova metoda, faktori sigurnosti, neizrazita logika, Dempster-Shaferova teorija). Neizrazita logika kod zaključivanja kod nesigurnosti. Neizraziti skupovi i operacije. Neizraziti skupovi i vjerojatnost, konceptualizacija s neizrazitim terminima, standardni tipovi funkcija pripadnosti. Neizrazite relacije i operacije. Neizrazite propozicije i neizrazita logika. Neizrazita pravila, metode neizrazitog zaključivanja, fuzifikacija, evaluacija pravila i defuzifikacija. Neizrazito pretraživanje pravila i neizrazite baze podataka. Neizraziti inteligentni sustavi: svojstva, dizajn, neizrazito strojno učenje iz podataka. Primjena neizrazitih sustava.
  • 6. Tehnike prikaza znanja i strojno učenje
    Klasifikacija i ilustracija tehnika prikaza znanja: stabla odlučivanja, slučajevi, pravila, procedure, hijerarhije, svojstva uzoraka. Problemi prikupljanja znanja i strojno učenje. Razvoj stabala odlučivanja. Smanjivanje stabala odlučivanja i evaluacija. Ekstrakcija pravila iz znanja.
  • 7. Područja primjene
    Ilustracija različitih područja primjene koja razvijaju različite tehnike umjetne inteligencije. Interpretacija i dijagnoza. Dizajn i odabir. Sustavi planiranja. Sustavi upravljanja.
Sadržaj seminara/vježbi
  • 1. Prikaz aplikacija umjetne inteligencije i sustava temeljenih na znanju
    Osnovni pojmovi. Prikaz osnovnih svojstava alata XpertRule Knowledge Builder i različitih primjera aplikacija koje se mogu razviti. Prikaz drugih klasa sustava temeljenih na znanju na Webu.
  • 2. Pregled izrade jednostavne aplikacije pomoću XpertRulea
    Kratko objašnjenje načina rada, moduli Knowledge Explorera, uređivanja atributa znanja, dijaloga i izvješća, procedura, koraka izrade aplikacije, te prilagođavanje objekata. Stvaranje baze podataka projekta. Dodavanje modula znanja. Stvaranje atributa i njihovih vrijednosti. Dodavanje teksta koji se prikazuje za vrijeme rada aplikacije. Postavljanje načina prikaza znanja. Uporaba stabla odlučivanja. Prikaz specifičnog znanja i njegovo testiranje. Kreiranje varijabli, procedura i kontrolnog stabla. Testiranje i izvođenje čitavog modula.
  • 3. Tehnike prikaza znanja
    Prikaz temeljnih tehnika za prikaz znanja u ovom alatu: slučajevi, stabla odlučivanja, pravila i drugo. Zaključivaje temeljeno na slučajevima. Demonstracija tehnika pomoću demo programa. Izrada programskog zadatka.
  • 4. Ulančavanje unaprijed i unatrag
    Pregled problema, izrada teoretskog primjera. Ilustracija tehnika programskim primjerima. Izrada programskih zadataka koji se izvode uz kontrolu različitih tehnika ulančavanja.
  • 5. Neizrazita logika
    Računanje rezultirajućih složenih izraza neizrazite logike, tipa and, or i not. Izrada računskih zadataka. Ilustracija programskim primjerima. Izrada programskog zadatka.
  • 6. Neizrazito zaključivanje
    Praćenje zaključivanja preko dijagrama, te programskih primjera. Procesi fuzifikacije, defuzifikacije i zaključivanja. Izrada računskih zadataka. Izrada programa koji primjenjuju neizrazitu logiku.
  • 7. Razvoj neizrazitih sustava
    Koraci razvoja neizrazitih sustava. Stvaranje baze podataka neizrazitog projekta. Dodavanje modula znanja. Definiranje neizrazitih atributa i njihovih vrijednosti. Parametri koji određuju rezultat. Programski zadatak.
  • 8. Elicitacija znanja
    Pojam elicitacije znanja. Uloga elicitacije znanja u razvojnom ciklusu sustava temeljenog na znanju. Tehnike elicitacije znanja ljudskih eksperata - intervju, usredotočena diskusija, teach back, elicitacija konstrukata, sortiranje zadataka, %22penjanje po ljestvama%22, %2220 pitanja%22, stvaranje matrice, kritiziranje, protokoli, igranje uloga, simulacije. Elicitacija znanja iz ostalih izvora iz postojećih sustava, iz dokumenata, iz fizičke ili socijalne okoline. Problemi elicitacije znanja. Karakteristike elicitatora.
  • 9. Indukcija stabala odlučivanja
    Teorijski prikaz problema strojnog učenja i definicija stabla odlučivanja. Izrada računskih zadataka. Izrada programskog primjera gdje studenti unose podatke, te programski induciraju stablo odlučivanja tražene strukture.
  • 10. Jezik skripata
    Klasifikacija naredbi. Ilustracija sintakse i semantike najvažnijih naredbi, načina njihovog uređivanja i demonstracija jednostavnog programa. Studenti izrađuju jednostavan programski primjer na zadanu temu.
  • 11. Razvoj sustava temeljenih na znanju metodologijom KADS
    Ciklusi i modeli metode KADS. Modeliranje problema dijagnoza, subjektivna procjena, kategorička procjena, preporuka/ odabir/ savjet, klasifikacija, interpretacija pravila i propisa. Strukturiranje znanja odvajanje kontrolnih zadaća, određivanje atributa i izlaza, grupiranje atributa i izlaza u podzadaće i zadaće. Akvizicija znanja razvoj pojedinačnih stabala odlučivanja, razvoj uzoraka pravila, dodavanje procedura logici zadaća odlučivanja. Testiranje znanja.
  • 12. Testiranje znanja
    Integracija znanja: provjera razmjene podataka između inteligentnog sustava i drugih aplikacija korisničkog sučelja, baza podataka. Provjera performansi i operabilnosti sustava: baze znanja, strategije zaključivanja i sučelja. Provjera ispravnosti i potpunosti znanja. Testiranje programskog rješenja.
  • 13. Tehnike programiranja
    Ilustracija različitih tehnika izrade sučelja za korisnika. Izrada WYSIWYG korisničkog sučelja XrClient aplikacija. Izrada sučelja za prikaz rezultata reporta. Izrada web sučelja predlošci, prilagodba korisničkog sučelja u web sučelje.
  • 14. Tehnike povezivanja s Webom
    Povezivanje aplikacija izrađene u XpertRule Knowledge Builder s webom kao klijent aplikacija, kao server. XrServer. Preuzimanje vrijednosti sa weba, prikaz rezultata aplikacije na webu, prilagodba aplikacije u web aplikaciju - funkcije GoXML-a.
  • 15. Ilustracija istraživanja
    Ovo je rezervirano za aktivno sudjelovanje studenata u nekom od istraživanja, u obliku testiranju nekih aplikacija sustava temeljenih na znanju.
Ishodi učenja kolegija
  • upoznavati temeljnih principa umjetne inteligencije s naglaskom na sustave temeljene na znanju primijenjenih u poslovanju
  • upoznavati generičke arhitekturu inteligentnih sustava
  • stječi praktične kompetencije za rješavanje konkretnih problema primjene sustava temeljenih na znanju (bankarstvo, marketing)
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • poznavati ključne aspekte informacijske tehnologije
  • identificirati i razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • prepoznati osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • identificirati ključne podatke i informacije za donošenje racionalnih poslovnih odluka
  • analizirati i vrednovati rezultat poslovanja, te predložiti unapređenje poslovnog sustava.
  • PROBAnje OPISivanja....
Osnovna literatura
  • Luger, F.G.; Stubblefield, W.A. Artificial Intelligence: Structures and Strategies for Complex Problem Solving. 6th ed., Addison-Wesley, Harlow, 2008.
  • Giarratano, J.C.; Riley, G.D. Expert Systems: Principles and Programming. 4th ed., Thompson course technology, Boston, 2004.
Dopunska literatura
  • Proceedings of the AAAI National Conference on Artificial Intelligence
  • Proceedings of the AAAI Innovative Applications of Artificial Intelligence Conference
  • Proceedings of the Florida AI Research Symposium Conferences (FLAIRS)
  • Proceedings of the Knowledge Discovery and Data Mining Conference
Slični kolegiji
  • Prikaz znanja. Propozicijska i predikatska logika. Ekspertni sustavi. Proces zaključivanja. Zaključivanje s nepouzdanim znanjem. Neizrazita logika. Automatizirano učenje indukcijom iz primjera. Umjetne neuronske mreže. Evolucijsko računarstvo i genetski algoritmi. Hibridni ekspertni sustavi. Inženjerstvo znanja. Primjene u poslovanju.
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 14.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda