Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Modeliranje poslovnih procesa
Business Process Modelling
2022/2023
5 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
SP
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS) Poslovni sustavi 3 obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.1 (PDS) Informacijski sustavi 3 obavezan
Cilj kolegija
Suvremene ICT se danas koriste za izgradnju takvih informacijskih sustava koji podržavaju temeljne poslovne procese organizacije. Poslovni procesi su stoga u središtu pozornosti poslovnih ljudi, praktičara i znanstvenika koji se bave razvojem informacijskih sustava. Projekti unapređenja poslovne izvrsnosti, uz potporu suvremenih ICT, obuhvaćaju danas široki spektar upravljačkih aktivnosti i znanstvenih metoda poznatih kao business process improvement (BPI), business process reenginering (BPR) ili business process modelling (BPM). Zajednička svojstva svih tih metoda je modeliranje poslovnih procesa i procjenjivanje učinaka unapređenja, prije nego se pristupa njihovoj provedbi. Studenti će tijekom slušanja ovog kolegija naučiti kako modelirati poslovne procese u organizaciji,anticipirajući pri tome potencijale suvremenih ICT, te kako primijeniti metode BPR-a i BPM-a za postizanje poslovne izvrsnosti. Teoretske spoznaje primijeniti će se na više studija slučajeva, a praktične vještine studenti će upotpuniti korištenjem suvremenih alata za računalom podržano modeliranje poslovnih procesa. Znanja stečena na ovom kolegiju omogućti će diplomiranim studentima da rade kaoposlovni analitičari, menadžeri, planeri strateškog razvoja organizacije, razvojni stručnjaci za planiranje i uvođenje suvrenih ICT te konzultanti za poslovnu izvrsnost, razvoj IS-a i moderne oblike poslovanja.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Seminar
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Tomičić-Pupek Katarina Nositelj
Vrček Neven Nositelj
Pihir Igor Izvođač
Sadržaj predavanja
  • 1. Razlozi za promjenu i unapređenje poslovnih procesa (2 sata)
    Poslovni (konkurencija, novi oblici organiziranja...) i tehnološki (e-poslovanje, automatizacija poslovnih procesa, ...) razlozi za unapređenje poslovnih procesa. Reakcija organizacije na zahtjev za promjenama poslovnih procesa preispitivanjem misije, ciljeva, sustava vrijednosti, načina upravljanja, pristupa poslu, organizacijskog ustroja, radnih mjesta, vještina i znanja zaposlenih, informacijskog sustava itd.
  • 2. Načela modeliranja poslovnih procesa (2 sata)
    Načela modeliranja poslovnih procesa: odgovor na promjene uvjeta, povećanje učinkovitosti organizacije, jasnoća i preglednost postupaka, cjelovitost, iterativnost, povezivanje s okolinom, povećanje znanja i trajnost. Nepromjenljivost procesa i promjenljivost poslovne tehnologije.
  • 3. Generalizirani model organizacije (4 sata)
    Organizacija kao višerazinski, samoorganizirajući, i samoučeći sustav. Tipovi organizacija (profitne, uslužne, javne, upravne...). Ostala svojstva modernih organizacija. Organizacije i globalizacija. Osnovni procesi i generički modeli za najčešće tipove organizacija.
  • 4. Osnovne metode i tehnike modeliranja poslovnih procesa (4 sata)
    Pojam poslovnih procesa i tokova. Vrste tokova (materijalni, financijski, informacijski itd.). Osnovni čimbenici modela: proces, aktivnost tok, resurs, radno mjesto, organizacijska jedinica. Poslovna pravila. BPMN kao standard za modeliranje poslovnih procesa. Modeliranje tokova rada (Workflow Modelling). Alati za računalom podržano modeliranje (WebSphere Business Modeler).
  • 5. Napredne tehnike modeliranja poslovnih procesa (4 sata)
    Modeliranje složenih procesa. Povezivanje pjedinačnih procesa u cjelovitu poslovnu tehnologiju (Enterprise Modeling). Zachman-ov model. Formalne metode za opis procesa. Primjena Petri-jevih mreža i simulacije u modeliranju poslovnih procesa. Modeliranje zasnovano na znanju. Animirani modeli procesa.
  • 6. Verifikacija i evaluacija modela poslovnih procesa (4 sata)
    Metode i tehnike prikupljanja znanja za modeliranje procesa. Formalna kontrola korektnosti modela tokova rada. Metode za procjenu učinaka unapređenja. Priprema za provedbu promjena u realnu organizaciju.
  • 7. Referentni modeli (6 sati)
    Pojam referentnog modela. Analiza referentnih modela iz raznih područja industrije, državne uprave i neprofitnih organizacija. Usporedba učinkovitosti poslovne tehnologije istraživanje organizacije s najboljima u području (Benchmarking). Analiza razlike između poslovnih procesa u istraživanoj organizaciji i odgovarajućeg referentnog modela (gap analysis). Organizacija i korištenje riznice poslovnih procesa. ARIS arhitektura i referentni modeli za BPM.
  • 8. Provedba preustroja poslovnih procesa (4 sata)
    Dokumentiranje poslovne tehnologije. CASE-alati za potporu provedbi BPR-a. Načela preustroja (usmjerenje prema kupcima, procesno promišljanje, upotreba referentnih znanja, upravljanje promjenama, ...). Uloga poslovodstva i poslovnih stručnjaka u modeliranju poslovnih procesa i provedbi preustroja. Strateška procjena vjerojatnosti uspjeha u provedbi preustroja poslovnih procesa.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Osnove alata za modeliranje polovnih procesa
    U terminima prvih 5 vježbi studenti upoznaju i savladavaju temelje modeliranja poslovnih procesa te se upoznaju sa alatom IBM websphere.
  • Rad na projektima modeliranja poslovnih procesa
    U terminima ostalih vježbi studenti uz pomoć nastavnika rade na izradi samostalnih projekata modeliranja poslovnih procesa stvarnog poslovnog sustava.
Ishodi učenja kolegija
  • prepoznati poslovne procese
  • odrediti strukturu poslovnog procesa i uloge učesnika u njegovom izvođenju
  • modelirati poslovni proces u skladu sa stručnom normom BPMN
  • koristiti predloške modela za složene poslovne procese
  • primijeniti logičke koncepte BPM-a, kao npr. slijed, događaj, odlučivanje, inkluzivno i ekskuzivno grananje i spajanje
  • primijeniti kompletni skup simbola za BPM
  • razumjeti Petrijeve mreže kao teorijsku osnovu za simulaciju na modelu procesa
  • odrediti najvažnije parametre poslovnog procesa (trajanje, potrebni resursi, uska grla) simulacijom na modelu procesa
  • usporediti simulacijske rezultate dobivene simulacijom na modelu procesa za postojeće i unaprijeđeno stanje te dokazati učinke preustroja
  • razumjeti mapiranje modela procesa prema BPMN notaciji u BPEL
  • primijeniti metodički 3I koncept u razvoju modela složenog poslovnog procesa
  • dokumentirati model procesa
  • koristiti suvremeni softverski alat za modeliranje poslovnih procesa
  • razumjeti postupke izvođenja, nadzora i upravljanja procesa na BP-engine i vezu prema SOA
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • poznavati ključne aspekte informacijske tehnologije
  • identificirati i razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • prepoznati osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • identificirati ključne podatke i informacije za donošenje racionalnih poslovnih odluka
  • analizirati i vrednovati rezultat poslovanja, te predložiti unapređenje poslovnog sustava.
  • PROBAnje OPISivanja....
Osnovna literatura
  • Brumec, J. Modeliranje poslovnih procesa. elektronička skripta, dostupna na Moodlu
Dopunska literatura
  • White, S.A.; Miers, D. BPMN modeling and reference guide: understanding and using BPMN. Future Strategies, Lighthouse, 2008.
Slični kolegiji
  • Georgia State University, Robinson College of Business, kolegij Business Process Innovation and Organizational Change Management, http://www2,cis.gsu.edu/cis/program/syllabus/graduate
  • The University of Texas at Austin, McComb School of Business , kolegij Business Process Excellence, http://www.mccombs.utexas.edu/dept/msis/courses
  • University of Illinois, College of Business, kolegij Business Process Modelling, http://www.business.uiuc.edu/ba/courses/crslist.asp
  • University of Minnesota, MIS Research Center, kolegij Analysis and Modeling for Business Systems Development, http://misrc.umn.edu
  • Technische universiteit Eindhoven, studijsko područje Business Process Management, http://tmitwww.tm.tue.nl,
  • University of Vienna, Faculty of Computer Science, Department of Knowledge and Business Engineerinig, kolegij Business Process Management, http://www.dke.univie.ac.at
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda