Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Elektroničko poslovanje
Electronic Business
2020/2021
5 ECTSa
Primjena informacijske tehnologije u poslovanju 1.2 (PITUP)
Studijski centar Zabok (PITUP 1.2)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
NN
4. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Primjena informacijske tehnologije u poslovanju 1.2 (PITUP) 4 obavezan
Cilj kolegija
Cilj kolegija Elektroničko poslovanje je upoznavanje studenata s pristupom elektroničkom i mobilnom poslovanju na provedbenoj, upravljačkoj i strateškoj razini. Predmet ocrtava odnos između internih poslovnih procesa u poduzeću i okoline u uvjetima globalne povezanosti i poslovanja. Pri tome se detaljno analizira suvremena tehnologija na kojoj se baziraju rješenja elektroničkog poslovanja. Prikazuje se i uloga Interneta te mobilnih telekomunikacijskih mreža, kao važne infrastrukture koja nameće nove poslovne modele i koncepte opstanka na tržištu. Predmet analizira najuspješnije primjere elektroničkog i mobilnog poslovanja, ali i velike probleme s kojima se poduzeće suočava kada pokušava uspostaviti novu poslovnu koncepciju. Poseban naglasak stavljen je na međunarodno prihvaćene standarde relevantne za ovu temu. Predmet je usmjeren mladim, praktično orijentiranim stručnjacima na razini provedbe i rukovođenja, koji bi trebali kreativno uvoditi sustave za potporu elektroničkom poslovanju i uklapati ih u suvremene poslovne modele. Oni bi trebali postati eksperti koji kreiraju programska rješenja za potporu elektroničkom poslovanju te rukovodioci koji temelje svoje odluke na konzistentnim i kvantitativnim mjerama uspješnosti poduzeća.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
15 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Vrček Neven Nositelj
Andročec Darko Suradnik
Gerić Sandro Izvođač Predavanja
Vježbe u praktikumu
Online aktivnosti ePITUP
2
2
2
5
5
5
1
1
1
Sadržaj predavanja
  • Tehnološka osnova elektroničkog poslovanja
    Vrste programskih i sklopovskih arhitektura za potporu elektroničkom poslovanju. Slojevi programske aplikacije i načini interakcije slojeva. Tipične razvojne tehnologije pojedinih slojeva. Uloga pojedinih slojeva u informacijskom sustavu i značaj za elektroničko poslovanje. Važniji standardi elektroničkog poslovanja: HTML, XML, XSL. Razvojne platforme za razvoj suvremenih programskih sustava i njihova komparativna analiza. Primjeri poznatijih razvojnih platformi za pojedine slojeve. Odabir razvojne platforme u zavisnosti od ciljanog poslovnog modela.
  • Povezivanje programskih sustava, interoperabilnost i standardi razmjene podataka
    Povezanost poslovnih procesa i utjecaj na programske sustave koji ih podržavaju. Interoperabilnost programskih sustava kao preduvjet povezivanja složenih poslovnih sustava. Raspodijeljeni programski sustavi i načini njihovog povezivanja. Povezivanje programskih podsustava unutar poduzeća. Povezivanje programa unutar poduzeća. Povezivanje programskih sustava između poduzeća.
  • eXtensible Markup Language (XML)
    Problem standardizacije interoperbilnosti složenih programskih sustava. Značaj XML-a za razvoj elektroničkog poslovanja. XML specifikacija i način njezine definicije (DTD, XML Schema). Industrijski horizontalne i vertikalne XML specifikacije i konzorciji koji ih podržavaju. Analiza specifikacija XML-a i semantički problemi. Specifične XML specifikacije (ebXML, cXML, BizTalk, finXML, RosettaNet,...) i njihova primjena u poslovanju.
  • Web servisi
    Elementi, arhitekture i standardi za podršku web servisima. Simple Object Access Protocol (SOAP). Elementi SOAP poruke i tipični primjeri korištenja. Web Services Description Language (WSDL). Universal Description Discovery and Integration (UDDI). Primjeri UDDI repozitorija. Primjeri korištenja web servisa (MS passport).
  • Poslovni modeli elektroničkog poslovanja
    Tržište u uvjetima elektroničkog poslovanja (digital marketplace). Globalna povezanost i suvremeni konkurentski odnosi. Poslovni modeli i tržišna prednost. Komponente tržišne prednosti. Vrste tržišnih prednosti. Održivost i trajnost tržišne prednosti. Vrijednosni lanac poduzeća (Value chain) i analiza njegove učinkovitosti. Mogućnosti primjene suvremene tehnologije u pojedinim segmentima vrijednosnog lanca. Povezanost vrijednosnih lanaca kao izvor tržišne prednosti. Ključni poslovni procesi u vrijednosnom lancu i njihov preustroj.
  • Elektroničko poslovanje s krajnjim korisnicima – B2C
    Pozicija kupca u uvjetima elektroničkog poslovanja. Primjena suvremene tehnologije pri povezivanju poduzeća i kupaca. Značajniji poslovni modeli B2C poslovanja i preduvjeti njihove primjene. Sustavi za potporu B2C poslovanju i njihova veza s informacijskim sustavom poduzeća. Značajke prodajnih kanala. Upravljanje prodajnim kanalom. Modeli, principi i tehnologije prikupljanja podataka o kupcima/korisnicima. Analiza ponašanja kupaca i sustavi za analizu profila kupaca. Elektronički marketing, strategije pristupa i način korištenja. Upravljanje odnosima s kupcima. Segmentiranje tržišta i interesne skupine. Vrste i uloga portala u suvremenom poslovanju. Mehanizmi plaćanja u poslovanju s krajnjim korisnicima i tehnologije koje ih podržavaju. Vrste plaćanja u elektroničkom poslovanju i njihove značajke. Off line i on line sustavi plaćanja. Hash funkcija i njezina primjena u elektroničkom plaćanju. Algoritmi za generiranje elektroničkih kovanica. Mikroplaćanja (GeldKarte, Millicent, Micromint, Payword, PayPal), područja primjene, mogućnosti i ograničenja. Elektronički novac (ecash). Izdavanje elektroničkog novca i slijepi potpis. Problem višestrukog trošenja. Chaumov protokol.
  • Elektroničko poslovanje među poduzećima – B2B
    Povezanost poduzeća i matrični ustroj kao izvor tržišne prednosti. Vrste parterskih odnosa i njihov utjecaj na upravljanje opskrbnim lancem. Segmentacija poslovnih partnera prema ulozi u opskrbnom lancu. Razine odnosa s poduzećima iz okoline (od konkurentne napetosti do strateškog udruživanja). Segmentacija poslovnih procesa obzirom na ulogu u upravljanju opskrbnim lancem. Interni poslovni procesi, njihov značaj za poduzeće i temeljni principi povećanja učinkovitosti (BPR, TQM, 6sigma). Zajednički poslovni procesi, kao izvor strateške prednosti i povećanje njihove učinkovitosti koordinacijom u opskrbnom lancu (xEngineering). Vanjski poslovni procesi (outsourcing). Opskrbni lanac i pozicija poduzeća u njemu. Principi upravljanja opskrbnim lancem i značaj standardizacije. Ključni poslovni procesi (prodaja, nabava, proizvodnja, distribucija). Analiza učinkovitosti opskrbnog lanca. Transakcije u opskrbnom lancu. Organizacijske pretpostavke.
  • Upravljanje opskrbnim lancem
    Razine potpore upravljanju opskrbnim lancem: provedba, planiranje i optimizacija, analiza učinkovitosti. Standardizacija opskrbnog lanca i njezin značaj za učinkovitost upravljanja. Standardi i poznatiji sustavi za potporu upravljanju opskrbnim lancem (Supply Chain Management - SCM) – komparativna analiza i mjesta najveće učinkovitosti (SAP, ORACLE, ARIBA, i2, Manugistics). Povezanost ERP i SCM sustava. Uvođenje SCM sustava. Dinamika upravljanja opskrbnim lancem i mogućnost prilagodbe poduzeća promjenama u opskrbnom lancu. Zavisnost pristupa upravljanju opskrbnim lancem o poziciji u opskrbnom lancu.
  • Elektroničke burze roba i usluga
    Značaj elektroničkih burza roba i usluga (B2B exchanges). Konvergencija burza roba na gobalnom tržištu i analiza industrijskih vertikala. Primjeri poznatijih elektroničkih burza roba i analiza poslovnih modela (MetalExchange, PaperSite). Globalni i lokalni čimbenici razvoja elektroničkih burzi roba. Deregulacija pojedinih segmenata tržišta i utjecaj na razvoj elektroničkih burza roba i usluga.
  • Tehnologije mobilnog poslovanja
    Tehnologije i standardi za potporu mobilnom poslovanju (GSM, GPRS, EDGE, W-CDMA, UMTS, WLAN, Bluetooth, WAP). Komplementarne tehnologije (GPS). Sigurnost mobilnih komunikacija i zaštitni mehanizmi. Brzina prijenosa podataka.
  • Mobilno poslovanje
    Vrste suvremenih mobilnih platformi. Mogućnosti i ograničenja mobilne platforme (ograničenja operacijskog sustava, medija pohrane, brzine). Konvergencija mobilnih platformi. Mobilni uređaj kao dio informacijskog sustava. Programske aplikacije na mobilnim platformama. Vrste mobilnih usluga i poznatiji poslovni modeli. Plaćanje u mobilnom poslovanju. Sigurnost mobilnog poslovanja. Mobilno poslovanje i privatnost.
  • Zakonska regulativa elektroničkog poslovanja
    Problemi Interneta i utjecaj na poslovanje. Regulacija Interneta. Odgovornost za sadržaj. Zaštita privatnosti. Zaštita autorskih prava. Pristup resursima. Ugovaranje usluga na Internetu i temeljni elementi ugovora (Quality of Service – QoS, Service Level Agreement - SLA). Globalno tržište, utjecaj korporacija i određivanje mjesta izvora prihoda, mjesta oporezivanja i odgovornosti. Elektronički potpis, relevantna zakonska regulativa i utjecaj na poslovanje. Temeljni pojavni oblici kriminala na Internetu.
  • Budućnost elektroničkog poslovanja
    Novi poslovni modeli, uvjeti njihove primjene i održivost (Application Service Providing – ASP, Web Services Providing - WSP). Budućnost Interneta, regulacija i oblici prilagodbe kvalitete usluge. Povezivanje tehnologija i njihov utjecaj na poslovanje (povezivanje mobilnih uređaja, GPS sustava, RFID sustava).
Sadržaj seminara/vježbi
  • Laboratorijske vježbe
    Uvod u objektno-orijentirano programiranje u Javi Kratki opis objektno-orijentiranog pristupa i Java platforme. U NetBeansu se radi nekoliko jednostavnih Java klasa.
  • Laboratorijske vježbe
    Baza podataka, ERA i relacijski model Ukratko se teoretski objašnjavaju baze podataka, ERA i relacijski model te se onda u alatu kreira primjer ERA modela i iz njega baza podataka u JavaDB bazi u NetBeansu.
  • Laboratorijske vježbe
    Web aplikacije Opisuje se pojam i principi rada web aplikacije. Nakon toga rade se konkretni primjeri u HTML-u, JSP-u (Java Server Pages) i JSF-u (Java Server Faces). Na sljedećim se vježbama koje obuhvaćaju ovu temu prolazi kroz CSS i JavaScript, te se kreira složenija JSF web aplikacija koja radi s bazom podataka.
  • Laboratorijske vježbe
    XML te XML proširenja i tehnologije Ukratko se objašnjava XML, DTD i XML Schema te za sve ovo rade konkretni primjeri u NetBeansu. Obrađuje se i na primjeru radi i XSL. Objašnavaju se i proširenja XML-a (XPath, XQuery, XSLT, XML DOM, SOAP, WSDL i WAP) i onda se radi na kreiranju jednog WSDL dokumenta.
  • Laboratorijske vježbe
    Web servisi Objašnjava se pojam web servisa i s njime povezane grupe protokola (XML, SOAP, WSDL, UDDI). U NetBeansu se kreira prvo jednostavni, a na sljedećim vježbama i složeniji, web servis i desktop aplikacija koja poziva isti.
  • Laboratorijske vježbe
    Java mobilne aplikacije Opisuje se Java ME platforma za mobilne telefone, PDA i smartphones uređaj
Ishodi učenja kolegija
  • Upoznati studente s pristupom elektroničkom i mobilnom poslovanju na provedbenoj, upravljačkoj i strateškoj razini.
  • Upoznati studente s odnosom između internih poslovnih procesa u poduzeću i okoline u uvjetima globalne povezanosti i poslovanja.
  • Detaljno upoznati suvremenu tehnologiju na kojoj se baziraju rješenja elektroničkog poslovanja i najuspješnije primjere elektroničkog i mobilnog poslovanja, ali i probleme s kojima se poduzeće suočava kada pokušava uspostaviti novu poslovnu koncepciju.
  • U okviru seminara i vježbi, studenti će koristiti standardne programske alate, koji se komercijalno koriste za potporu elektroničkom poslovanju, i njihovom primjenom obrađivati praktične primjere.
  • U sklopu toga naučiti će kreirati XML dokumente i njihove definicije, transformirati XML dokumente i prenositi ih u različite specifikacije.
  • Nadalje, koristit će standardni komercijalni alat za potporu upravljanju opskrbnim lancem i upoznati se s njegovim parametrima, principima uspostave (setup) i načinom korištenja.
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • Materijali s predavanja dostupni na LMS Moodle sustavu FOI-a
  • Chesher, M.; Kaura, R.; Linton, P. Electronic Business and Commerce. Springer Verlag, 2002.
  • Coupey E. Digital Business: Concepts and Strategies. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2004.
  • Corbitt, B.; Al-Quirim, N. E-Business, E-Government and Small and Medium Size Enterprises: Opportunities and Challenges. Idea Group Publishing; 2004.
  • Jelassi, T.; Enders, A. Strategies for E-business: Creating Value through Electronic and Mobile Commerce (Concept and Cases). Prentice Hall, 2004.
  • McAfee, A. Operating an E-Business. McGraw-Hill/Irwin, 2004.
  • Turban, E.; Lee, J.; Kin, D.; Chung, M. Electronic Commerce: A Managerial Perspective. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2000.
  • Electronic and Mobile Commerce (Concept and Cases), Prentice Hall 2004.
Dopunska literatura
  • Umar, A.; Missier, P. Object-Oriented Client/Server Internet Environments. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2000.
  • Umar, A. Application (Re)Engineering: Building Web-based Applications and Dealing with Legacies. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2000.
  • Hohpe, G.; Woolf, B. Enterprise Integration Patterns : Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions. Addison - Wesley, 2003.
  • Newcomer, E. Understanding Web Services: XML, WSDL, SOAP, and UDDI, Addison – Wesley, 2002.
  • Chopra, S.; Meindl, P. Supply Chain Management. Prentice Hall, Englewood Cliffs, 2003.
  • Chalmtac, I.; Gumaste, A.; Szabo, C. Broadband Services: Business Models and Technologies for Community Networks. John Willey and Sons, 2004.
  • Giaglis, M.G. Mobile Business: Technologies, Applications, and Markets. Butterworth-Heinemann, 2004.
  • May, P. Mobile Commercee. Cambridge university press, Cambridge, UK, 2001.
  • Nansi, S. Mobile Commerce Application. Idea Group Publishing, 2004.
  • Saunders, K.M. Practical Internet Law for Business. Artech House, 2001.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 29.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 28.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda