Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Upravljanje znanjem
Knowledge Management
2020/2021
4 ECTSa
Primjena informacijske tehnologije u poslovanju 1.2 (PITUP)
Studijski centar Varaždin
Katedra za teorijske i primijenjene osnove informacijskih znanosti
NN
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Primjena informacijske tehnologije u poslovanju 1.2 (PITUP) 2 izborni
Cilj kolegija
Cilj predmeta je da osposobi studente za razumijevanje teorije, prakse, alata i tehnika upravljanja znanjem i da pomogne studentima u ostvarenju uspješne karijere u profitnim i neprofitnim organizacijama. Osim toga, studenti će naučiti odrediti infrastrukturne zahtjeve za upravljanje intelektualnim kapitalom u organizacijama. Također, steći će znanja potrebna za samostalno pristupanje i rješavanje problema uz primjenu informacijsko komunikacijske tehnologije.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Lovrenčić Sandra Nositelj Predavanja 15 2 1
Sekovanić Vlatka Suradnik Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
7
1
2
1
1
1
Sadržaj predavanja
  • Uvod u upravljanje znanjem
    Povijest upravljanja znanjem. Što je upravljanje znanjem: osnovni pojmovi, definicije. Evolucija upravljanja znanjem. Od upravljanja informacijama do upravljanja znanjem. Važnost upravljanja znanjem. Motivacija za uvođenje upravljanja znanjem u organizaciju. Središnje teme upravljanja znanjem. Primjer domena u kojima se uvodi upravljanje znanjem s naglaskom na poslovanje.
  • Osnovno o znanju
    Što je znanje: osnovni pojmovi, definicije. Podatak, informacija i znanje. Objektivni i subjektivni pogled na znanje. Tipovi znanja: proceduralno i deklarativno znanje; tacitno (prešutno) i eksplicitno znanje; opće i specifično znanje (tehnički i kontekstualno specifično znanje), jednostavno i složeno znanje; znanje za podršku, taktičko i strateško znanje; makroskopsko i mikroskopsko znanje, kulturološko znanje. Kombinacija tipova znanja. Problemi Primjeri različitih tipova znanja u organizacijama
  • Karakterizacija znanja
    Znanje i ekspertiza. Asocijacijska, motorička i teorijska ekspertiza. Smještaj znanja: znanje u ljudima, artefaktima i organizaciji. Karakteristike znanja: eksplicitnost, kodificiranje, podučivost, specifičnost. Ciklus znanja u procesu kreiranja i korištenja znanja. Znanje i informacijski zahtjevi. Znanje i inovacija. Znanje o znanju: O1 [znamo što znamo], O2 [znamo što neznamo], O3 [ne znamo što znamo], O4 [ne znamo što ne znamo].
  • Procesi upravljanja znanjem
    Otkrivanje znanja: kombinacija i socijalizacija. Formaliziranje i čuvanje znanja: eksternalizacija i internalizacija. Organizacija i dijeljenje znanja: socijalizacija, izmjena, neformalni i formalni kanali. Primjena znanja: smjernice i rutine.
  • Mehanizmi i tehnologije upravljanja znanjem
    Umjetna inteligencija: sustavi temeljeni na pretraživanju, sustavi temeljeni na znanju, sustavi temeljeni na ograničenjima, zaključivanje temeljeno na modelima, neizrazita logika. Zaključivanje temeljeno na pravilima i slučajevima. Baze podataka. Računalno podržane simulacije. Sustavi za planiranje resursa. Repozitoriji. Forumi. Wiki. Blogovi. Videokonferencije. Sustavi za upravljanje dokumentima. Društvene grupe. Upravljanje zajednicom. Primjeri.
  • Sustavi upravljanja znanjem
    Sustavni pristup upravljanju znanjem: analiza sustava, životni ciklus sustava, razvoj sustava upravljanja znanjem, nadgledanje i vrednovanje. Alati za upravljanje znanjem. Povezanost procesa, mehanizama i tehnologija. Sustavi za otkrivanje znanja: socijalizacija (tacitno znanje), rudarenje podataka, otkrivanje znanja na Webu. Sustavi za formaliziranje i čuvanje znanja: priče (tacitno znanje), prikaz znanja različitim formalizmima, zaključivanje temeljeno na kontekstu, učenje promatranjem. Sustavi za organizaciju i dijeljenje znanja: barijere, tipovi sustava, sustavi za lociranje ekspertize, sustavi za dijeljenje tacitnog znanja. Sustavi za primjenu znanja: tipovi sustava.
  • Semantičko modeliranje
    Prikupljanje znanja. Pretvaranje tacitnog znanja u eksplicitno. Manualne tehnike prikupljanja znanja. Automatiziranje procesa prikupljanja znanja. Procjena potreba korisnika. Problem modeliranja. Model upravljanja znanjem. Koncepti i konceptualne mreže. Taksonomije: klasifikacija, agregacija, generalizacija. Semantičke mreže i okviri. Ontologije. Organizacijska memorija. Mapiranje uma. Primjeri različitih metoda semantičkog modeliranja.
  • Infrastruktura upravljanja znanjem
    Organizacijska kultura. Organizacijska struktura. Infrastruktura informacijske tehnologije. Općepoznato (zajedničko) znanje. Fizičko okruženje. Upravljanje promjenama. Elementi implementacije upravljanja znanjem: procesi, organizacijska dinamika, informacijska tehnologija. Identifikacija nekih mitova o odnosu informacijske tehnologije i upravljanja znanjem.
  • Organizacijski utjecaji upravljanja znanjem
    Utjecaj upravljanja znanjem na ljude: učenje (eksternalizacija, internalizacija, socijalizacija, interesne grupe) i prilagodljivost zaposlenika, zadovoljstvo poslom. Utjecaj upravljanja znanjem na procese: ekonomičnost, učinkovitost, inovativnost. Utjecaj upravljanja znanjem na proizvode i usluge: dodavanje vrijednosti proizvodima (poboljšanje), proizvodi temeljeni na znanju. Utjecaj na organizacijski učinak: neposredni učinak (povratak ulaganja), posredni učinak (povećanje broja istovrsnih i povećanje razlnovrsnosti proizvoda, kompetitivna prednost).
  • Čimbenici koji utječu na upravljanje znanjem
    Različiti načini utjecaja na rješenja upravljanja znanjem. Univerzalni pogled na upravljanje znanjem. Uvjetovani (kontekstualni) pogled na upravljanje znanjem. Kontekstualni čimbenici (procesi, sustavi, metode i tehnologije) i rješenja. Kategorije kontekstualnih čimbenika: karakteristike znanja (tipovi znanja, učinci na procese upravljanja znanjem), karakteristike zadatka (neizvjesnost i međuovisnost zadataka, učinci na procese upravljanja znanjem), karakteristike organizacije i okoline (veličina organizacije, poslovna strategija, nesigurnost okoline). Identifikacija odgovarajućih rješenja upravljanja znanjem prema čimbenicima. Primjer.
  • Procjena upravljanja znanjem u organizaciji
    Razlozi procjene. Važnost procjene. Vrijeme procjene: procjena na početku i kraju projekta upravljanja znanjem, periodična procjena. Tipovi procjene: kvalitativna i kvantitativna procjena. Procjena rješenja upravljanja znanjem: opseg primjene procesa upravljanja znanjem, podržanost procesa tehnologijama i sustavima. Procjena znanja. Procjena utjecaja (zaposlenici, procesi, proizvodi, organizacijske performanse). Elementi procjene: ocjena internih performansi, vanjska procjena, vrednovanje ekonomičnosti, učinkovitosti i inovativnosti, vrednovanje kreiranog znanja. Pristupi u pocjeni upravljanja znanjem: niveliranje, BSC metoda (Balanced Scorecard method), okvir za nadgledanje neizmjerljivih vrijednosti, Skandia metoda, pristup utemeljen na realnim opcijama. Preporuke za procjenu upravljanja znanjem.
  • Inteligentna organizacija
    Organizacije i okruženja. Organizacijsko učenje. Tipovi organizacijskog učenja. Motivacija za organizacijsko učenje. Strategije učenja. Oblikovanje sustava za promatranje okruženja. Eksperti znanja u inteligentnoj organizaciji. Učenje činjenjem i promatranjem. Upravljanje iskustvom. Organizacijski izazovi. Upravljanje strateškim znanjem.
  • Upravljanje znanjem u malim i srednjim organizacijama
    Razlika u upravljanju znanjem u velikim i malim i srednjim organizacijama. Jednostavne strategije upravljanja znanjem. Neformalno upravljanje znanjem. Komponente i tehnologije upravljanja znanjem u malim i srednjim organizacijama. Primjeri iz prakse.
  • Razvoj upravljanja znanjem
    Uloga upravljanja znanjem u dinamičkim okruženjima uz povećanu tehnološku složenost. Primjena najnovijih tehnologija za značajna poboljšanja u upravljanju znanjem. Sustavi za upravljanje zannjem kao sinergija najnovijih tehnologija i socijalnih /strukturalnih mehanizama. Zaštita intelektualnog vlasništva, nova paradigma za podršku odlučivanju.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Vježbe
    Obrada jednostavnih besplatnih informacijskih tehnologija (wiki, blog, forum, videokonferencija, upravljanje dokumentima, umne mape) i njihova primjena u upravljanju znanjem kroz razvoj projekta upravljanja znanjem izabrane organizacije: prikupljanje i kreiranje znanja iz različitih dijelova organizacije, prikaz, spremanje i dijeljenje znanja.
Ishodi učenja kolegija
  • Jasno karakterizirati model upravljanja znanjem, intelektualni kapital, organizacijsko učenje te razumjeti ulogu upravljanja znanjem u organizacijama.
  • Analizirati i vrednovati tipove znanja i razumjeti postojeće probleme i inicijative.
  • Identificirati i odabrati tehnologije i alate za upravljanje znanjem i tehnike za kreiranje, prikupljanje, čuvanje, dijeljenje i primjenu znanja.
  • Pokazati razumijevanje važnosti intelektualnog kapitala u stjecanju kompetitivne prednosti organizacija.
  • Znati primijeniti u praksi komponente i tehnologije za upravljanje znanjem u malim i srednjim organizacijama
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • Fernandez, I.; Gonzales, A.; Sabherwal, R. Knowledge Management: Challenges, Solutions, and Technologies. Prentice Hall, 2004.
  • Materijali s predavanja
  • I. Becerra-Fernandez, R. Sabherwal. Knowledge Management: Systems and Processes. M.E. Sharpe Inc., 2010.
  • I. Becerra-Fernandez, A. Gonzales, R. Sabherval. Knowledge Management:Challenges, Solutions, and Technologies, Prentice Hall, 2004.
Dopunska literatura
  • Srikantaiah, T.K.; Koening, M. Knowledge Management for the Information Professional. Information Today, Inc., 2000.
  • Malhotra, Y. Knowledge Management and Business Model Innovation. Idea Group Publishing, 2001.
  • Young, R. (ur.). Knowledge Management Tools and Techniques Manual, APO, 2010., http://www.apo-tokyo.org/00ebooks/ IS-43_KM-Tools_and_Techniques_2010/IS-43_KM-Tools_and_Techniques_2010.pdf
  • Mazur, M. i dr.Knowledge Management 2.0., Knowledge Management 2.0. for SMEs, 2014., http://km20.eu/wpcontent/ uploads/2014/11/KM_2.0_EN.pdf
  • KMT, An Educational Knowledge Management Site, http://www.knowledge-management-tools.net/
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 24.04.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda