Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Inteligentni sustavi u poslovnom modeliranju
Inteligentni sustavi u poslovnom modeliranju
2024/2025
7 ECTSa
Doktorski studij Informacijske znanosti 1.1 (PDDSIZ)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
NN
1. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Doktorski studij Informacijske znanosti 1.1 (PDDSIZ) 1 izborni
Cilj kolegija
Umjetna inteligencija sadrži metode i tehnike koje nude niz prednosti u modeliranje sustava, organizacija i poslovnih procesa. To zahvaljuju svojoj sposobnosti učenja iz podataka, nelinearnosti, neizrazitosti i dinamičnosti. Ovaj kolegij nastoji navedene prednosti koristiti kao istraživačku metodu za društvene znanosti, ali i kao tehniku namijenjenu potporu poslovanju (poslovna inteligencija, marketinške analize, potpora odlučivanju). Kao uvod daje se prikaz razvoja i revizije teorija, te metoda znanstvenih istraživanja, radi razumijevanja procesa po čijim će se uzorima koristiti inteligentni modeli i metode. Nakon toga provodi se repetitorij tehnika umjetne inteligencije, da bi se u trećem dijelu bavilo nizom tehnika umjetne inteligencije za poslovno modeliranje primijenjenih u istraživanju i poslovanju. Kolegij se preporučuje studentima koji žele steći opća znanja za znanstvena istraživanja. Teorijska nastava popraćena je brojim primjerima istraživanja i primjene, provedenih u znatnoj mjeri od predavača. Studentima su na raspolaganju najznačajniji programski alati, niz izrađenih modela i baza podataka.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kliček Božidar Nositelj
Oreški Dijana Nositelj
Sadržaj predavanja
  • Znanost, znanstvene teorije, metode i modeli
    Moderna i postmoderna znanost. Definicije pojmova. Uloga umjetne inteligencije kao istraživačke metode. Objedinjena znanstvena metoda. Hipotetsko-deduktivna logika i empirijski faktori u evaluaciji teorija. Konceptualni faktori u evaluaciji teorija. Kulturno osobni faktori u evaluaciji teorija. Evaluacija teorija. Stvaranje teorija. Eksperimentalni dizajn (stvaranje i evaluacija). Projekti primjene teorija (rješavanje problema). Stilovi mišljenja. Mentalne operacije. Pristupi umjetne inteligencije: razvoj inteligentnih sustava kao procesa modeliranja (metoda CommonKADS). Revizija teorija. Priroda svijeta: događaji, objekti, percepcija, podaci, strukture. Struktura znanja: paradigme, arhetipovi, pravilnosti i saznanje. Okviri prikaza znanja. Osobno znanje i društveno znanje. Strukture za prikaz znanja.
  • Procesi modeliranja
    Poslovni modeli. Podaci, informacije, znanje. Modeliranje: zaključivanja, predviđanja, asocijativni modeli, modeli sustava, statički modeli, dinamički modeli, kvalitativni i kvantitativni modeli, komparativni modeli, interaktivni modeli. Aktivnost modeliranja. Tipovi modela: zaključivanje, predviđanje, asocijativni modeli, modeli sustava, statički, dinamički, kvalitativni, kvantitativni, komparativni, interaktivni.
  • Repetitorij metoda umjetne inteligencije i rudarenja podataka
    Traženje, zaključivanje, optimiranje genetskim algoritmima, neizraziti sustavi, tehnike rudarenja podataka, agenti. Faze otkrivanja zakonitosti u podacima. Statističke metode, taksonomija i pregled metoda rudarenja podataka. Poslovna inteligencija: skladištenje podataka, prikupljanje podataka, rudarenje podataka, poslovna analitika i vizualizacija.
  • Modeliranje organizacija i poslovnih procesa
    Modeliranje tržišta i kupaca. Strukturalne promjene i učenje. Organizacije kao višeagentni sustavi (modeliranje donošenja odluka u timovima, dizajniranje organizacije tehnikama agenata). Organizacije i vanjski uvjeti. Modeliranje i simulacije složenih organizacija i uloge ICT tehnologija.
  • Analize slučajeva
    Direktni marketing (database marketing), rudarenje Weba, segmentiranje tržišta, sustavi preporuke, rudarenje podataka osiguranja, detekcija krađa, optimiranje procesa tehnikama rudarenja podataka i genetskim algoritmima. Predviđanje cijena dionica. Predviđanje grešaka postrojenja. Primjena u znanosti: analize u genetici, utjecaj katalizatora u kemijskim procesima, istraživanja u astronomiji.
  • Metodologija
    Dijelovi metodologije: akcije, otkrivanja, tehnike, primjeri. Primjeri metodologija modeliranja i rudarenja podataka.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
Ishodi učenja programa
Osnovna literatura
  • Turban, E. et al. Decision Support Systems and Intelligent Systems. Prentice Hall, 2004.
  • Pyle, D. Business Modeling and Data Mining, Morgan Kaufmann, 2003.
  • Oakshott, L. Business Modelling and Simulation. Trans-Atlantic Publications, 1997.
  • Zanasi, A. et al. Data Mining: Data Mining, Text Mining And Their Business Applications (Management Information Systems). Wit, 2005.
  • Prietula, M. J., Carley K. M., Gasser L. (ed.): Simulating Organizations. AAAI Press, The MIT Press, Menlo Park, 1998.
Dopunska literatura
  • Schreiber, G. et al.: Knowledge Engineering and Management, The MIT Press, Cambridge, MA, 2001.
  • Blanning, R., King, D. R. (ed.): Organizational Intelligence. IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, 1996.
Slični kolegiji
  • Simon Fraser University. MBA Marketing Data Mining and Models for Marketers.
  • London Business School, Decision Scienece Elective, Strategic Modelling and Business Dynamics
  • University of Toronto, Faculty of Information Studies, Management of Information Organizations
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda