Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Modeliranje poslovnih pravila
Busines rules modeling
2024/2025
4 ECTSa
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP)
Studijski centar Sisak (ITDP 1.3)
Katedra za teorijske i primijenjene osnove informacijskih znanosti
IPP
6. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Razvoj aplikacija 6 obavezan
Cilj kolegija
Cilj predmeta je upoznati studente s mjestom i ulogom poslovnih pravila i sustava poslovnih pravila u širem kontekstu primjene ICT-a u poslovanju, kao i upoznati ih s nekim konkretnim strukturnim modelima poslovnih pravila, kao što je Rossov sustav, odnosno s općim i specifičnim metodama modeliranja poslovnih pravila. Kroz seminarski rad studenti će moći povezati teorijska znanja s problemskim okružjem iz domene posla kojim se bave, a kroz projektni zadatak primijenit će to znanje na implementaciju određenih segmenata poslovnih pravila.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Seminar
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Lovrenčić Sandra Nositelj Predavanja
Seminar
Vježbe u praktikumu
3
1
2
5
5
5
1
1
0
Sekovanić Vlatka Suradnik Vježbe u praktikumu
Seminar
2
1
5
5
0
1
Sadržaj predavanja
  • Uvod u modeliranje poslovnih pravila (2 + 0 + 1 sat)
    Pojam i definicija poslovna pravila. Izvori poslovnih pravila (poslovni dokumenti, zakoni, pravilnici,…). Analiza oglednog primjera izvora poslovnih pravila. Motiviranje potrebe za poslovnim pravilima. Prednosti koje poslovna pravila donose poslovanju. Problemi vezani za uvođenje, modeliranje, implementaciju i održavanje sustava poslovnih pravila u poslovanje.
  • Potreba za formalizacijom poslovnih pravila (4 + 2 + 0 sati)
    Neformalni prikaz poslovnih pravila u govornom jeziku. Primjeri. Potreba za formalizacijom poslovnih pravila. Opći okviri (sredstva) za formalizaciju poslovnih pravila, teorijski (simbolička logika, UML) i aplikativni (programski jezici i alati).
  • Klasifikacije poslovnih pravila (2 + 0 + 1 sat)
    Kriteriji klasifikacije poslovnih pravila. Klasifikacije poslovnih pravila (Business Rule Group, R. Ross, C. J. Date..). Razlike i svrha klasifikacija.
  • Načini iskazivanja poslovnih pravila (4 + 2 + 1 sat)
    Neformalna poslovna komunikacija kao način iskazivanja poslovnih pravila. Ciljano iskazivanje poslovnih pravila u prirodnom jeziku. Iskazivanje poslovnih pravila u jeziku specifikacije poslovnih pravila. Iskazivanje poslovnih pravila u jeziku implementacije poslovnih pravila. Obrasci iskazivanja poslovnih pravila. Primjeri.
  • Uvod u metodologiju razvoja sustava poslovnih pravila (2 + 1 + 2 sata)
    Svrha i prednosti korištenja metodologije razvoja sustava poslovnih pravila. Principi metodologije i aspekti razvoja sustava. Pregled faza metodologije sustava poslovnih pravila (utvrđivanje opsega, planiranje, otkrivanje (utvrđivanje), analiza, modeliranje (dizajn), isporuka).
  • Faze razvoja sustava poslovnih pravila – utvrđivanje opsega i planiranje (4 + 0 + 3 sata)
    Proces otkrivanja poslovnih zahtjeva i granica. Identifikacija poslovnih događaja i opsega podataka. Utvrđivanje opsega poslovnog konteksta za pravila. Kreiranje plana za razvoj sustava poslovnih pravila sa zadacima i smjernicama za otkrivanje, analizu, modeliranje i isporuku poslovnih pravila.
  • Faze razvoja sustava poslovnih pravila – otkrivanje i analiza (4 + 2 + 3 sata)
    Otkrivanje (utvrđivanje) poslovnih pravila - utvrđivanje inicijalnih zahtjeva vezanih uz procese te otkrivanje podataka i pravila (procesno i podatkovno orijentirani pristup fazi otkrivanja poslovnih pravila), izlazni rezultati faze otkrivanja poslovnih pravila. Faza analize poslovnih pravila: (1) podfaza analize podataka - izgradnja modela strukture podataka, izgradnja logičkog modela podataka obogaćenog poslovnim pravilima; (2) podfaza analize pravila - pročišćavanje i optimiziranje pravila za potrebe poslovanja; (3) podfaza analize poslovnih procesa – integriranje procesa s logikom pravila i podataka. Ishodi podfaze analize poslovnih procesa. Interakcije između pojedinih podfaza analize poslovnih pravila.
  • Faze razvoja sustava poslovnih pravila – modeliranje i isporuka (2 + 6 + 3 sata)
    Klasificiranje pravila u tipove i fizički dizajn pravila. Određivanje načina implementacije poslovnih pravila (komercijalni proizvod ili razvoj vlastitog sustava) i odabir tehnologija. Organiziranje, upisivanje i testiranje pravila. Podešavanje dizajna i objedinjavanje proizvoda. Kriteriji kvalitete i mjerenje kvalitete poslovnih pravila.
  • Upravljanje poslovnim pravilima (2 + 1 + 1 sat)
    Prikupljanje bilježenje i čuvanje pravila. Dokumentacija. Pristupanje pravilima i provjera pravila. Upravljanje promjenama pravila i procesi vezani uz promjene.
  • Opći kontekst poslovanja u okružju Weba za potporu poslovnim pravilima (4 + 1 + 0 sati)
    Modeli poslovanja u okružju Weba. Prateće tehnologije za potporu takvom načinu poslovanja (Semantički Web, ontologije, jezici za razmjenu poslovnih pravila u okružju Weba (RIF,…). Organizacije (Eclipse, OMG, W3C) i standardi.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Analizirati potrebe organizacije za razvoj sustava poslovnih pravila
  • Identificirati poslovne zahtjeve organizacije i opseg poslovnog konteksta za razvoj sustava poslovnih pravila
  • Oblikovati poslovna pravila u jeziku specifikacije poslovnih pravila
  • Klasificirati poslovna pravila odabrane domene
  • Razviti model sustava poslovnih pravila za odabranu domenu
  • Implementirati poslovna pravila u odabranom sustavu za upravljanje poslovnim pravilima
  • Predložiti plan upravljanja pravilima
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • Ross, R. G., Business Knowledge Blueprints: Enabling Your Data to Speak the Language of the Business, Business Rule Solutions, 2020.
  • Ross, R., Lam, G. S. W., Building Business Solutions - Business Analysis with Business Rules (2nd Edition), Business Rule Solutions Inc., 2015.
  • Business Ruless Community - resursi
Dopunska literatura
  • Witt, G., Writing Effective Business Rules: A Practical Method, Morgan Kaufmann, 2012.
  • von Halle, B., Goldberg, L., The Decision Model: A Business Logic Framework Linking Business and Technology, CRC Press, 2010.
  • Von Halle, B., Business Rules Applied: Building Better Systems Using the Business Rules Approach, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
  • Ross. R. G., Principles of the Business Rule Approach, Addison-Wesley, 2003.
  • Date, C. J., What Not How: The Business Rules Approach to Application Development, Addison-Wesley, 2000.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 29.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 28.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda