Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Administracija poslužitelja
Server Administration
2024/2025
3 ECTSa
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP)
Studijski centar Sisak (ITDP 1.3)
Katedra za informatičke tehnologije i računarstvo
RA
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja 1.3 (ITDP) Razvoj aplikacija 5 izborni
Cilj kolegija
Cilj predmeta je steći praktične vještine u konfiguriranju servisa na poslužiteljima. Nastava je organiziranja kroz vježbe gdje će se studenti kroz rad na računalu osposobiti za radnje potrebne za pokretanje osnovnih servisa kao što su web poslužitelj, aplikacijski poslužitelj i baza podataka. Osim navedenih servisa, studenti će se osposobiti za osnovnu konfiguraciju računala npr. podešavanje korisničkih računa i prava pristupa, podešavanje mrežne konfiguracije te ubrzanje rada stvaranjem vlastitih skripata za uobičajene radnje. Budući da je većina poslužitelja danas podignuta u virtualnom okruženju, studenti će se upoznati s tehnikama virtualizacije i kontejnerizacije te će u navedenom okruženju podesiti vlastiti poslužitelj. Cilj predmeta je osposobiti studente: - za instaliranje i podešavanje virtualizacijske okoline npr. virtualizacija poslužitelja (virtualne mašine), programska kontejnerizacija (npr. docker); - podešavanje korisničkih računa i prava pristupa i ubrzavanje operacija izgradnjom prikladnih skripti; - za podešavanje mrežnih postavki računala i podizanje zaštitne stijene; - za upravljanje diskovnim prostorom; - za instaliranje i podešavanje servisa potrebnih za podizanje web poslužitelja (Linux, Apache/nginx, postgres/MySQL, PHP/Perl/Python) - za udaljeno upravljanje i administriranje računalom (ssh/Ansible).
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
10 sati
Vježbe u praktikumu
20 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Ivković Nikola Nositelj
Magdalenić Ivan Nositelj Predavanja 1 5 1
Milić Luka Suradnik Vježbe u praktikumu 0 0 0
Popović Elvis Suradnik Vježbe u praktikumu 1 5 1
Mihaljević Ivan Suradnik Vježbe u praktikumu 2 5 1
Sadržaj predavanja

  • Na predavanjima se daje teorijski uvod potreban za rada u laboratoriju. Studente se kroz rad na računalu upoznaje s radnjama potrebnim za konfiguriranje i administriranje računala. Studenti su dužni prije pristupanja laboratorijskoj vježbi pročitati teorijski uvod u temu i zatim uz pomoć pisanih uputa i nastavnika odraditi vježbe na računalu. Studenti će steći vještine potrebne za napredno korištenje i administriranje računala s naglaskom na podršku poslužitelja za web aplikacije. Vrednovanje rada bit će provedeno kroz samostalni zadatak u kojem će student instalirati poslužitelj i zadane servise.
  • Uvod (1 sat)
    Arhitektura poslužitelja i računalnih centara, mrežna infrastruktura i servisi.
  • Virtualizacija i kontejnerizacija (4 sata)
    Načini virtualizacije: emulatori, paravirtualizacija, virtualizacija zasnovana na sklopovlju, virtualizacija na nivou operacijskog sustava, virtualizacija na nivou programa, programski kontejneri.
  • Udaljeno pristupanje računalu (2 sata)
    Pregled i klasifikacija alata za pristupanje udaljenom računalu.
  • Instalacija i upravljanje servisima (3 sata)
    Pozvano predavanje administratora poslužitelja iz prakse. Demonstracija instalacije i upravljanja servisima na poslužiteljima.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Konfigurirati i administrirati računalo.
  • Pripremiti i administrirati servise potrebne da bi se ostvario web poslužitelj.
  • Pristupati i podešavati računalo s udaljene lokacije kroz komandno sučelje.
  • Predložiti rješenja koja će povećati pouzdanost i performansu spremničkog podsustava.
Ishodi učenja programa
  • Identificirati i analizirati bitne interne i vanjske čimbenike koji utječu na odabir poslovnih prilika te na efikasnost poslovanja određenog poslovnog subjekta na domaćem i međunarodnom tržištu
  • Vrednovati rezultata poslovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Primijeniti koncepte poduzetništva i poduzetnog djelovanja kako unutar postojećih poslovnih subjekata tako i u okviru pokretanja vlastitih poduzetničkih poduhvata
  • Predložiti i primijeniti metode komuniciranja s klijentima, korisnicima i kolegama usmenim i pismenim putem primjenom odgovarajuće terminologije, uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Odabrati i koristiti informacijsko komunikacijske tehnologije u djelovanju poslovnih sustava
  • Odabrati odgovarajuću organizacijsku arhitekturu na razinama odlučivanja, upravljanja i izvođenja u organizacijama privatnog i javnog sektora primjenom Informacijsko komunikacijske tehnologije
  • Upravljati životnim ciklusom proizvoda, usluga, kao i životnim ciklusom razvoja informacijskog sustava
  • Predložiti i primijeniti temeljne metode razvoja informacijskih sustava u području modeliranja i izgradnje jednostavnih programskih rješenja
  • Predložiti i primijeniti metode razvoja programske potpore za jednostavne organizacijske procese na razini izvođenja
  • Izraditi i održavati dokumentaciju potrebnu za instalaciju, konfiguraciju, prilagodbu, administraciju i zaštitu informacijskih sustava
  • Razumjeti ulogu i održavati operacijski sustav te mrežnu i podatkovnu infrastrukturu
  • Odabrati i primijeniti metode iz područja programiranja, podatkovnih tehnologija i modeliranja podataka i procesa u problemskim domenama
  • Razumjeti i primijeniti odabranih matematičkih tema iz logike, relacija, linearne algrebre i statistike koje su temelj za usvajanje informatičkih i ekonomskih znanja
  • Odabrati i primijeniti odabrane tehnike zaštite informacijskih sustava uz poznavanje zakonskih i normativnih okvira za informacijsku i računalnu sigurnost
  • Planirati i podržati uvođenje novih informacijskih tehnologija za potporu organizacijskim procesima
  • Primijeniti odgovarajuće metode i alate za potporu u obradi, interpretaciji i vizualizaciji podataka za potporu u donošenju odluka
  • Primijeniti vještine učenja (uključujući i e-učenje) i planiranja potrebnih za cjeloživotno učenje, nastavak obrazovanja na diplomskom studiju te razvoj karijere u struci
Osnovna literatura
  • L. Budin, M. Golub, D. Jakobović, L. Jelenković, Operacijski sustavi, izdavač Element, Zagreb, 2010.
  • Jim Kurose, Keith Ross. Computer Networking: A Top Down Approach, 8ed, Pearson, 2021
Dopunska literatura
  • Silberschatz, A., Galvin, P., Gagne, G.: Operating System Concepts Essentials, Second Edition, Wiley, 2014.
  • Tannenbaum, A. S., Bos, H. Modern Operating Systems, 4th Edition, Prentice Hall, 2014.
  • Larry L. Petersonand Bruce S. Davie. Computer Networks: A Systems Approach v6.2, 2021 (Javno dostupna na https://book.systemsapproach.org/)
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 14.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda