Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Razvoj interaktivnih sustava
Interactive Systems Development
2024/2025
6 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
M2
6. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Umreženi sustavi i računalne igre 6 obavezan
Cilj kolegija
Stjecanje osnovnih znanja o interakciji između čovjeka i računala (engl. Human-Computer Interaction, HCI) i upoznavanje s vrstama i izazovima interakcija s kojima se susreće prosječan korisnik (ili korisnik s poteškoćama). Usvajanje teorijskog i praktičnog znanja iz temeljnih aspekata vezanih za upotrebljiv dizajn i dobro korisničko iskustvo (engl. User Experience, UX), upoznavanje procesa razvoja interaktivnih sustava te primjena raznih HCI metoda dizajniranja i razvoja interaktivnih sustava, a koje se temelje na pristupu orijentiranom korisniku i postizanju kvalitetnog korisničkog iskustva.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kliček Božidar Nositelj Predavanja 5 2 1
Plantak Vukovac Dijana Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
9
4
3
2
2
2
1
2
1
Kirinić Valentina Suradnik Predavanja
Vježbe u praktikumu
1
1
2
2
1
0
Shareef Ahmed Suradnik Vježbe u praktikumu 12 2 1
Jovanovska Dora Suradnik Vježbe u praktikumu 4 2 2
Karlica Ana Vanjski suradnik Vježbe u praktikumu 2 2 0
Šajn Matija Vanjski suradnik
Sadržaj predavanja
  • Interakcija čovjeka i računala (HCI): opis područja i osnovnih pojmova (2)
    Opseg i interdisciplinarnost područja interakcija čovjeka i računala (Human-Computer Interaction, HCI). Značenje pojmova (upotrebljivost, pristupačnost, korisničko iskustvo, dizajn interakcija, emocionalan dizajn itd.). Definicija interaktivnog sustava. Uloga HCI-a u procesu razvoja interaktivnih sustava.
  • Ljudski aspekti interakcije (2)
    Fiziološki komunikacijski model čovjeka temeljen na taksonomiji osjetila. Konceptualna povezanost medija i osjetila. Kognitivni aspekti interakcije čovjeka i računala. Društveni aspekti interakcije. Emocionalni aspekti interakcije.
  • Računalni aspekti interakcije (2)
    Uređaji za direktnu manipulaciju. Uređaji za indirektnu manipulaciju. Fitts's Law i drugi principi. Uređaji prikaza. Uređaji za imerziju. Ostale vrste ulazno-izlaznih uređaja.
  • Vrste interakcija i metafore sučelja (2)
    Osnovne vrste interakcija čovjeka i računala. Pregled korisničkih sučelja s obzirom na vrstu interakcija. Multimedijski elementi u korisničkim sučeljima.
  • Principi i smjernice dizajna interakcija (2)
    Opći principi dizajna interakcija. Specifični principi i smjernice s obzirom na vrstu interakcije i postizanje dobrog korisničkog iskustva.

  • Ciljevi korisničkog iskustva u dizajnu interaktivnih sustava. Dizajn usmjeren korisniku. Participatorni dizajn. Agilni pristupi. Ostali pristupi.
  • Dizajn interaktivnih sustava za različite tipove korisnika (2)
    Dizajn za djecu. Dizajn za starije osobe. Dizajn za osobe s poteškoćama i aspekti pristupačnosti interaktivnih sustava. Dizajn s obzirom na kulturološka obilježja.
  • Proces razvoja interaktivnih sustava za dobro korisničko iskustvo (2)
    Opći pregled procesa razvoja za postizanje dobrog korisničkog iskustva: analiza (istraživanje i analiza korisničkih potreba), dizajn (konceptualni dizajn, dizajn interakcija), implementacija (izrada prototipova), vrednovanje, razvoj/izvedba. Projektni tim u procesu razvoja interaktivnih sustava. Upravljanje procesom razvoja.
  • Metode analize korisničkih potreba (2)
    Razlika između korisničkih potreba i funkcionalnih zahtjeva. Metode za utvrđivanje korisničkih potreba: intervjui, upitnici, promatranje, fokus grupe itd. Analiza konteksta u kojem korisnik djeluje. Primjena metoda analize korisničkih potreba: modeli korisnika, tok korisnika, scenariji, strip priča itd.
  • Metode dizajna (2)
    Sinteza potreba korisnika i zahtjeva naručitelja. Mentalni modeli dizajnera i korisnika. Metode konceptualnog dizajna: dizajnersko razmišljanje, persone, hijerarhijska analiza zadataka, itd. Specifikacije dizajna interakcija.
  • Metode izrade prototipova (2)
    Metode za izradu prototipova niske razine vjerodostojnosti: skice, žičani modeli. Metode za izradu prototipova visoke razine vjerodostojnosti: grafički modeli, interaktivni prototipovi. Digitalni alati za izradu prototipova niske i visoke razine vjerodostojnosti.
  • Metode vrednovanja interakcija i interaktivnih sustava (4)
    Analitičke metode vrednovanja: heurističko vrednovanje i druge metode procjene HCI stručnjaka. Metode testiranja korisnika: razmišljanje naglas, praćenje očiju itd. Metode ispitivanja korisnika: upitnici vrednovanja upotrebljivosti, upitnici vrednovanja korisničkog iskustva.
  • Integracija dizajna korisničkog iskustva u razvoj interaktivnog sustava (2)
    Agilne metodike programskog inženjerstva iz UX perspektive. Karakteristike i primjena metode Agile UX. Karakteristike i primjena metode Lean UX. Ostale metode.
  • Budućnost interaktivnih sustava (2)
    Društveni i pravni utjecaj interaktivnih sustava. Multimodalna sučelja i interakcija. Predviđanja razvoja ključnih tehnologija i njihov utjecaj na krajnje korisnike.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Laboratorijske vježbe
    Laboratorijske vježbe prate sadržaj predavanja te omogućuju praktičnu primjenu raznih metoda i alata za sve faze razvoja interaktivnih sustava. Posljednje vježbe služit će za prezentaciju vlastitog projekta. v
Ishodi učenja kolegija
  • Prepoznati i objasniti osnovne koncepte i terminologiju u području interakcije čovjeka i računala.
  • Objasniti ljudske i računalne aspekte interakcije.
  • Razlikovati vrste interakcija i elemente interakcije različitih korisničkih sučelja
  • Objasniti principe i smjernice dizajna za dobro korisničko iskustvo interaktivnih sustava.
  • Usporediti različite pristupe i procese dizajna interaktivnih sustava.
  • Razlikovati i primijeniti prikladne metode za analizu korisničkih potreba i zahtjeva te dizajn interakcija, sukladno kontekstu korištenja interaktivnog sustava te prilagođeno krajnjem korisniku.
  • Izraditi različite vrste prototipova prikladnim metodama i alatima uz uključivanje multimedijskih elemenata, sukladno fazi razvoja interaktivnog sustava.
  • Usporediti, odabrati i primijeniti metode vrednovanja interaktivnog sustava iz aspekta vrednovanja korisničkog iskustva, sukladno fazi razvoja interaktivnog sustava i ciljevima vrednovanja.
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
Osnovna literatura
  • Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H. (2015) Interaction Design: beyond human-computer interaction, 4. izdanje, Wiley, USA
  • Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D., Noessel, C. (2014) About Face: The Essentials of Interaction Design, 4. izdanje, Wiley, USA
  • Hartson, R., Pyla, P. (2012) The UX Book: Process and Guidelines for Ensuring a Quality User Experience, Morgan Kaufmann, Elsevier, USA
Dopunska literatura
  • Schneiderman, B., Plaisant, C., Cohen, M., Jacobs, S., Elmqvits, N. (2018) Designing the User Interface: Startegies for Effective Human-Computer Interaction, 6. izdanje, Pearson, England
  • The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, 2. izdanje, Interaction Design Foundation (https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/)
  • Kim, G. J. (2015) Design for Experience: Where Technology Meets Design and Strategy, Human–Computer Interaction Series, Springer, Švicarska
  • Gothelf, J., Seiden, J. (2013) Lean UX – Applying Lean Principles to Improve User Experience, O'Reilly, USA
  • DeMarco Brown, D. (2013) Agile User Experience Design: A Practitioner's Guide to Making It Work, Morgan Kaufmann, Elsevier, USA
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda