Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Napredne multimedijske tehnologije i primjena
Advanced Multimedia Technologies and Applications
2023/2024
4 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
M2
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Analiza i dizajn poslovnih sustava 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Umjetna inteligencija u poslovanju 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Umreženi sustavi i računalne igre 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Razvoj programskih sustava 5 izborni
Cilj kolegija
Stjecanje teorijskog znanja i osnovnog praktičnog znanja iz suvremenih multimedijskih tehnologija i multimodalnih sučelja u području interakcije čovjeka i računala. Cilj je upoznati studente s novim tehnologijama koje mijenjaju način komunikacije među ljudima i interakciju s proizvodima, sustavima ili uslugama te mogu poboljšati korisničko iskustvo. Predmet daje pregled tehnologija poput 360-stupanjskog i interaktivnog videa, holograma, proširene stvarnosti, prividne stvarnosti, mješovite stvarnosti i daje primjere njihove primjene. Studenti se upoznaju s karakteristikama interakcije, primjerima sučelja i principima dizajna sučelja koji se kontroliraju glasom, pokretom, dodirom, pogledom, odnosno daju haptičku ili biološku povratnu informaciju te sintetiziraju govor.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kliček Božidar Nositelj Predavanja 9 2 1
Plantak Vukovac Dijana Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
6
5
1
2
2
1
1
4
4
Stapić Zlatko Suradnik Vježbe u praktikumu 2 2 0
Matijević Mislav Suradnik Vježbe u praktikumu 2 2 4
Sadržaj predavanja
  • Multimedijski orijentiran svijet (2)
    Multimedija i njena uloga u ljudskom društvu, temeljni principi multimedije. Netehnički i tehnički utjecaji na razvoj multimedije. Kategorije primjene multimedije i primjeri. Uloga suvremene multimedijske tehnologije u društvu.
  • Osnovni multimedijski elementi (2)
    Fiziološki i spoznajni procesi multimedije, iluzije, opći principi obrade medija. Karakteristike medija, percepcije od osjetila, te specifičnosti obrade: tekst, zvuk, slika i video. Vrste naprednih multimedijskih elemenata.
  • Napredni multimedijski elementi: holografska slika (2)
    Pojmovi hologram i holografija. Tehničke karakteristike holograma, usporedba s fotografijom. Primjena holograma. Izrada holograma.
  • Napredni multimedijski elementi: suvremeni video (2)
    Karakteristike digitalnog videa. Vrste video sadržaja. Suvremene video tehnologije: 360-stupanjski video, interaktivni video. Definicija, karakteristike i primjena 360-stupanjskog videa. Definicija, karakteristike i primjena interaktivnog videa. Smjernice dizajna za interaktivni video. Programski alati za izradu interaktivnog videa.
  • Multimedijske tehnologije: proširena stvarnost (AR) (4)
    Definicija proširene stvarnosti. Povijest proširene stvarnosti. Taksonomija proširene stvarnosti. Karakteristike proširene stvarnosti. Primjena proširene stvarnosti. Izrada sadržaja za aplikacije proširene stvarnosti (smjernice dizajna, programski alati).
  • Multimedijske tehnologije: prividna stvarnost (VR) (4)
    Definicija i primjena prividne stvarnosti. Povijest prividne stvarnosti. Percepcija stvarnosti (objektivna i subjektivna stvarnost, modaliteti, prostor i vrijeme, pozornost i djelovanje...). Karakteristike prividne stvarnosti. Interakcije u prividnoj stvarnosti. Tehnologije prividne stvarnosti. Izrada sadržaja za prividnu stvarnost (smjernice dizajna, programski alati).
  • Multimedijske tehnologije: mješovita stvarnost (MR) (2)
    Definicija i primjena mješovite stvarnosti - svijet između stvarne i prividne stvarnosti. Tehnologije i razvoj aplikacija za mješovitu stvarnost.
  • Multimedijske tehnologije: multimedija i umjetna inteligencija (2)
    Veza multimedije i umjetne inteligencije. Primjena umjetne inteligencije u području vida. Primjena umjetne inteligencije u području govora i zvuka.
  • Multimodalna sučelja temeljena na tekstu (2)
    Prepoznavanje sadržaja u tekstu. Konverzacijska sučelja i njihove karakteristike. Primjeri konverzacijskih sučelja. Smjernice dizajna konverzacijskih sučelja.
  • Multimodalna sučelja temeljena na zvuku (2)
    Zvuk u interakciji. Karakteristike govornih sučelja. Primjeri govornih sučelja. Smjernice dizajna govornih sučelja.
  • Multimodalna sučelja temeljena na dodiru (2)
    Taktilna percepcija. Karakteristike haptičke tehnologije. Primjena haptičke tehnologije. Primjeri sučelja temeljenih na dodiru. Smjernice dizajna haptičkih sučelja.
  • Multimodalna sučelja temeljena na pokretima i sučelja mozak-računalo (2)
    Prepoznavanje pokreta. Vrste i karakteristike sučelja temeljenih na pokretu (oka, ekstremiteta). Primjena sučelja temeljenih na pokretu. Povijest sučelja mozak-računalo (engl. Brain-Computer Interface, BCI). Biosignali i senzori. Karakteristike i vrste sučelja mozak-računalo. Primjena BCI-a.
  • Budućnost multimedijskih i interaktivnih tehnologija (2)
    Konvergencija različitih tehnologija. Društveni i etički aspekti primjene novih tehnologija.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Laboratorijske vježbe
    Laboratorijske vježbe prate sadržaj predavanja i omogućuju izradu odabranih naprednih multimedijskih elemenata, praktično upoznavanje multimodalnih sučelja te dizajn i izradu jednostavne aplikacije na odabranoj multimedijskoj tehnologiji.
Ishodi učenja kolegija
  • Objasniti karakteristike naprednih multimedijskih elemenata i usporediti ih s osnovnim multimedijskim elementima
  • Izraditi primjere naprednih multimedijskih elemenata za sliku i video.
  • Usporediti karakteristike različitih multimedijskih tehnologija.
  • Prepoznati i izraziti trendove razvoja informacijsko-komunikacijskih tehnologija za komunikaciju među ljudima i interakciju s digitalnim proizvodima
  • Znati odabrati multimedijsku tehnologiju i programske alate za razvoj aplikacije s obzirom na njenu svrhu i područje primjene aplikacije.
  • Kritički analizirati prednosti i nedostatke multimodalnih sučelja s obzirom na njihove karakteristike i područje primjene aplikacije
  • Predložiti upotrebljiv dizajn inovativnih sučelja primjenom različitih modaliteta te usklađenih s teorijskim i praktičnim konceptima, preporukama i standardima za izgradnju korisničkog sučelja
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
Osnovna literatura
  • Costelo, V. (2017) Multimedia Foundations: Core Concepts for Digital Design, 2. izdanje, Routledge, USA
  • Hariharan, P. (2002). Basics of Holography, Cambridge University Press, New York, USA
  • Furth, B. (ed.) (2011). Handbook of Augmented Reality, Springer, New York, USA
  • Jerald, J. (2016). The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM, Morgan & Claypool Publishers, USA
  • Dumas, B., Lalanne, D., Oviatt, S. (2009). Multimodal Interfaces: A Survey of Principles, Models and Frameworks. In Denis Lalanne, Jürg Kohlas eds. Human Machine Interaction, LNCS 5440, Springer-Verlag, Berlin/Heidelberg, pp. 326.
  • Reeves et al. (2004). Guidelines for multimodal user interface design. Communications of the ACM, 47 (1), pp. 57-59.
  • Mohamed Yacine Tsalamlal, Nizar Ouarti, Mehdi Ammi. (2013). Non-intrusive Haptic Interfaces: State-of-the Art Survey. In Haptic and Audio Interaction Design. LNCS Volume 7989, 2013, pp 1- 9.
  • Mitra, S. and Acharya, T. (2007). Gesture recognition: A Survey. IEEE Transactions On Systems, Man and Cybernetics - Part C, 37(3), 311- 324.
Dopunska literatura
  • Parisi, T. (2015) Learning Virtual Reality: Developing Immersive Experiences and Applications for Desktop, Web and Mobile, O’Reilly Media, Sebastopol, USA
  • Shaer, O., & Hornecker, E. (2009). Tangible User Interfaces: Past, Present, and Future Directions. Foundations and Trends® in Human–Computer Interaction, 3(1–2), 1–137. https://doi.org/10.1561/1100000026
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda