Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Korisnička sučelja programskih proizvoda
Software Products User Interfaces
2022/2023
4 ECTSa
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
M1
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Analiza i dizajn poslovnih sustava 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Umjetna inteligencija u poslovanju 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Umreženi sustavi i računalne igre 5 izborni
Informacijski i poslovni sustavi 1.2 (IPS) Razvoj programskih sustava 5 izborni
Cilj kolegija
Upoznati studente s osnovnim konceptima, metodama, normama i specifikacijama i dobrom praksom u području dizajna korisničkih sučelja programskih proizvoda i interakcije korisnik-računalo: sastavnim elementima korisničkih sučelja programskih proizvoda, specifičnostima korisnika i njihovim potrebama, procesom prikupljanja korisničkih zahtjeva, izradom tehničkih specifikacija, programskim alatima za prototipiranje i izradu korisničkih sučelja, procesom izrade korisničkih sučelja, izbornika i navigacije, procesom izrade korisničke dokumentacije, načinima organizacije, dohvata i prikaza sadržaja i metodama testiranja i procjene kvalitete korisničkih sučelja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kirinić Valentina Nositelj Predavanja
Predavanja
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
5
1
6
1
2
1
1
1
1
1
4
1
Konecki Mario Nositelj Predavanja
Predavanja
Vježbe u praktikumu
Vježbe u praktikumu
9
1
8
1
2
1
1
1
1
1
4
3
Sadržaj predavanja
  • Uvod u dizajn korisničkih sučelja programskih proizvoda (4 sata)
    Važnost korisničkih sučelja programskih proizvoda i njihov utjecaj na korisničko iskustvo. Interakcija korisnik-računalo. Definicija programskog proizvoda i korisničkog sučelja. Kratki pregled vrsta korisničkih sučelja kroz povijest. Prednosti i nedostaci pojedine vrste korisničkog sučelja. Korisnici i ergonomija programskih proizvoda. Kvaliteta programskog proizvoda i korisničkog sučelja. Specifičnosti korisničkog sučelja, ovisno o ulaznim i izlaznim jedinicama.
  • Sastavni elementi korisničkih sučelja programskih proizvoda (4 sata)
    Maske za unos. Izbornici. Grafičke kontrole. Izvještaji. Dokumentacija. Informacijska arhitektura. Značaj navigacije za korisničko iskustvo. Organizacijski sustavi i strukture. Sustavi navigacije, pretraživanja, označavanja i pomoćni sustavi.
  • Korisnički zahtjevi (4 sata)
    Korisnici i njihove specifičnosti i potrebe. Metode prikupljanja korisničkih zahtjeva. Odabir prikladne metode prikupljanja korisničkih zahtjeva. Norme u području korisničkih zahtjeva i specifikacija korisničkih sučelja. Analiza i obrada korisničkih zahtjeva.
  • Tehničke specifikacije (2 sata)
    Pravila struke, dobra praksa i industrijske norme. Metode definiranja tehničke specifikacije korisničkog sučelja. Usklađivanje tehničkih specifikacije i korisničkih zahtjeva.
  • Programski alati za prototipiranje i izradu korisničkih sučelja (2 sata)
    Programski alati za pototipiranje korisničkih sučelja. Proces izrade prototipa korisničkog sučelja. Programski alati za izradu grafičkih elemenata i konačnog oblika korisničkog sučelja. Odabir prikladnog programskog alata za izradu korisničkog sučelja. Proces izrade konačnog oblika korisničkog sučelja.
  • Izrada korisničkog sučelja (4 sata)
    Planiranje i dizajn korisničkog sučelja. Grafička korisnička sučelja. Web korisnička sučelja. Korisnička sučelja prilagođena mobilnim platformama. Principi dobrog dizajna korisničkog sučelja. Vrste prozora. Ekranske kontrole. Raspored elementa korisničkog sučelja. Tipografija. Složena korisnička sučelja. Ergonomija, upotrebljivost i pristupačnost.
  • Izrada izbornika i navigacije (2 sata)
    Vrste izbornika. Strukture i funkcije izbornika. Stavke izbornika i označavanje. Oblikovanje izbornika. Navigacija i njeno oblikovanje.
  • Izrada korisničke dokumentacije (2 sata)
    Elementi korisničke dokumentacija. Dokumentacija usmjerena na proizvod i dokumentacija usmjerena na zadatke. Proces izrade korisničke dokumentacije. Vrste dokumentacije. Kvaliteta korisničke dokumentacije.
  • Načini organizacije, dohvata i prikaza sadržaja (2 sata)
    Organizacija sadržaja. Analiza sadržaja i uklanjanje redundantnih sadržaja. Hijerarhija sadržaja. Načini prikaza sadržaja.
  • Testiranje i kvaliteta korisničkog sučelja (4 sata)
    Testiranje korisničkog sučelja. Dionici i aspekti kvalitete. Proces i metode procjene kvalitete. Kvaliteta procesa izgradnje korisničkog sučelja. Kvaliteta korisničkog sučelja programskog proizvoda.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Laboratorijske vježbe
    Laboratorijske vježbe prate sadržaj predavanja i služe kao priprema za izradu vlastitog projekta. Na laboratorijskim vježbama koristit će se odgovarajući alati za prototipiranje, izradu korisničkih sučelja i testiranje/procjenu kvalitete.
Ishodi učenja kolegija
  • Identificirati glavne probleme i ključne koncepte, pravila, preporuke i standarde razvoja inovativnih i multimodalnih grafičkih sučelja.
  • Ispitati funkcionalne i nefunkcionalne aspekte i pokazatelje korisničkog sučelja
  • Argumentirati predložena unapređenja korisničkog sučelja temeljena na izmjerenim funkcionalnim i nefunkcionalnim pokazateljima
  • Dokumentirati proces razvoja i rezultate testiranja i procjene kvalitete korisničkog sučelja
  • Oblikovati i izgraditi korisničko sučelje temeljem zadanih korisničkih zahtjeva i tehničke specifikacije koristeći odgovarajuće metode i alate
  • Osmisliti proceduru i odabrati sredstva za prikupljanje korisničkih zahtjeva
Ishodi učenja programa
  • razumjeti stanje i trendove razvoja suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT), razumjeti njihov utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo te procijeniti njihovu primjenjivost u zadanom kontekstu
  • razumjeti i primijeniti ključne aspekte informacijske tehnologije (programiranje, algoritmi, strukture podataka, baze podataka i znanja
  • razumjeti i primijeniti suvremene tehničke koncepte i prakse u informacijskim tehnologijama (arhitektura računala, operacijski sustavi, mreže računala)
  • razumjeti i primijeniti matematičke metode, modele i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti bitne čimbenike koji utječu na poslovanje organizacije i pojedinaca te primijeniti osnovne metode i koncepte planiranja, upravljanja i obračuna poslovanja
  • analizirati stanje, identificirati prilike i definirati probleme s kojima se susreću organizacije i pojedinci u primjeni ICT, te formulirati rješenja uz primjenu ICT
  • razumjeti osnovna vertikalna područja primjene ICT (industrija, zdravstvo, promet, turizam, država i sl.), te horizontalne aplikacije (uredski sustavi, DSS, CRM, ERP, DMS i sl.)
  • razumjeti i primijeniti suvremene metodološke pristupe razvoja organizacijskih i informacijskih sustava, te oblikovanja organizacije i organizacijske strukture
  • razumjeti suvremene organizacijske koncepte i upravljati organizacijskom kulturom
  • modelirati poslovne procese i podatke u organizacijama i primijeniti modele u razvoju informacijskih i poslovnih sustava
  • razumjeti i primijeniti metode, tehnike razvoja informacijskih i programskih sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • razumjeti i primijeniti procese, metode i tehnologije upravljanja IT uslugama i resursima te podrške i pružanja različitih vrsta usluga vezanih uz ICT
  • razumjeti i primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se primjenjuju u struci
  • razumjeti osnovna načela i metode upravljanja organizacijom i uspješno raditi u timu
  • uspješno komunicirati s klijentima, korisnicima i kolegama na verbalan i pisani način uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku, pripremiti i samostalno održati prezentacije na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici, te kritičku evaluaciju prezentirane stručne teme
  • razumjeti i primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na diplomskom studiju.
  • razumjeti i primijeniti osnovne principe planiranja i razvoja karijere u struci i vlastitih poduzetničkih poduhvata
Osnovna literatura
  • Galitz, W. O. (2007). The essential guide to user interface design: an introduction to GUI design principles and techniques. John Wiley & Sons.
  • Johnson, J. (2013). Designing with the mind in mind: simple guide to understanding user interface design guidelines. Elsevier.
  • Morville, P., Rosenfeld, L., & Arango, J. (2015). Information Architecture: for the Web and Beyond.     
  • Lazar, J., Feng, J. H., & Hochheiser, H. (2017). Research methods in human-computer interaction. Morgan Kaufmann.   
Dopunska literatura
  • ISO 9241-210:2019 Ergonomics of human-system interaction -- Part 210: Human-centred design for interactive systems
  • ISO 9241-220:2019 Ergonomics of human-system interaction -- Part 220: Processes for enabling, executing and assessing human-centred design within organizations
  • ISO/TS 18152:2010 Ergonomics of human-system interaction -- Specification for the process assessment of human-system issues
  • ISO/IEC 24786:2009 Information technology -- User interfaces -- Accessible user interface for accessibility settings
  • ISO/IEC 29138-1:2018 Information technology -- User interface accessibility -- Part 1: User accessibility needs
  • ISO/IEC 40500:2012 Information technology -- W3C Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0
  • ISO/IEC 25064:2013 Systems and software engineering -- Software product Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) -- Common Industry Format (CIF) for usability: User needs report
  • ISO/IEC 25066:2016 Systems and software engineering -- Systems and software Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) -- Common Industry Format (CIF) for Usability -- Evaluation Report
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 22.11.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
izvanredni rok
Datum: 16.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda