Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Upravljanje procesnim performansama
Process Performance Management
2020/2021
4 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS)
Katedra za organizaciju
NN
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP-DS) 3 izborni
Cilj kolegija
Suvremene organizacije u stalnom su nastojanju ostvarenja svojih ciljeva i poboljšanja poslovanja kroz unapređenje poslovnih procesa. Poslovni procesi su stoga u središtu pozornosti poslovnih ljudi, informatičara, praktičara i znanstvenika koji se bave razvojem informacijskih sustava s ciljem podrške i upravljanja poslovnim procesima i povećanja njihovih performansi. Upravljanje procesnim performansama splet je metoda poslovne izvrsnosti, uz potporu suvremenih ICT, a obuhvaća široki spektar upravljačkih aktivnosti i znanstvenih metoda poznatih kao business process improvement (BPI), business process reenginering (BPR) ili business process modelling (BPM) te metoda strateškog planiranja i mjerenja kao što su Balanced Scorecard (BSC) te SWOT. Zajednička svojstva svih tih metoda su analiza poslovnih procesa, analiza ciljeva organizacije te postavljanje metrika za mjerenje i procjenu performansi procesa pri čemu se prati ostvarenje ne samo operativnih već i strateških ciljeva organizacije. Studenti će tijekom slušanja ovog kolegija naučiti kako prepoznati poslovne procese, koje metode i norme se primjenjuju u modeliranju poslovnih procesa te upravljanju i mjerenju procesnih i organizacijskih performansi. Studenti će biti upoznati sa novim tehnološkim trendovima unapređenja poslovnih procesa, poslovnim modelima i digitalnom transformacijom suvremenih organizacija.Tehnologiju koja omogućuje operativno poboljšanje poslovnih procesa na razini informacijskog sustava studenti će upoznati kroz modele sustava automatiziranih poslovnih pravila ugrađenih u odabrana primijenjena programska rješenja. Teoretske spoznaje primijeniti će se na više studija slučajeva, a praktične vještine studenti će upotpuniti korištenjem suvremenih alata za računalom podržano mjerenje performansi. Znanja stečena na ovom kolegiju omogućiti će diplomiranim studentima da rade kao poslovni analitičari, menadžeri, planeri strateškog razvoja organizacije, razvojni stručnjaci, te konzultanti za poslovnu izvrsnost i moderne oblike poslovanja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Auditorne vježbe
5 sati
Predavanja
30 sati
Seminar
10 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Pihir Igor Nositelj Predavanja
Seminar
5
10
2
1
1
2
Tomičić Furjan Martina Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
5
5
2
1
1
4
Vidačić Stjepan Izvođač Predavanja 5 2 1
Sadržaj predavanja
  • Organizacijski sustav i njegovi poslovni procesi.
    Sustavni, organizacijski i funkcionalni prikaz poduzeća. Osnovni transformacijski proces i veza poduzeća s okolinom. Definicija poslovnog procesa. Primarni i potporni poslovni procesi (Porterov lanac vrijednosti), Prioriteti informatizacije procesa (McFarlanova matrica procesa). Povezanost poslovnih procesa podatkovnim sadržajima. Razmjena podataka između procesa (input/output analiza) i razmjenski formati u informacijskim sustavima.
  • Životni ciklus upravljanja poslovnim procesima.
    Prepoznavanje procesa. Otkrivanje znanja o procesima. Analiza procesa. Redizajn procesa. Implementacija procesa. Nadzor i kontrola procesa. IT alati za BPM.
  • Modeliranje poslovnih procesa i notacija za modeliranje poslovnih procesa BPMN.
    Osnovni pojmovi. Metodike modeliranja. Norme za modeliranje: BPMN 2.0, OMG UML, ARIS ePC i dr. BPMN – notacija i norma za modeliranje poslovnih procesa. Analiza i vrednovanje postojećih procesa – primjeri projekata, primjeri procesa u prodaji, nabavi, logistici, proizvodnji i uslužnim djelatnostima. Primjeri podrške procesima kroz informacijske sustave (ERP; CRM, aplikacijski softver, web trgovina i sustavi za rezervacije karata, smještaja i dr.)
  • Osnovni koncepti upravljanja procesnim performansama i analiza procesnih modela simulacijom.
    Sustav upravljanja procesnim performansama. Metodike mjerenja. Učinkovitost i djelotvornost. Vrste učinaka na proces: izravni i neizravni; kvalitetitivni i kvantitativni; kratkoročni i dugoročni. Simulacija procesa uz analizu trajanja, vremena procesa, utroška resursa, troškva procesa i dr. Odabir poslovnih procesa za unapređenje primjenom informacijsko komunikacijske tehnologije (McFarlanova matrica, Porterov lanac).
  • Integracija i automatizacija sustava veleprodaje, maloprodaje i web prodaje
    Veleprodaja kao sustav centraliziranog upravljanja robnim tokovima. Maloprodaja kao podsustav sustava veleprodaje. Web prodaja kao podsustav sustava veleprodaje i maloprodaje.
  • Integracija skladišnog i robnog podsustava.
    Model vođenja zalihe na skladištu veleprodaje (kartice robe). Proces skladišnog zaključivanja dokumenata. Proces robnog zaključivanja dokumenata.
  • Integracija sustava veleprodaje i sustava privatnog carinskog skladišta.
    Ulaz robe u sustav carinskog skladišta (carinska primka). Izlaz robe iz carinskog skladišta (knjigovodstveni zapis). Ulaz robe iz carinskog skladišta u veleprodajno skladište (veza između carinske primke, knjigovodstvenog zapisa i veleprodajne primke). Model vođenja zalihe na carinskom skladištu (kartica robe).
  • Sustav uvjeta prodaje za kupce u veleprodaji.
    Parametri uvjeta prodaje. Generiranje ugovora iz uvjeta prodaje. Automatizacija primjene uvjeta prodaje.
  • Automatizacija procesa nabave i upravljanja stanjem zalihe
    Upravljanje stanjem ukupne, rezervirane i raspoložive količine na skladištu. Automatizirani algoritam za generiranje potrebnih količina za popunu zalihe na skladištu. Integracija dokumenata (Narudžba, Primka, Otpremnica).
  • Automatizirano upravljanje rabatnim sustavom u veleprodaji.
    Primijenjeni modeli rabatnog sustava. Automatizirani algoritam hijerarhijske kontrole odobravanja rabata. Integrirani dokumenti u kontekstu automatiziranog upravljanja rabatnim sustavom (Uvjeti prodaje za kupce, Ponuda, Narudžba, Otpremnica).
  • Automatsko financijsko kontiranje i knjiženje dokumenata.
    Formalni financijski atributi. Sustavi formalnih pravila za automatsko kontiranje i financijsko knjiženje dokumenata. Temljnica kao knjigovodstveni pojam i meta objekt automatizirane integracije podataka iz dokumenata poslovnih procesa i financijskog knjigovodstva.
  • Poduzeće u kontekstu ePoslovanja.
    Fiskalizacija računa. Algoritmi generiranja eObrazaca o poslovanju (JOPPD, SEPA, OPZ-Stat, PD-IPO ...), Operacionalizacija sustava eRačuna.
  • Novi tehnološki trendovi unapređenja poslovnih procesa i novi poslovni modeli.
    Trenutno aktualni koncepti unapređenja poslovnih procesa. Koncepti digitalizacije poslovnih procesa. Koncepti transformacije poslovanja. Odabir tehnologije za unapređenje odabranog poslovnog procesa. Poslovni modeli. Definicija poslovnog modela. Elementi poslovnog modela. Metodološki okviri za izradu poslovnog modela. Analiza poslovnog modela. Izrada poslovnog modela unapređenja odabranog poslovnog procesa.
  • Digitalna transformacija.
    Definicija digitalne transformacije. Metodološki okviri digitalne transformacije. Pokretači digitalne transformacije. Temelji za provedbu digitalne transformacije.
  • Strateško planiranje, mjerenje organizacijskih performansi i osnovni koncepti upravljanja performansama na strateškoj razini.
    Pojam strategije i strateškog planiranja. Pregled suvremenih metoda strateškog planiranja. Pojam mjerenja organizacijskih performansi. Pregled suvremenih metoda mjerenja organizacijskih performansi. Mjerenje performansi procesa i organizacije uz primjenu IKT-a (ERP, CRM i dr.). Kontinuum strateškog upravljanja. Organizacijska misija. Razvoj misije. Organizacijska vizija. Odnos vizije i strateških ciljeva. Sintaksa i semantika strateških ciljeva. Razlozi za uvođenje mjerenja performansi: kontinuirano upravljanje organizacijom i usmjerena programska evaluacija. IT alati za mjerenje performansi.
  • Razvoj modela mjerenja organizacijskih performansi i mjerni instrumenti modela BSC
    Osnove metode uravnoteženih bodovnih tablica (engl. Balanced Scorecard, skraćeno BSC). Razvoj modela upravljanja mjerenjem performansi po metodi BSC. Analiza strateških ciljeva. SWOT analiza kao izvor strategija. Aktivnosti za implementaciju strategija. Ciljevi aktivnosti. Strateška mapa ciljeva. Odnos ciljeva i mjera. Iznos mjere kao pokazatelj ostvarenja cilja. Struktura mjernog instrumenta: oznaka mjere, naziv mjere, vrsta mjere, način mjerenja, granične vrijednosti, koeficijenti utjecaja. Izračunavanje iznosa mjera. Strateška mapa mjera. Validacija i verifikacija modela BSC.
  • Kaskadiranje ciljeva i mjera.
    Dekompozicija strateških ciljeva. Strateške mape ciljeva. Taktičke mape ciljeva. Ciljevi i organizacijski oblici. Klasifikacijska matrica ciljeva. Postupak kaskadiranja ciljeva i mjera. Lanci uzroka i posljedica taktičkih ciljeva i mjera.
  • Operativna provedba upravljanja procesnim performansama.
    Rekapitulacija koraka kreiranja i uvođenja sustava upravljanja procesnim performansama. Uvođenje modela BSC kao sustava upravljanja organizacijom. Ključne uloge u provedbi upravljanja procesnim performansama. Verifikacija i validacija sustava upravljanja procesnim performansama.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Odrediti poslovne procese u organizaciji kao pripremu za analizu poslovanja i izradu poslovnog modela
  • Analizirati različite metodike za izradu modela procesa
  • Vrednovati postojeće modele procesa
  • Shvaćanje informacijskog sustava poduzeća kao osnove automatiziranog upravljanja poslovnim procesima;
  • Analizirati tehnološke trendove i njihove implikacije na poslovne modele
  • Prihvaćanje i usvajanje algoritama automatiziranih poslovnih pravila kao alata integriranih u poslovne aplikacije, koji omogućuju optimalno upravljanje poduzećem u realnom vremenu, smanjenje troškova i povećanje produktivnosti
  • Procijeniti usklađenost poslovnih procesa sa strateškim ciljevima organizacije
  • Procijeniti troškove u učinke unapređenja procesa
  • Osmisliti sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti izvedbe procesa koji je usklađen sa strateškim ciljevima organizacije
  • Kontinuirano nadzirati provedbu poslovnih procesa mjerenjem i vrednovanjem stvarnih učinaka
Ishodi učenja programa
  • Analizirati i pripremiti poslovne informacije s ciljem generiranja kvalitetne i konkurentne poslovne odluke ili ideje.
  • Definirati modele višestruke regresije i korelacije za analizu statističkih podataka, primijeniti te modele za analizu podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i predvidjeti vrijednosti zavisne varijable za skup novih vrijednosti nezavisnih varijabli korištenjem regresijskog modela
  • Demonstrirati kritičko razmišljanje i razumijevanje poduzetničkih i upravljačkih promjena u malim, srednjim i velikim poduzećima u sve složenijem poslovnom okruženju.
  • Demonstrirati razumijevanje upravljačkog računovodstva s ciljem utvrđivanja temelja za planiranje, kontrolu i donošenje poslovnih odluka unutar poslovne organizacije.
  • Djelotvorno rješavati prepreke u komunikaciji u procesima pregovaranja u poslovnom okruženju.
  • Generalizirati rezultate statističke analize podataka na uzorku na ciljanu populaciju.
  • Identificirati i analizirati karakteristike institucionalnih investitora i njihovu ulogu u poslovanju malih, srednjih i velikih poduzeća.
  • Identificirati i analizirati mogućnosti i izazove poslovanja u suvremenom konkurentnom okruženju, kao i financiranje novih poduzetničkih poduhvata i ideja.
  • Identificirati i objasniti razlike u pristupima upravljanja ljudskim potencijalima zavisno od vrste gospodarske djelatnosti i tipa poslovne organizacije.
  • Integrirati znanje i vještine iz različitih područja s ciljem kreiranja najboljeg rješenja za poslovni uspjeh poduzeća.
  • Istraživati, prikupljati i vrednovati informacije iz više različitih znanstvenih i stručnih izvora, a sve s ciljem razvijanja novih pristupa u razvoju poduzetništva i gospodarstva u cjelini.
  • Kreirati i koristiti baze podataka s ciljem unapređenja marketinških aktivnosti i aktivnosti poslovnog planiranja.
  • Kritički raspravljati i razumjeti odnos korporacijskog upravljanja i upravljanja na razini malih i srednjih poduzeća.
  • Objasniti i analizirati ulogu i značenje javnog menadžmenta u stvaranju institucionalnih uvjeta poslovanja poduzeća.
  • Objasniti i kritički vrednovati projektni ciklus, kao i kriterije uspješnosti projekta, a sve s ciljem donošenja pravovaljanih poslovnih odluka i provedbe poslovnog plana.
  • Objasniti i raspraviti determinante rasta malih, srednjih i velikih poduzeća u zemljama EU te komparirati s ekonomskim rastom poduzeća u Hrvatskoj.
  • Objasniti prednosti, ali i identificirati izazove poslovanja u suvremenom poslovnom okruženju korištenjem Internet marketinga.
  • Objasniti principe odabranih metoda multivarijatne analize podataka: metode glavnih komponenata i faktorske analize te metoda grupiranja podataka (engl. clustring), primijeniti te metode na skupove podataka korištenjem IT, analizirati dobivene rezultate i na temelju rezultata preporučiti donošenje odgovarajućih poslovnih odluka.
  • Objasniti proces statističkog istraživanja, odabira uzorka te analize i interpretacije rezultata istraživanja
  • Objasniti ulogu institucionalnih investitora u provođenju korporacijskog upravljanja, ali i njihovu važnost za razvoj malog i srednjeg gospodarstva.
  • Objasniti značenje ekonomske učinkovitosti i mehanizme alociranja resursa s ciljem kreiranja kompetitivnog tržišta.
  • Opisati skup statističkih podataka korištenjem alata deskriptivne statistike pomoću IT
  • Organizirati poslovanje u sferi javno-privatnog partnerstva.
  • Prepoznati i primijeniti vještine organizacijskog ponašanja za uspješnost funkcioniranja poduzeća.
  • Prepoznati i analizirati prepreke, ali i izazove upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poslovnih sustava.
  • Primijeniti etička načela poslovanja, poduzetničke vještine, vještine djelotvorne komunikacije i vještinu pregovaranja u međunarodnom poslovnom okruženju.
  • Primijeniti suvremenu informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u analizi informacija s realnog tržišta, ali i u unapređivanju postojećih metoda i strategija djelovanja na tržištu.
  • Primijeniti tehnike t-testa te odabranih neparametarskih metoda za testiranje hipoteza o razlikama mjera centralne tendencije
  • Primijeniti znanja o financijskim pokazateljima, metodama i modelima poslovne izvrsnosti ocjenjivanja poslovnog rezultata malih, srednjih i velikih poduzeća u praksi, kao i uspostaviti nadzor nad poslovnim rezultatom.
  • Primijeniti znanje i razumijevanje koncepta, principa i teorije projektnog ciklusa u svim vidovima gospodarske djelatnosti.
  • Primjeniti tehnike jednofaktorske i višefaktorske analize varijance za analizu statističkih podataka korištenjem IT
  • Primjeniti tehniku hi-kvadrata za utvrđivanje zavisnosti kvalitativnih varijabli
  • Razumjeti i primjenjivati poduzetničku teoriju i metode u analizi problematike upravljanja kako malih i srednjih poduzeća, tako i velikih poduzeća i javne uprave.
  • Sudjelovati u kreiranju učinkovite strategije upravljanja ljudskim potencijalima u suvremenim poslovnim organizacijama, ali i u različitim kulturnim okruženjima.
  • Vrednovati radni učinak i primijeniti sustav nagrađivanja u poduzeću
  • Transformirati znanstveno utemeljene metode u praktičan izazov kroz održivost gospodarstva u cjelini.
  • Primijeniti znanja o financijskom tržištu i financijskim pokazateljima kao osnove za uspješno upravljane institucionalnim investitorima
Osnovna literatura
Dopunska literatura
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 19.04.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda