Osnovne informacijemdi-information-variantIzvođači nastavemdi-account-groupNastavni plan i programmdi-clipboard-text-outlineModel praćenjamdi-human-male-boardIspitni rokovimdi-clipboard-check-outlineRasporedmdi-calendar-clockKonzultacijemdi-account-voice
Cilj kolegij Poslovno odlučivanje je upoznavanje studenata s osnovnim konceptima poslovnog odlučivanja i spoznajama teorije odlučivanja neophodnim za kvalitetnu pripremu odluke (definiranje problema i prikupljanje informacija) te razvoj modela za analizu i donošenje poslovnih odluka. U okviru kolegija analiziraju se načini odlučivanja u različitim okolnostima s obzirom na pouzdanost informacija na temelju kojih se donosi odluka (uvjeti sigurnosti, nesigurnosti i rizika), faze procesa odlučivanja te faktori odlučivanja koji utječu na kvalitetu odluke. Posebna pažnja pridaje se ulozi informacijskih sustava u odlučivanju i metodama i tehnikama odlučivanja. Studenti će usvojene metode i tehnike primjenjivati na zadacima i studijama slučaja. U okviru seminara studenti će kroz različite aktivnosti upoznavati se sa rješavanjem problema individualnog i grupnog odlučivanja u poslovanju. Sudjelovat će u donošenju odluka koristeći modele i tehnike odlučivanja i kreativnosti na konkretnim primjerima. Studenti će obrađivati i prezentirati odabrane teme iz područja Poslovnog odlučivanja koristeći aktualne primjere.
Uvod u poslovno odlučivanje (2 sata) Uvod u kolegij – ciljevi i svrha kolegija. Pojam, definiranje i uloga poslovnog odlučivanja. Problemi odlučivanja, faze procesa odlučivanja. Stilovi odlučivanja.
Teorije odlučivanja (2 sata) Struktura i vrsta odluka. Kvalitativne i kvantitativne dimenzije odluke. Normativna i deskriptivna teorija odlučivanja.
PrOACT pristup odlučivanju (2 sata) Elementi PrOACT pristupa: Problem, Ciljevi, Alternative, Posljedice, Zamjene (tradeoffs), Nesigurnost, Rizik, Povezane odluke. Metoda ravnopravnih zamjena (Ewen Swap).
Psihološka dimenzija odlučivanja i greške u odlučivanju (2 sata) Pristupi odlučivanju (bihevioralni, humanistički, psihodinamički, kognitivni pristup). Greške (zamke) u odlučivanju.
Organizacijski kontekst odlučivanja (2 sata) Važnost i utjecaj organizacijske strukture na odlučivanje u organizaciji. Utjecaj organizacijske kulture na ponašanje donositelja odluke. Etičnost donositelja odluke. Modeli etičnosti.
Kreativno rješavanje problema (2 sata) Važnost kreativnosti u poslovanju. Teorije kreativnosti i kreativno rješavanje problema. Tehnike kreativnosti.
Konflikti, moć i politika u odlučivanju (2 sata) Tipovi konflikata u organizaciji. Uzroci konflikata. Načini odgovaranja na konflikte. Izvori moći u organizaciji te njen utjecaj na odlučivanje. Organizacijska politika.
Pregovaranje i odlučivanje (2 sata) Važnost i uloga pregovaranja u rješavanju problema. Priprema za pregovore. Strategije pregovaranja. Tipovi pregovarača. Analiza primjera.
Grupno odlučivanje (2 sata) Karakteristike grupnog odlučivanja. Prednosti i nedostaci grupnog donošenja odluke. Vrste grupa u odlučivanju. Tehnike grupnog odlučivanja.
Odlučivanje u uvjetima nesigurnosti i rizika (2 sata) Nesigurnost u odlučivanju. Pravila za odlučivanje na temelju stava prema nepoznatom; s pesimističkim stavom, s optimističkim stavom, koeficijent optimizma, minimaliziranje žaljenja. Stablo odlučivanja. Softverska podrška: TreePlan. Analiza rizika u odlučivanju. Vjerojatnost i očekivana vrijednost. Matrica vjerojatnosti i utjecaja. Tornado graf i strategija upravljanja rizicima. Softverska podrška: SensIt.
Odlučivanje u uvjetima sigurnosti (2 sata) Programirane odluke. Linearno programiranje kao primjer.
Metode za višekriterijsko odlučivanje (2 sata) Važnost metoda za višekriterijsko odlučivanje. Pregled osnovnih metoda za višekriterijsko odlučivanje. Određivanje prioriteta alternativa i težina kriterija na temelju njihovog uspoređivanja u parovima.
AHP (Analitički Hijerarhijski Proces) metoda i njene primjene (4 sata) Osnove AHP metode. BOCR (Benefits-koristi, Opportunities – mogućnosti, Costs – troškovi, Risks – rizici) hijerarhijski modeli. Primjena AHP metode u grupnom odlučivanju. Primjena AHP metode u strateškom odlučivanju. Softverska podrška: SuperDecision, Decision Lens, ExpertChoice.
Informacijski sustavi za potporu odlučivanju (2 sata) Uloga i važnost sustava za potporu odlučivanju. Vrste i značajke sustava za potporu odlučivanju. Analiza primjera primjene sustava za potporu odlučivanju u donošenju odluka.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
Prepoznati faktore koji mogu utjecati na racionalnost donositelja odluke te prepoznati najčešće greške u odlučivanju.
Objasniti potrebu usklađenosti između organizacijske strukture, organizacijske kulture, organizacijske politike te odlučivanja u organizaciji.
Razlikovati pristupe u rješavanju problema odlučivanja ovisno o njegovim karakteristikama.
Razlikovati normativne i deskriptivne modele za analizu odluke, programirane i neprogramirane odluke te strukturirane i nestrukturirane odluke.
Usporediti stilove odlučivanja.
Primijeniti metodu AHP u rješavanju višekriterijskih problema odlučivanja.
Koristiti informacijski sustav za potporu odlučivanju u poslovanju.
Ishodi učenja programa
Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
Razumjeti porezni sustav i procese oporezivanja i njihov utjecaj na poslovanje
Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
Primijeniti matematičke i statističke metode i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja ekonomije i poslovanja
Koristiti metode vrednovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti poslovanja poduzeća za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
Ispitati, procijeniti i odabrati mogućnost financiranja poduzeća
Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike
Prepoznati bitne čimbenike poduzetničkog procesa
Identificirati razlike između poduzetnika i menadžera
Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
Organizirati i voditi pothvate s profitnim ili društvenim ciljevima
Pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
Razumjeti ulogu i značaj interne kontrole i revizije u poslovnim aktivnostima poduzeća
Demonstrirati sposobnost pregovaranja i komuniciranja uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme.
Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
Primijeniti temeljne mikroekonomske metode i tehnike u analizi tržišne pozicije poduzeća
Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
Primijeniti informatička znanja i koristiti suvremenu informacijsku tehnologiju u pristupu informacijama, korištenju poslovnih aplikacija i provođenju poslovnih procesa
Sudjelovati u timskom radu
Pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
Identificirati razlike između poduzetnika i menadžera
Organizirati i voditi pothvate s profitnim ili društvenim ciljevima
Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
Primijeniti matematičke i statističke metode i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja ekonomije i poslovanja
Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike.
Ispitati, procijeniti i odabrati mogućnost financiranja poduzeća
Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
Demonstrirati sposobnost pregovaranja i komuniciranja uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
Primijeniti svojstva realnih funkcija realne varijable u analizi ekonomskih funkcija
Koristiti znanja iz diferencijalnog računa funkcija realne varijable u primjeni modela s ekonomskim funkcijama
Koristiti matematičku literaturu različitih izvora i sustav za e-učenje uvažavajući specifičnosti matematike kao struke
Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
Prepoznati, procijeniti i preuzeti rizik poslovanja na lokalnom, nacionalnom i globalnom tržištu
Primijeniti marketinške koncepte i razumjeti ulogu marketinške strategije u poslovanju
Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike
Razumjeti porezni sustav i procese oporezivanja i njihov utjecaj na poslovanje
Upotrijebiti znanja i vještine iz područja računovodstva i financija
Vrednovati poduzetničke prilike
Razumjeti sigurnost i uspješnost poslovanja poslovnih subjekata
Koristiti različite instrumenata i postupke analize financijskih izvještaja
Ocijeniti likvidnost, zaduženost, aktivnost, ekonomičnost i profitabilnost poslovanja
Ocijeniti sigurnost i uspješnost poslovanja u različitim sektorima i granama djelatnosti
Razmatrati primjenu različitih računovodstvenih politika na sigurnost i uspješnost poslovanja
Koristiti inovativne mjere performansi poduzeća
Ovo je proba
Osnovna literatura
Teale, M., Dispenza, V., Flynn, J., Currie, D.: Management Decision-Making, Towards an Integrative Approach, Prentice Hall, Glasgow, 2003.
Digitalni Materijali prema 1.1., dostupni na sustavu za e-učenje kolegija (zajedno s bilješkama s predavanja upotpunjuju 1.1)
Digitalni Materijali prema 2.1., dostupni na sustavu za e-učenje kolegija (zajedno s bilješkama s predavanja upotpunjuju 2.1)
Dopunska literatura
Render, B., Stair JR. R.M., Balakrishnan, N.: Managerial Decision Modeling, Prentice Hall, New Yersey, 2003.
Hitt, M.A., Miller, C.C., Colella, A.: Organizational Behavior, A Strategic Approach, John Wiley & Sons, Inc., USA, 2006.
Hammond, J. S., Keeney, R. L., Raiffa, H. : Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts, 1999.
Malhotra, D., Bazerman, M.H.: Negotiation Genius, Harvard Business School, USA, 2007.
Proctor, T.: Creative Problem Solving for Managers: Developing skills for decision making and innovation, Routledge, New York, 1999.
Saaty, T.L., Creative Thinking and Problem Solving, RWS Publications, Pittsburgh, 2005.
Saaty, T.L., Vargas, L.G.: The Logic of Priorities, Vol. III, AHP Series, RWS Publications, Pittsburgh, 1991.
Slični kolegiji
Redoviti studentiIzvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 25.04.2025.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.