Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Međunarodno poslovanje
International Business
2016/2017
4 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP)
Katedra za gospodarstvo
NN
5. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP) 5 izborni
Cilj kolegija
Cilj je ovog kolegija da se studenti obrazuju i dobiju teoretska, metodološka i praktična znanja o suvremenim ekonomskim kretanjima u međunarodnoj trgovini i međunarodnom poslovanju te marketinškim strategijama nastupa na inozemnom tržištu. Stečena znanja daju podlogu za daljnje usavršavanje kao i mogućnost izravnog ili neizravnog sudjelovanja u obavljanju ili kreiranju poslova međunarodne trgovine.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
15 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Dvorski Stjepan Nositelj Predavanja 15 2 1
Lacković Vincek Zrinka Suradnik Seminar 15 1 1
Sadržaj predavanja
  • Uvod u međunarodno poslovanje (2 sata)
    Uloga i značaj međunarodne trgovine i međunarodnog poslovanja za gospodarstvo zemlje. Motivi i ciljevi nastupa na inozemnom tržištu. Nužnost trgovine s inozemstvom i rasta izvoza. Obrada tržišta i marketing koncepcija u poslovanju s inozemstvom.
  • Međunarodni, devizni i carinski sustav Republike Hrvatske (2 sata)
    Osnove deviznog sustava i deviznog poslovanja. Zaštitne mjere u odnosima s inozemstvom. Kreditni odnosi s inozemstvom. Devizni sustav i devizno poslovanje. Carinski sustav nakon ulaska u Europsku uniju. Režimi uvoza i izvoza. Strana ulaganja i računovodstveno praćenje poslova uvoza/izvoza. Kreditni poslovi s inozemstvom.
  • Organizacija međunarodne trgovine (2 sata)
    Oblici nastupa na inozemnom tržištu. Neizravan i izravan nastup na inozemnom tržištu. Oblici uvoza i oblici izvoza. Specijalizirana tržišta i posebni oblici trgovanja u međunarodnoj trgovini. Međunarodni sajmovi. Aukcije. Burze. Off-shore centri. Oblici prodaje roba i usluga u međunarodnoj trgovini.
  • Međunarodni trgovački običaji i pravila (2 sata)
    Običaji i načela poslovnog ponašanja u međunarodnoj trgovini. Poslovna etika i moral. ''Incoterms'' termini i njihovo tumačenje. Dopuštena i nedopuštena konkurencija. Ostale međunarodne uzance, pravila i konvencije. Jedinstvena pravila za dokumentarne akreditive. Jedinstvena pravila za bankarske garancije. Carinska konvencija o međunarodnom prijevozu robe na osnovi karneta TIR. Međunarodne norme (standardi).
  • Subjekti međunarodne trgovine (2 sata)
    Posrednici u međunarodnoj trgovini. Specijalizirana međunarodna poduzeća. Komisionari. Inozemni zastupnici. Distributeri. Brokeri. Poduzeće i poduzetništvo u međunarodnoj trgovini (osnivanje, registracija i poslovanje privatnog poduzeća u međunarodnoj trgovini). Organizacija, prezentacija i priprema za operativno poslovanje društva. Kontrola uspješnosti poslovanja. Poslovanje u slobodnim zonama.
  • Priprema za poslovanje s inozemstvom (2 sata)
    Potrebna znanja za poslovanje s inozemstvom. Poslovne informacije u međunarodnoj trgovini. Informacije o bonitetu potencijalnog poslovnog partnera. Korištenje baza podataka u međunarodnoj trgovini. Business intelligence. Poslovna kultura i poslovno komuniciranje u međunarodnoj trgovini.
  • Ugovori u međunarodnom poslovanju (2 sata)
    Elementi kupoprodajnog ugovora. Forme ugovaranja u međunarodnoj praksi. Ugovaranje cijena u međunarodnoj razmjeni. Cijena kao element izvozničke ponude. Načini ugovaranja cijene. Popusti u cijeni. Zaštitne klauzule u međunarodnim kupoprodajnim ugovorima. Valutne klauzula. Indeksna klauzula. Klauzula o primjeni klizne skale.
  • Vanjskotrgovinske kalkulacije (2 sata)
    Pojam i vrste vanjskotrgovinskih kalkulacija. Kalkulacije pri izvozu robe. Pretkalkulacija izvoza robe. Primjer kalkulacije komisionog izvoznog posla u vanjskotrgovinskoj praksi. Kalkulacije pri uvozu robe. Pretkalkulacija uvoznog posla u svoje ime i svoj račun.
  • Poslovna dokumentacija u međunarodnoj trgovini (2 sata)
    Vrijednosni papiri i dokumenti u međunarodnoj trgovini. Robni dokumenti. Fakture i vrste faktura. Potvrde o robi. Dokumenti o osiguranju robe u međunarodnoj trgovini. Ugovor o osiguranju. Polica osiguranja. Transportni dokumenti. Teretnica. Vrste teretnica. Tovarni list. Karnet TIR. Carinska dokumentacija. Bankovna dokumentacija.
  • Instrumenti platnog prometa s inozemstvom (2 sata)
    Međunarodni dokumentarni akreditiv. Bankovna doznaka u platnom prometu s inozemstvom. Dokumentarna naplata - inkaso dokumenta. Trgovačko kreditno pismo. Čekovi. Mjenica u međunarodnim plaćanjima.
  • Poslovni rizici u međunarodnoj trgovini (2 sata)
    Robni rizici i osiguranja od robnih rizika. Rizik vrste, kvalitete i količine robe. Tržišni rizik nabave i prodaje. Rizik izvršenja kupoprodajnog ugovora. Transportni rizici. Financijski rizici i osiguranje. Rizik cijene, izvoznog kredita, konvertiranja, tečajni rizik, valutni rizik, politički rizik. Posebne vrste osiguranja od poslovnih rizika u vanjskoj trgovini.
  • Vrste poslova i djelatnosti u međunarodnoj trgovini (2 sata)
    Klasični poslovi uvoza i izvoza robe. Tehnika izvršenja izvoznog posla. Poslovi redovitog uvoza. Pojam i vrste uvoza. Tehnika izvršenja uvoznog posla. Kooperacijski poslovi s inozemstvom. Dugoročna proizvodna kooperacija s inozemstvom. Poslovno tehnička suradnja s inozemstvom. Zajednička ulaganja. Transfer tehnologije.
  • Specifične međunarodne poslovne transakcije (2 sata)
    Vezana trgovina. Sudionici i najznačajnije institucije u vezanoj trgovini. Kompenzacijski poslovi. Vezani barter poslovi. Direktna kompenzacija. Offset programi. Reeksportni poslovi. Switch poslovi. Tranzitna trgovina. Leasing poslovi uvoza i izvoza robe. Franchising poslovi. Malogranični promet.
  • Tehnike zastupničkog, dilerskog i distributerskog poslovanja te investicijski radovi u inozemstvu (2 sata)
    Tehnika zastupničkog poslovanja i konsignacijska prodaja strane robe. Inozemni zastupnik i zastupničko poslovanje. Problemi izbora trgovačkog zastupnika na inozemnom tržištu. Sklapanje ugovora o zastupanju. Tehnika dilersko-distributerskog poslovanja. Izvođenje investicijskih radova u inozemstvu. Pojam i vrste investicijskih radova. Vrste ugovora u izvođenju investicijskih radova u inozemstvu.
  • Posebne vrste poslova u međunarodnoj trgovini (2 sata)
    Poslovi oplemenjivanja robe. Poslovi međunarodnog otpremništva. Međunarodni prijevoz robe i putnika. Tranzitni poslovi. Kontrola količine i kvalitete robe u međunarodnom prometu. Usluge skladištenja i rukovanja robom. Usluge u međunarodnoj trgovini. Slobodne gospodarske zone. Turističko poslovanje s inozemstvom. Tehnika izvoza turističkih usluga. Tehnika uvoza turističkih aranžmana.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Definirati koncept te prepoznati bitne čimbenike koji utječu na odvijanje međunarodnog poslovanja poduzeća.
  • Identificirati temeljne subjekte, oblike organizacije tržišta te oblike nastupa u međunarodnom poslovanju.
  • Sastaviti i izračunati kalkulaciju uvoznog i izvoznog posla.
  • Definirati te nabrojati temeljne dokumente te temeljne instrumente plaćanja u međunarodnom poslovanju.
  • Prepoznati ključne čimbenike važne za kreiranje međunarodne politike poduzeća.
  • Organizirati odvijanje posla međunarodne razmjene dobara i usluga.
  • Samostalno prezentirati sadržaje određenoj stručnoj ili široj znanstvenoj publici.
Ishodi učenja programa
  • Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
  • Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
  • Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
  • Razumjeti porezni sustav i procese oporezivanja i njihov utjecaj na poslovanje
  • Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
  • Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
  • Primijeniti matematičke i statističke metode i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja ekonomije i poslovanja
  • Koristiti metode vrednovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti poslovanja poduzeća za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Ispitati, procijeniti i odabrati mogućnost financiranja poduzeća
  • Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
  • Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
  • Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
  • Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike
  • Prepoznati bitne čimbenike poduzetničkog procesa
  • Identificirati razlike između poduzetnika i menadžera
  • Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
  • Organizirati i voditi pothvate s profitnim ili društvenim ciljevima
  • Pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
  • Razumjeti ulogu i značaj interne kontrole i revizije u poslovnim aktivnostima poduzeća
  • Demonstrirati sposobnost pregovaranja i komuniciranja uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme.
  • Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
  • Primijeniti temeljne mikroekonomske metode i tehnike u analizi tržišne pozicije poduzeća
  • Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
  • Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
  • Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
  • Primijeniti informatička znanja i koristiti suvremenu informacijsku tehnologiju u pristupu informacijama, korištenju poslovnih aplikacija i provođenju poslovnih procesa
  • Sudjelovati u timskom radu
  • Pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
  • Identificirati razlike između poduzetnika i menadžera
  • Organizirati i voditi pothvate s profitnim ili društvenim ciljevima
  • Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
  • Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
  • Primijeniti matematičke i statističke metode i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja ekonomije i poslovanja
  • Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike.
  • Ispitati, procijeniti i odabrati mogućnost financiranja poduzeća
  • Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
  • Demonstrirati sposobnost pregovaranja i komuniciranja uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
  • Primijeniti svojstva realnih funkcija realne varijable u analizi ekonomskih funkcija
  • Koristiti znanja iz diferencijalnog računa funkcija realne varijable u primjeni modela s ekonomskim funkcijama
  • Koristiti matematičku literaturu različitih izvora i sustav za e-učenje uvažavajući specifičnosti matematike kao struke
  • Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
  • Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
  • Prepoznati, procijeniti i preuzeti rizik poslovanja na lokalnom, nacionalnom i globalnom tržištu
  • Primijeniti marketinške koncepte i razumjeti ulogu marketinške strategije u poslovanju
  • Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike
  • Razumjeti porezni sustav i procese oporezivanja i njihov utjecaj na poslovanje
  • Upotrijebiti znanja i vještine iz područja računovodstva i financija
  • Vrednovati poduzetničke prilike
  • Razumjeti sigurnost i uspješnost poslovanja poslovnih subjekata
  • Koristiti različite instrumenata i postupke analize financijskih izvještaja
  • Ocijeniti likvidnost, zaduženost, aktivnost, ekonomičnost i profitabilnost poslovanja
  • Ocijeniti sigurnost i uspješnost poslovanja u različitim sektorima i granama djelatnosti
  • Razmatrati primjenu različitih računovodstvenih politika na sigurnost i uspješnost poslovanja
  • Koristiti inovativne mjere performansi poduzeća
  • Ovo je proba
Osnovna literatura
  • Matić, B.: Međunarodno poslovanje, Sinergija, 2004. god
Dopunska literatura
  • Andrijanić. I., Poslovanje u Vanjskoj trgovini, Mikrorad d. o. o., Zagreb, 2005.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 16.04.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda