Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Mikroekonomija
Microeconomics
2022/2023
6 ECTSa
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP)
Katedra za gospodarstvo
NN
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Studij Studijski program Semestar Obavezan
Ekonomika poduzetništva 1.1 (EP) 2 obavezan
Cilj kolegija
Osnovni cilj predmeta je razviti sposobnosti studenata za primjenu mikroekonomskih koncepata u razmatranju i rješavanju problema poduzeća i drugih ekonomskih agenata. Primjenom mikroekonomske analize bit će osposobljeni za vrednovanje ekonomske politike u lokalnim, regionalnim ili nacionalnim okvirima.
Preduvjeti
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Vuković Ksenija Nositelj Predavanja 15 2 1
Bubanić Marijana Suradnik Seminar 15 2 1
Fojs Ivana Suradnik Seminar 15 2 1
Korent Dina Suradnik Seminar 15 2 2
Sadržaj predavanja
  • Teme mikroekonomije
    Razlozi proučavanja mikroekonomije. Upoznavanje s načinom rada.
  • Ponašanje potrošača
    Sklonosti potrošača. Košare dobara. Osnovne pretpostavke o sklonostima. Krivulje indiferencije. Mape indiferencije. Oblici krivulja indiferencije. Granična stopa supstitucije. Savršeni supstituti i savršeni komplementi. Budžetska ograničenja. Potrošačev izbor. Otkrivene preferencije. Granična korisnost i izbor potrošača.
  • Pojedinačna potražnja
    Promjene cijena. Promjene dohotka. Normalna dobra u odnosu u odnosu na inferiorna. Engelove krivulje. Supstituti i komplementi. Efekt supstitucije i efekt dohotka. Specijalni slučaj: Giffenovo dobro. Elastičnost potražnje. Potrošačev probitak i potražnja. Mrežne eksternalije. Efekt stampeda. Snobovski efekt.
  • Proizvodnja i tehnologija
    Funkcija proizvodnje. Izokvante. Fleksibilnost inputa. Kratki rok nasuprot dugom roku. Proizvodnja s jednim varijabilnim faktorom (radom). Prosječni i granični proizvod. Nagibi krivulje proizvoda. Krivulja prosječnog proizvoda rada. Krivulja graničnog proizvoda rada. Zakon opadajućih graničnih prinosa. Produktivnost. Proizvodnja s dva varijabilna faktora. Opadajući granični prinosi. Supstitucija između inputa. Prinosi na opseg: rastući, konstantni, opadajući.
  • Mjerenje troška proizvodnje i značenje troška
    Računovodstveni i ekonomski trošak. Oprtunitetni trošak. Nepovratni troškovi. Fiksni troškovi u odnosu na nepovratne troškove. Trošak u kratkom roku. Trošak u dugom roku. Dugoročne i kratkoročne krivulje troškova. Proizvodnja dvaju proizvoda. Krivulje transformacije. Ekonomije i disekonomije obuhvata.
  • Maksimalizacija profita i konkurentna ponuda
    Savršeno konkurentna tržišta. Granični prihod, granični trošak i maksimalizacija profita. Izbor razine proizvodnje u kratkom roku. Kratkoročna krivulja ponude konkurentnog poduzeća. Kratkoročna krivulja tržišne ponude. Izbor razine proizvodnje u dugom roku. Dugoročna krivulja ponude industrije.
  • Analiza konkurentnih tržišta
    Procjena dobitaka i gubitaka izazvanih državnim mjerama – probitak potrošača i proizvođača. Efikasnost konkurentnog tržišta. Minimalne cijene. Cjenovne potpore i proizvodne kvote. Uvozne kvote i carine. Učinci poreza i subvencija.
  • Monopol
    Prosječni prihod i granični prihod. Monopolistova odluka o količini proizvodnje. Grubo pravilo za određivanje cijene. Monopolska moć. Mjerenje monopolske moći. Izvori monopolske moći. Društveni trošak monopolske moći. Monopson i monopsonska moć. Ograničavanje tržišne moći. Provođenje zakona.
  • Određivanje cijena i tržišna moć
    Osvajanje potrošačevog viška. Cjenovna diskriminacije prvog, drugog i trećeg stupnja. Međuvremenska cjenovna diskriminacija i cijena maksimalnog opterećenja. Dvodijelna tarifa. Određivanje cijene paketa proizvoda. Mješovita prodaja u paketu. Vezivanje proizvoda.
  • Monopolistička konkurencija
    Svojstva monopolističke konkurencije. Kratkoročna i dugoročna ravnoteža. Monopolistička konkurencija i ekonomska efikasnost. Oligopol – ravnoteža na oligopolističkom tržištu. Cournotov model. Stackelbergov model. Cjenovna konkurencija. Bertrandov model.
  • Konkurencija u odnosu na tajni sporazum: dilema zatvorenika
    Rigidnost cijena. Cjenovno signaliziranje i cjenovno predvodništvo. Model dominantnog poduzeća. Karteli. Analiza određivanja cijena kod kartela.
  • Konkurentske strategije
    Sprečavanje ulaska. Strateška trgovinska politika i međunarodna konkurencija.
  • Opća ravnoteža i ekonomska efikasnost
    Analiza opće ravnoteže. Dva međusobno ovisna tržišta i postizanje opće ravnoteže. Efikasnost razmjene. Prednosti trgovine. Edgeworthov dijagram. Ugovorna krivulja. Potrošačka ravnoteža na konkurentnom tržištu. Pravednost i efikasnost. Efikasnost u proizvodnji. Prednosti slobodne trgovine.
  • Tržišta s asimetričnim informacijama
    Implikacije asimetričnih informacija. Važnost ugleda i standardizacije. Tržišno signaliziranje. Jednostavni model signaliziranja na tržištu rada. Moralni hazard. Primjeri asimetričnih informacija i moralnog hazarda i njihove posljedice za ekonomiju i društvo.
  • Eksternalije i javna dobra
    Pozitivne i negativne eksternalije. Eksternalije i neefikasnost. Metode korekcije tržišnog neuspjeha. Privatna i javna rješenja za eksternalije. Fiskalne i nefiskalne mjere korekcije. Emisijski standardi, emisijska naknada, prenosive emisijske dozvole. Eksternalije i vlasnička prava. Resursi zajednice. Javna dobra.
Sadržaj seminara/vježbi
Ishodi učenja kolegija
  • Opisati determinante potrošačeva izbora.
  • Analizirati ponašanje poduzeća u različitim tržišnim strukturama.
  • Opisati procese određivanja cijena.
  • Analizirati problem efikasnosti i društvenog optimuma na konkurentnom i nekonkurentnom tržištu.
  • Procijeniti efekte vanjskih učinaka (eksternalija) i javnih dobara na efikasnost.
  • Vrednovati vladine politike usmjerene na ostvarivanje društvenog i individualnog blagostanja.
  • Diskutirati problem asimetričnih informacija i moralnog hazarda na primjerima konkretnih životnih situacija.
Ishodi učenja programa
  • Razumjeti ekonomski i društveni značaj poduzetništva
  • Analizirati utjecaj vanjskog okruženja na poslovanje
  • Preuzeti etičku i društvenu odgovornost u svakodnevnoj poslovnoj praksi
  • Razumjeti porezni sustav i procese oporezivanja i njihov utjecaj na poslovanje
  • Pripremiti i prezentirati stručne sadržaje na hrvatskom i stranom jeziku stručnoj i općoj publici te kritički evaluirati prezentirane stručne teme
  • Primijeniti vještine učenja potrebne za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja na višim razinama studija
  • Primijeniti matematičke i statističke metode i tehnike primjerene rješavanju problema iz područja ekonomije i poslovanja
  • Koristiti metode vrednovanja i interpretirati pokazatelje uspješnosti poslovanja poduzeća za potrebe upravljanja i donošenja poslovnih odluka
  • Ispitati, procijeniti i odabrati mogućnost financiranja poduzeća
  • Prepoznati mogućnost djelovanja na poduzetan način u različitim životnim i poslovnim situacijama uključujući samozapošljavanje i poduzetništvo kao karijerni izbor
  • Pripremiti i napisati poslovni plan poduzeća uzimajući u obzir ključne poslovne čimbenike
  • Prepoznati bitne čimbenike poduzetničkog procesa
  • Identificirati razlike između poduzetnika i menadžera
  • Organizirati i voditi pothvate s profitnim ili društvenim ciljevima
  • Pratiti stručnu literaturu na hrvatskom i stranom jeziku
  • Razumjeti ulogu i značaj interne kontrole i revizije u poslovnim aktivnostima poduzeća
  • Demonstrirati sposobnost pregovaranja i komuniciranja uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući i sposobnost komunikacije o struci na stranom jeziku
  • Primijeniti temeljne mikroekonomske metode i tehnike u analizi tržišne pozicije poduzeća
  • Primijeniti informatička znanja i koristiti suvremenu informacijsku tehnologiju u pristupu informacijama, korištenju poslovnih aplikacija i provođenju poslovnih procesa
  • Sudjelovati u timskom radu
  • Prepoznati, procijeniti i preuzeti rizik poslovanja na lokalnom, nacionalnom i globalnom tržištu
  • Primijeniti marketinške koncepte i razumjeti ulogu marketinške strategije u poslovanju
  • Upotrijebiti znanja i vještine iz područja računovodstva i financija
  • Vrednovati poduzetničke prilike
Osnovna literatura
  • Pindyck R. S., Rubinfeld, D.L., Mikroekonomija, Mate d.o.o., Zagreb, 2005.
Dopunska literatura
  • I. Pavić, Đ. Benić, I. Hashi, Mikroekonomija, II. izdanje, Ekonomski fakultet, Split, 2007.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
izvanredni rok
Datum: 26.04.2024.
Vrijeme: 16:00
Opis: Na Fakultetu
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2024 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda